Spierverdikking buik/borstspier - denk ik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Spierverdikking buik/borstspier - denk ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 20:37

Mijn merrie heeft nu al een tijdje een bult achter haar rechter voorbeen, naar de buik toe.
Ik heb het volgens mij een tijdje niet opgemerkt door de dikke wintervacht, maar eens mijn oog/hand er op viel, blijf ik het zien/voelen.

Ze heeft aan haar andere kant eenzelfde.. verdikking, waardoor mijn eurie viel dat het hier waarschijnlijk om een spier gaat. Maar die is aan de rechtse kant dus veel dikker dan aan de linkse kant.

Ik ben he-le-maal niet thuis in spieren, ik heb Google erbij gehaald en kwam hierop uit:
Afbeelding

Ik ben die spier nu af en toe aan het koelen met koelgel, maar dat lijkt niet veel uit te halen.
Foto van vandaag, maar ik merk dat dit met al die vacht moeilijk te fotograferen is :+ Cirkel rond de verdikking. Aan de andere kant is dit véél kleiner, de normale grootte denk ik na vergelijken met andere paarden. Ze hebben allemaal die 2 "bulten", alleen is bij mijn paard de ene dus groter dan de andere.
Afbeelding

Ik mag er aan komen, in porren, over borstelen, ... geen reactie. Pijn doet het dus niet geloof ik.

Mijn idee? Dat ze op haar hoef gelegen heeft oid. Maar het duurt nu wel al even.
Achtergrond: merrie, 19 jaar, ruim 10 jaar artrose en daardoor ruim 9 jaar op pensioen. Woont op de wei met schuilstal, staat alleen op die wei, met buren rondom haar, ze is nogal aso. Een trap is dus quasi onmogelijk, of één van de buren zou tussen de draden heen getrapt moeten hebben.

Afgelopen zondag is ze blijkbaar moeilijk recht geraakt. Ik heb het een week of 2 geleden ook gezien - ze lijkt vanuit een verkeerde houding te beginnen, moet zich dan verleggen, en geraakt dan wel recht. Rollen en dutjes zijn nooit een probleem geweest, maar je ziet wel dat ze artrose heeft (spronggewrichten, sinds kort kraakt haar nek ook en lijkt haar rechterheup korter te willen stappen) en aan de stijve kant is, zeker na een dutje. Het meeste van die stijfheid heeft ze er binnen de minuut wel uitgelopen.
Ze krijgt duivelsklauw voor de artrose, sinds een kleine 4 maanden. Ze is de winter daardoor soepeler dan voorgaande winters doorgekomen.
Liever lui dan moe, slentert vooral, zal ook nooit haar wei kapot lopen. Durft eens gek doen als ze mij ziet met haar eten en ik te traag ben, héél soms als de buren gek doen, maar meestal reageert ze daar niet op. Ze wordt al jaren niet meer gewerkt.

Is het inderdaad een spier? Kan ze die overbelast hebben door bijvoorbeeld op haar hoef te liggen? Ze doet dagelijks een dutje op de wei. Rolt ook dagelijks.
Heeft de koelgel nut? Kan ik iets anders doen om de zwelling te doen minderen?

De DA komt vrijdag enten dus die kan ook meteen hiernaar kijken, maar ik wilde eens informeren of iemand hier ervaring mee heeft :)