Buikspieren trainen grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xkimvhxxx

Buikspieren trainen grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 09:30

Hoi allemaal, ik heb van de dierenarts en osteopaat de opdracht gekregen om met mijn merrie te werken aan haar buikspieren/bekken kantelen/rug bollen.

We kunnen (nog) alleen in stap werken en op de grond, vanwege alle blessures en lichamelijke klachten die ze heeft.

We hebben om de week les lange teugelen, waar we de tip hebben gehad om in stap te verruimen en verkleinen, achterwaarts te gaan (ze kantelt haar bekken dan heel netjes) en te 'wiebelen' (het gewicht in stilstand van de voorbenen naar achterbenen te verplaatsen en weer terug).

Daarnaast de tip gehad om vooral gedurende de dag lekker vaak wat pasjes achterwaarts te nemen.

Maar elke dag lange teugelen wordt ook saai, dus wat kunnen we nog meer doen?

Let wel: enkel in stap en vanaf de grond.

Groetjes van ons *\o/*

Afbeelding

mala26

Re: Buikspieren trainen grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:46

Balkjes stappen en als dat goed gaat variëren in afstand met de balkjes zodat je ook schakelen in tempo. En als balkjes goed gaat kan je er lage cavaletti van maken. Worden ze handiger van en moeten ze de buikspieren aanspannen.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:19

Toen mijn paard moest revalideren van een rugblessure hebben wij ook gewerkt aan de buikspieren. Wij kregen als tip van de fysio om te werken in een draf die nét geen stap is — ze moeten dan, om momentum te bewaren in de draf, kracht gebruiken vanuit de buikspieren ipv de achterhand. Dus echt zo’n sukkeldrafje, op de grens van draf-stap. En dit dan steeds langer volhouden. Succes!

xkimvhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 17:44

Zijn er mensen met nog meer tips?
Alles is welkom! Hoe meer hoe beter :D

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:50

Ik weet niet wat de blessures zijn?

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:46

Als je paard wel nog mag buigen en draaien etc., kan je misschien wat gymnastiserende oefeningen doen zoals schoudervoor/binnenwaarts en travers? Doordat deze de achterbenen meer onder laten treden is het ook goed voor de buikspieren lijkt me. Ik doe dit gewoon aan de hand in 'grondwerk positie', aan de hals dus.
Deze staan hier mooi uitgelegd vind ik http://www.paardenbegrijpen.nl/oefeningen/
Maar als je er niet bekend mee bent is het wel handig dat iemand met kennis ervan je kan helpen, zodat je het niet verkeerd aanleert :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:32

Pauww schreef:
Als je paard wel nog mag buigen en draaien etc., kan je misschien wat gymnastiserende oefeningen doen zoals schoudervoor/binnenwaarts en travers? Doordat deze de achterbenen meer onder laten treden is het ook goed voor de buikspieren lijkt me. Ik doe dit gewoon aan de hand in 'grondwerk positie', aan de hals dus.
Deze staan hier mooi uitgelegd vind ik http://www.paardenbegrijpen.nl/oefeningen/
Maar als je er niet bekend mee bent is het wel handig dat iemand met kennis ervan je kan helpen, zodat je het niet verkeerd aanleert :)

Dat soort dingen wilde ik ook zeggen, daarom vroeg ik wat de blessures zijn :D

xkimvhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 08:48

manubres schreef:

Voornamelijk een overbelasting aan de kogel en het kootbeen linksachter. Daar mag dus geen druk op.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:43

xkimvhxxx schreef:
manubres schreef:

Voornamelijk een overbelasting aan de kogel en het kootbeen linksachter. Daar mag dus geen druk op.

O, dus dan zullen de oefeningen zoals wijken, schouderbinnenwaarts, travers en achterwaarts niet handig zijn...Ik denk dat het dan helaas wel erg beperkt blijft met je oefeningen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:50

Voor de afwisseling zou ik dan heel andere activiteiten gaan doen, zoals schriktraining, of eens een grondwerksessie die minder gericht is op dressuurmatig trainen maar meer op gehoorzaamheid, denkspelletjes met je paard, balkjes lopen, een parcours in de richting van Working Equitation proberen te doen,...
Afgewisseld met het dan meer dressuurmatige langeteugelen.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:17

Het eerste wat in mij opkomt: Intrinzen!
Daarbij kun je aan de buikspieren werken in stilstaand en allerlei andere oefeningen doen in stap.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:20

xkimvhxxx schreef:
manubres schreef:

Geen van boven genoemde dingen kun je dan doen. Behalve misschien een stukje intrinzen. Want alles vraagt een verplaatsing van gewicht naar achteren en dus meer gewicht op de kogel.