Mogelijke kneuzing strekpees paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Mogelijke kneuzing strekpees paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 12:50

Hallo,

Ik plaats dit topic deels omdat ik even van mij af wil schrijven. Ik ben al bij DA Wapenveld. Maar wie weet zijn er tips.

Van de zomer stond mijn paard met een flinke wond. Dat was hersteld en we waren net weer lekker aan de gang. Donderdag werd ik gebeld door stal dat ze mijn paard kreupel uit de paddock hadden gehaald, met een wondje rechts boven de knie, rechts voor (notabene het zelfde been waar hij van de zomer ook een wond heeft gehad). Het wondje zelf viel mee. Denk 1 cm lang en ongeveer 5 mm breed maar er zat bloed en echt goed beoordelen kan ik het niet. Aan de voorkant van de knie net er boven was het wat dik (knie zelf niet). Toen ik s avonds op stal kwam stond hij uiterst oncomfortabel. De DA zelf gebeld (stal had dat al gedaan, ontzettend fijn en zij hadden het direct uitgespoeld).

De DA gaf aan dat op die plek het sowieso extra pijnlijk is. Je hebt daar spieren en pezen zitten die strak zijn in gekapseld en zodra er vocht bij komt dan geeft dat al snel extra druk en pijnlijkheid. Maar je moet voorkomen dat er te veel zwelling ontstaat waardoor er geen bloed toevoer kon gaan naar de spieren. Moest zelf weten wat ik wilde. Heb toch direct gezegd dat hij maar moest komen. Want zag het niet zitten om te wachten tot de volgende dag. Hij kwam in stal niet eens meer naar mij toe voor wat lekkers (nou die van mij is de grootste vreetzak die er bestaat dus dat zei voor mij veel). DA kwam en was blij dat hij gekomen had. Hij heeft gevoeld en het wondje zelf was niet bijzonder diep en leek niet naar de peesschede te gaan (heeft er met een sterriele Stompe naald in gevoeld. Hij kreeg ontstekingsremmer en pijnstilling en als hij morgen niet beter daardoor liep, dan moest ik in de middag naar de kliniek voor foto’s of er toch niks stuk is. Daarnaast had hij er verband op gedaan met betadine en dat mocht ik er zaterdag ochtend afhalen. Dit is deels tegen de zwelling en het stuwen. Anders kon het een flinke kneuzing zijn aan de strekpees of spier.

Ik de volgende dag met een knoop in mijn maag naar stal. Maar eigenlijk was er een verschil van dag en nacht. Hij wilde graag zijn stal uit. Tuurlijk je zag er zeker nog wel iets aan maar dat was niet meer extreem mank (als in wat je wel eens ziet bij acute peesblessures of hoefzweren etc). Het was stijf wat opzich logisch is. Ik contact gehad met de DA en die zei het verschil is zo groot ten opzichte van de vorige dag dat hij niet verwachte dat er iets stuk was, omdat metacam ondersteund en dan zou je het zelf door de metacam heen zien. In de middag was hij nog net zo ‘goed’ even paar meter gestapt om te kijken en toen weer op stal en ik helemaal blij.

Vanochtend kwam ik op stal en leek positief. Stond te eten was alert. Dus wilde ik hem even uit z’n stal paar meter met hem lopen om te kijken hoe die liep (erger of beter) maar mijn positivisme was helaas van korte duur want hij wilde vanochtend z’n stal niet uit en ontlaste het met lopen enorm. Uiteraard heb ik hem dan ook niet verder mee gepest en hem op stal laten staan en hem metacam gegeven. Dit heb ik gekregen voor het weekend. Ik heb twee uur bij hem gezeten maar zag nog geen verbetering. Temperatuur was 37,7 dus best wel netjes. Zit met m’n handen in het haar en heb toch spijt dat ik akkoord ging met geen foto’s laten maken omdat het gisteren niet goed ging. Het vervelendste is dat we in het weekend zitten en mijn eigen DA niet bereikbaar is, maar een andere DA. Ik heb het verband er op laten zitten voor de zekerheid. Wil hem er vanmiddag wel afhalen, om te kijken hoe het wondje verder geneest. De DA had over het wondje zelf geen zorgen kwa infectie gevaar omdat het zo hoog zat. Maar zit met mijn handen in het haar, omdat het niet iets ergers is dan je vriend pijn ziet hebben. Uiteraard staat vast dat ik maandag een afspraak wil hebben voor foto’s. Gelukkig staat hij ten opzichte van de vorige keer heel rustig op stal, terwijl de rest buiten staat. Wellicht dat het komt doordat er nog wat jong spul wel binnen staat. Eet en drinkt goed. Begroet mij hinnikend, Maar ontlast het been toch, voor al het buigen ervan. Wel iets minder dan donderdag maar zeker veel erger dan gisteren. Zou het verband wellicht kunnen irriteren?

Spoiler:
Afbeelding

Dit is het wondje. Vind het persoonlijk minder spannend maar toch een spoiler over gezet. Nogmaals het is deels om van mij af te schrijven. Hier thuis hebben ze niet zo veel met paarden en snappen het ook allemaal niet. Maar mochten jullie nog tips oid hebben of iets herkennen en een verhaal willen delen zal dat absoluut welkom zijn.

Willemijn

anjali

Re: Mogelijke kneuzing strekpees paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:16

Beterschap! Altijd schrikken als je paard ineens zoiets heeft.

Justine2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:18

Sterkte wensen ik je

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 13:18

Ja en ook vooral waar je goed aan doet.. en of het er bij hoort dat hij gisteren wel beter liep en nu opeens z’n stal niet meer uit wil net als donderdag..

En dan zit je ook nog in het weekend. En op zich gaat het me niet om de kosten maar dan maken ze eigenlijk geen foto’s..

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:25

Hoe zit het verband er omheen? Het kan natuurlijk zeker wel dat het opgezwollen is en daardoor het verband is gaan knellen. Lastig hoor.. ben je zelf handig met verband aanleggen en heb je de spullen? Dan zou ik het er zeker even afhalen om te kijken hoe het er uitziet..
Waardeloos is het zeker. Heel veel beterschap

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 13:36

Chapeau2002 schreef:
Hoe zit het verband er omheen? Het kan natuurlijk zeker wel dat het opgezwollen is en daardoor het verband is gaan knellen. Lastig hoor.. ben je zelf handig met verband aanleggen en heb je de spullen? Dan zou ik het er zeker even afhalen om te kijken hoe het er uitziet..
Waardeloos is het zeker. Heel veel beterschap

Ja inderdaad dat wil ik sowieso straks even doen. Ga er tegen 15 uur weer heen. Ook in te luchten. Heb heel toevallig nog verband liggen omdat we toen die sneeuw hadden en hij op ijzers stond. Maar uiteindelijk niet gebruikt.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:44

Ik zou eerst het verbamd eraf halen en kijken. Dan kun je iets zeggen over zwelling en waar het gevoelig lijkt. Eventueel wondje spoelen met koud water, helpt ook goed tegen zwelling. Zo op het eerste oog vind ik het wondje veels te klein om daar nu zo kreupel van te zijn. Heb vaak zat rare wondjes bij mn paard gehad, maar die liep daar nooit kreupel van. Weet je de oorzaak van het wondje? Is ze getrapt bijv? Een foto maken kan altijd, maar meestal als er iets kapot is wat op de foto te zien is, dan is dat geen goed verhaal. Je zou een echo kunnen maken, maar vaak is de eerste fase toch rust en koelen. Dus je kunt er ook weinig kwaad mee om te wachten tot maandag. Als nu het hele been dik wordt, moet je uitkijken voor einschuss. Dan moet je wel vandaag nog even bellen. En ook als het been toch erg gezwollen is, al is het maar voor vochtafdrijvers.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 14:56

Dank je. Nee helaas is niet bekend hoe het gebeurd is behalve dat het in de paddock moet zijn geweest. Misschien door spelen want dat doen ze veel. Maar de DA zei zelf wel eerder een klap.

Nee mee eens hoor van het wondje. Hij heeft geregeld wel kleine gekke wondjes van vermoedelijk het spelen en daar was hij idd nooit kreupel van.
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 27-03-21 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:01

HorseTimeXL schreef:
Dank je. Nee helaas is niet bekend hoe het gebeurd is behalve dat het in de paddock moet zijn geweest. Misschien door spelen want dat doen ze veel. Maar de DA zei zelf wel eerder een klap.

Dan toch wel een klap van een paard met ijzers. Staan die daar ook?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:02

Ja lijkt me ook, meestal lijkt t erger dan het is :knuffel:. Als jij iets kneust, loop je ook niet gelijk goed natuurlijk. Maar volg je gevoel, want ik heb makkelijk banketstaaf vanachter mn telefoon :D.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 15:09

anjali schreef:
HorseTimeXL schreef:

Dan toch wel een klap van een paard met ijzers. Staan die daar ook?

Nee het paard waarmee hij staat staat zonder ijzers. Ik heb sowieso wel echt een onhandig paard :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:13

Wanneer wij mensen een klap op de spieren en/of pezen krijgen huppelen we ook niet zomaar door, zou het voor nu goed koelen en paard zelf laten beslissen of hij wil lopen. Geen verbetering dan maandagochtend weer bellen en na foto niets te zien dan echo maken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:20

Imo is het bijzonder dat zo'n klein wondje dit soort kreupelheid en stijfheid veroorzaakt. Hierdoor zou ik vermoeden dat hij een flinke klap heeft gehad en er iets stuk is.
Kwam je da met boxrust?
Stijf en kreupel stroken ook niet echt met elkaar, indien er echt iets stuk is kan hij niet de ene dag flink kreupel lopen en daarna weer wat stijf.
Ik denk dat je op dit moment weinig kunt behalve afwachten tot maandag en zorgen dat je direct foto's laat maken. Hopelijk is de zwelling dan minder zodat ook een evt echo kan.
Indien je het niet vertrouwd dan kun je uiteraard ook in het weekend terecht bij een kliniek echter betaal je dan fors meer.
Voor nu zou ik gaan koelen en niet volledig stil zetten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 16:25

Wildgirl schreef:
Imo is het bijzonder dat zo'n klein wondje dit soort kreupelheid en stijfheid veroorzaakt. Hierdoor zou ik vermoeden dat hij een flinke klap heeft gehad en er iets stuk is.
Kwam je da met boxrust?
Stijf en kreupel stroken ook niet echt met elkaar, indien er echt iets stuk is kan hij niet de ene dag flink kreupel lopen en daarna weer wat stijf.
Ik denk dat je op dit moment weinig kunt behalve afwachten tot maandag en zorgen dat je direct foto's laat maken. Hopelijk is de zwelling dan minder zodat ook een evt echo kan.
Indien je het niet vertrouwd dan kun je uiteraard ook in het weekend terecht bij een kliniek echter betaal je dan fors meer.
Voor nu zou ik gaan koelen en niet volledig stil zetten.

Ja met DA afgesproken om boxrust in ieder geval. Heb net het verband er af gedaan het het is wil dikker geworden dus laat voor de zekerheid een DA komen maar ze gaf aan dat het niet alarmerend leek.

Afbeelding
(Foto van net uit het verband, begon wel goed te bloeden en er kwam vocht uit. Bloeden is wel gestolt.
Been Voelt niet gek warm en de DA had ook gezegd hoor dat hij het wondje niet spannend vond eerder die verdikking aan de voorkant.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 21:25

het lijkt toch een ontsteking te zijn zegt de DA is geweest. Fijne vrouw vond ik het. Erg kundig die toch wel verder keek dan de standaard protocollen. Zijn temperatuur was 37,9 dus best netjes, alleen die dikte en die warmte vermoede ze toch een ontsteking. Nu heeft ze het grondig schoon gespoeld en krijgt hij antibiotica. Kijken of dat gaat werken..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 13:11

Vandaag was er zeker nog sterke zwelling maar meneer wilde wel zelf (trek hem niet mee, laat hem echt zelf beslissen) z’n stal uit. Even een paar rondjes gestapt en gekoeld en traumeel erop gedaan. Vanmiddag weer even koelen. Hij ontlast het stukje minder dan gisteren en wilde er nu ook op staan.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:05

Fijn..dat klinkt al wat positiever gelukkig

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 19:59

Ben vanmiddag geweest en hij wilde wederom weer z'n stal uit. Hebben z'n been nu 20 minuten gekoeld en morgen weer. Hij wilde ook wel graag in de bak wat stappen (op zijn tempo uiteraard) en heb op het wondje honingzalf gespoten. Het was nog wel dik, maar wellicht gaat dat ook niet binnen 24 uur weg. Hij kreeg ook alweer wat praatjes ten opzichte van gisteren! Met lopen zie je nog wel dat hij goed mank is, eigenlijk vooral de eerste stappen dan wordt het al beter en stapt hij graag door of trok hij me mee naar de andere hoek :+ en even een flinke klodder traumeelgel er opgesmeerd. Hij loopt zeker nog niet zuiver, maar ten opzichte van gisteren waarbij hij echt echt niet de stal uit wilde vond ik het al een wezenlijk verschil!

Waar ik intens dankbaar voor ben is hoe ontzettend goed hij zijn stalrust verdraagt. Dat was bij de vorige wond echt een drama (lees: blijven steigeren op stal, rondjes stappen etc.) en nu houd hij zich zo goed rustig. Nu staat er ook nog wat jong spul op stal, wat ontzettend helpt maar dat geeft wel wat rust.