3,5 jaar en artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

3,5 jaar en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:39

Ik moet dit even van mij afschrijven. Wellicht zijn er nog mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en mij tips kunnen geven.

in augustus 2019 ben ik begonnen met het rijden voor een handelaar. In januari 2020 had hij een hele knappe 2,5 jarige merrie gekocht waar ik spontaan verliefd op ben geworden. Zwart, groot dressuurpaard en klinisch en röntgen goedgekeurd met 1 kleine opmerking en dan was OC in de achter kogels. Het was in lichte mate en er waren geen losse botfragmenten te zien. Geen reden tot zorgen dus.

Op dat moment had ik de financiële middelen niet om een eigen paard te kopen. Het paard werd niet actief te koop aangeboden en heeft dag en nacht op de wei gelopen. Toen in oktober 2020 mijn hele financiële situatie veranderde zag ik de kans om haar te kopen. Ik had haar daarvoor al enkele keren in de hand gehad en eens aan de longe gehad. Ze pakte dit super op en was heel braaf. 31 oktober 2020 heb ik haar uiteindelijk gekocht.

Ik vroeg nog of het de DA even naar kon laten kijken om haar even klinisch te laten nakijken. Dit was volgens hem niet nodig want ik wist toch inmiddels wel dat hij mij niet zou voorliegen en mij geen kapot paard zou verkopen. Hij verzekerde mij er van dat ze helemaal in orde was. Omdat ik nooit iets aan haar gemerkt heb én ze zowel klinisch als röntgen was gekeurd toen hij haar heeft gekocht vertrouwde ik hier wel op.

Zodoende heb ik haar gekocht. Toen ik haar van de wei afhaalde bleek ze een trap van een ander paard te hebben gehad en had wat wondjes op haar achterbenen. één van deze wondjes is licht gaan ontsteken en het been was wat opgezet. De wondjes goed schoongemaakt en de zwelling zakte naar beneden. Haar kogel bleef uiteindelijk wat dik. De verkoper gaf aan dat het kon komen door wisseling van het voer en van 24/7 op de wei naar overdag op de wei en 's nachts op stal. Dit klonk mij zeer logisch, de benen waren dan ook regelmatig weer dunner. Ik ben haar gewoon aan het werk gaan zetten met licht longeren (3 keer per week) en verder goed voeren gezien ze ook sterk vermagerd was.

Uiteindelijk ben ik door verschillende omstandigheden weg gegaan op die stal en heb ik Lady verhuisd naar een stal waar de verzorging en het voeren stukken beter is. Ze knapte duidelijk op, werd vrolijker en kwam in gewicht bij. Ik heb het longeren met haar weer opgepakt en gestart met grondwerklessen. Galop bleef lange tijd een moeilijk puntje voor haar.

Helaas werden haar achterbenen niet dun. Het wisselende regelmatig van ontzettend dik naar een beetje vocht er in. Ze liep niet kreupel en meerdere mensen gaven aan dat dit kon komen door verandering in belasting en voer. Het zat mij toch niet lekker, vooral met de OC in mijn achterhoofd. Ik heb vervolgens de dierenarts gevraagd om foto's te komen maken van de achterbenen om losse fragmenten uit te sluiten. De dierenarts is langsgekomen (3-2-21) en foto's werden gemaakt. Er waren inderdaad geen fragmenten te zien maar wel zag ze irritatie op het bot. Ik heb de foto's van een jaar terug aan haar laten zien en dat vond ze wel vreemd. De foto's zijn doorgestuurd naar een chirurg in een andere kliniek en ik zou er nog van horen. Ik hoefde haar niet op rust te zetten op dat moment.

De benen werden regelmatig een stukje dunner dus dat gaf hoop. Ik hoorde niks van de dierenarts dus maakte mij er ook niet zoveel zorgen om. Ik heb haar inmiddels een aantal keren onder het zadel gehad wat ze erg goed deed. Gisteren kreeg ik de uitslag van de foto's. Niet goed. Ik was zo geschrokken dat ik alleen de woorden artrose, volledige rust, kijkoperatie, stamceltherapie en €3.000,- heb onthouden. Ik kon zelf contact opnemen met de chirurg voor meer informatie en het maken van een afspraak. Meteen de chirurg gebeld maar die kon de telefoon niet aannemen. Gisteravond heeft de chirurg mij terug gebeld. De foto's waren niet goed, er was al artrose te zien. Ze stelde een kijkoperatie voor om de gewrichten te spoelen en te kijken hoe het dan gaat samen met supplementen. Mocht dat niet werken dan zou een stamceltherapie nog de enige oplossing zijn. Enige minpuntje is dat dit €3.000 gaat kosten en dat dit niet zeker is dat dit gaat helpen. Een sportpaard zou het zowiezo nooit worden en ik moest mij gaan afvragen of het nog zinvol was om haar te gaan beleren |(

Daar sta je dan met je eerste eigen paard waarvan je gedacht had dat die nog minimaal 20 jaar mee zou gaan.

De dame in kwestie:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-21 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Re: 3,5 jaar en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:06

Jeetje wat heftig. Is die artrose ontstaan door dat losse botdeeltje? Je zou nog een second opinion kunnen vragen misschien?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:11

Je bent er vroeg bij en artrose hoeft geen einde verhaal te zijn voor een sportpaard toch? Als je maar uit gaat van juist management.

Ik zou ook een second opinion aanvragen elders bij een goede kliniek.
Ik weet je regio niet. Maar evt Lingehoeve of Raaphorst?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:20

Wat heftig Laura! Begrijp ik goed dat het al op de eerste foto's te zien was? Ik ken genoeg (oudere) paarden met artrose die gereden worden. Hopelijk gaat dat jullie ook nog lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:23

@ Tessebes: Er waren geen losse botdeeltjes te zien op de foto's. Zowel op de foto's van een jaar terug als de nieuwe foto's. We hebben op de nieuwe foto's gericht zitten zoeken naar botfragmentjes maar niks kunnen vinden. Er zijn foto's gemaakt uit verschillende hoeken omdat de DA er ook van overtuigd was dat er iets zou zitten.

De foto's zijn nu beoordeeld door een kliniek in Peer (BE). Ik was gisteren in paniek op stal aangekomen nadat ik dit verhaal had gehoord en iemand bij mij op stal had al meteen aangeboden om haar op te laden en naar zijn DA te gaan (Schiffelers in Bingelrade). Hij probeert of het mogelijk is om deze week nog een afspraak daar te maken.

Artrose hoeft inderdaad geen einde verhaal te zijn maar wat mij zorgen baart is dat de foto's van een jaar terug schoon waren en ze eigenlijk onbelast is geweest tot dat ik haar kocht. Ik heb gisteren al van diverse personen de tip gekregen om glucosamine en duivelsklauw te voeren. Dit heb ik meteen besteld.

@ Mooblie: op de eerste foto's was OC te zien, zonder losse botfragmenten. Op die foto's was nog niks van artrose te zien.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:27

Ik zou ook voor een second opinion gaan en dan bij een DA of kliniek gaan die over echt goede apparatuur beschikt, want daar kan al zo veel verschil in zitten. Ik zou zelf ook de foto's laten maken als haar benen dun zijn (in de mate van het mogelijke), want opgehoopt vocht kan een foto ook minder duidelijk maken.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:34

Even out of de box, is er ook een echo gemaakt van de pezen? En ik zou zeker voor een second opinion (incl nieuwe fotos) gaan voordat ik er iets aan liet sleutelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:40

Ik heb een 6 jarige met atrose (klinisch zwaar afgekeurd vorig jaar) was met aankoop ook niets te zien. Nu een jaar verder rijden we wel weer met alleen inspuiten en supplementen. Ook nog peesblessure we bij gehad tussendoor. Maar zit er wel weer op, prognose recreatief prima rijpaard, hogerwerk word hem niet (ookal pakt ie Travers in stap zo op)

Je kunt aankijken en proberen, maar ook toch besluiten in te slapen en verder te kijken. Het is allemaal wel echt enorm stressvol en alles behalve leuk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:24

Heel naar voor je Laura, ik hoop dat een second opinion een duidelijk beeld kan schetsen incl prognose.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:59

Wat naar voor jou en je paard .Nog meer onderzoek en/of behandelingen maken het niet ineens een gezond paard dus ik zou daar echt geen geld meer aan uitgeven.Grof gezegd is ze een miskoop voor wat je er mee wilde doen.Maar aangezien ze een levend wezen is en geen auto zou ik haar niet in laten slapen maar rustig beleren en dan eventueel verkopen als recreatie paard.Er zijn mensen zat die haar een fijn leven willen geven.Sterkte met je beslissing .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:20

Bedankt voor jullie reacties. Dat helpt wel goed om het even allemaal op een rijtje te zetten.
Als ze voor mij niet meer als rijpaard kan dienen is het grof gezegd over. Dan zal ze of verkocht worden als weidemaatje of ingeslapen wordt als er geen uitzicht is op een pijnvrij leven.

Een echo is er nog niet gemaakt. Er zijn alleen röntgenfoto's gemaakt 4 weken terug. Het been op de foto zetten als het dunner is is wel een goede optie, alleen kan dit echt per dag verschillen en ik ben er nog niet uit wat er nu voor zorgt dat het dikker of dunner wordt. De afgelopen paar dagen lijkt het echt dunner te zijn.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:38

_lauraaa_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Dat helpt wel goed om het even allemaal op een rijtje te zetten.
Als ze voor mij niet meer als rijpaard kan dienen is het grof gezegd over. Dan zal ze of verkocht worden als weidemaatje of ingeslapen wordt als er geen uitzicht is op een pijnvrij leven.

Een echo is er nog niet gemaakt. Er zijn alleen röntgenfoto's gemaakt 4 weken terug. Het been op de foto zetten als het dunner is is wel een goede optie, alleen kan dit echt per dag verschillen en ik ben er nog niet uit wat er nu voor zorgt dat het dikker of dunner wordt. De afgelopen paar dagen lijkt het echt dunner te zijn.

Zijn de dikke benen namelijk verklaarbaar vanuit de vermeende artrose?
Af en aan dikkere benen kunnen namelijk ook vanuit de pezen komen en dan heb je een ander behandeltraject te pakken. Dat hoeft ook niet altijd met kreupelheid gepaard te gaan.
Je kan aan een dierenarts altijd vragen om een mail te sturen met het geconstateerde en behandelplan. Fijn om voor jezelf even na te lezen.

Al met al klinkt het voor mij als nog een onvolledige diagnose en zou ik naar een gerenommeerde kliniek gaan voor een goede second opinion.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:39

Jakkes zeg, wat rot...

Wat ik me dan afvraag; de kliniek benoemd het als vrij ernstig. Hoe kan het dan dat de veearts thuis er niks aan zag? Of begrijp ik dat verkeerd?

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:54

Ik zou contact opnemen met Equisound in Ursel :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:57

Zit de artrose op de plek van de OC’s?
Ik weet wel dat er vaak te makkelijk wordt gedacht over OC. Dit wordt vaak als ‘onschuldig’ gezien omdat het geen OCD is dus een los fragment. Maar een OC is een onregelmatigheid van het bot en kan wat oneffenheden en verdikkingen hebben. De gewrichtsvloeistof kan daar moeilijker komen en dus is het bot kwetsbaarder. Kan me voorstellen dat hierdoor artrose ook sneller kan ontstaan maar ik ben geen veearts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:58

Ik zelf dacht dat dikke benen niet meteen iets met artrose te maken hadden. Ik heb voor het probleem "dikke kogels" aan de bel getrokken. Daarna kwam dit er uit. Voor de volledigheid heb ik zojuist het rapport per mail opgevraagd bij de kliniek die mij gisteravond gebeld heeft. Ik hoop dat ik dan wat meer duidelijkheid heb.

@Vulina: de DA die langs is geweest voor de foto's vertelde ook al dat er botirritatie te zien was. Zij heeft er wel het een en ander aan gezien maar blijkbaar niet zo ernstig dat ik moest stoppen met longeren en belasten.

@ Suzanne F.: de artrose zit iniedergeval wel in het kogelgewricht, waar ook de OC's zitten. Of het echt exact dezelfde plek is als de oc's durf ik niet te zeggen. Wel werd gisteren geopperd om een kijkoperatie te doen en de gewrichten schoon te maken. Wat jij nu benoemt klinkt mij heel logisch en daar heb ik gisteren ook aan zitten denken.

Equisound is mij via pb ook al doorgegeven. Die houd ik in gedacht maar is dik 2,5/3 uur reistijd.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:47

Wat is er precies op de rx-en te zien ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:25

Volgens de dierenarts die de fotos heeft gemaakt was er sprake van botirritatie. En de kliniek die de fotos beoordeeld heeft zei artrose.

Vrijdagmiddag kunnen we naar de kliniek met haar en de fotos voor een second opinion.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:01

Ik duim voor je! Plaats je het resultaat hier in het topic?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:08

Je hebt haar eind okt gekocht, tijd om koop te ontbinden door verborgen gebreken is bij handelaar toch 6 mnd? Dan zou je nog wat kunnen doen lijkt me.
Je kunt haar niet gebruiken voor het doel wat je er mee had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 23:27

Ik zal zeker de uitkomst plaatsen in het topic.

Klopt 6 maand inderdaad. Afhankelijk van de uitslag van vrijdag ga ik ook actie ondernemen. Koop ontbinden is geen optie omdat de paarden op die stal echt niet goed verzorgd worden. Dat doe ik haar echt niet aan. Ik heb haar flink vermagerd daar gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:36

Heel veel sterkte en succes vrijdag!

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:19

Hoe is ze klinisch dan? Mijn fries zou jaren terug ook beginnende artrose hebben, zou ook alleen maar erger worden en ik kon beter inslapen. Uiteindelijk heb ik haar nog 7 jaar gewoon kunnen rijden zonder ooit een pas kreupel te zijn geweest. Ze overleed uiteindelijk aan de gevolgen van een tumor, heel iets anders dus. Artrose kan ook stabiliseren en zelfs verbeteren naar mijn mening.

Is het paard een jaar op de wei zetten een optie? De zwellingen zijn toch een indicatie dat er iets aan de hand is. In de meeste gevallen geven rust en tijd nog het beste resultaat.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:25

_lauraaa_ schreef:
Ik zal zeker de uitkomst plaatsen in het topic.

Klopt 6 maand inderdaad. Afhankelijk van de uitslag van vrijdag ga ik ook actie ondernemen. Koop ontbinden is geen optie omdat de paarden op die stal echt niet goed verzorgd worden. Dat doe ik haar echt niet aan. Ik heb haar flink vermagerd daar gekocht.

En dat laatste was geen alarmbel?
Ook met de combinatie met zijn reactie op een nieuwe klinische keuring?

Als ik het verhaal lees, is het wel naïef. Maar ja das achteraf de koe in de kont kijken!

Ik zou haar wel terugbrengen. Maar vraag me wel af of je dat recht wel hebt, zo zonder je eigen keuring. Terwijl je wist dat er wel iets speelde met haar beide achterbenen.

En is ze nog getrapt voordat je haar ophaalde, met dikke benen, en dan nog geen keuring doen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:28

Katisa schreef:
Hoe is ze klinisch dan? Mijn fries zou jaren terug ook beginnende artrose hebben, zou ook alleen maar erger worden en ik kon beter inslapen. Uiteindelijk heb ik haar nog 7 jaar gewoon kunnen rijden zonder ooit een pas kreupel te zijn geweest. Ze overleed uiteindelijk aan de gevolgen van een tumor, heel iets anders dus. Artrose kan ook stabiliseren en zelfs verbeteren naar mijn mening.

Is het paard een jaar op de wei zetten een optie? De zwellingen zijn toch een indicatie dat er iets aan de hand is. In de meeste gevallen geven rust en tijd nog het beste resultaat.

Soortgelijke verhalen hoor je zo vaak.Soms vraag ik me af of al die “” onderzoeken”” wel in het voordeel van de paarden zijn.Bijvoorbeeld een paard met een peesblessure die op de scans nauwelijks vooruitgang leek te hebben.Maar op het oog liep ze wel zuiver.De eigenaar was de kosten en de zorgen meer dan beu en overwoog het dier in te laten slapen “” want dit kwam toch nooit meer goed na zo n tijd”.Ik begrijp die gedachte wel als je lekker plezier wil hebben en in plaats daarvan alleen maar aan het stappen en dokteren ben.Maar ergens is het ook heel erg krom ...een paard wat niet kreupel is het leven benemen omdat een scan niet goed is
Uiteindelijk is ze als fokmerrie ingezet ( ook raar want zo fok je zwakke pezen naar mijn idee ) maar als het een ruin/ hengst was was ie nu dood.