iemand enig idee wat mijn pony heeft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasBT

iemand enig idee wat mijn pony heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 16:04

hoi hoi, een tijdje geleden merkt ik dat mn pony steeds meer kale plekjes op haar hoofd begon te krijgen en dit breidde zich uit naar 1 kant van haar nek en nu nog een beetje op haar schouder.

Afbeelding

Afbeelding
Je kan het niet zo goed zien maar zo zag het er in het begin uit en er kwamen steeds meer plekjes over haar hele hoofd. DA is al geweest maar wist niet zo goed wat het was heeft wel nog gekeken naar schimmel maar dat was het ook niet. We gingen uit van een allergische reactie.

Haar plekjes zijn nu wel zelf allemaal weggetrokken maar op haar schouder zitten ze nog het zijn niet echt kale plekjes maar meer alsof de bovenste laag haar weg is want ze is bruin maar die plekjes zijn zwart. Het zijn ook geen ronde plekjes en naar mijn weten jeuken ze ook niet.

nu ziet haar hoofd er zo uit:

Afbeelding
Hier kan je het ook niet echt goed zien maar haar hele hoofd is dof en zitten echt heel veel schilfers op.
soms kan ik er ook losse stukjes haar vanaf halen maar daar zitten ook een hele hoop schilfers aan.

Afbeelding

Ik zou echt niet weten wat het is en ze heeft er ook niet echt last van naar mijn idee maar vind het wel gek. Ze staat ongv 10 uur per dag buiten wel met deken behalve als het te warm is natuurlijk.

kunnen jullie mij misschien helpen?

senna21

Re: iemand enig idee wat mijn pony heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:08

Op basis waarvan denk je dat het geen schimmel is? Is er een afkrabsel onderzocht?
Daar lijkt het toch het meeste op.
Ik zou het als zodanig behandelen.
Wanneer het daarna niet opknapt, kun je het verder laten onderzoeken.

jasBT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 16:10

jaa de da heeft het op kweek gezet er daaruit bleek dat het geen schimmel is

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:44

Een soort roos? Kan ook met de verharing te maken hebben.Ik zou haar goed poetsen en verder de vachtwisseling afwachten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:47

Mijn paard krijgt dat altijd op zijn benen tijdens de voorjaarsrui, vooral in jaren dat er meer eiwitten in zijn voer zitten lijkt het.

Is na de rui ook altijd weer over.

Maar dat zijn benen, niet hoofd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:52

Heeft je pony niet gewoon jeuk van het verharen waardoor hij gaat schuren? Mijn paard heeft dat op het moment vrij erg op zijn voorhoofd. Eigenlijk nog een wonder dat hij nog geen kale plekken heeft want dat schuren gaat niet altijd even subtiel.

Het zou ook kunnen dat de oude haren soms wat te makkelijk loslaten en er nog geen nieuwe haren zijn. Ik zou ook de verharing even afwachten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:10

Maar is het ook geen mijt?
Dat komt nl ook op dezelfde plek voor.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:19

jasBT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 17:24

office schreef:
https://www.wendyscholten.nl/shop/

Ik moest hier aan denken lijkt het hier op?

ziet er bij haar wel iets anders uit maar wie weet komt het inderdaad wel van binnenuit

jasBT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 17:26

MirandaMalik schreef:

komt dat niet vooral op de benen voor? of dat je de symptomen aan gedragingen bij de benen kan zien

jasBT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 17:27

LindyH schreef:
Heeft je pony niet gewoon jeuk van het verharen waardoor hij gaat schuren? Mijn paard heeft dat op het moment vrij erg op zijn voorhoofd. Eigenlijk nog een wonder dat hij nog geen kale plekken heeft want dat schuren gaat niet altijd even subtiel.

Het zou ook kunnen dat de oude haren soms wat te makkelijk loslaten en er nog geen nieuwe haren zijn. Ik zou ook de verharing even afwachten.

die kale plekken waren echt nog voor de sneeuw toen verhaarde ze nog niet zoveel. Heb er indd ook aan gedacht hoor of dacht misschien heeft ze haar hoofd gestoten maar heb haar bijna niet zien schuren of jeuken op de plekken

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:39

jasBT schreef:
MirandaMalik schreef:

komt dat niet vooral op de benen voor? of dat je de symptomen aan gedragingen bij de benen kan zien

Nee kan echt zo op het gezicht, mijn merrie had dat ook zo.
Heeft je dierenarts dat niet getest gelijk, zou nog even navragen?