Vraagje: paard met slijtage op spronggewricht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

florababs

Vraagje: paard met slijtage op spronggewricht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 01:13

VRAAGJE!

(Voor de wijsneuzen dierenarts heeft volledige controle uitgevoerd en nodige gedaan )

Mijn bijna 20 jarig paard begint wat slijtage te hebben op haar spronggewrichten.
Zolang ze hier geen fysiek hinder aan heeft mag ze blijven wandelen (voornamelijk op de harde gaan wandelen) op aanraden van de dierenart.

Nu heeft ze door de slijtage wel overproductie van slijmbeurs/vocht in haar sprongewricht.

En vraag ik me dus af zijn er hier mensen die ervaring hebben met hakbeschermer/sprongbeschermer?
(mag eender welke vorm van bescherming zijn. Zoal onderdsteunend als vochtafdrijvend als.. Gaat mij meer om ervaringen van jullie!)
Of eventueel goed ondersteunend suplement of iets anders die jullie gebruiken. (groene klei gebruik ik al na inspanning op aanraden van de dierenarts)

Alvast dikke dankjewel!
Afbeelding

Rizette

Re: Vraagje: paard met slijtage op spronggewricht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:05

Dit lijkt een piephak? Schopt jouw paard in de trailer of ligt het op beton of zonder strooisel? Voorkomen is beter dan genezen. Is de diagnose van de dierenarts dat dit slijtage betreft door beweging of bedoel je dat het slijtage is door schoppen tegen klep of liggen op harde bodem?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:39

Rizette,een piephak ziet er anders uit, deze sprong is gewoon goed gevuld (helaas).

Ik zou er niets aan bescherming omdoen, het komt van binnenuit....
Wat supplement betreft geen idee, maar externe bescherming helpt niets dekl ik.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:49

Eens met El Camino.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:46

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:05

Ja! De Back On Track boots voor het spronggewricht werken bij mijn merrie fantastisch. Vooral icm met beweging.

florababs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 21:21

Rizette schreef:
Dit lijkt een piephak?

Hey Rizette. Is geen piephak.
Paard staat zomer 24/7 en winter overdag buiten. En staat echt netjes stil op de trailer

Jammer genoeg door de dierenarts echt slijtage vastgesteld. Op beide
Spronggewrichten. De ene wat meer dan de andere. Puur leeftijd gerelateerd en ivm haar erg steile beenstand. Waardoor haar sprong dus haar hele leven wat meer inspanning moet leveren dan haar andere gewrichten. En dus jammer genoeg ook als eerst de gevolgen er van te verduren krijgt.

Punctie om vocht af te halen kan. Maar is een straatje zonder einde aangezien er toch wat slijt op der gewricht zit en dus telkens weer meer gaat produceren.

Moest ze echt fysiek last krijgen kan er worden geïnfiltreerd. Maar uiteindelijk ook straatje zonder einde aangezien het blijvende slijtage is.

Maar hé, zolang ik voorzichtig en wat spaarzaam ben kan mijn sterke tante nog wat wandeljaren mee

Daarom dat ik opzoek ga naar wat suplementen of middelen om erger zo lang mogelijk te vermijden!