Kreupel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

Kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 16:12

Twee/drie jaar terug was mijn paard (28 jaar) linksachter kreupel in draf. Destijds onderzoek laten doen en foto's gemaakt. Het kwam toen uit de hak. Daar was een beetje artrose te vinden, maar de kliniek dacht niet dat de kreupelheid daarvandaan kwam. Advies gekregen om paard tijd op rust te zetten.

Toen paard maanden laten rusten en besloten dat ze met pensioen (hiervoor reed ik nog) kon gaan. Nog wel in de gaten gehouden, maar leek eigenlijk wel goed te gaan.

Sinds afgelopen zomer ben ik mijn paard gaan bijvoeren, omdat ze begon af te vallen. Nu weet ze als ze mij ziet dat ze wat lekkers krijgt en komt ze met regelmaat aandraven. Nu valt het mij op dat ze niet altijd lekker draaft met haar achterbeen. Ene keer wel, andere keer niet. Het is wel vaker slechter. Het was mij daarvoor nooit opgevallen, omdat ze met pensioen is en niet aan het werk hoeft. Daarnaast is ze altijd even vrolijk en laat eigenlijk niet merken als er iets is.

Ik wil wel dat ze een pijnvrij pensioen kan hebben. Ik denk dat ik haar nog een keer door de molen wil halen om te achterhalen waar het probleem zit en of dit opgelost kan worden.

Ikzelf heb hier echt geen verstand van en daarom wil ik het laten onderzoeken. Ik wil wel graag horen wat anderen ervan vinden en wat die precies zien en hoe ernstig zij het vinden.

Wil je meekijken, laat het dan weten, dan stuur ik het filmpje per PB.

Earth

Re: Kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:27

Ik vind dit soort dingen altijd wel interessant. Wil je mij ook een filmpje opsturen?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 16:41

Earth schreef:
Ik vind dit soort dingen altijd wel interessant. Wil je mij ook een filmpje opsturen?

Ik heb het doorgestuurd naar je!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:45

Als ik het goed begrijp is je paard 30/31 jaar? Zo op het filmpje, ja die zal zeker artrose hebben.
Maar oogt (met het verhaal van leeftijd ) in mijn ogen niet zeer slecht.
Op een bepaald punt "mogen" ze in mijn ogen ook zeker wel "slecht" lopen, maar als ze nog met de groep mee kunnen komen, blij ogen en niet pijnlijk ogen, gewoon lekker laten lopen.
Als ze nog makkelijk kunnen aandraven zoals op het filmpje zou ik mij niet té veel zorgen maken.
Wat betreft gewicht ed. zou ik eventueel de tandarts vragen even extra te controleren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 16:47

Ik vind haar niet echt heel slecht lopen voor haar leeftijd. Tuurlijk, ze oogt oud, maar ik zie ze slechter hoor. Ik vind haar op het zand wel slechter lopen dan op het harde, dat vind ik wel apart.
Je kunt haar altijd eens testen op cushing, daar kunnen ze ook stijf van worden.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 17:09

@siskeh nee ze is nu 28, misschien onduidelijk aangegeven. Staat in een kleine groep nu en daar gaat ze nu goed mee. Het valt mij op dat als ze komt aandraven als ik haar ga bijvoeren, dat ze dan kort loopt met haar achterheen. Wel wat korter dan op het filmpje, doordat ze ook door modder moet als het heeft geregend.

Tandarts doe ik jaarlijks! Die is in augustus geweest.

Ze springt soms zelfs in galop aan als ze mij ziet en daarom vind ik het lastig, omdat ze altijd even vrolijk aankomt. Aan de andere kant denk ik, is ze dan wel echt pijnvrij als ze niet goed loopt, ook al is ze vrolijk?

@Earth daar is ze al een keer op getest en dat heeft ze niet.

Misschien moet ik het proberen te filmen als ze echt komt aandraven als ze eten krijgt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:14

28 of 31 is in beide gevallen oud, dus dat maakt weinig verschil :P maar nog zelf "spontaan" aan komen draven zou ik al tevreden zijn hoor.
Modder vond mijn oudje per definitie vervelend, goed dat elk jaar de tandarts komt, augustus is al wel even geleden, als paard daarna is afgevallen dan zou je wel kunnen kijken of daar toch iets zit(of gewoon even een algemene check-up) al zie ik niet persee erg veel pijn op het filmpje, dat is persoonlijk voor mij een belangrijke graadmeter.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:14

De mijne is 27 en ook niet altijd meer zuiver.

Staat vanwege artrose op aangepast beslag, en that's it.

Meestal is hij vrolijk, slooft zich nog uit als ik met hem ga wandelen, kan nog draven en galloperen en vreet als een dijkwerker.

De ene keer is hij soepeler dan de andere keer. Hoort bij zijn leeftijd.

Mocht je echt teveel twijfelen, dan kun je een kreupelheidsonderzoek laten doen.
Maar vraag je vooraf af of fe uitslag er überhaupt toe doet...
Stalrust zul je op deze leeftijd niet doen, pijnstillers kan als jij echt erg slecht is, maar als je überhaupt twijfelt over kreupelheid is hij volgens mij niet slecht genoeg om er pijnstillers in te gooien.
Actief werken hoeft hij ook niet meer.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 17:17

Zoiets kan zeker artrose gerelateerd zijn, gaat dan ook vaak samen met koude, vochtigheid,... waardoor ze er de ene dag meer last van heeft dan de andere dag.
Duivelsklauw wordt vaak als supplement gegeven bij artrose.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 19:25

Onze 26 jarige tinker is ook niet altijd meer zuiver in de winter. Wel in stap maar niet altijd meer in draf. Ook bij het rechtkomen vaker stijf en onhandig in de winter dan in de zomer, wij hebben niet laten onderzoeken naar artrose maar ja zoals je zelf al aangeeft... op die leeftijd is artrose geen wereldschokkende diagnose. Toen ze nog deeltijds op stal stond gaven wij supplementen bij voor de gewrichten maar nu krijgt ze niets meer. Het is veel verbeterd met 24/7 buiten lopen.

Ik zou persoonlijk mijn paard niet meer helemaal binnenste buiten laten keren voor een onregelmatige draf die de ene dag wel goed is en de andere dag weer niet. Ik zou me niet teveel zorgen maken, dit hoort vaak ook gewoon bij ouder worden.Maar voor je gemoedsrust kan je natuurlijk altijd de benen laten nakijken.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 19:29

Ik zou een paard van 30/31 niet meer helemaal laten onderzoeken. Bij artrose is het vaak zo dat ze stijf/kreupel beginnen, en zodra en het gewricht warm is redelijk rad lopen. Als je paardje in chill-stand gewoon happy is en verder geen pijn heeft zou ik het goed genoeg vinden.
Edit: stalrust zou ik ook niet doen met artrose.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 20:50

Hier het filmpje hoe ze loopt: https://youtu.be/bMSTNzwtOAE

Toch veel die het zou zouden laten dus? Ik vind het ook wel lastig, omdat als je niet rad loopt je zou zeggen dat ze in pijn zijn. Aan de andere kant laat ze niet merken dat ze pijn heeft. Even vrolijk.

Wel fijn om deze meningen te horen, geeft mij weer andere inzichten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:01

Ik vond haar voor haar leeftijd nog best lopen. Dat zou ik niet gaan onderzoeken. Op die leeftijd vind je altijd wel wat. Als ze al artrose heeft is er niks aan te doen op pijnbestrijding na.

Lekker blijven verwennen op der oude dag. En het geheel in de gaten houden. Gaat ze pijn tonen kan je een keuze make

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:12

Ze loopt kort.

Maar haar hele lijf toont oud, van de stijvigheid/beperkte buiging in haar benen, tot haar wat ingezakte rug en wat uitgezakte buik, en haar wat lage hoofdhalshouding.

Ik denk dat dit gewoon echt het beeld is dat past bij een dier dat fysiek oud begint te worden.

Bij sommige ga je dat al zien rond hun 18e, andere pas ruim na hun 30e.

Maar voor een 28jarige vind ik dit geen heel afwijkend beeld.

Gewoon lekker laten doen waar ze zich goed bij voelt, geen geforceerde beweging maar al helemaal niet uren stilzetten.

Gewoon de hele dag wat scharrelen is ideaal.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 21:16

Ha ha, nog aardig kwiek

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 22:09

Wiske2 schreef:
Ha ha, nog aardig kwiek

Wat bedoel je hiermee?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 22:16

Idd, voor haar leeftijd vind ik haar ook nog best goed lopen hoor! Mijn 22-jarige met artrose loopt soms minder!

EquineFlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 11:36

Heb je ook gekeken naar hoe ze op een cirkel loopt? Zowel op het harde als het zachte en links- en rechtsom? Dat kan weer een ander beeld geven.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 18:21

Nee, op de cirkel niet gekeken. Ik heb hier wel een filmpje als ze spontaan gaat draven, zonder warm te zijn en op een niet vlakke bodem Ze mocht van mij even grazen, zodat ik ondertussen kon opruimen, maar ze wilde uiteraard niet mee terug naar haar eigen weide haha.

https://www.youtube.com/watch?v=KDbQ0VnyCgo&feature=youtu.be

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:14

Voor de leeftijd vind ik écht dat ze goed loopt.. Wel vind ik dat ze rechts-achter een kortere pas zet, wat eerder zou wijzen op dat ze RA niet 100% lekker loopt. Maar als mijn paard met deze leeftijd nog zo zou lopen zou ik er voor tekenen...

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 19:27

siskeh schreef:
Voor de leeftijd vind ik écht dat ze goed loopt.. Wel vind ik dat ze rechts-achter een kortere pas zet, wat eerder zou wijzen op dat ze RA niet 100% lekker loopt. Maar als mijn paard met deze leeftijd nog zo zou lopen zou ik er voor tekenen...

Dat is ook precies het been waarop ze paar jaar geleden slecht op was en waar artrose in gevonden is. Voor dat been had ik dit topic aangemaakt, omdat ze RA regelmatig wat korter loopt. Vooral in de modder. Maar uiteindelijk veel reacties gekregen dat anderen geen onderzoek meer zouden doen.

Ik zie nu ook dat linksachter in mijn openingspost benoemde, maar ik bedoel rechtsachter.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:41

Nee, ik ben ook 1 van die personen, maar ik zeg specifiek dat rechts achter omdat in de OP stond dat het links achter was.
Weet je wat het is IMO, op een bepaalde leeftijd heb je een garantie dat er "iets" is. Het is hetzelfde als verwachten dat iemand van achter in de 80 nog hetzelfde beweegt als iemand die 25 is.
Dat is gewoon niet zo.
De vraag is: toont het dier pijn, vermijd het "belangrijke" zaken zoals weg rennen als de groep ook rent, gaat het dier gewoon liggen en komt weer overeind.
Je kent vaak je eigen paard het beste, maar met onderzoeken ga je sowieso iets tegen komen

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-21 19:50

Dat is ook zo! Zoals in het filmpje te zien, rent ze spontaan weg, omdat ze gras wil blijven eten. Wanneer ik aankom, komt ze met regelmaat dravend naar het hek toe en ze ligt nog met regelmaat, dus dat zijn dan wel goede tekens voor mij om te zien ze bijna/geen pijn heeft.