Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48265
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:12

Het is wel jammer dat er niet een mogelijkheid is van een camera in de stal ofzo, waar je als eigenaar op in kan loggen zodat je toch een beetje kan kijken hoe je beestje er voor staat / ligt. Maar daar zullen wellicht wel privacy-gerelateerde bezwaren aan kleven.

mala26

Berichten: 5011
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:31

Net alles in 1 x gelezen. Wat een achtbaan zitten jullie in zeg.
Ik duim dat ze er helemaal bovenop komt.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:47

Ik volg je topic ook. Wat een ontzettende vervelende situatie en ik duim dat ze er weer goed uit gaat komen!!

Pmarena, ik geloof dat ze het in utrecht voor huisdieren wel hebben. Weet niet waarom bij de paarden niet.. zou wel fijn zijn zeg.. lijkt me verschrikkelijk om je paardje niet te kunnen knuffelen als je weet dat ‘ie het zwaar heeft :(:)

pmarena

Berichten: 48265
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:10

Oh echt, bij huisdieren wel ja...? Wat fijn +:)+

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:18

Wat een strijd. Ik duim heel hard voor jullie.

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 21:01

Ja, het niet langs mogen gaan vonden wij ook echt heel erg, maar ze hebben het ons prima uitgelegd en het was gewoon niet anders. Een camera was best een goed idee geweest inderdaad, maar kan me ook voorstellen dat dat met zoveel stallen logistiek heel veel vergt, het is ook nog niet zo lang dat er niemand meer op bezoek mocht volgens mij.

En ik sluit me ook helemaal aan bij Gimme-Joy, ze zijn zo ontzettend meelevend en vriendelijk allemaal daar, zowel aan de telefoon als in real life, ze gingen Phinne elke dag even poetsen bijvoorbeeld en als ik daar was kwamen er steeds weer studenten en artsen vertellen over hoe lief en braaf ze was.

Verder weer ontzettend bedankt voor alle fijne reacties, doet ons echt goed!

Na de goede update van maandag volgde op dinsdag weer een positieve update! Ze zijn gestopt met 1 soort antibiotica en dat gaat goed, ze had geen koorts meer, en verder gebeurden er ook geen rare dingen. Morgen houden ze even een 'rustdag', ze houden alles hetzelfde als vandaag, en als dat goed gaat gaan ze donderdag weer verder met het afbouwen van de antibiotica. De arts vertelde zelfs dat ze als alles goed ging de antibiotica om gingen zetten naar een soort dat oraal gegeven kon worden, in plaats van via injecties, zodat we het we het eventueel thuis verder konden gaan geven :j WOWWW hoorden we daar nou het woord THUIS?? Vanzelfsprekend weer met alle bekende slagen om de arm, maar jemig wat waren wij blij dat het woord thuis in ieder geval gevallen was!
De kanttekening was wel dat de arts zich zorgen maakte dat ze wel heel erg afgevallen is en niet alle hapjes wil eten die ze haar voorzetten. Ze eet prima hooi, maar de dingen waar ze juist goed van gaat aansterken lust ze niet zo graag, dus daarvan blijft het bij een paar voorzichtige hapjes. Ze blijven voorlopig dus nog wel pijnstilling geven in de hoop dat ze nog wat meer wil gaan eten, duimen maar dat ze dat gaat doen! Toen ze nog gewoon gezond thuis was at ze ook altijd al heel langzaam, heel gek was ze ook niet op de veulenbrokjes, dus het verbaast ons ook niet echt. Maar ja, ze heeft wel echt wat nodig nu!

Op woensdag was de update zelfs fantastisch!! De echo van de longen laat nog steeds geen vocht zien, ze heeft geen koorts en de ontstekingswaarden in het bloed zijn aan het afnemen, ze heeft vandaag ook heel veel meer gegeten dan gisteren *\o/* Ze zijn vandaag begonnen met het omzetten naar orale antibiotica, dat moet twee dagen naast elkaar gegeven worden en dan kan ze helemaal over op de orale variant. Morgen krijgt ze het voor de laatste keer ingespoten. De arts vroeg of ze haar even in de wei mochten zetten, dat zou in haar hoofd ook wel even prettig zijn, uhh ja, heeeeel graag!!! Zo fijn dat ze dat doen! We hebben vandaag voor het eerst na een update een voorzichtig dansje gedaan!

Van ons vriendinnetje die in Utrecht werkt kregen we deze foto en dit filmpje, jemig wat kan een mens daar gelukkig van worden! Lekker even in de wei!! Goed te zien hoeveel ze is afgevallen, maar vooral ook goed te zien hoeveel beter ze uit haar ogen kijkt! <3

Afbeelding

Ze was ook heel driftig gras aan het eten haha! Erg goede zet van ze om haar lekker in het zonnetje in de wei te zetten!



Op donderdag en op vrijdag waren de updates ook onveranderd positief, wauw, we begonnen nu echt wel hoop te krijgen dat ze het misschien toch echt wel zou gaan redden!! De arts gaf aan dat ze haar dit weekend nog ter observatie wilden houden, maandag zouden ze dan een röntgenfoto en een echo maken en bloedonderzoek doen, en als alles dan goed was zou ze begin volgende week naar huis mogen. Echt wat een geweldig nieuws, we waren zo ongelooflijk blij! Natuurlijk zou maandag weer superspannend worden, en waren we er echt nog niet, maar dit is wel het beste nieuws dat we in twee weken hadden gehad! Afgesproken werd dat we dit weekend niet gebeld zouden worden als het goed ging, alleen als er wel complicaties zouden zijn zouden ze ons bellen. Daar begon dus het lange wachten op maandag, als we niet in het weekend gebeld zouden worden natuurlijk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41757
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:05

Oh wauw, ze ziet er echt duidelijk veel beter uit, niet meer doodziek, maar een vrolijke jongedame die de wereld bijna weer aan kan +:)+.

Wat fijn dat alles zo ontzettend goed aan het gaan is!

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:17

Wat goed zeg wat een sterk paard, en thuis is altijd het fijnst.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:45

Wat een verhaal zeg en wat een vechter zijn jullie beide. Hoop dat het helemssl goed komt!

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:20

Wat een verhaal! Ze lijkt dat gras wel helemaal lekker te vinden!
Hopelijk knapt ze helemaal op <3

Mirjam79

Berichten: 1738
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:20

Hier een stille meelezer, maar wat een mooie update. Tsjee, misschien begin volgende week naar huis. super mooi nieuws!!!

kiki1976

Berichten: 16891
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:21

Kom het nu pas tegen, maar wat een verhaal en wat een zorgen.

Maar lekker dat ze even op het gras mocht.
Duim keihard mee dat het allemaal goed komt

Berdien

Berichten: 64545
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:33

Jeetje wat een rollercoaster zeg :oo En wat een immense zorgen.. Poeh. Wel echt ontzettend fijn hoe jullie op de hoogte zijn gehouden, en wat geweldig dat ze zich er tot nu toe zo doorheen heeft weten te knokken.

pmarena

Berichten: 48265
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:09

Nouja, gras.... :') maar ze ziet er een pak vrolijker uit in ieder geval! Kunnen ze niet iets proberen met slobbertjes of iets...? :)

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:22

Wat een vechter is dit kleine dametje! Wat een verhaal. Vorig jaar mei mocht je al niet op bezoek op Utrecht. Mijn shet stond er toen 10 dagen zonder dat ik op bezoek mocht.
Wat zijn ze lief voor haar, niks is beter voor paardjes als in de frisse lucht op het gras.
Ik ga heel hard duimen dat ze binnenkort lekker mee naar huis mag!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:04

In 1 ruk je verhaal gelezen! Wauw, wat bijzonder om zo met jullie mee te leven. Ik voel de spanning door je teksten heen!! Wat zorgen ze goed voor haar in Utrecht en wat een liefde gaat er van jullie en hun uit.
Vast een overbodige tip, ik noem het maar even; met al die antibiotica krijgen haar maag en darmen een flinke opdonder. Ze geven haar vast wat ondersteunends om te voorkomen dat ze maagzweren/darmproblemen krijgt. Is nu even bijzaak, maar als je dat nu op tijd ondersteund, voorkom je straks nieuwe problemen waar je niet op zit te wachten.
Heel veel beterschap voor jullie kleine grote schat!

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 12:09

Pmarena, hebben ze inderdaad geprobeerd, met slobber, maar ook dat lust mevrouw niet, net als muesli en allerlei verschillende soorten brokjes...

Oh Ipsilonka, dat wist ik niet, wat vervelend voor je, ze hadden het erover dat er voor de tweede lockdown wel mensen langs mochten komen, maar dat het toen veel te druk werd.

Dat is een goede nikysa, dank voor de tip!

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:21

Meer klinieken die geen bezoek toestaan hoor vanwege covid... super rot, maar ergens wel begrijpelijk. Je mag ook in het ziekenhuis niet eens bezoek ontvangen. Ik heb mijn operatie vorig jaar zomer in mijn up moeten doen, niet heel prettig en dat was maar een kleine ingreep bij mijzelf. Echt het rotte van alle corona maatregelen...

Super fijn dat jij wel af en toe langs mocht komen! Een camera zou mooi zijn.

Warboel
Berichten: 14702
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:51

Ik las je topic titel als pleurop-neumonie... Dus ik hoop heeeeel erg hard mee dat de pneumonie heel erg snel oppleurd!

Heel erg veel sterkte!

marley93

Berichten: 6046
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 20:59

Wat een fijne update! Ik hoop dat het ook met zo'n stijgende lijn doorgaat. :)

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 21:18

Wat een lieve reacties allemaal weer, dank daarvoor!!

Tancreda, we begrepen het ook echt hoor! Lijkt me heftig, zo helemaal alleen die operatie..
Warboel, haha, ja oppleuren moet het zeker!

Na het hele weekend niet gebeld te zijn *\o/* en geen nieuws was dit keer ook echt afgesproken goed nieuws, kwam maandag aan het begin van de middag het verlossende telefoontje PHINNE MAG NAAR HUIS :j *\%/* *\%/* Ze heeft het gewoon geflikt, wat iedereen als bijna onmogelijk zag heeft deze sterke prinses gewoon voor elkaar gekregen, man, wat een feest *\o/* *\o/*
De ontstekingswaarden in het bloed waren enorm gedaald, de linkerlong was zich zelfs al aan het herstellen, bij de rechterlong had dat nog wat meer tijd nodig, maar die was natuurlijk ook pas later een probleem geworden en had dus minder hersteltijd gehad.

We hebben de trailer aangekoppeld en zijn naar Utrecht gereden, al stuiterend op de stoelen! We hebben nog steeds een lange weg te gaan, stap 1 is nu om er heel veel eten in te krijgen en dan moeten de komende maanden en jaren uit gaan wijzen hoeveel restschade er is, maar dat is nu allemaal niet belangrijk!

Aangekomen in Utrecht werd ze voor ons gehaald, nou dat was gelijk een flinke knuffelsessie, we hadden haar al anderhalve week niet gezien! Het was wel echt een heel mager gupje geworden, maar de blik in haar ogen was super, ze was enorm alert en begon haar favoriete hobby, de rits van mijn jas op en neer hannesen, al gelijk uit te oefenen, ja dit was Phinne weer! <3

We kregen een enorme doos medicijnen mee, van alles en nog wat en antibiotica voor 4 weken. Nadat er nog even wat mensen langs waren geweest om gedag te zeggen tegen zoals ze het zelf noemden 'hun favoriete patiëntje' hebben we haar op de trailer gezet en zijn we naar huis gereden. Ze staat nog even niet in de kudde, maar samen met haar jaarlingvriendinnetje op een andere paddock.

Ze heeft een lekker dekentje opgekregen, daar ben ik normaal helemaal niet van, maar het is niet de bedoeling dat er energie gaat zitten in het zichzelf warm houden, de nachten zijn echt nog koud en guur en er is ook zoveel haar weggeschoren!

Afbeelding

Best spannend haar nu weer thuis te hebben en alles zelf in de gaten te moeten houden, maar tegelijkertijd ook zo ongelooflijk fijn, we kunnen de hele dag wel naar haar kijken!

En nu is ze alweer anderhalve week thuis, ze eet echt veel hooi, brokjes en andere dingen zijn er nog moeilijk in te krijgen. We hebben echt al zoveel geprobeerd, ze eet nu zo'n driekwart kilo veulenbrokjes per dag, verdeeld over tig voerbeurten, dus mocht iemand nog tips hebben (seniores priores eet ze helaas ook niet, lucernebrokjes ook niet) voor eiwitrijk voer dat vaak lekker gevonden wordt dan houd ik me aanbevolen! Ik heb wel het idee dat haar ribben al wat minder goed te zien zijn, dus dat gaat goed!

Het is zo schattig, als de een gaat liggen ligt binnen een minuut de ander ernaast, echte bff's <3
Afbeelding


Afgelopen zaterdag kwam onze eigen dierenarts even spontaan langs om haar te checken, ze was heel tevreden. De linkerkant klonk super, de rechterkant nog wel wat minder, maar dat was ook wel de verwachting. Half april moeten we terug naar Utrecht voor een foto en een echo, dan kunnen ze waarschijnlijk wat meer zeggen over eventuele blijvende schade.

Dat de zorgen nog niet echt voorbij zijn bleek gisteren en vandaag wel, gisterenavond en vanmorgen had ze toch weer iets verhoging, dus gelijk even met onze dierenarts contact gehad die zei dat we Utrecht even moesten bellen. Voor nu geen drama, maar het moet wel naar beneden gaan. Gelukkig deed het dat vanmiddag en begin van de avond ook, maar je merkt dan wel dat de spanning zo weer terug kan zijn en we er toch echt nog niet helemaal zijn...

Nou, dat was het hele verhaal van de afgelopen weken, wat een spanning, maar wat een (voorlopig in ieder geval) fantastische afloop, ik denk dat er maar weinig mensen waren die verwacht hadden dat ze het zou gaan redden, echt een wondertje <3 We zijn echt onwijs dankbaar voor alle goede en lieve zorgen van onze eigen dierenarts en iedereen in Utrecht, ze hadden het voor ons niet beter kunnen doen, echt toppers allemaal daar!

Als jullie het leuk vinden zal ik af en toe nog een update plaatsen, ik zal in ieder geval na de controle laten weten wat ze ons dan hebben kunnen vertellen!

En hiermee wil ik afsluiten, hier word je toch intens gelukkig van!! <3 (en ja, die ander is gek en kan heeuuul hoog bokken :j )


katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:23

Oh wauw geweldig nieuws! Ze is weer thuis. <3

Hopelijk gaat haar temp weer omlaag en blijft het mooi laag. Ik blijf duimen ook voor de foto en echo half april.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:24

Poeh, wat heftig en wat slaat ze zich er goed doorheen!
Hier vind ik de Alpengrun slobber van Agrobs fijn, die hebben ook nog proteïne flakes die er goed uit zien.

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:24

Wat een fijn bericht!

Mijn niks lussende pony lust wel Bodybuilder van mijten!
Hele kleine brokjes ook dus hapt makkelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41757
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kleine dappere Phinne en haar strijd tegen Pleuropneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 21:29

Wacht even hoor, lees ik nu goed dat Phinne bij het openen van dit topic al lang en breed thuis was?

Dus iedereen zat mee te leven omdat ze doodziek was en te duimen voor een goede afloop waarvan jij al wist dat die er was, want bij het openen van dit topic was ze al een week weer thuis :o ?