Radeloos... wat heeft mijn paard toch

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KB01

Radeloos... wat heeft mijn paard toch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 13:58

Hallo Bokkers,

Enige tijd heb ik een topic geopend over een indringer in mijn weiland. Ik heb mijn paard toen aangetroffen met een flinke snee op de plek waar het halster normaal hoort te zitten. Sinds die dag is ze vreemd gedrag gaan vertonen. Ik heb meerdere malen mijn dierenarts laten komen. Hier is een lijstje van symptomen / klachten: als ze op de grond heeft gelegen kan ze na het opstaan niet meteen weglopen. Ze gaat dan eerst flink schudden met haar nek en passen na links en rechts zetten. Weglopen gaat heel stijf, dit trekt later weer bij.

Ze maakt in galop af en toe bunny hops

Ze ligt vaak op de grond, ze kan overigens goed opstaan. (ik probeer op aanraden van de dierenarts meer met haar te doen. Stukken op rechte wegen fietsen, heuvels lopen etc. Misschien dat ze hierdoor nu vaker gaat liggen)

Ze heeft moeite om op 3 benen te staan bij de hoefsmid.

Ze is erg stijf, en loopt in het begin alsof ze O benen heeft in haar achterbenen. Ook dit trekt weer bij na beweging.

Het is tussen november en nu niet elke dag even goed of slecht geweest. Er zijn dagen dat het erg goed gaat en ze door de wei sprint en bokt en dagen dat ze vreemder loopt. Ze is nu 25 jaar.

Ik heb in december een osteopaat laten komen en deze maakte een opmerking over stijve bekken. Mijn dierenarts denkt aan zenuwschade. Ik heb ook röntgenfoto's laten maken van de plek waar ze verwond is. Er was geen atrose maar wel nog een verdikking te zien. Aankomende dinsdag komt de osteopaat weer.

Ik zou het prettig vinden als jullie met mij kunnen meedenken over een mogelijke diagnose. Ik weet dat bokt niet de dierenarts is, maar ik wil mij graag meer verdiepen of informatie inwinnen.

c_alsemgeest

Re: Radeloos... wat heeft mijn paard toch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:00

Hebben ze inwendig nagekeken?
Het is niet leuk om te horen maar bij dier mishandelingen is er met regelmaat ook schade binnen in via de vulva of anus.
Dit wordt niet altijd meteen aan de buitenkant gezien, maar kan natuurlijk wel van binnenuit schade hebben.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:00

Een zenuw beschadigd in het hoofd misschien?

Wat naar om je paardje zo te moeten zien! Hopelijk vind je snel wat het is.

tamary

Re: Radeloos... wat heeft mijn paard toch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:05

25jaar met artrose geeft stijfheid, zeker na een tijdje gelegen te hebben. Ook andere problemen als een tia oid kan voor rare verwondingen en coördinatie problemen zorgen.
Wat is dus je bewijs dat er een vreemde op je wei geweest is?
Ik geloof zo dat er een verband is tussen de verwonding en het gedrag nu, maar heb mijn twijfels bij een externe oorzaak, zeker bij een ouder paard met een al protesterend lijf.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:05

Wat voor ras? Eerlijk gezegd klinkt het een beetje als PSSM maar dat zou dan al eerder naar voren moeten zijn gekomen gezien het feit dat ze al 25 is. Je hebt nooit eerder dergelijke verschijnselen gezien? Aan de andere kant kan stress wel een PSSM aanval veroorzaken. Maar artrose/ arthritis is op deze leeftijd vrij normaal dus dat kan ook opeens gaan opspelen, zeker met de kou en vocht van de afgelopen tijd.

Maar een andere optie is dat ze misschien gevallen is toen die indringer het weiland in kwam en dat er wervel scheef zit/ zenuw bekneld. De wond aan het hoofd is vreemd; heeft iemand geprobeerd haar mee te nemen of te rijden? ( Dat weet je natuurlijk niet maar zou best kunnen). Lastig!
Misschien een keer een homeopaat/ hollist laten kijken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:15

ElCid schreef:
Wat voor ras? Eerlijk gezegd klinkt het een beetje als PSSM maar dat zou dan al eerder naar voren moeten zijn gekomen gezien het feit dat ze al 25 is. Je hebt nooit eerder dergelijke verschijnselen gezien? Aan de andere kant kan stress wel een PSSM aanval veroorzaken. Maar artrose/ arthritis is op deze leeftijd vrij normaal dus dat kan ook opeens gaan opspelen, zeker met de kou en vocht van de afgelopen tijd.

Maar een andere optie is dat ze misschien gevallen is toen die indringer het weiland in kwam en dat er wervel scheef zit/ zenuw bekneld. De wond aan het hoofd is vreemd; heeft iemand geprobeerd haar mee te nemen of te rijden? ( Dat weet je natuurlijk niet maar zou best kunnen). Lastig!

Of geen indringer maar een tia/hersenbloeding, daardoor wiebelig en ergens tegenaan gelopen? Het rare gevoel in het hoofd vertaald naar jeuk en zich zo die wond gegeven? Je blindstaren op 1 mogelijk antwoord is ronduit gevaarlijk, als je goed kijkt naar al die paarden met rare/nare verwondingen, zijn er maar heel weinig door mensen veroorzaakt. De enigen eigenlijk die niet anders dan door een mens gedaan kunnen zijn, zijn zeer duidelijk bv door afgesneden oren, rare rechte wonden kunnen paarden elkaar of zichzelf ook heel goed aandoen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:19

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid; misschien een tia waardoor ze gevallen is of inderdaad zich gestoten heeft. Geen idee of dat bij een paard te onderzoeken valt.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 14:24

Zebrastreep schreef:
Een zenuw beschadigd in het hoofd misschien?

Wat naar om je paardje zo te moeten zien! Hopelijk vind je snel wat het is.

Het is inderdaad echt heel naar. Ik wil heel graag reëel zijn, maar dat is lastig als je niet weet wat er aan de hand is.

c_alsemgeest schreef:
Hebben ze inwendig nagekeken?
Het is niet leuk om te horen maar bij dier mishandelingen is er met regelmaat ook schade binnen in via de vulva of anus.
Dit wordt niet altijd meteen aan de buitenkant gezien, maar kan natuurlijk wel van binnenuit schade hebben.

Dit is een goede tip. Hier kan inderdaad nog na gekeken worden!

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 14:29

tamary schreef:
25jaar met artrose geeft stijfheid, zeker na een tijdje gelegen te hebben. Ook andere problemen als een tia oid kan voor rare verwondingen en coördinatie problemen zorgen.
Wat is dus je bewijs dat er een vreemde op je wei geweest is?
Ik geloof zo dat er een verband is tussen de verwonding en het gedrag nu, maar heb mijn twijfels bij een externe oorzaak, zeker bij een ouder paard met een al protesterend lijf.

Het hek inclusief stroomdraad stond open en was ook ingeklikt aan de muur. De paarden waren heel onrustig en liepen in de verkeerde wei. Ook lagen er strotouwtjes. De wond op haar hoofd zat ook precies op de plek waar het halster hoort te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:30

Ik heb je vorige topic hierover gelezen, een provisorisch halster van strotouw klinkt plausibel, kwam ook overeen met de wonden. Misschien is ze gaan hangen en heeft het strotouw achter haar oren neurologisch meer beschadigd dan zo op het eerste oog te zien is?

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 14:38

tamary schreef:
ElCid schreef:

Of geen indringer maar een tia/hersenbloeding, daardoor wiebelig en ergens tegenaan gelopen? Het rare gevoel in het hoofd vertaald naar jeuk en zich zo die wond gegeven? Je blindstaren op 1 mogelijk antwoord is ronduit gevaarlijk, als je goed kijkt naar al die paarden met rare/nare verwondingen, zijn er maar heel weinig door mensen veroorzaakt. De enigen eigenlijk die niet anders dan door een mens gedaan kunnen zijn, zijn zeer duidelijk bv door afgesneden oren, rare rechte wonden kunnen paarden elkaar of zichzelf ook heel goed aandoen.

Hier heb je gelijk in. Ik probeer mij ook niet blind te staren op dit ene incident, maar het was zo'n rechte snee van oor tot oor en het feit dat het hek inclusief stroomdraad open gezet was doet mij geloven dat er iets is gebeurd. Vooral ook omdat er strotouwtjes lagen. Er staan ook veel noten en fruitbomen in ons weiland en dit trekt vaak stiekem mensen aan. Ik heb inmiddels ook een camerasysteem opgehangen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:40

tamary schreef:
ElCid schreef:

Hier dacht ik ook al aan. Ik zou niet teveel focussen op wat je denkt dat er is gebeurd, want dan zet je jezelf denk ik snel op het verkeerde been. Een tia oid en daarbij raar gevallen kan natuurlijk zomaar.

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:42

Ik zou dit eens voorleggen aan een cranio sacraal therapeut. Succes, en hopelijk gauw geholpen! :)

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 15:27

ElCid schreef:

Het is een mengelmoes uit spanje. Ik heb ook vaker een uitgebreid bloedonderzoek laten uitvoeren. Ik heb eerst nog aan atypische myopathie gedacht maar dit bleek na een bloedonderzoek niet zo te zijn. Ik dacht dit de eerste dag van het vreemde lopen. Dit heeft een vorig paard van mij gehad en gelukkig wel overleefd. Onze buren hadden esdoorns in hun tuin staan. Deze heb ik inmiddels laten kappen.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:54

Je vorige topic is toch wel 3,5 maand geleden. Zijn de problemen echt duidelijk toen ontstaan, of is dat een vermoeden? Het hoeft niet per sé oorzaak-gevolg te zijn met wat er toen gebeurd is, tenzij de klachten toen echt duidelijk begonnen zijn.

Ik vind dit namelijk wel heel erg klinken als coördinatieproblematiek vanwege neurologische schade. Kan ik me ook best voorstellen na een flinke hoofdwond waarvan je niet zeker weet hoe die ontstaan is en wat er allemaal verder gebeurd is, zoals een flinke dreun.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 19:44

Eva_de_Beer schreef:
Je vorige topic is toch wel 3,5 maand geleden. Zijn de problemen echt duidelijk toen ontstaan, of is dat een vermoeden? Het hoeft niet per sé oorzaak-gevolg te zijn met wat er toen gebeurd is, tenzij de klachten toen echt duidelijk begonnen zijn.

Ik vind dit namelijk wel heel erg klinken als coördinatieproblematiek vanwege neurologische schade. Kan ik me ook best voorstellen na een flinke hoofdwond waarvan je niet zeker weet hoe die ontstaan is en wat er allemaal verder gebeurd is, zoals een flinke dreun.

Ik probeer ook met een volledig open gedachte hierin te staan maar ik kan echt niets anders bedenken. Ze werd voor dit alles zelfs nog bereden en dat is nu echt niet meer mogelijk. Dit is ook niet erg want het was meer nog voor de leuk af en toe een ritje. Ergens denk ik dat er ook iets met haar bekken mis is. Omdat ze soms met o benen loopt en af en toe bunny hops maakt in galop.

Ik weet ook niet waar ik goed aan doe. Ik heb haar deze winterperiode na onze wandelingetjes op aanraden van de osteopaat eigenlijk ook veel met rust gelaten omdat ik dacht dat dit haar goed zou doen.
Nu zei de dierenarts dat ik meer met haar moest bewegen dus dit heb ik nu keurig 3x per week gedaan maar nu zie ik haar vaker liggen. Komt dit dan omdat ze ineens weer veel moet bewegen en spierpijn krijgt? Ik weet dus niet zo goed waar ik nou goed aan doe. En maak ik het erger met rust of beweging? Ik durf haar ook geen hoofdstel meer om te doen omdat ik bang ben dat ik op iets druk. Ik fiets of longeer haar met een zacht halster om. Ik geef haar nu ook sinds 2 dagen pijnstillers omdat ik wil kijken of dit iets aan de situatie veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:15

LauraTNW schreef:
Ik zou dit eens voorleggen aan een cranio sacraal therapeut. Succes, en hopelijk gauw geholpen! :)

En dan?

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-21 20:34

Vandaag loopt ze trouwens weer erg goed. Is enthousiast en hinnikt zodra ze mij hoort. Ik voer haar al enige tijd glucosamine en doe altijd lijnzaadolie door haar eten. Ze krijgt een half cushing pilletje per dag en ik laat deze waardes ook zeker 1 maal per jaar controleren. Haar gebit wordt 2 maal per jaar gecontroleerd. Ik geef haar 2 x per dag seniores priores en af en toe wat muesli tussendoor met een laag suiker en zetmeel gehalte. Ook krijgt ze 2 keer per dag een emmertje lucerne en onbeperkt hooi. Ze staat momenteel op een kale weide omdat het gras nog aan het groeien is op de andere weides. Ik zet haar wel meerdere keren per week op een weide met al wat gras.

Ze heeft toegang tot 2 schuilstallen en een flink stuk bestrating. Ik heb ook boxen om ze 's nachts op stal te zetten maar ik wil niet dat ze te stijf wordt. Ze staat als ik er niet bij ben alleen en als ik er ben zet ik haar samen met mijn bijna 4 jarige ruin en shetlander. Ze zijn af en toe wat wild en erg op eten gericht dus dit wil ik liever niet als ik er niet bij ben.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 10:29

Na een aantal dagen nadenken bedenk ik mij dat ze toendertijd ook een teek heeft gehad. Nu ik de ziekte van lyme google zie ik tussen de symptomen ook vage kreupelheid en stijfheid staan. Heeft iemand hier ervaring mee, of herkent iemand zich hierin?