Supplement voor ouder paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YentlShots

Supplement voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 21:31

Wat geven jullie om spieren/gewrichten wat meer te ondersteunen bij oudere paarden?

Mijn pony word 26 en heeft nog steeds energie voor 10, zo fris als een hoentje :D Alleen merk ik de laatste tijd dat haar lijf wat moeilijker meedoet, ze word wat strammer en stijver (wat natuurlijk logisch is) en als je haar even niet actief genoeg rijd gaat ze struikelen. Ik wil haar graag helpen dmv een supplement ter ondersteuning van pezen/gewrichten, omdat ze nog zo graag voor je werkt en loopt. Ze word zo'n 3/4 keer per week gereden met veel stappen en soms een buitenritje, de overige dagen gooi ik haar even los , wandel ik met haar of heeft ze vrij. Ze is verder supergezond en naast een keertje lijnzaadolie bijvoeren heeft ze nooit extra supplement gehad.

Ik ken zelf alleen de gebruikelijke glucosamine. Bij een training ooit van NAF heb ik te horen gekregen dat je daar alleen een deel van het probleem aanpakt en icm MSM ook de rest (het precieze verhaal weet ik niet, heb helaas geen aantekeningen gemaakt destijds). Maar ik was opzoek naar alternatieven! Ik ben benieuwd of jullie een bepaald supplement bijvoeren voor jullie oude paard, welke en waarom die.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door YentlShots op 28-02-21 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Re: Supplement voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:34

Het allerbelangrijkste is dat je pony het grootste deel van de dag vrije beweging buiten heeft, daar blijven de spieren sterk en los van. Hoeveel uur per dag komt je pony buiten?

Verder zou je een eiwitbron kunnen toevoegen zoals sojaschroot. Dit is het effectiefst als je het vlak voor of vlak na het werken geeft.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 21:38

xLoki schreef:
Het allerbelangrijkste is dat je pony het grootste deel van de dag vrije beweging buiten heeft, daar blijven de spieren sterk en los van. Hoeveel uur per dag komt je pony buiten?

Verder zou je een eiwitbron kunnen toevoegen zoals sojaschroot. Dit is het effectiefst als je het vlak voor of vlak na het werken geeft.

Paard gaat dageljks van sochtendsvroeg tot het donker naar buiten. Dat is bij ons thuis prioriteit 1 :)

Krijg je bij sojaschroot niet sneller kans op gewichtstoename? Ze is namelijk gevalletje rond en gezond en wil niet het risico lopen dat ze dikker word

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:42

Misschien de naf devils relief ivm stramme?

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 21:46

Saaams schreef:
Misschien de naf devils relief ivm stramme?

NAF devil's relief is duivelsklauw en dus meer richting pijnstiller. Dit zou ik ook niet snel geven bij een pijnvrij paard. Ik zoek puur iets ter ondersteuning gezien haar leeftijd. Maar geen gekke suggestie, ik heb daar ook wel eens over nagedacht namelijk!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:53

Je zou kunnen kijken voor een glucosamine msm product. Zelf geef ik nu joint comp van phytonics. Is ook een goede. Het is sowieso een beetje zoeken wat gaat werken bij jouw paard. Ik ben namelijk ook nog niet volledig om van de joint comp

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:56

Misschien heeft je oudje wel baat bij magnesiumoxide. Die van mij kreeg diarree van glucosamine. Doet het nu goed met ander voer en krijgt magnesiumoxide er bij. Ook neemt mijn paard de vitamine mineralenbrokjes minder goed op dus overgestapt op poedervorm. Mijn paardje is 26.

Als je voor glucosamine gaat kijk dan naar een supplement met de combinatie chondoitrine en glucosamine. Dat eerste helpt bij de opname van glucosamine. Dit zijn de wat duurdere supplementen maar je werkin van glucosamine is dan beter. Zelf goede ervaring met die van de groene os.
Laatst bijgewerkt door Ruitert op 28-02-21 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 21:57

Laura_ schreef:
Je zou kunnen kijken voor een glucosamine msm product. Zelf geef ik nu joint comp van phytonics. Is ook een goede. Het is sowieso een beetje zoeken wat gaat werken bij jouw paard. Ik ben namelijk ook nog niet volledig om van de joint comp

Ik denk dat ik daar ook mee zal beginnen. Bedankt voor je reactie. Ik zal ook eens kijken naar jouw product. Heb je hiervoor ook andere producten gebruikt en wat was je ervaring hiermee?

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 21:58

Ruitert schreef:
Misschien heeft je oudje wel baat bij magnesiumoxide. Die van mij kreeg diarree van glucosamine. Doet het nu goed met ander voer en krijgt magnesiumoxide er bij. Ook neemt mijn paard de vitamine mineralenbrokjes minder goed op dus overgestapt op poedervorm. Mijn paardje is 26.

Bedankt voor je reactie, daar ga ik eens naar kijken. Mijne krijgt ook vitamine mineralen brokjes.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:06

YentlShots schreef:
Laura_ schreef:

Ik denk dat ik daar ook mee zal beginnen. Bedankt voor je reactie. Ik zal ook eens kijken naar jouw product. Heb je hiervoor ook andere producten gebruikt en wat was je ervaring hiermee?

Nee ik heb haar nooit glucosamine oid gegeven.

Deels doordat ik goede ervaringen heb met Phytonics en ze er vaak het er goed op doet op producten van Phytonics. Maar ook omdat ik van de een te horen kreeg, ik zou haar eens boswellia en zwarte bes blad geven, weer iemand anders kwam met vit C, weer iemand anders kwam met magnesium. En zelf dacht ik dat een beetje glucosamine ook wel eens wat kon doen. En deze bevat ongeveer alles wat ik van iedereen aangeraden kreeg.

Nu heeft die van mij momenteel wel last van dr lijf door een blessure en daardoor weinig "beweging" (wel 24/7 buiten). Dus wilde eigenlijk wel iets erbij wat ook wat pijnstillend werkt (boswellia)

mirna6308

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:20

Ik lees even mee, heb al wat oudere ponys. Een van 23, 20 en 21... maar wel echte schatjes!

silke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:40

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:33

Ik geef al jaren glucosamine en msm van pharmahorse. Pony is nu 33 en struikelde regelmatig. Nooit meer gebeurd nadat ik dit geef.