Hoeveel Zupa / pulp in 1 voerbeurt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Hoeveel Zupa / pulp in 1 voerbeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 23:33

Hoeveel Zupa / pulp mag je in één voerbeurt geven? Ik geef die van mij 1 volle schep ongeweekt. Als je hier dan nog water bij doet is het een flinke bak vol van toch wel een paar kg... Hier gaat nog een halve schep muesli en een kwart Metazoa superfitbroxxx bij. Dit krijgt hij nu een aantal dagen en eet het helemaal op... Het oogt alleen erg veel. Maar Zupa is natuurlijk geen krachtvoer... Hoe zit dit?

Hij krijgt onbeperkt ruwvoer maar moet flink aankomen.

Ir111

Re: Hoeveel Zupa / pulp in 1 voerbeurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:40

Wij voeren max 250gr droog gewicht per keer. Meer wordt te veel tov de grote van de maag lijkt mij. Gewicht neemt na weken toe met factor 6 dacht ik. Als je een volle voerschep geeft geef je denk ik 700gr, dat is na weken dus ruim 4kg. Dat zou ik teveel in 1x vinden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:10

Ik geef ongeveer een derde voerschep ongeweekt. Is inclusief water alsnog een behoorlijke portie :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:23

Is niet bepaald veel voer qua hoeveelheid voor een paard wat te weinig heeft gehad. Fijn dat het goed wil eten. Bietenpulp mag je best wel 3 kilo ongeweekt van geven in een dag , zelfs nog wel meer. Het is wel beter om dat over meer voerbeurten over de dag verdeeld te geven.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 00:32

100 tot 200g Zupa (= 600g tot 1.200g bereidde Zupa) per 100 kg lichaamsgewicht

Dit is het voer advies van Zupa... Ik reken op zo'n 550 kg paard x 200 gram is 1.1 kg ongeweekt. Ik denk dat 1 volle schep inderdaad zo'n 750 gram is en dan nog z'n muesli en Metazoa... Dan zou ik er mooi tussen in zitten. Maar in één voerbeurt oogt het heel veel, mij zet het dus aan de twijfel, want hij vind het heeeerlijk en eet alles op binnen een kwartier, likt de emmer uit.. Helaas is het niet mogelijk om meerdere keren per dag zelf te voeren, maar hij heeft het wel nodig...

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 00:38

Ik geef Masters senior aan mijn paard anderhalve schep ingewerkt wordt 8 kg geweekt voer op 1 dag met daarbij op het moment 4 plakken hooi op een dag. In de zomer 2x daags een strook gras erbij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 01:26

Goh, ik geef per dag aan een grote C pony hier 4,6 kg per dag (waarvan 1/3 zupa en de rest bietenpulp en zemelen). Met de koude dagen zelfs zo’n 7 kg. Ongeweekte waardes, is een volledige vervanger voor hooi ivm slechte tanden.

Ik gaf dat in 3 porties, dus elke portie zal geweekt toch wel minstens een 5-10 kg worden. Gaat best, nooit problemen mee gehad.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 09:46

In principe niet meer dan 0.5kg droog gewogen voer per 100kg lichaamsgewicht per maaltijd. Daarnaast ook niet meer dan 100g zetmeel+suiker per 100kg lichaamsgewicht per maaltijd.

Deze 2 gecombineerd betekent dat tot 20% zetmeel+suiker je maximaal 0.5kg/100kg mag geven en daarboven het gestuurd wordt door de hoeveelheid z+s.

Opbouwen doe ik maximaal met 100g/100kg lichaamsgewicht per 4 dagen en vaak trager. Je mag dus niet ineens de maximale portie geven.

De hoeveelheid water doet er niet toe. Als een paard na een brokbeurt een emmer water leegtankt (al dan niet via automatische drinkbak) tel je die er ook niet bij. Ook een plak hooi dat met een uurtje op is, neemt veel volume in en geeft geen problemen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-03-21 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:04

Mijn inmiddels overleden senior haflinger kreeg in sommige winters 3x per dag een emmer waarin droog per maaltijd 1-1,5 voerschep pulp ging, een halve tot hele schep grasbrok, een schep zemelen en een schep 18plus. Plus dus een flinke hoeveelheid water.

Dit werd idd een hele bak vol, maar de grasbrok, pulp en zemelen zijn ruwvoer en een paard kauwt ook rustig een paar kg hooi of voordroog achter elkaar weg.

Ik heb er bij hem geen problemen mee gezien en hij heeft meerdere koude winters dagelijks dergelijke porties weggewerkt.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 16:09

Ik geef nu 1 volle schep gemengd over 5 a 6 delen water een halve schep muesli en een kwart Metazoa. Is dit te zwaar op de maag zo in een keer? Het is een flinke emmer maar met een halve schep heb ik niet het idee dat hij aankomt? Hij staat nu op een andere stal met goed hooi maar moet nog echt aankomen.