Paard heeft harde plekjes op de rug?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JusticeJ

Paard heeft harde plekjes op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 12:01

Hoi allen,

Mijn paard heeft sinds een paar dagen wat harde plekjes op zijn rug gekregen. Het is het gedeelte op zijn rug achter de schoft (dus niet op de schoft). Het zijn harde plakaatjes die onderhuids voelen (geen korstjes) en je kunt ze niet echt zien maar wel voelen. Ze doen niet zeer en ze jeuken voor zover ik weet ook niet. Het zijn 2 kleine plekjes links van zijn ruggengraat en 1 grote (2,5/3cm lang) en een paar kleine plekjes op de rechterkant. Ze schilferen ook niet.

Ik heb vorige week 3 keer met een ander zadel gereden terwijl mijn eigen zadel weer werd opgevuld door een kundige zadelmaker. Het is daarna ontstaan. Het lijkt me niet dat dit door 3 keer kan komen, ook omdat het zo ongelijk is (aan de ene kant meer dan de andere) en omdat hij er geen pijn aan heeft.

Ik ben naar de dierenarts geweest maar die wist niet precies wat het was, hij heeft toen een schurftinjectie gekregen voor de zekerheid. Ze raadde een week rust aan wat ik ook zeker weten ga doen!

Heeft iemand ervaring met dit ziektebeeld? Misschien kan het aan een dekje liggen ofzo?
Laatst bijgewerkt door JusticeJ op 11-03-21 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:07

De enige keer dat ik zoiets gezien heb had het te maken met een zadel dat niet goed lag en dat ontstond inderdaad heel rap.

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 12:11

Sadira schreef:
De enige keer dat ik zoiets gezien heb had het te maken met een zadel dat niet goed lag en dat ontstond inderdaad heel rap.

Joh echt?! De dierenarts zei dat het haar leek dat dat van zo weinig rijden niet kon. Gaat dat een beetje tijdig weg? Ik voel me schuldig. Heb expres weinig gereden maar dan toch te veel..

Sadira

Re: Paard heeft harde plekjes op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:17

Het trok wel vrij vlot weer weg zodra dat zadel niet meer gebruikt werd, maar bij verharen later dat seizoen ontstonden op die plek vervolgens wel witte haren. Uiteindelijk is er een ander zadel aangepast en daarna is het probleem nooit weer teruggekomen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 12:24

Dat lijkt me idd toch van het tuig te zijn.
Vergis je niet hoe snel paarden op druk of andere materialen kunnen reageren... ik heb er eentje die allergisch bleek aan neopreen singels. Singelplek lag helemaal open inclusief vieze bloederige wond aan 1 kant na 1 uur rijden (waarbij het paard geen kik heeft gegeven dan nog)...

Misschien voel je ook bobbels, ribbels of onregelmatigheden in de kussens waarvan het kan komen? Oudere wol begint vaak wat harde klitten te vormen en kussens durven ook wel eens rare rimpels te vormen. Die zadel zou ik in elk geval even aan de wilgen hangen :)

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 12:36

Poekkie schreef:
Dat lijkt me idd toch van het tuig te zijn.
Vergis je niet hoe snel paarden op druk of andere materialen kunnen reageren... ik heb er eentje die allergisch bleek aan neopreen singels. Singelplek lag helemaal open inclusief vieze bloederige wond aan 1 kant na 1 uur rijden (waarbij het paard geen kik heeft gegeven dan nog)...

Misschien voel je ook bobbels, ribbels of onregelmatigheden in de kussens waarvan het kan komen? Oudere wol begint vaak wat harde klitten te vormen en kussens durven ook wel eens rare rimpels te vormen. Die zadel zou ik in elk geval even aan de wilgen hangen :)

Ja daar kom ik nu inderdaad snel achter haha, echt heel poedersuiker. Het zadel was best hard maar ik had er een pad onder gedaan zodat ik toch nog kon rijden (en dat ongelijkheden een beetje werden opgevuld). Ik geef het ook door aan de eigenaar van het zadel, ik gebruik hem iig nooit weer.

Zouden die witte haren die waarschijnlijk tevoorschijn komen wel weggaan? Ik hoop niet dat er nu opeens dikke witte vlekken komen..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 14:15

Bij mijn paard zijn drukplekken wel nog weggegaan, maar je weet het nooit op voorhand helaas.