Enten tegen Rhino

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Enten tegen Rhino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 23:03

Wie laat zijn paard enten tegen rhino en waarom wel of niet .

Hommage

Re: Enten tegen Rhino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:09

Was hier (helaas) verplicht op stal. Ik doe het zelf eigenlijk liever niet, aangezien ze er echt even goed ziek van is. Vaak erg stijf en veel zweten.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:14

Enten heeft na mijn inziens weinig zin, aangezien de neurologische variant er resistent ervoor is. En dit is de ergste variant.
Zodra de inenting voor alle varianten geld, dan zie ik pas nut in de inenting.
De griep variant is niet ernstig, abortus variant heb ik geen hinder van ivm geen drachtige merries. Dus alleen de neurologische variant is het probleem en die dekt de inenting niet

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:17

myk_en_shant schreef:
Enten heeft na mijn inziens weinig zin, aangezien de neurologische variant er resistent ervoor is. En dit is de ergste variant.
De griep variant is niet ernstig, abortus variant heb ik geen hinder van ivm geen drachtige merries. Dus alleen de neurologische variant is het probleem en die dekt de inenting niet

Precies dit. En hoor vaak dat veel paarden vrij heftig reageren op de enting. Snap oprecht niet waarom het op stal verplicht is. Wordt niet gefokt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:22

Ik begreep juist dat nog niet goed is onderzocht of de enting ook tegen de neurologische variant werkt en dat het dus niet vaststaat dat de enting niet werkt?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:25

Het moest ooit verplicht op pension. Vond het vooral duur en de herhaalfrequentie is erg hoog.
Het werkt alleen voor de verkoudheidsvariant, die is niet dodelijk volgens mij.
Ik ben er niet zo'n voorstander van.

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:26

Bij ons op stal is het ook verplicht. Bij ons waren er twee van de circa twintig paarden wat minder fit na de enting, de rest had er geen (zichtbare) last van.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:27

Ik ent niet.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:29

myk_en_shant schreef:

Precies dit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:31

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:33

Er schijnen indirect toch wel voordelen aan het enten te zitten tegen de neurologische variant:
Citaat:
In Nederland zijn diverse rhinopneumonie vaccins geregistreerd. Vaccineren draagt bij aan een vermindering van de ernst van luchtwegklachten en leidt ook tot verminderde uitscheiding van virus. Dit werkt echter het beste als alle paarden op een bedrijf tweemaal per jaar worden gevaccineerd. Het vaccineren van één of enkele dieren op een bedrijf is minder zinvol.

Er is op dit moment één vaccintype dat ook een claim heeft voor de abortusvorm. Hierbij wordt geadviseerd de merries drie maal tijdens de dracht te laten vaccineren. De bescherming die deze vaccinatie biedt tegen abortus is echter niet volledig. Daarnaast is er geen enkel vaccin dat claimt bescherming te geven tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie. Toch kan vaccinatie ook bij deze vormen van rhinopneumonie op twee manieren wel degelijk een positieve invloed hebben; een EHV-1 infectie kan bij gevaccineerde paarden moeilijker aanslaan en als de infectie toch aanslaat kunnen de gevaccineerde paarden zelf mindervirusdeeltjes gaan uitscheiden. Het is echter goed om te realiseren dat ook op volledig gevaccineerde bedrijven zowel uitbraken van abortus als ook van de neurologische vorm alsnog kunnen voorkomen.

Toch houden de nadelen van de inenting zelf mij ook wel tegen. Ik heb alleen oudere pony's die vrijwel nooit op andere stallen komen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:49

Wat zijn precies de nadelen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:53

Nikass schreef:

Ik begreep dat ze er soms twee weken wel flink ziek van kunnen zijn, maar goed dat kan altijd met vaccinaties natuurlijk.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 08:55

Ik ent niet, we hebben 3 paarden en die staan aan huis.

Kom nu ook even nergens met ze.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:31

Hier ook mijn eigen 3 aan huis maar heb wel de vaccinaties tegen rhino (en West Nijl virus) besteld. Ze hadden ze niet zo op voorraad en pas vanaf medio april weer, maar dan worden mijn 3 ook hiertegen geënt. Denk toch dat de voordelen opwegen tegen de nadelen en mocht het toch een beetje beschermen tegen de neurologische variant is dat toch mooi meegenomen.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:34

Hier ent ik alleen voor tetanus. Waarom? Dat je je paard vaccineerd betekent niet dat tie niks meer kan krijgen. Alleen de symptomen zijn minder erg. Maar zodra ik naar keuringen of wedstrijden ga zal ik wel meer moeten enten helaas..

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:03

Mijne wordt al sinds veulen geent tegen Rhino dus doe ik het ook altijd. Aankomende vrijdag worden ze geent tegen het West Nijl virus. Ik vind het een fijn idee. Wij hebben ook als mens zijnde onze entingen dus dan mogen mijn paarden dat ook allemaal hebben.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:11

West nijl twijfel ik inderdaad wel over om te doen, zeker omdat dat via muggen verspreid en het dus niet uitmaakt of ze het terrein afkomen of niet

XXTien1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:26

Ja ik ent wel. Ben begonnen omdat ik ergens stond waar een fokmerrie stond. Daarna verhuist naar een stal waar het verplicht is. Geen problemen mee, better safe than sorry.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:33

Hommage schreef:
myk_en_shant schreef:

Precies dit. En hoor vaak dat veel paarden vrij heftig reageren op de enting. Snap oprecht niet waarom het op stal verplicht is. Wordt niet gefokt.

En door alleen deze instelling zal de infectiedruk niet minder worden en helaas roepen mensen alleen maar dat het niet werkt ipv te kijken naar wat het wel doet. Ik zou er zeker voor zijn dat het wel verplicht wordt. Al zou alleen meldingsplicht ook een goede ontwikkeling zijn.
Het zorgt er helaas inderdaad niet voor dat je paard het niet kan krijgen (zoals bijna elk vaccin) maar de infectiedruk wordt verlaagd, de uitscheiding van het virus wordt verminderd en de neurologische variant heeft daardoor minder kans zich te ontwikkelen. En het schijnt dat mocht het paard alsnog besmet raken je paard beter door de ziekte heen komt als deze geënt is.

Ik vind het wel jammer dat het alleen echt nut heeft om te enten als heel de stal geënt wordt en daarin afhankelijk bent van de stal waar je staat indien niet in eigen beheer.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:45

Ik ent ook niet tegen Rhino. Mijn paarden staan aan huis en komen toch niet van het erf. En aangezien ik al 2 heb die behoorlijk heftig reageren op entingen, en dan met name de cocktail, ben ik daar al extra voorzichtig. Moet de gewone tetanus en influenza al los van elkaar laten geven.
En daarbij werkt het zoals al gezegd hier alleen tegen de verkoudheidsvorm, waardoor het voor mij een neuh laat maar wordt.

Jaren geleden heeft een paard van mij, toen nog op een pensionstal, rhino gehad. Er stonden toen 6 of 7 paarden op die stal. Aangezien de mijne de enigste was die op wedstrijd was geweest, eigenaresse had even een pauze ingelast voor haar eigen, moest het wel bij mijn paard wegkomen. Mijn merrie heeft alleen maar verkoudheidsverschijnselen gehad. Maar een ander paard op stal kreeg verlammingsverschijnselen. Geen van de andere paarden is ziek geweest. Imo doet weerstand ook een hoop.
Vanwege hoe dat toen ging, iemand van een andere stal waar wel rhino was en die toch zo dringend voor de lintjes op wedstrijd moest * heb ik mijn schema aangepast. Ergens rhino en rina blijft thuis. En als iedereen dat nou eens deed kwamen we er mss eens sneller vanaf. Vroeger, heel vroeger (ja oma wordt oud :+ ) ik heb het dan over de 80-er jaren was rhino alleen maar in de wintermaanden een probleem. Maar tegenwoordig gaat het al het hele jaar rond.

*Oja even extra uitleg, rhino ging toen rond in Noord Holland, en ik zat in Drenthe, wedstrijd was in Friesland, maar westernruiters zijn er niet in zulke hoge getallen en wedstrijden zijn dus ook niet elke week en overal. Wedstrijden zijn dus landelijk en iedereen komt van heinde en verre voor zon wedstrijd. De verspreiding is dan heel anders dan bij een regionale dressuur of springwedstrijd.

Kidde schreef:
Nikass schreef:

Ik begreep dat ze er soms twee weken wel flink ziek van kunnen zijn, maar goed dat kan altijd met vaccinaties natuurlijk.

Headshaking is ook nog een nadeel en risico. Er zijn meerdere gevallen bekend van paarden die na de enting tegen Rhino headshaker werden.

Dier_en_arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:28

Ik ent wel, om infectiedruk op stal zo laag mogelijk te houden. Hier staan ook drachtige merries. West Nile ent ik ook.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:36

Hier al sinds een aantal jaar standaard. Begonnen vanwege de drachtige merries maar die hebben we niet meer. Maar blijven enten. Heb 1 paard gehad die de eerste keer een paar dagen een beetje sloom was, de rest werd er niet anders van.

Maar ziek worden kunnen ze van elke enting.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:38

Ik wilde ook niet enten. Maar is verplicht op stal. Er werd eerder niet op gecontroleerd maar nu ineens wel en moesten alle paarden binnen tien dagen gevaccineerd worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:05

Ik ent niet. Na vraag bij mijn weidebazin heeft zij ook gezegd dat het niet veel nut heeft tegen de neurologische variant. Tevens staan mijn paarden niet vlak langs straat en kunnen er quasi geen mensen bij (of ze moeten een privaat veld door eerst).
Wel mogen er tijdelijk buiten dierenarts en hoefsmid geen andere mensen meekomen met de eigenaren van de paarden die op de weides van weidebazin staan. Maar die regel is er ook ivm corona :)

Gisteren zag ik ook een paard van weidegenoot neerliggen en schudde vreemd met z'n hoofd. Ik vertrouwde dat niet dus ipv zelf erheen te gaan belde ik onmiddellijk weidebazin. Deze heeft paard recht gekregen maar leek apatisch. Dus eigenaar gebeld, deze niet bereikbaar dus familie van eigenaar gebeld. Die woont ook vlakbij en kwam onmiddellijk. Dierenarts en eigenaar (die via haar werk gebeld was) arriveerden tegelijk. Paard was idd niet goed, is ook al bijna 32.
Maar omdat er dus rhino is ondanks niemand bij onze paarden kan ben ik toch niet dichtbij gegaan voor de zekerheid.

Even leek het of paard gestorven was vertelde weidebazin. Lag helemaal plat en benen verstijfd, reageerde nergens op. Duurde bijna half uur voor hij weer bewoog.
Waarschijnlijk een kleine hersenbloeding ofzo gehad.

Waarom ging ik niet dichterbij ondanks het dezelfde grond is? Dat paard is hengst en staat apart. Zelfs met een lege wei ertussen omdat hij anders de draden los maakt door kappen met de voorbenen als er paarden in de wei naast hem staan.