Bloeduitslag leverwaarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Connie76

Bloeduitslag leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 11:47

Hallo,

Omdat onze pony de laatste week niet fit is en sloom, bloed laten prikken. Geen koorts gehad. De ene dag is hij ook beter dan de andere dag. Er zit geen st jacobskruid in het hooi. Naast onbeperkt hooi krijgt hij alleen een balancer. De arts belde gisteren dat de leverwaarden verhoogd zijn. Vandaag belt hij terug voor plan van aanpak. Iemand enig idee? Tussen haakjes zijn de referentiewaarden).

AST 434 IU/L (189-430 IU/L)
Ureum 2.6 mmol/liter (3.2-8.5 mmol/l)
GGT 29 IU/L (8-27 IU/L)
GLDH 28.4 IU/L (3-11 IU/L)
MCHC 23 mmol/L (19.3-21 mmol/L)
Hemoglobine fotometrie 9.1 mmol/L (7.5-9 mmol/L)
Monocyten 0.5 10^9/L (0.0 - 0.4 10^9/L)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Bloeduitslag leverwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:32

Ik zou even lekker het belletje van je dierenarts afwachten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:43

Ik zou ook op het advies van de DA wachten.
Zie in elk geval niks schokkend aan die waarden, maar ik ben geen DA uiteraard :P

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:46

Waar komt het hooi vandaan? Polder toevallig?

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 15:16

Hooi komt uit Frankrijk. Zit geen st Jacobskruid in.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:52

Staat de pony in een natte wei gelopen waar eerder schapen hebben gestaan ? Dan zou het leverbot kunnen zijn

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 15:58

genja schreef:
Staat de pony in een natte wei gelopen waar eerder schapen hebben gestaan ? Dan zou het leverbot kunnen zijn

Ze staan alleen in de wei van april tot oktober op de wei en alleen Max 4 uurtjes. Er lopen geen schapen of koeien in de wei

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:20

Mycotoxinen in hooi of stro kunnen ook afwijkende leverwaarden veroorzaken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:19

Elin_ schreef:
Waar komt het hooi vandaan? Polder toevallig?

Hier ben ik benieuwd naar. Wat is er ' speciaal ' aan hooi uit polders ?

Niet dat ik in de buurt van polders woon, maar altijd nuttig om te weten zulke dingen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:21

Connie76 schreef:
Hooi komt uit Frankrijk. Zit geen st Jacobskruid in.

Ik heb ook ééntje die al jaren afwijkende leverwaarden heeft en volgens de DA zijn er best wel wat plantjes, al dan niet in hooi of op het land, die dit kunnen veroorzaken.
o.a St Janskruid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:43

Connie76 schreef:
genja schreef:

Ze staan alleen in de wei van april tot oktober op de wei en alleen Max 4 uurtjes. Er lopen geen schapen of koeien in de wei

Het kan ook lang duren voor de leverbotjes actief worden of dat een besmetting duidelijk zichtbaar word. Wellicht ergens anders opgelopen (vorige stal, hapje gras langs de weg etc)
Als je DA er niet over begint zou ik het toch even opnoemen.

Die van mij heeft 2x een besmetting gehad. Stond wel op een wei die nat was en waar ook wel eens slachtvee en schapen liepen.

Bij mijn paard was overduidelijk geel tandvlees te zien, was heel sloom.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 10:58

LinSa schreef:
Mycotoxinen in hooi of stro kunnen ook afwijkende leverwaarden veroorzaken.

Klopt daar kwam ik laatst ook achter. Geef sinds een paar weken nu een mycotoxinebinder

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 10:59

Ik heb ook ééntje die al jaren afwijkende leverwaarden heeft en volgens de DA zijn er best wel wat plantjes, al dan niet in hooi of op het land, die dit kunnen veroorzaken.
o.a St Janskruid.[/quote]

Heeft jou paard ook klachten door die afwijkende waarden?

Onze pony heeft nu ook een maagzweer dus dat gaan we eerst aanpakken. Weet niet of dat nog invloed op die leverwaarden heeft

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:45

Nee, geen klachten. En die wijken best nog wel een stuk meer af als de resultaten van jouwe.
Een lever heeft een heel groot vermogen om ondanks afwijkende dingen toch nog goed te blijven functioneren.
En een bloedonderzoek is natuurlijk ook maar een momentopname. Kan goed zijn als je een dag later weer onderzoekt, het resultaat enigszins anders is en bepaalde waardes wel weer binnen de marges vallen.

Ik lees nu van die maagzweer. Denk dat je de reden voor de klachten eerder in die hoek moet gaan zoeken inderdaad.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 13:20

Pandora2 schreef:
Nee, geen klachten. En die wijken best nog wel een stuk meer af als de resultaten van jouwe.
Een lever heeft een heel groot vermogen om ondanks afwijkende dingen toch nog goed te blijven functioneren.
En een bloedonderzoek is natuurlijk ook maar een momentopname. Kan goed zijn als je een dag later weer onderzoekt, het resultaat enigszins anders is en bepaalde waardes wel weer binnen de marges vallen.

Ik lees nu van die maagzweer. Denk dat je de reden voor de klachten eerder in die hoek moet gaan zoeken inderdaad.

Ja we zijn nu met Ulcergold begonnen. Eerst maar dat aanpakken en dan misschien nog eens bloed laten prikken. Zo even met de dierenarts overleggen