Paarden naar buiten na boxrust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nina1999

Paarden naar buiten na boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 09:50

Goedendag,

Mijn jonge paarden hebben ruim 6 weken stalrust gehad en mogen binnenkort weer naar buiten. Hierover maak ik me zorgen. Hebben jullie tips om dit in goede banen te leiden?

Dank vast!

Eapy

Re: Paarden naar buiten na boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 09:53

Met welke reden was de stalrust? Blessure, of iets anders? Staan ze op ijzers? Wat houdt “buiten” precies in; een zandpaddock of een grote weide?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:04

Je kunt eerst even longeren, zodat je nog zo goed en kwaad als het gaat een verantwoorde warming up kunt geven voor ze ploffen.
Maar ze gaan natuurlijk altijd wel even wat doen op zo'n moment

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:06

Kun je het paard niet eerst in een klein stukje zetten en dat stapsgewijs dagelijks vergroten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:12

Sintara schreef:
Je kunt eerst even longeren, zodat je nog zo goed en kwaad als het gaat een verantwoorde warming up kunt geven voor ze ploffen.
Maar ze gaan natuurlijk altijd wel even wat doen op zo'n moment

Ik denk dat gewoon loslaten ,wel op een goede bodem,zonder kuilen en niet glad,beter is dan eerst gaan longeren.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 11:25

Dank voor de reacties! Ze zijn beide aan hun been geopereerd, geen ijzers.

Opties om ze op te zetten zijn een betonnen paddock van 5x5 of gewoon op de weide.

Longeren gaat ook niet gecontroleerd lukken vrees ik... Ze zijn nog erg jong. Wel bekend mee al, maar toch.

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:29

Ik zou ze niet op het beton zetten dit kan glad zijn en de kans op vallen is groter. In de wei hebben ze de ruimte om te gaan en meer grip. Daarbij is de kans dat ze gaan grazen ook groter en niet de hele tijd gek blijven doen!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:30

Overleg even met je DA. Misschien lichtjes verdoven of eerst aan de hand laten grazen op het stuk zodat ze alles gezien hebben en dan pas loslaten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:37

Wat bij die van mij perfect werkte, maar dat kwam toevallig zo uit, was m’n paard naar buiten doen toen zijn sedatie voor de helft uitgewerkt was.

Mijn paard stond 7 dagen op boxrust ivm beenwond. Boxrust in z’n eentje was een complete ramp. Maar omdat de wond gehecht was, moest dat. Na 7 dagen bij de derde controle bleek de hechting toch voor een deel te zijn geknapt en stond ik voor de keuze of weer op boxrust met verband. Of naar buiten en dan heel vaak schoonmaken (het was een behoorlijk diepe wond op een bewegelijke plek). Toch koos ik voor het laatste omdat hij het echt niet trok en hij op een apart stukje kon staan. Toen bij de derde controle kwam hij ook springend en bokkend z’n stal uit. Maar doordat de dierenarts de restjes hechting moest weghalen had ze hem gesedeerd en toen toen heb ik hem daarna buiten gedaan. Werkte perfect. Hij heeft twee rondjes gerend toen die helemaal bij was en toen was de rust weer terug.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:38

betadine schreef:
Overleg even met je DA. Misschien lichtjes verdoven of eerst aan de hand laten grazen op het stuk zodat ze alles gezien hebben en dan pas loslaten.

Mijn ervaring met jonge paarden die lang op stal hebben gestaan is dat ze allereerst behoefte hebben aan rennen,en pas als ze uitgekuurd zijn belangstelling krijgen voor gras.Als je ze zou verdoven worden ze misschien eerder wankel en vallen eerder?Ik zou ze dus gewoon loslaten op de wei.Maar ik ken de paarden en omstandigheden van ts niet.Een betonnen paddock van slechts 5 bij 5?? Nee dat lijkt me niet ideaal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:45

Ik zou ze denk ik eerst opbouwen met eerst stappen aan de hand voor ik ze los gooi in een ruimte. Zeker na een operatie en omdat ze nog jong zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:56

Overleg met je DA hoe dat het beste aan te pakken. Mss mogelijkheid op dat land kleinere stukjes af te zetten met bv. prikpalen en lint? Zodat ze niet al te idioot uit hun panty kunnen gaan.

Sederen en het land op is imo geen optie. Men vergeet even voor het gemak dat door de sedatie ook de maag en darmen minder werken en het risico op koliek en verstopping daarmee ook veel groter is.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:58

Ik zou ze, voor je ze op de weide zet, eerst warmstappen aan de hand. Desnoods met een hengstenketting of hoofdstel. Zodra je ze op de weide zet, zullen ze gaan rennen, maar als hun spieren alvast opgewarmd zijn, is de kans op blessures kleiner.
En als je ze buitenzet, dan meteen op een zo groot mogelijk stuk. Ze gaan hoe dan ook rennen, dan heb je liever dat ze rechtuit rennen dan dat ze meteen kleine korte bochtjes of plotse stops gaan maken.
Ik heb mijn merrie afgelopen woensdag, na bijna 5 weken stalrust, terug op de weide gezet op deze manier en dat ging goed. Bij haar was een kleine paddock geen optie, dan begint ze gewoon rondjes te galopperen van 10meter diameter. Nu heeft ze een minuut of tien gegaloppeerd en geshowd, daarna is ze gaan eten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:11

Ja direct op het land is inderdaad niet handig. Bij mij ging die op een klein stukje zand paddock.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 12:42

Dank voor de tips! Warmstappen vind ik wel een goed advies. Gesedeerd worden ze sowieso wat, anders komen ze niet op een veilige manier de stal uit.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 14:18

Er staat overigens nog niet echt gras op de wei.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:22

De paarden vinden van wel :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:53

Het beste is gewoon niet kijken. Doe ik ook altijd na een blessure.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 16:56

Ik heb hier een paard van een kennis gehad die echt op boxrust moet, ben er normaal tegen maar bij die was het dat of de dood.
En die hebben we voor het eerst los gezet in een weitje van 10x10 naast de andere.
Dat elke dag zo opgeschoven. En daarna steeds wat groter gemaakt. En dat is heel prima gegaan zo.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:00

Dat inderdaad ook, eerst een klein stukje afzetten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:06

Nee gras was veel belangrijker dan gek doen.
En het was geen koudbloed :P :+

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:03

Met voldoende sedatie kun je elk paard gedoseerd opbouwen aan de longe.... Dat gebeurd op de klinieken en in revalidatie centrums ook... Het is wel afhankelijk van de blessure!! Ocd operatie vraagt om andere opbouw dan peesblessures! Heb je geen molen?? Ik zou eerst molen, dan longeren en dan pas stukje wei afzetten... je kent zelf de situatie het beste om het zo veilig mogelijk te doen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 21:15

Maar JeanneV, wat is dan het voordeel van longeren ipv weidegang, mits ze zich op de wei rustig genoeg houden? Ik gok dat ze aan de longe ook uit hun dak zullen gaan als ze de kans krijgen. Of is jouw ervaring hiermee anders? In welke dosering zou jij het sedativum toepassen?

Een molen heb ik niet overigens.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 23:03

Een paar dagen gecontroleerd stoom afblazen is beter als in 1 keer plotseling om kunnen draaien en hard rennen en bokken.... Ik geef de eerste keer altijd 3 strepen... zijn wel getrainde paarden... en goed bekend met longeren... Wel afhankelijk van opbouw schema en de blessure! Een peesblessure kun je niet opbouwen aan de longe