Een paar weken geleden heb ik een bultje ontdekt op de koker van mijn 21 jarige nrps pony, een klein bultje dus even in de gaten houden dacht ik.
Nu was hij op zijn verjaardag, afgelopen zondag, lekker aan het rollen in de bak en toen viel mij het bultje weer op. Naar mijn idee is het bultje gegroeid en het is nu zo'n 1cm bij 1.5 cm. De sarcoide zit los van de huid (die kan je vrij bewegen), maar ik heb wel het idee dat het in het onderliggende weefsel vast/vergroeid zit. Het is niet een knikker die je vast kan pakken zegmaar. Toen ging ik mij toch een beetje zorgen maken en ik heb maandag gelijk mijn dierenarts gebeld.
Situatie uitgelegd aan de dierenarts en ze wilde wel graag even langskomen dezelfde middag.
De dierenarts vermoed dat het een nodulaire sarcoide is. Ze heeft foto's van het bultje genomen en ze gaat de foto's doorsturen naar een dierenarts in Engeland (Derek Knottenbelt) voor overleg en een behandelplan. De dierenarts heeft het ook gehad over de bekende liverpoolcreme voor sarcoiden. Maar het is nog even afwachten dus wat het behandelplan wordt.
Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen met de liverpoolcreme. Hoe het heeft geholpen, of juist niet. Hoe lang het bijvoorbeeld duurt, hoe je paard erop reageerde enz.
Ik kwam wel een aantal topics tegen over sarcoiden en liverpoolcreme maar die waren behoorlijk oud. Vandaar mijn interesse in ervaringen.
Ik kwam deze website van Knottenbelt tegen met allemaal info over sarcoiden. Vond ik erg interessant om te lezen: https://equinesarcoid.co.uk/
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat dit een sarcoide zou zijn. Op internet vind je namelijk vooral andere soorten sarcoiden die er vleziger en uit zien en/of opengebarsten zijn. Ik dacht dus ook eerder aan een melanoom. Maar blijkbaar zijn er heel veel soorten sarcoiden, weer wat geleerd!
Na wat googelen ben ik ook op een andere behandeling van een sarcoide gestuit: BCG-behandeling. Mocht iemand daar ervaring mee hebben en het willen delen graag

Een paar foto's van het bultje:

Ik heb dit topic geopend omdat ik hoop informatie te kunnen delen/ontvangen wat betreft het behandelen van een sarcoide.
En ook hoop ik op een goede afloop en op deze manier kan ik mijn zorgen even van mij afschrijven

Patron heb ik al vanaf zijn 2e levensjaar en ik hoop dat hij nog minstens 40 jaar oud mag worden!
Ik hoop op respectvolle reacties, soms gaat het er nogal hard aan toe op bokt, maar ik heb het beste met mijn paard voor

Groetjes, Margriet en Patron