Dag allemaal Al een tijd rij ik een pony (26) bij. De laatste jaren echter weinig ivm zwangerschap en kinderen. Wel werd/wordt ze door de eigenaresse nog gereden maar vooral recreatief. Ze was altijd heel fit, tot afgelopen zomer toen ging ze fysiek erg achteruit, ze was behoorlijk ingevallen en haar spieren flink verminderd, ook had ze dunne ontlasting en leek haar oogwit wat gelig. Hierop hebben we een bloedonderzoek gedaan, hier kwam niks uit, daarnaast is de tandarts geweest, hieruit bleken geen grote problemen. Uit mest onderzoek bleek ze flinke wormen te hebben, dus we hadden de verwachting dat ze na de kuur beter zou zijn. Een tijdje na de kuur is ze gecheckt of ze wormen vrij was, dit was ook zo. De dierenarts heeft nog cubarmix voorgeschreven, gedurende een maand. Nog steeds knapt ze niet op, ze heeft, vooral na wat licht werk, dunne ontlasting. Vandaag was de ontlasting waterig en moest ze wel een keer of 6 mesten. Haar energie lijkt ook steeds achteruit te gaan en fysiek gaat ze zichtbaar achteruit. Ze wordt al een flinke tijd bijgevoerd om haar op gewicht te krijgen. Nu speelt leeftijd natuurlijk een rol, maar ik verwacht nog een onderliggend probleem, willen jullie meedenken?
Laatst bijgewerkt door Kimmie235 op 15-03-21 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Grote kans dat het paard nog steeds last van wormen heeft. Mestonderzoeken zijn vaak onbetrouwbaar. Als een paard flink wormen heeft is hij er meest niet met 1 kuurtje vanaf. Waarmee is het paard ontwormt? Ik zou nog een kuur geven.
En haar gebit? Recent nog de tandarts erbij gehad? Ik zou dit ook aan een DA vragen.
Lindsey_99
Geplaatst: 16-03-21 18:30
Is de dierenarts er onlangs weer bijgeweest? Geel oogwit geeft vaak leverproblemen aan. Goed onbeperkt liefst onbemest hooi geven (geen voordroog) een goede vitaminebrok en geen basis of merriebrokken, of muesli met granen e.d. Tandarts erbij halen of het gebit nog in orde is. En op advies van de DA wellicht weer ontwormen met iets wat ze hiervoor niet heeft gehad. Meestal is ivermectine voor het weideseizoen voldoende, en in december pramox. Uiteraard daarna weer mestonderzoek gaan doen en de mest opruimen uit de weide om herbesmetting te voorkomen. Daarnaast denk ik dat de pony niet meer bereden moet worden tot de problemen zijn opgelost, en misschien zelfs toe is aan pensioen. Mager blijven en ook nog moeten werken is bij een ouder dier niet zo'n goed idee. Ze kan op het moment blijkbaar niet eens voldoende energie opnemen om op gewicht te blijven.
Geel oogwit heeft volgens mij weinig met wormen te maken, laten testen op leverwaarden en leverbot.
Nyaleti
Geplaatst: 16-03-21 19:25
Waarmee is ze ontwormt? Niet alle wormen zijn aan te tonen in een mest onderzoek. Is ze getest op Cushing? Zo ja wat was de waarde en wanneer is ze getest? Wat voor voer krijgt ze? Veel eiwitten bij geven (Luzerne, merriebrok) om haar wat voller te krijgen. Evt probiotcia + vitaminespuit om de darmen rustiger te krijgen .