Paard hevig door lijnzaadolie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gaiapoppe

Paard hevig door lijnzaadolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 01:33

Hey

Ik heb vorig jaar een merrie gekocht van 13j, super braaf en rustig paard. Nu tot paar maanden geleden is ze ineens fel beginnen reageren; schrikken van het minste en hevig worden. Ik dacht eerst dat kwam door de koude maar ondertussen hebben we al mooie temperaturen gehad en toch blijft ze zo schrikachtig reageren. Nu las ik ergens dat een paard hevig kan worden door lijnzaadolie. Wel het is me nu opgevallen dat sinds ik dat beginnen geven ben ook haar rustig karakter beginnen veranderen is. Zijn hier nog mensen die dit hebben ervaren door het geven van lijnzaadolie?

mairead

Re: Paard hevig door lijnzaadolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 05:30

Heb je verder nog wat aan het voer veranderd?
Is ze alleen schrikachtig met rijden, of ook met longeren of aan de hand? Of in de weide of paddock?
Als het alleen tijdens het rijden is, dan zou ik ook zeker eens nagaan of het zadel nog goed past en of het gebit nog goed is... sws zou ik willen uitsluiten dat ze ergens pijn heeft.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:29

Dan stop je toch met geven probleem opgelost als ze dan weer braaf word.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:30

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 07:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 08:53

Ik heb er nog nooit van gehoord naar stop simpelweg net geven en over een week heb je je antwoord..

Gaiapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 13:53

mairead schreef:
Heb je verder nog wat aan het voer veranderd?
Is ze alleen schrikachtig met rijden, of ook met longeren of aan de hand? Of in de weide of paddock?
Als het alleen tijdens het rijden is, dan zou ik ook zeker eens nagaan of het zadel nog goed past en of het gebit nog goed is... sws zou ik willen uitsluiten dat ze ergens pijn heeft.

Nee niets veranderd aan het voer. Ik gaf ook glucosamine en msm bij voor de gewrichten en dacht eerst dat het daardoor kwam, maar ondertussen al bijna een maand mee gestopt. Nee het is ook tijdens het longeren en het rijden. Fysio komt maandag ze eens volledig nakijken .

Gaiapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 13:53

scooby09 schreef:
Dan stop je toch met geven probleem opgelost als ze dan weer braaf word.

Ga ik zowizo doen. Maar had hier nog nooit van gehoord en wou eens andere ervaringen horen .

Gaiapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 13:54

[quote="janna"]Zou heel goed kunnen. Ik had er een die werd kierewiet van gras! Echt niet te doen. Nadat ze twee dagen geen gras meer had gehad was het goed en was ze weer zichzelf.

Je kan toch even stoppen met die olie en zien wat er gebeurt?[/quote

Oh amai van gras . Ja ik ga stoppen en afwachten. Maar wou gwn even andere hun ervaring ermee weten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 13:57

Het zou kunnen, even uit testen.

Wij hebben alweer bijna 4 jaar een merrie die deze winter ook ineens heel heftig werd. Wat dingen geprobeerd qua voer, maar bij haar lijkt het er nu op dat het door hormonen komt. Het was niet de hele tijd hetzelfde, 1 week heel heftig, dan nam het langzaam af maar nog steeds heftiger als normaal en dan weer heel extreem.

Het simpelste is nu dus even te stoppen met de lijnzaad als je denkt dat het daaraan ligt.

Maar hoe lang heb je haar al precies? En na hoe lang begon dit gedrag?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:10

Gaiapoppe schreef:
Hey

Ik heb vorig jaar een merrie gekocht van 13j, super braaf en rustig paard. Nu tot paar maanden geleden is ze ineens fel beginnen reageren; schrikken van het minste en hevig worden. Ik dacht eerst dat kwam door de koude maar ondertussen hebben we al mooie temperaturen gehad en toch blijft ze zo schrikachtig reageren. Nu las ik ergens dat een paard hevig kan worden door lijnzaadolie. Wel het is me nu opgevallen dat sinds ik dat beginnen geven ben ook haar rustig karakter beginnen veranderen is. Zijn hier nog mensen die dit hebben ervaren door het geven van lijnzaadolie?

Lijnzaadolie geeft ook calorieën en dus energie. Maar dan heb ik het over meer dan een scheutje natuurlijk.
Maar wat andere ook al hebben geschreven, stop er gewoon een week of twee mee en je hebt antwoord op je vraag.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:00

En als blijkt dat de verandering inderdaad wordt veroorzaakt door de lijnzaadolie dan hoeft dat nog niet negatief te zijn. Het kan zijn dat je paard nu opeens de fut krijgt om stout of schrikkerig te doen. Prikkels komen wellicht anders binnen. Het paard moet daarmee om leren gaan. Onderschat de invloed van Omega-3 op de hersenen niet. Beschouw je paard dan als een jong paard dat dingen voor het eerst ervaart en ook echt moet leren dat bepaald gedrag niet gewenst is.

Mijn paard is chronisch ziek (hoewel niet direct merkbaar) en was ook altijd erg 'braaf'. Toen hij medicijnen kreeg en beter in zijn vel kwam te zitten begon hij opeens streken uit te halen en werd hij een stuk minder betrouwbaar. Toch heb ik hem tien keer liever zo, omdat ik dan weet dat hij zich goed voelt. Het is aan mij om ermee te dealen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:15

LindyH schreef:
En als blijkt dat de verandering inderdaad wordt veroorzaakt door de lijnzaadolie dan hoeft dat nog niet negatief te zijn. Het kan zijn dat je paard nu opeens de fut krijgt om stout of schrikkerig te doen. Prikkels komen wellicht anders binnen. Het paard moet daarmee om leren gaan. Onderschat de invloed van Omega-3 op de hersenen niet. Beschouw je paard dan als een jong paard dat dingen voor het eerst ervaart en ook echt moet leren dat bepaald gedrag niet gewenst is.

Mijn paard is chronisch ziek (hoewel niet direct merkbaar) en was ook altijd erg 'braaf'. Toen hij medicijnen kreeg en beter in zijn vel kwam te zitten begon hij opeens streken uit te halen en werd hij een stuk minder betrouwbaar. Toch heb ik hem tien keer liever zo, omdat ik dan weet dat hij zich goed voelt. Het is aan mij om ermee te dealen.

Dit idd.

Mijn paard werd op deze stal een stuk drukker..... de reden: ze krijgt eindelijk voldoende voeding binnen, en heeft energie over :D wat helemaal niet erg is, paard is heel blij :D

Gaiapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 23:18

MyWishMax schreef:
Het zou kunnen, even uit testen.

Wij hebben alweer bijna 4 jaar een merrie die deze winter ook ineens heel heftig werd. Wat dingen geprobeerd qua voer, maar bij haar lijkt het er nu op dat het door hormonen komt. Het was niet de hele tijd hetzelfde, 1 week heel heftig, dan nam het langzaam af maar nog steeds heftiger als normaal en dan weer heel extreem.

Het simpelste is nu dus even te stoppen met de lijnzaad als je denkt dat het daaraan ligt.

Maar hoe lang heb je haar al precies? En na hoe lang begon dit gedrag?

Hey, de hormonale piste heb ik al onderzocht en bloed laten nemen om te zien of ze mss een tumor had. Maar dat was allemaal negatief. Ik heb haar nu een jaar en het is begonnen een paar maand terug. Ze komt elke dag uit haar stal om los te lopen, te werken of te loungeren.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:04

Komt ze verder niet uit haar stal?
Hoeveel uur is ze buiten? Naast even los, longeren of rijden?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:23

Als paarden ‘gek’ worden van voeding, dan vraag ik me toch niet af of het aan de voeding van nu ligt, maar aan de voeding van toen? Misschien heeft een paard dat wat braaf (of mat?) was nooit voldoende voedingsstoffen gehad voorheen? Olie geeft trage energie af, ik kan me niet voorstellen dat een paard daar dol van wordt eigenlijk. Een magnesiumtekort in de winter kan wel wat rillerigheid veroorzaken. Ik denk dat paarden tegenwoordig eerder te weinig voeding(sstoffen) krijgen dan teveel. Een paard dat flipt als hij gras eet heeft eerder hiervoor tekorten gehad, dan dat het beest het gras niet aan kan....

Gaiapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 00:49

LindyH schreef:

Ik ben akkoord met wat je schrijft, maar ik had ze gekocht net omdat ze zo cool is/was. Ik heb vroeger veel meegemaakt met mijn vorig paard waardoor ik geen jong paard meer wil. Ik wou terug met plezier rijden en vertrouwen terug krijgen. Heb ook de indruk dat het niet is omdat ze ineens veel beter in haar vel is. Het is echt nervositeit .

Gaiapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 00:53

LienC schreef:
Komt ze verder niet uit haar stal?
Hoeveel uur is ze buiten? Naast even los, longeren of rijden?

De paarden hebben enige tijd niet op de wei kunnen gaan om de weide te sparen en terug te laten bekomen.
Nu staan ze sinds een week terug buiten maar toch merk ik nog niet super veel verschil.
Daarom ben ik er elke dag mee bezig.

Gaiapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 00:54

Bedankt iedereen voor de reacties.

Ik ga het eens proberen om geen olie meer bij te geven en afwachten wat dat geeft.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 01:15

Gaiapoppe schreef:
LindyH schreef:

Ik ben akkoord met wat je schrijft, maar ik had ze gekocht net omdat ze zo cool is/was. Ik heb vroeger veel meegemaakt met mijn vorig paard waardoor ik geen jong paard meer wil. Ik wou terug met plezier rijden en vertrouwen terug krijgen. Heb ook de indruk dat het niet is omdat ze ineens veel beter in haar vel is. Het is echt nervositeit .

Dat kan natuurlijk, maar ik zou het dan wel even aankijken. Het zou goed kunnen dat het vanzelf beter wordt als het ergste nieuwtje er vanaf is. Het wordt ook niet echt weer een jong paard natuurlijk. De levenservaring die zo'n paard heeft is niet opeens weg.
Toch ben ik van mening dat je een paard niet ongezond/ondervoed mag houden omdat hij dan zo lekker braaf is. Daar voel je je dan toch zelf ook niet prettig bij lijkt mij.

Wat ook nog zou kunnen is dat de olie wat effect heeft op de darmen en dat je paard daarom onrustig is. Sommige paarden hebben een verteringsstelsel dat erg slecht tegen olie kan. Soms kunnen ze een lagere dosis wel aan.

Maar eerst maar eens zien of het inderdaad door de olie komt.

JuliaGr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:12

Mijn paard werd ook 'wilder' toen hij lijnzaadolie bij kreeg, moet er wel bij vermelden dat hij niet gereden werd en enkel op de weide stond. (verder is hij ook echt gevoelig als ik iets verander aan de voeding dus denk dat dit echt van paard tot paard afhangt) Toen ik stopte met dit bij te voeren was het probleem opgelost :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:34

Mijn vorige paard werd ronduit knetter op lijnzaadolie, schrikken van de meest idiote dingen terwijl ze normaal echt bomproof was.
Om omega3 olie van Effektri niks aan de hand overigens, was ze gewoon super stabiel.