Artrose in SI gewrichten, hoe ondersteunen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ApplePapple

Artrose in SI gewrichten, hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 18:14

Helaas is bij mijn 7 jarige haflinger artrose in de SI gewrichten geconstateerd in milde tot matige vorm.

Dit langs letsel aan tussenpees waar hij een operatie voor heeft gehad.
(Zie dit topic voor het hele verhaal
[MD] [VOLG] Chronisch letsel tussenpezen )

Maar nu is mijn vraag, is er een deken, die bijvoorbeeld de klachten wat kan verminderen of misschien ondersteunen voor/na het rijden?

Ik heb de dekens van back on track gezien, die door middel van infrarode stralingen de warmte van het paard reflecteren. Maar werkt dit ook?
Zijn er nog andere dekens die goed kunnen helpen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:01

Ik heb er ook eentje met SI Artrose (daarbij hoge spierspanning in de bovenlijn) en in de revalidatie kreeg ze een weke delen probleem aan de achterknieën.

Om precies te zijn hebben we nieuwbotvorming rondom SI klasse 2 rechts. Links klasse 1

Ik heb de artrose laten inspuiten. Verder ondersteun ik haar met duivelsklauw, vitamine E, magnesium en glucosamine/msm.
Ze heeft een deken van bucas, recuptex. Maar die had ze al voor de diagnose van het SI.

Ze gaat elke 3 tot 6 maanden voor onderhoud naar de osteo/masseur en deze behandeld haar bovenlijn dan ook met de high power laser. De laser raakt het SI niet ivm diepte. Maar het spier en bindweefsel erom heen word wel weer mooi soepel.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 17:29

Saaams schreef:
Ik heb er ook eentje met SI Artrose (daarbij hoge spierspanning in de bovenlijn) en in de revalidatie kreeg ze een weke delen probleem aan de achterknieën.

Om precies te zijn hebben we nieuwbotvorming rondom SI klasse 2 rechts. Links klasse 1

Ik heb de artrose laten inspuiten. Verder ondersteun ik haar met duivelsklauw, vitamine E, magnesium en glucosamine/msm.
Ze heeft een deken van bucas, recuptex. Maar die had ze al voor de diagnose van het SI.

Ze gaat elke 3 tot 6 maanden voor onderhoud naar de osteo/masseur en deze behandeld haar bovenlijn dan ook met de high power laser. De laser raakt het SI niet ivm diepte. Maar het spier en bindweefsel erom heen word wel weer mooi soepel.

Ik zal eens vragen aan de arts voor laseren, of dat kan helpen!
Dankjewel voor je antwoord

StonedRomy

Re: Artrose in SI gewrichten, hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 19:38

Back on track wisselt van persoon/dier tot persoon/dier. Ikzelf en mijn hond + paard hebben er heel veel baat bij. Zonder kom ik niet mijn bed uit. Het is dus iets wat je moet uitproberen.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:56

Ben wel benieuwd of er ervaringen mee zijn.

Omdat de dierenarts mij bij de diagnose in 2013 vertelde dat het SI gewricht te diep ligt om zoiets als glucosamine effectief te laten zijn, ben ik er niet aan begonnen om supplementen te gaan geven.
Wel goed de spieren en banden om het gewricht in conditie houden, dus regelmatig bewegen. Ik ging al het bos in, de bak is alleen maar minder geworden sindsdien en ik doe iedere dag wel iets al is het wandelen. Deze week iedere dag gereden, veel het bos in en ze is super fit. Dus het kan wel, artrose in het SI en belasting. (ik heb vaker wat gepost over artrose in het SI, kijk bij mijn andere berichten)

Dus wellicht dat een deken daar wel aan bij zou kunnen dragen. Aan de verbetering van de doorbloeding en afvoer afvalstoffen uit spieren. Ik laat zelf de masseur of fysio op tijd komen als ik stijfheid merk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:33

Rechtrichten, alsmaar rechtrichten en dan de variant waarbij het paard leert zelf zijn hoofd goed te dragen in plaats van dat de "ruiter" het hoofd in de juiste positie houd.
Mineralen: Veendrap door het eten, sell grise een kneepje elke dag
Beweging: Artrose betekent nooit stil mogen staan, dat wordt dus wandelen.
Heel goed leren zien hoe je paard kijkt als hij pijn heeft. (google op pain face)