Welke maatregelen nemen mbt het Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Welke maatregelen nemen mbt het Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 18:14

Ik heb een meisje die de pony's verzorgt, daarbij lest ze ook op een manege 1x per week. Ik vraag me af wat verstandig is om te doen? Bijvoorbeeld schone kleren aantrekken als ze naar mijn paarden gaat en alleen mijn borstels gebruiken en niet de borstels die ze ook op de manege gebruikt? Wat zijn de maatregelen op de meeste maneges op dit moment? Of zijn er geen/weinig? Ik krijg er nogal weinig van mee maar wil wel graag besmetting voorkomen. Wat zouden jullie doen?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:21

Hier doet mijn verzorgster idd schone kleren aan en laat ze haar borstels thuis.

Maak me nog niet teveel zorgen verder zijn gewoon maatregelen die ik anders eigenlijk ook neem.
Heb hier borstels genoeg en even omkleden vind ik altijd fijn niet alleen vanwege Rhino

JoyCiej007

Re: Welke maatregelen nemen mbt het Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:28

Schone kleding idd, vergeet daarbij de jas ook niet (of een andere jas dan de manege-jas), en ook het schoeisel/laarzen/jodpurs etc, ook die even goed ontsmetten.

Borstels die verzorgsters zelf elders ook gebruiken, bijv. op een manege, zijn, net als dekjes/halsters etc. bij mij sowieso niet welkom. Niet alleen vanwege rhino, maar ook vanwege alle andere risico's, schimmels, besmettingen, luizen, etc. Ik heb een gesloten kudde, dus ik heb geen zin in gesleep met spullen wat ook op andere dieren wordt gebruikt.

Wil je eigen spullen gebruiken (borstels en halsters zat aanwezig bij mij), dan is dat prima, maar dan blijven ze hier bij mij op stal, en gaan niet mee naar huis/manege/andere paarden. Anders hou je ze voor de manege/andere paarden, en komen ze niet bij mij op stal.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:30

Er is elk jaar Rhino in Nederland, het is dus niet nieuw. Op dit moment ook geen reden voor paniek.

Dat gezegd te hebben: schone kleding, desinfecteren en alleen jouw spullen gebruiken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:55

Hier in Nederland valt het met Rhino momenteel mee denk ik. In België is het een ander verhaal. Maar het lijkt me sowieso beter om de door de meesten genoemde maatregelen altijd te hanteren, droes, luis, mijt enzo wil je ook niet overgebracht krijgen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:08

Bij ons op stal komt nu gewoon even niemand van buitenaf.
Sowieso ben ik alleen van mijn borstels gebruiken en niet van jezelf.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:14

Toen een aantal jaar geleden rhino echt in de regio was, werden we verzocht niet op andere stallen te komen. Maar toen was het dus nog wel een stukje urgenter dan nu in Nederland.
Voor nu zou ik nog niks doen want de situatie is niet anders dan andere jaren. Er is elk jaar wel ergens rhino in het land. Mocht het toch dichterbij komen dan zou ik het meisje tijdelijk helemaal niet meer laten komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:23

Rhino is er elk jaar in t voorjaar en in t najaar, op meerdere locaties. Als het in je buurt is alert zijn op bezoekers en verplaatsen van paarden .

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:56

Ik verplaats dit topic naar Medisch.