Door de bomen het bos niet meer zien, röntgenfoto op kliniek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje87

Door de bomen het bos niet meer zien, röntgenfoto op kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 11:09

Hoi allemaal,

Sinds korte tijd zijn paardlief en ik verhuisd naar de andere kant van het land (Ermelo) en ben ik opzoek naar een goede kliniek.
Het gaat om een haflinger van 23 jaar en sinds korte tijd, wanneer ik opstap geeft hij eenmalig een klein bokje. In de eerste instantie zou je denken dat het iets onschuldigs is maar het zit me toch niet lekker, ook gezien zijn leeftijd en bouw. (hij is licht overgebouwd). Overigens loopt hij wel zuiver en toont hij daarnaast ook geen andere klachten.

Nu komt de 23e de zadelpasser en de 24e de osteopaat om in ieder geval de meest voor de hand liggende dingen uit te sluiten, maar wil ik ook misschien zijn rug en hals op de foto zetten. Noem me een overbezorgde paarden moeder, maar ik kan me snel druk maken om zulke dingen :') .

Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer, welke kliniek is goed aangeschreven om foto's te maken van de rug en de hals en wat hanteren ze ongeveer qua prijs?
Ik had namelijk al wat rond gebeld maar de prijzen verschillen enorm.
Bodegraven zei rond de 600,-
Lingenhoeve zei rond de 467
De Veluwe zei rond de 360
Nijkerk Hofma en van Gelder zei rond de 150?? (misschien hebben ze dit op 1 foto gebaseerd??)

Zoals je in ieder geval al ziet weet ik niet echt meer hoe ik er naar moet kijken. Paard heeft gelukkig (ik klop het af) nog niet eerder naar de kliniek gemoeten, dus ik ben ook niet helemaal thuis in het wereldje qua ervaringen en welke kosten er te verwachten zijn.

Mocht iemand mij wegwijs kunnen maken, heel graag.

veerxsjimm

Re: Door de bomen het bos niet meer zien, röntgenfoto op kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:15

Ik ben afgelopen zomer bij DAP Bodegraven geweest voor een foto vd rug en de hals en ik was in totaal daarvoor voor de hals 236.25 kwijt. En voor de rug 183,75. Wel in combinatie met een geheel andere behandeling ernaast (kreupelheid onderzoek)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:15

Ik heb mijn paard bij de Lingehoeve van oor tot staart op de foto gehad, kostte mij circa €435 en dat is inmiddels een jaar of 3 geleden denk ik. Lingehoeve is mijn vaste DA, dus daar ben ik heel tevreden over. Er komt, waarschijnlijk, nog wel sedatie bij en vaak ook wel een vooronderzoek (kreupelheidsonderzoek).

Die van mij ging op de foto omdat ze enorm kon staken onder het zadel, maar was op de foto gelukkig gewoon goed.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 11:17

Dankjewel, raden jullie mij dan aan om eerst de zadelpasser en osteopaat af te wachten en daarna de kliniek of zeggen jullie eerst foto's maken en daarna de rest?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:20

Ik heb die van mij eerst naar de kliniek gebracht voor ik met zadelmakers en osteopaten aan de slag ging. Ze bleek uiteindelijk maagzweren te hebben en is daarvoor behandeld, maar ze bleef altijd nog wel lastig onder het zadel. Beestje kreeg uiteindelijk ook nog luchtwegproblemen en toen heb ik haar maar op pensioen gedaan :+

veerxsjimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:22

Ik zou je aanraden eerst de medische kant uit te sluiten. Maar een goede en kundige osetopaat kan ook al wel veel zeggen.. lastig. Mijn ruin begon tijdens een dressuurles ineens te stijgeren (heb hem nu 6 jaar en dat heeft hij nog NOOIT gedaan) toen osteo laten komen die ook dierenatrs is. (zij is dierenatrts bij DAP de Raaphorst waar Franklin Lashly ook werkt.) Zij ontdekte dat hij op de buigproef niet rad was en verwees me door naar de kliniek. Vanuit daar is het balletje gaan rollen en uiteindelijk een tussenpees blessure aan beide achterbenen.
Om uit te sluiten dat die blessure wellicht niet uit zijn rug of hals zou komen (KS of iets dergelijk) fotos gemaakt bij Bodegraven.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 11:33

Dankjewel allemaal! Dus het verstandigste is om eerst even foto's te gaan maken om daar al het een en ander uit te sluiten.
Ik kan toevallig volgende week al terecht in Nijkerk bij Hofman en van Gelder. Hoor daar veel positieve verhalen over en is bij ons om de hoek, maar daarnaast ook wat negatieve.
Zijn er mensen met ervaring bij die kliniek en zij noemde een prijs van 150 maar dat leek me dan niet helemaal te kloppen, misschien zijn ze dan iets vergeten?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:34

Geen idee meer van de prijzen van Hofma en van Gelder, maar wel enorm goede ervaringen met hun in het verleden. Jos kan een beetje nors lijken, maar dat is hij zeker niet en heeft oog en hart voor je paard.

Je bent daar zeker in goede handen, maar over de kosten kan ik niks zinnigs zeggen.

Succes!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:36

Het ligt sowieso aan de hoeveelheid foto's denk ik.

Ik heb voor een volledige keuring met klinisch beeld en rontgen van benen, rug en hals 770 euro betaald. Toen stond alles op de foto, dus ik zou 600 wel extreem vinden voor alleen rug en hals...

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:03

Hier ook goede ervaringen met bij Jos Hofma. Het norse herken ik wel inderdaad, maar meer in de zin van dat hij heel direct is in wat hij zegt. Hij draait er niet omheen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:04

Ik heb voor rugklachten goede ervaringen met Bodegraven. Twee dierenartsen daar hebben laatst een grote studie gepubliceerd over rugproblemen bij KWPN'ers waarbij ze honderden rugfoto's hebben beoordeeld. Dat geeft mij dan in ieder geval de indruk dat ze veel ervaring hebben met het diagnosticeren van rugklachten, ook al kwam ik daar met een Fries :D
Verder heb ik goede ervaringen met paardenkliniek Wapenveld, misschien iets meer bij jou in de buurt?

Wel heb ik in een paar maanden tijd de zadelmaker 2x laten komen, fysio 2x laten komen en rugklachten bleven. Zadelmaker zei dat het zadel 100% goed lag. Daarom aanvullend röngenologisch onderzoek. Puntje bij paaltje... Rug perfect op de foto's en zadel bleek te krap én te lang -O- Dus zou dat ook zeker niet uitsluiten! Het zadel kon ik in Bodegraven bij Van Rijs dus ook laten controleren onder toeziend ook van de dierenarts, dat vond ik wel een groot voordeel :D

Ik kan je eventueel via PB wel specificaties sturen qua kosten (ik ben 2 weken geleden geweest).

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 12:07

AnneJ1995 schreef:
Ik heb voor rugklachten goede ervaringen met Bodegraven. Twee dierenartsen daar hebben laatst een grote studie gepubliceerd over rugproblemen bij KWPN'ers waarbij ze honderden rugfoto's hebben beoordeeld. Dat geeft mij dan in ieder geval de indruk dat ze veel ervaring hebben met het diagnosticeren van rugklachten, ook al kwam ik daar met een Fries :D
Verder heb ik goede ervaringen met paardenkliniek Wapenveld, misschien iets meer bij jou in de buurt?

Wel heb ik in een paar maanden tijd de zadelmaker 2x laten komen, fysio 2x laten komen en rugklachten bleven. Zadelmaker zei dat het zadel 100% goed lag. Daarom aanvullend röngenologisch onderzoek. Puntje bij paaltje... Rug perfect op de foto's en zadel bleek te krap én te lang -O- Dus zou dat ook zeker niet uitsluiten! Het zadel kon ik in Bodegraven bij Van Rijs dus ook laten controleren onder toeziend ook van de dierenarts, dat vond ik wel een groot voordeel :D

Ik kan je eventueel via PB wel specificaties sturen qua kosten (ik ben 2 weken geleden geweest).

Dankjewel! Ik zou graag de specificaties in PB zien, zodat ik een beeld er bij kan krijgen. Dat Bodegraven er zich veel in heeft verdiept is zeker een pluspunt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:19

Ik heb toevallig recent(2 maanden terug) bij Bodegraven wat foto's laten maken van rug en knieën en ik was iets van 250 a 300 euro kwijt. Beetje afhankelijk van het aantal foto's natuurlijk. Ik had 8 of 9 foto's.

Succes alvast!
Ik zou wel eerst foto's laten maken en dan pas een osteopaat laten komen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:58

Je zou ook naar het SMDC in Heesch kunnen gaan, daar hebben ze ook alles in huis om een goed beeld te krijgen van wat er aan de hand is. Er zijn ook osteopaten en een hoefsmid aanwezig indien dit nodig zou zijn.

Kosten weet ik daar ook niet, maar weet wel dat het een heel fijn team mensen is die goed met je meedenken.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:02

Ik was vorig jaar in Zeddam geloof ik €185,- kwijt voor fotos van rug en hals. Wel exclusief kreupelheidsonderzoek en sedatie. Vond het in verhouding veel goedkoper dan de meeste praktijken. Dap zeddam ga ik normaliter eigenlijk ook altijd heen, tenzij het erg complex is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:26

Jos Hofma, erg goede ervaringen mee.
Ik heb hals foto's gemaakt en was ongeveer 70 euro kwijt (wel ex btw en 5 jaar geleden) en ik denk dat hij ook ex BTW bedoeld

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:30

Bernadette Spaak rekent 150 voor alleen de foto's. Komt het wel aan huis doen. Dus wel voorrijkosten etc.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:35

Misschien stomme vraag maar heeft ie na het verhuizen geen maagklachten ipv rugklachten en dat hij op de singel reageert?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:51

MarjanB schreef:
Misschien stomme vraag maar heeft ie na het verhuizen geen maagklachten ipv rugklachten en dat hij op de singel reageert?

Dacht ik in de eerste instantie ook aan maar ook zonder zadel reageert hij zo en op de vorige stal deed hij het ook maar viel het me nog niet op. Ik dacht toen aan frisheid maar uitsluiten kan nooit kwaad. Zal het zeker even benoemen als ik op de kliniek ben volgende week, dankjewel!