Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 17:53

Hoi,

Zouden jullie willen meedenken!?
Situatie:
We hebben een grote pony gekocht 3 maanden geleden. Hij was daar poepie braaf. Er reed een jong meisje op en alles zag er leuk en betrouwbaar uit.
Sinds hij bij ons is schiet hij constant weg met het rijden.Tot gevaarlijke situaties toe. Hij is buiten super braaf. We kunnen overal met hem naar toe. Hij kijkt op buitenrit nergens op of om. Hij is vrolijk, oortjes erop en gaan. Zijn conditie is niet top, maar gaat al beter. De zadelmaker is geweest en de osteopaat/chiropractor. Bij aankoop klinisch laten keuren. Omdat ik het gevoel had dat er iets niet klopte. Ben ik met hem naar de kliniek gegaan. Daar rug en hals foto’s laten maken. Niks op te zien. Al was de laatste foto iets onduidelijk omdat hij wat te dik is.

Als we in de bak komen is hij prima. Rustig opstappen en wegstappen. Na een rondje komt hij heel erg terug. Je moet flink je best doen om hem actief te houden. Als we gaan aandraven komt hij weer heel erg terug. Je moet veel doen om hem in draf te houden, of om hem voorwaarts te rijden. Je krijgt hem moeilijk over de hoefslag. Vanuit het niets schiet hij weg hoofd omhoog en kont eronder. Ik zelf, maar andere vinden dit ook, lijkt het alsof hij vanuit angst/pijn wegschiet.
Voorheen kreeg je hem gelijk terug. Maar nu gaat hij keihard rennen. In de basis is hij super rustig en lief.

Ik weet even niet meer wat we moeten doen. De pony is voor mijn dochter. Ik kan haar er nu niet opzetten in de bak. Mijn gevoel zegt dat er wat aan de hand is. Maar waar moeten we beginnen. Bij de klinische keuring was alles oké. Bij de kliniek bij ons in de buurt ook nog gecheckt en foto’s gemaakt.
Welke stappen zou ik nog kunnen zetten? Tip die ik kreeg was om naar Rodinde van kliniek Vinkega te gaan. Vandaag 10x geveld maar krijg steeds bericht dat ze niet bereikbaar zijn. Ik wil niet weer naar een arts die even een “beetje” kijkt.

Ik wil de röntgenfoto’s niet op bokt zetten net als de filmpjes. Maar kan ze wel in een pb sturen.
Hoop dat jullie willen mee denken!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:56

Hoi, wil je mij eens wat filmpjes sturen. Ik ben wel benieuwd.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 17:58

Hi TS, wat verontrustend en frustrerend voor jullie. Kan het een maagzweer zijn? Misschien dat dit is aangewakkerd door de verhuizing. Anders, als rug/hals en benen oke zijn en het is 100% geen maagzweer, zou ik kijken naar zijn bekken.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:01

Dat is vervelend. Goed les nemen van iemand die veel ervaring heeft met paarden wil wel eens helpen. Die kan redelijk zien of dit pijn is en dan ook vooral waar je moet zoeken naar de pijn. Of dat het gewoon uitproberen is. Je moet wel weten waar je moet zoeken als je pijn uit wilt sluiten.

Wat krijgt ie te eten en hoeveel staat ie buiten met vriendjes? Dit gedrag heb ik ook gezien bij een pong die veel te veel krachtvoer kreeg voor de hoeveelheid werk die hij deed. Hij had gewoon veel te veel energie en dat vertaalde zich in traag zijn de ene kant en wegschieten aan de andere kant. En heel veel uitproberen. Pony een week op alleen hooi en water en het probleem was weg.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:25

en buiten de poort doet ie dit niet?

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:36

Laat je hem op buitenrit ook draven en galopperen, of enkel stappen?

Je hebt paarden die in de bak lopen te klieren, en buiten niet. Niet dat dat oké is, maar mijn eigen paard is in de bak ook veel lastiger te rijden dan op buitenrit. Op buitenrit heeft ze de wereld om op te focussen, en die ziet te graag: oortjes naar voren, alert, vlot tempo. In de bak zie je de verveling van haar spatten, sjokt ze, en zal ze haar ongenoegen veel sneller uiten dan op buitenrit. Om eerlijk te zijn heeft zij op buitenrit nog nooit achteruit gelopen, gebokt of wat dan ook, dingen die ze in de piste wél doet.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:37

Ik mis een beetje informatie, hoe oud is het dier? Hoe oud is je dochter en hoe is haar rij ervaring?
Want het kan zomaar zijn dat de pony de hele verhuizing moet verwerken en een andere ruiter uit gaat proberen. Hoeft echt niet meteen een medisch probleem te zijn naar mijn mening.

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:01

Super fijn dat er al mensen reageren +:)+
Ik probeer op iedereen antwoord te geven.
Hij staat van 09:00 tot 16:00 buiten. Hij krijgt in de ochtend een klein beetje Havens Gastro en Pavo Vital (supplement NAF Gastraid). Op de wei krijgt hij hooi en op stal ook 3x. Op de kliniek dachten ze niet aan maagzweren, maar de arts zei dat je hiermee wat kan uitsluiten. Dus we hebben dit maar geprobeerd. Hij reageert ook niet gevoelig op zijn buik.
Op buitenrit draven we ook. Omdat mijn dochter nog jong is en we de pony niet goed kennen, fiets ik er naast met halster touw. Nu durf ik haar helemaal niet meer los te laten. Er rijdt een ouder meisje op in de bak. Maar dat is nu fout gegaan.
Ik snap wat er gezegd wordt over les nemen. Hier ben ik het ook mee eens. Maar op dit moment is dit niet van toepassing. Ik wil eerst pijn uitsluitend. Mijn gevoel zegt dat er wat is en dat dit niks met gedrag te maken heeft.

Net gebeld naar SMDC voor advies en een afspraak. Zij dachten goed mee. Mogelijk kon er een ontsteking zitten in bijv zijn hals. Dit kan pijn scheuten geven en dit gedrag veroorzaken.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:05

Ik ben benieuwd naar de filmpjes. Het kan natuurlijk prima pijn zijn, maar het kan ook zijn dat de pony heel onzeker is, geen goede leiding krijgt, spanning opbouwt en dan ontploft. Dan mis je signalen, de ene wat subtieler dan de ander. Maar daarom ben ik des te meer benieuwd naar beeldmateriaal. :)

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:06

Zou je filmpjes kunnen plaatsen van net voor het wegschieten tot in vol wegrennen? Ik heb namelijk gisteren meegekeken bij een stalgenootje. Haar jonge pony is er met haar bijrijdster ook vandoor gegaan (met een val tegen een muur en een kapotte elleboog als eindresultaat) en gisteren deed hij het weer. Bleek dat wanneer hij aan galoppeerde zijn staart tegen zijn buik aan sloeg en daar reageerde hij op.

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:09

Earth schreef:
Ik ben benieuwd naar de filmpjes. Het kan natuurlijk prima pijn zijn, maar het kan ook zijn dat de pony heel onzeker is, geen goede leiding krijgt, spanning opbouwt en dan ontploft. Dan mis je signalen, de ene wat subtieler dan de ander. Maar daarom ben ik des te meer benieuwd naar beeldmateriaal. :)


Ik heb je pb gedaan. Ik weet niet hoe ik een filmpje kan versturen :+

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:10

De pony is trouwens 9 jaar

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 19:57

Domino_2006 schreef:
Zou je filmpjes kunnen plaatsen van net voor het wegschieten tot in vol wegrennen? Ik heb namelijk gisteren meegekeken bij een stalgenootje. Haar jonge pony is er met haar bijrijdster ook vandoor gegaan (met een val tegen een muur en een kapotte elleboog als eindresultaat) en gisteren deed hij het weer. Bleek dat wanneer hij aan galoppeerde zijn staart tegen zijn buik aan sloeg en daar reageerde hij op.


Pb gedaan

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:59

als de pony iets zou mankeren, zou dat ook met buiten rijden zijn, denk dat deze pony goed is geleerd zich te onttrekken aan werk.

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 20:02

speurneusc schreef:
als de pony iets zou mankeren, zou dat ook met buiten rijden zijn, denk dat deze pony goed is geleerd zich te onttrekken aan werk.



Toen ik smdc belde zeiden ze ook dat het kan zijn dat je met buiten rijden de teugels losser hebt. In de bak meer van hem vraagt

Sherivey
Berichten: 8636
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 20:03

Hoe wordt hij in de bak gereden tov buiten?

Als ie ergens last heeft, en je rijdt bvb buiten met lang teugeltje en in de bak vraag je meer van m, dan kan het best dat ie in de bak wel ergens gevoelig op is.

Mijn eerste paard reageerde bvb heel erg heftig toen hij last van zn tanden had. Was niet fatsoenlijk meer te rijden.
Toen ie uit zn zadel gegroeid was net zo.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:01

speurneusc schreef:
als de pony iets zou mankeren, zou dat ook met buiten rijden zijn, denk dat deze pony goed is geleerd zich te onttrekken aan werk.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als de pony adrenaline krijgt door een buitenrit, al is het maar een beetje, kan dit pijn maskeren.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:27

Ik zou de filmpjes ook graag willen zien, dat zegt veel meer dan een beschrijving.

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 21:56

Hevonen schreef:
Ik zou de filmpjes ook graag willen zien, dat zegt veel meer dan een beschrijving.


Ik heb je een pb gestuurd. Het zijn wel filmpjes in lichte mate. Van de paniekstand hagen ik geen filmpjes

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 21:58

Xritt schreef:
speurneusc schreef:
als de pony iets zou mankeren, zou dat ook met buiten rijden zijn, denk dat deze pony goed is geleerd zich te onttrekken aan werk.



Toen ik smdc belde zeiden ze ook dat het kan zijn dat je met buiten rijden de teugels losser hebt. In de bak meer van hem vraagt


idd, in de bak wordt over algemeen "serieuzer" gereden dan buiten, en aangezien zijn leeftijd al 9 jr. is denk ik dat ie best wel wat ervaring heeft op werk gebied. Je zei al er reed een jong klein meisje op met voorrijden toch? Dat kan miss een kleine aanwijzing zijn, met een kleintje wat rond hobbelen en ergens toch een beetje zijn eigen ding doet of met een ruiter aan de gang die wat meer vraagt....

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 22:01

De tanden zijn op de kliniek wel snel nagekeken. Niet zoals het hoort met een sper en zaklantaarn. Gewoon mond open, tong aan de kant en het blote oog. Dus dat zou nog kunnen.

Welke kliniek zouden jullie in dit geval aanraden? Of artsen? Op de kliniek waar ik ben geweest werd ik voor mijn gevoel afgescheept met “nee we zien zo niks”. Op vraag van mij hebben ze nog röntgenfoto’s gemaakt. Maar dat ging ook wat moeizaam. Het is geen duur sportpaard, maar wel een pony voor mijn dochter. Het moet wel veilig zijn.

Je klopt. Er reed een klein meisje op en haar zus van 12 jaar. Die kon heel goed rijden. Zij sprong ook met hem en trainde hem af en toe dressuurmatig

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:19

Mmm nee gebrek aan opleiding of onzekerheid lijkt het me niet te zijn. Het is ook gek dat ie wat traag is, en dan ineens schieterig. Ik twijfel soms ook of hij niet wat onregelmatig is, maar dat kan ook komen doordat het tempo zo verschillend is. Ik vind hem in de huidige filmpjes iig veel minder fijn lopen. Maar goed, de filmpjes zijn natuurlijk vrij kort dus pin me er niet teveel op vast.
Wat zegt instructie ervan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:25

Hoe loopt hij aan de longe?

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Pony schiet steeds weg tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:36

Kan het aan het zadel liggen?
Of aan het dekje dat strak trekt?
Jouw dochter is kleiner zeg je dan het meisje dat in de bak rijdt. Dan is dat meisje ook zwaarder. Zou dat mee kunnen werken in hoe het zadel ligt?

Xritt
Berichten: 607
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 22:43

Die zegt dat hij waarschijnlijk pijn heeft. Als een volwassene erop gaat, dan loopt hij wel. Maar dan moet je ook moeite doen. Het lijkt alsof hij dan wel protesteert. Hij loopt te diep en oren naar achteren. Hij wil dan ook wegschieten. Maar krijgt de kans niet omdat wij sneller en meer kracht hebben. Aan de longe loopt hij wel goed. Stelling vindt hij wel soms wat lastig

Je gaat twijfelen aan jezelf. Doen we wat verkeerd? Waarom bij ons wel en bij de vorige eigenaar niet. Hij doet dit ook bij verschillende ruiters en met verschillende zadels.

Wij rijden met een anatomisch dubbel gebroken bit. De vorige eigenaar met een enkel gebroken. Zei hadden een 16 inch zadel, wij een Wintec 15 inch zadel.