Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jasmijn159 schreef:Heeft je dierenarts al eens geprobeerd de vaccinatie te combineren met een ontstekingsremmer? Bijvoorbeeld enkele dagen metacam of quadrisol. Doet soms wonderen
Wisselen van merk en vaccinaties zo min mogelijk combineren zijn ook handige tips. Dus bijvoorbeeld ook de influenza en de tetanus uit elkaar trekken.
Higueron schreef:Jasmijn159 schreef:Heeft je dierenarts al eens geprobeerd de vaccinatie te combineren met een ontstekingsremmer? Bijvoorbeeld enkele dagen metacam of quadrisol. Doet soms wonderen
Wisselen van merk en vaccinaties zo min mogelijk combineren zijn ook handige tips. Dus bijvoorbeeld ook de influenza en de tetanus uit elkaar trekken.
Dat is een hele goede tip, bedankt, het zal dan toch alleen de influenza enten en dan proberen met ontstekingsremmers erbij.
shirleyp schreef:Die van mij wordt ook erg slecht van de enting. Eerste keer West-nijl was drama, heeft twee weken stijf gestaan. Maar ook op de gewone influenza reageert hij met zwelling en stijfheid. Ik heb zoveel mogelijk entingen geschrapt, jaarlijks influenza en 1x in de twee jaar tetanus erbij.
Daarnaast ent ik in de borst, zodat een eventuele zwelling snel zakt en zo kan hij in ieder geval nog hooi van de grond eten. Dat lukt hem niet als hij in de hals wordt geënt. En ik ent nu in de zomer. Qua dekking niet ideaal, maar het iets warmere weer en het feit dat hij dan langer op de wei kan lopen maakt dat hij sneller van zijn stijfheid af is. Blijft gedoe, maar zo is het te doen.
pien_2010 schreef:Bij het nijlvirus zou ik overwegen wat erger is, de kans dat je paard dit krijgt of de zekerheid van ziekte. Ik heb mijn paard één keer in Zuid Frankrijk deze inenting gegeven en jeetje wat was ze ziek. Hetzelfde liet ze zien als jouw paard. Dus nooit meer. Ook met de andere inentingen zijn we daarna zeer terughoudend geworden en zij krijgt nu alleen maar 1x in de 2 jaar de tetanus enting. Meer niet. Ze staat in een vaste groep buiten en er wordt totaal niet mee gereisd. Sinds ik gestopt ben met alles enten gaat het heel goed met de pony. Dit overigens op advies van een Engelse dierenarts zo gedaan.
Pareltjes schreef:shirleyp schreef:Die van mij wordt ook erg slecht van de enting. Eerste keer West-nijl was drama, heeft twee weken stijf gestaan. Maar ook op de gewone influenza reageert hij met zwelling en stijfheid. Ik heb zoveel mogelijk entingen geschrapt, jaarlijks influenza en 1x in de twee jaar tetanus erbij.
Daarnaast ent ik in de borst, zodat een eventuele zwelling snel zakt en zo kan hij in ieder geval nog hooi van de grond eten. Dat lukt hem niet als hij in de hals wordt geënt. En ik ent nu in de zomer. Qua dekking niet ideaal, maar het iets warmere weer en het feit dat hij dan langer op de wei kan lopen maakt dat hij sneller van zijn stijfheid af is. Blijft gedoe, maar zo is het te doen.
Ja hier ook tegenwoordig in borst. Gelukkig is mijn DA nog niet zo happig om tegen West Nile te enten.
Maar ik schrik van alle reacties hier. Zijn de vaccins zó veranderd dat onze paarden er nu zo heftig op reageren? Enten we te veel? Vroeger had ik zelden problemen na enten...
Pareltjes schreef:Maar ik schrik van alle reacties hier. Zijn de vaccins zó veranderd dat onze paarden er nu zo heftig op reageren? Enten we te veel? Vroeger had ik zelden problemen na enten...
Higueron schreef:Jasmijn159 schreef:Heeft je dierenarts al eens geprobeerd de vaccinatie te combineren met een ontstekingsremmer? Bijvoorbeeld enkele dagen metacam of quadrisol. Doet soms wonderen
Dat is een hele goede tip, bedankt, het zal dan toch alleen de influenza enten en dan proberen met ontstekingsremmers erbij.
bijsluiter Equip WNV schreef:.In zeer zeldzame gevallen werden na vaccinatie op de plaats van toediening voorbijgaande lokale reacties waargenomen in de vorm van een matige lokale zwelling (met een maximale diameter van 1 cm). Deze reacties verdwijnen spontaan binnen 1 tot 2 dagen, en gaan soms gepaard met pijn en matige depressie. In zeer zeldzame gevallen kan er een voorbijgaande temperatuursverhoging voorkomen die tot 2 dagen duurt.
Zoals na elke vaccinatie, kunnen nu en danovergevoeligheidsreacties voorkomen.