opgeblazen/dikke buik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

opgeblazen/dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:16

* ten eerste hoop ik dat ik hem juist geplaatst heb.

ik hoop hier op wat andere inzichten.

mijn merrie, 13jaar, 153cm heeft eigelijk altijd/heel snel een dikke/opgeblazen buik.
vaak is de vraag of ze drachtig is..
ze krijgt nu bijna onbeperkt hooi, ruim handje krachtvoer van marstall cornmuesli en vitaminebrokjes.
loopt gemiddeld 4 a 5x per week.
staat in een paddock met schuilstal.

2maanden geleden zandwegkuur gehad, deze doen we elk half jaar. laat elk half jaar controle op wormen..

krachtvoer heeft ze echt nodig vorig jaar ander voer gehad waar weinig in zat en toen is ze heel erg slecht geworden, zoals lusteloos liggen als dood in de paddock tot niet meer kunnen rijden inverband geen looplust. toen terug op oude voer gegaan..

ze loopt nu echt super fijn, ze heeft nog nooit zo fijn gelopen! en daar ben ik echt super blij mee.

maar nu blijft die buik zo extreem.
iemand ideeen??

hier foto's
vandaag
Afbeelding

vorige jaar mei
Afbeelding

als ik iets vergeten vraag het maar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:19

al eens gekeken om niet meer onbeperkt te geven?
ik zie dat ze helemaal wel mooi rond is en het lijkt mij dan meer een flinke buik van lekker veel hooi eten :j

Rizette

Re: opgeblazen/dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:33

Ze zal rondgeribt zijn, dat toont meteen als veel meer buik. Ik zou er niet zo mee zitten. Zeker als ze verder gezond is en lekker loopt. Je kunt de ribben nog wel voelen neem ik aan , als je een beetje druk zet of zijn die weg? Dan wordt het een ander verhaal

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:37

Krijgt ze hooi of voordroog?
Krijgt ze vitaminebrok van pavo?
Hoe is haar mest, staat ze strak op haar flanken, gevoelig ergens?
Zie je een verband met haar cyclus?
Hier werkt een kuur yakult altijd goed,8 dagen iedere dag een flesje over het voer.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:42

Wildgirl schreef:
Krijgt ze hooi of voordroog?
Krijgt ze vitaminebrok van pavo?
Hoe is haar mest, staat ze strak op haar flanken, gevoelig ergens?
Zie je een verband met haar cyclus?
Hier werkt een kuur yakult altijd goed,8 dagen iedere dag een flesje over het voer.

ze krijgt hooi kleine onverpakte baaltjes.

vitaminebrok van koenis enige die mijn shetje eet

mest is vaak netjes

jah buik is vaak gespannen en gevoelig op haar flanken.

cyclus merk ik heel slecht tot niet bij haar.

EquineFit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:32

Heb je grof stengelig of juist 'fijn' hooi?
En heb je al eens een ruwvoer analyse gedaan?

Op wat voor een bodembedekking staat ze?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:39

Ik zou beginnen met het hooi af te wegen per dag en verdeeld over de dag geven. Voor veel paarden is onbeperkt hooi te veel.
Stelregel is 1,5 % van lichaamsgewicht hooi. 1,5% van 500kg is 7,5 kg hooi per dag.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:57

Gevoelig op de flanken denk ik toch aan zand en/of verstoorde darmen.

Geef je ook 1gr psyllium per kg gewicht tijdens een zandkuil? Anders voer je te weinig en heeft het nauwelijks zin.

Probeer ook eens probiotica bij te voeren, kan ook een hoop doen om gevoeligheid uit de darmen te krijgen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 22:02

ze staat samen met meerdere paarden in de paddock dus afwegen is geen optie.

ze hebben in hun schuilstal stukje vlas liggen maar ze staat eigelijk altijd buiten. krijg van staleigenaar ook vaak te horen dat ze weinig eet, ze staat vaker gewoon lekker midden in de paddock ( eigenaar kijkt van uit de eettafel en woonkamer op hun uit) analyse van hooi ga ik niet doen. kan het hooi niet veranderen op stal, als ik er in eigen beheer had staan had dit meer nut. en eigen hooi kopen is geen optie voor hier

ehm tis beetje wisselend het hooi maar vaak lang en fijn, naar hebben ook wel eens dat stekelige hooi

dat hooi vind ik oprecht ook echt lastig omdat ik vaker vraag hoe veel ze krijgen. en ik weet dat ze niet heel extreem met voeren zijn. ze krijgen het overigens in een hooiman 2x per dag

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 22:04

Juangi schreef:
Gevoelig op de flanken denk ik toch aan zand en/of verstoorde darmen.

Geef je ook 1gr psyllium per kg gewicht tijdens een zandkuil? Anders voer je te weinig en heeft het nauwelijks zin.

Probeer ook eens probiotica bij te voeren, kan ook een hoop doen om gevoeligheid uit de darmen te krijgen.

hoe bedoel je doe 1gr? ik doe die kuur van 7dagen en dan paar maanden later weer.

die probiotica ga ik even naar kijken

ow wacht snap je! jah ik doe het dan precies op haar gewicht en zit er altijd dan wat boven

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:06

Mijn tip: laat de veearts komen voor een algemene controle. En bespreek met de veearts het juiste dieet, hoeveelheid beweging etc.
Op de foto is het altijd lastig inschatten, maar ik beoordeel je paard als helemaal te zwaar, zeker aan het einde van de winter. Dan moet het voorjaar nog komen.
Oeps, dat klinkt niet aardig. Maar ik vind je paard niet alleen de buik dik. Ook vetopslag op de billen, schouder en in de hals .
Is de manenkam erg hard of juist soepel?

probeer eens zelf je paard te scoren op de Body condition score
https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-t ... 20(extreme)%20obesitas.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 16:58

janouk schreef:
Mijn tip: laat de veearts komen voor een algemene controle. En bespreek met de veearts het juiste dieet, hoeveelheid beweging etc.
Op de foto is het altijd lastig inschatten, maar ik beoordeel je paard als helemaal te zwaar, zeker aan het einde van de winter. Dan moet het voorjaar nog komen.
Oeps, dat klinkt niet aardig. Maar ik vind je paard niet alleen de buik dik. Ook vetopslag op de billen, schouder en in de hals .
Is de manenkam erg hard of juist soepel?

probeer eens zelf je paard te scoren op de Body condition score
https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-t ... 20(extreme)%20obesitas.

manen kam is gewoon soepel. weet dat ze wat aan de ruime kant is hier zijn we ook wel mee bezig, maar meer beweging wat ze nu krijgt kunnen we gewoon weg niet meer opschroeven. iets met kids & werk. voer hebben we nu ook klein maandje op zeker de helft gezet dus hoop dat dat ook beetje gaat werken. kost alleen tijd om kg's kwijt te raken en wil wat snel denk ik.

maar die buik dat ze daar gevoelig op is is ook echt iets waar ik nu steeds tegen aanloop

en klopt verder hoor ze is normaal ook iets slanker rond deze tijd. voordeel is wel dat ze niet tot nauwlijk op het gras komt

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:58

Kijk eens naar mijten optiform. Is een ruwvoermix die je zou kunnen aanbieden bij je voer. Geeft rust aan verstoorde maag/ darm werking

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:22

Ik vind het eigenlijk allemaal niet zo schokkend. Ik zie gewoon een goed doorvoede rondgeribte pony. Zou een paar kilo kunnen schelen of ze graszaadhooi of voordroog krijgt, maar inperken op hooi zou ook mijn voorkeur niet hebben.

Heeft ze in het verleden veulens gehad? En hoe rij je er mee, loopt ze mooi rond over de rug? Dan zou ze wellicht wat meer buik/rugspieren kunnen ontwikkelen waardoor het beeld wat anders wordt.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 10:32

Devic schreef:
Ik vind het eigenlijk allemaal niet zo schokkend. Ik zie gewoon een goed doorvoede rondgeribte pony. Zou een paar kilo kunnen schelen of ze graszaadhooi of voordroog krijgt, maar inperken op hooi zou ook mijn voorkeur niet hebben.

Heeft ze in het verleden veulens gehad? En hoe rij je er mee, loopt ze mooi rond over de rug? Dan zou ze wellicht wat meer buik/rugspieren kunnen ontwikkelen waardoor het beeld wat anders wordt.

thx. nee geen veulens was dat maar waar dan had ik een excuus hihi.

maar ze begint nu eindelijk lekker te lopen en haar spieren goed te gebruiken. denk dat ik wat meer balken mee ga pakken. en geduld hebben denk ik maar tot die paar kg's er van af zijn