Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:29

Hoi TS, ik heb tot hiertoe in stilte je topic gevolg, wat fijn dat jullie prinses terug thuis is.

6 jaar geleden was mijn ruin n'a ziekte enorm veel afgevallen. Ik moest toen lijnzaadolie over zijn voer doen om hem terug op gewicht te krijgen. In de kliniek hadden ze mij toen wel een opbouwschema gegeven. Je kan altijd eens polsen bij je dierenarts of dit voor jullie ook een optie is.

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:37

_San87_ schreef:
Wacht even hoor, lees ik nu goed dat Phinne bij het openen van dit topic al lang en breed thuis was?

Dus iedereen zat mee te leven omdat ze doodziek was en te duimen voor een goede afloop waarvan jij al wist dat die er was, want bij het openen van dit topic was ze al een week weer thuis :o ?


Jep, sorry, ik heb het niet aangedurfd om een topic te openen toen ze daar nog zo ziek stond, veel te bang dat het niet goed af zou lopen. Bovendien stond mijn hoofd er toen totaal niet naar. Wel wilde ik nu heel graag het verhaal delen, ook omdat het zo weinig voorkomt en er zo weinig over te vinden is! Dacht dat het wel duidelijk was dat ik het achteraf schreef omdat ik steeds meerdere dagen beschreef :o

Dank voor de tips over het voer! Ik ga het allemaal bekijken!

Ootie

Berichten: 521
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: WbD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:38

Wat fijn dat ze weer thuis is!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41758
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:39

martinev schreef:
_San87_ schreef:
Wacht even hoor, lees ik nu goed dat Phinne bij het openen van dit topic al lang en breed thuis was?

Dus iedereen zat mee te leven omdat ze doodziek was en te duimen voor een goede afloop waarvan jij al wist dat die er was, want bij het openen van dit topic was ze al een week weer thuis :o ?


Jep, sorry, ik heb het niet aangedurfd om een topic te openen toen ze daar nog zo ziek stond, veel te bang dat het niet goed af zou lopen. Bovendien stond mijn hoofd er toen totaal niet naar. Wel wilde ik nu heel graag het verhaal delen, ook omdat het zo weinig voorkomt en er zo weinig over te vinden is! Dacht dat het wel duidelijk was dat ik het achteraf schreef omdat ik steeds meerdere dagen beschreef :o

Dank voor de tips over het voer! Ik ga het allemaal bekijken!

Dan zal het aan mij liggen :D.

Sintara

Berichten: 7454
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:42

Die van mij vindt fibrebeet super super lekker. Misschien kan je dat nog proberen :)

magootie

Berichten: 3765
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Roosendaal (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:43

Wat fijn dat ze weer thuis is!! Hopelijk sterkt ze goed aan en houd ze weinig schade over!

kimmetje26

Berichten: 479
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:44

Wat ze misschien wel eet is van mijten optiform. Is een grasmat met veel eiwitten erin.
Dat gaf en geef ik mijn Harry ook om op gewicht te blijven en voor de spieropbouw.

Ik dacht al toen ik topic opende van huh ze was toch al thuis? Heb je Facebook gezien dat ze thuis was. Maar toch fijn om dit topic en jullie verhaal te lezen

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:49

Eventueel voermeester rust en herstel brok? Dat zit ook hoog in eiwit.

Als het een toevoeging kan zijn en je wil het proberen mag je het komen halen bij mij in Soest.

wendy1987

Berichten: 6968
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:12

De bodybuilder vind de mijne ook echt lekker! En lijnzaadbrokjes van uhmmmm gele zak iig ook!

BigOne
Berichten: 38406
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:17

Lust ze appel? Eventueel geraspte appel over de brokjes.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:40

Super dat ze weer thuis is, ik duim nog even mee dat de goede lijn voortzet!
Mijn kieskeurige eter is niet zo'n fan van seniores priores (de andere wel maar je hebt er altijd zo 1 tussen :roll: ) maar eet met veel plezier Pavo slobbermash.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:47

wendy1987 schreef:
De bodybuilder vind de mijne ook echt lekker! En lijnzaadbrokjes van uhmmmm gele zak iig ook!

Bedoel je de mais-lijnzaadbrok van horsefood?
Die werd hier ook oke gegeten, zijn kleine brokjes maar niet geweldig lekker.
Wellicht op voordroog zetten? Als extra bij onbeperkt hooi?

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:56

Ik vond het in de allereerste regels in je openingspost al duidelijk dat het om een terugblik ging en ging er ook vanuit dat het goedgekomen was. Desalniettemin wel heftig om te lezen hoe kantjeboord het was.

Ik heb voor eiwitrijk gekeken naar Agrobs Myo Protein Flakes en Coolstance Copra. De eerste voer ik nu maar zou ik niet schalen onder 'erg lekker', de laatste schijnen ze volgens mij wel erg lekker te vinden.

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:59

Wat een fijn einde. <3 Wat zal het intens genieten zijn om haar zo lekker te zien rennen en spelen, zeg!
Begrijpelijk dat je hoofd er niet naar stond om in die onzekere tijd een topic te maken. Ik heb het tot op heden nog niet eens over mijn hart kunnen verkrijgen om een IM te maken van mijn vorige paard die bijna drie jaar terug is ingeslapen, dus ik snap je compleet. :')

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:04

Wij voeren nu Subli Zonder, we hebben hier ook een moeilijke eter staan die niks wilde, maar dat eet hij wel goed. Die at ook geen Fibrebeet en SP eet hij erg traag (dus dat krijgt hij 's nachts), maar hij valt echt aan op de Subli Zonder.

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:31

Enorm blij dat ze alweer een week thuis is en zo de goede kant op gaat!

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:35

Heb je Vitalbix Breed & Grow al geprobeerd? Mijn veulen lustte in het begin niks, kende het ook niet. Maar dit ging er vanaf begin in als snoep. Ze eet het nog steeds heel graag en groeit er goed van :j

En fijn dat het weer goed gaat *\o/*

MyChoice

Berichten: 2201
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 23:35

Wat fijn dat het goed gegaan is!

Ging het om zooepidemicus?

Mijn ruin worstelt daar al weken mee. Af en aan. Stond met schuimend pus in de longen en 40.5 koorts. 1100 euro aan onderzoek en medicatie verder maar nog steeds geen oplossing. Vanuit Utrecht zeggen ze uit laten zieken. Heb hem nu op luchtwegen van Heltie staan. Dat helpt zodat hij minder hoest en geen snot meer heeft.

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 00:03

Wat een avontuur voor zo'n jong paardje, fijn dat ze nu weer thuis staat.
Qua voer zou je ook nog kunnen kijken naar de boostermix van equifirst mijn kieskeurige kreng eet dat met gemak weg desnoods kan ik zakje opsturen met de post om te proberen?

Kaatje_S

Berichten: 1009
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 01:14

Wat fijn dat ze weer lekker thuis rond banjerd!

Hoor veel goede verhalen over EquiFyt Zupa en voerde zelf ook coolstance copra voor wat extra eiwitten. Maar denk dat ze zelf al goed bezig is door vooral veel hooi te eten

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 07:42

Wat een fijne berichten! Hopelijk zet deze stijgende lijn door. Het moet gewoon snel lekker landaeizoen worden :j

Ik zweer bij vitalbix nutrimash. Mijn merrie is kieskeurig, maar die nutrimash gaat er in als koek. Misschien kun je daarbij NAF opkikker voeren. Allemaal extra vitamines in een poeder.

Caresse07

Berichten: 9430
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:12

Wat een heerlijk filmpje van de 2 vriendinnen aan het eind <3

Hopelijk blijft de stijgende lijn zich voortzetten en krijgen jullie in april ook
weer heel goed nieuws na de foto en onderzoek :)

pmarena

Berichten: 48273
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:26

Wat fijn dat ze er weer lekker bij staat nu :+:

Maar de onschuld is wel weg hè, bij elk dingetje schrik je je de komende tijd nog lam en word je weer teruggezogen in dat gevoel van machteloos aan het lot overgeleverd zijn en hopen dat dit het niet is wat je beestje alsnog de kop gaat kosten :(:)

Het is ook wel balen dat als je niet weet waardoor het nu eigenlijk kwam, het ook wel lastig is om te voorkomen dat het nogmaals gebeurt... hebben ze nog iets kunnen zeggen over de herhalingskans...?

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:54

Wat een rollercoaster hebben jullie in gezeten zeg! Gelukkig lijkt alles nu goed te gaan en mag ze lekker eten en aansterken. <3 Ik duim mee dat ze geen terugval krijgt en alleen maar energie in aankomen, groeien en spelen hoeft te stoppen.

pmarena schreef:
Wat fijn dat ze er weer lekker bij staat nu :+:

Maar de onschuld is wel weg hè, bij elk dingetje schrik je je de komende tijd nog lam en word je weer teruggezogen in dat gevoel van machteloos aan het lot overgeleverd zijn en hopen dat dit het niet is wat je beestje alsnog de kop gaat kosten :(:)

Dit is inderdaad heel erg herkenbaar. Mijn paard is vorig jaar aan koliek geopereerd. Onlangs had ze wat wisselende mest en ik ben bijna meteen in paniek, want daar had ze ook altijd last van voor de operatie. Uiteindelijk bleek het een reactie op het voordroog te zijn, maar in schiet dan inderdaad ineens weer in dat gevoel van machteloosheid. :j

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:57

Ik herken dit ook. Een jaar later kreeg mijn merrie rond dezelfde tijd weer koliek. Zelfde situatie (werd gebeld door de staleigenaar toen we net in een restaurant zaten) Meteen weer die paniek. Uiteindelijk bleek ze hele heftige hengstigheid te hebben.

Dit moet slijten. Zelfde als met een peesblessuren oid. Je denkt dat je constant wat ziet en gaat zoeken naar kleine onregelmatigheden. Pas als het een hele tijd goed gaat komt dat vertrouwen weer een beetje terug.