Gat kroonrand - onregelmatig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Merylpluche

Gat kroonrand - onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 19:26

Hoi bokkers,

Mijn paardje stond sinds eind november stil door een partiële scheur van colateraal ligament (links vooraan).
Herstel ging gelukkig vlot en na controle mochten we eind januari onder zadel starten met revalidatie.
Na 3x rijden, bleek hij een flinke hoefzweer te hebben (links achteraan).
Aangezien deze recht onder de zool zat, heeft hij hier behoorlijk last van gehad en hebben we terug 3 weken niet kunnen rijden.
Vorige week heeft hoefsmid hoefijzers achteraan gezet omdat hij toch wel erg kort stond en heel gevoelig was.

Vandaag opnieuw geprobeerd maar helaas liep hij verschrikkelijk onregelmatig in draf daar waar hij 3 weken terug (voor de hoefzweer) helemaal rad liep.

Hoefsmid merkte op dat er een heel groot gat aan de kroonrand zit. Ondanks dat we de zweer 2x opengesneden hebben aan de onderkant is hij toch nog uitgebroken aan de kroonrand (zie foto).

Afbeelding

Volgens de DA moeten we gewoon verder doen. Mocht hij onregelmatig blijven, wil hij wel opnieuw een echo maken om te kijken of het ligament problemen geeft.

Nu vraag ik me af of het onregelmatig lopen misschien komt door het grote gat aan de kroonrand?
Hebben jullie hier ervaring mee?

Anomien

Re: Gat kroonrand - onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:49

Als het is uitgebroken naar de kroonrand is het natuurljjk meer dan enkel een zichtbaar gat in de buitenkant. Je hebt wel kans dat die onregelmatigheid nog wel even blijft. Dus wat rust (wel naar buiten) en even de smid wat vaker laten komen. Duurt het langer of wordt het erger dan toch naar de kliniek.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:55

Mijn paard heeft drie maand mank gestaan na een hoefzweer, daarna een tijdje goed geweest en daarop een sincker ontwikkeld (als gevolg van de hoefzweer denken we.)
[BEH] Ervaringen met een sincker?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:27

Gelukkig heb je geen gat in de kroonrand, maar er vlak onder. De kroonrand lijkt me er goed uit te zien, van de foto.
Heb geduld. Een hoef groeit ongeveer met een centimeter per maand. Als dit gat een flink eind gezakt is, zo na 3 tot 6 maanden, heeft de hoef weer voldoende sterkte en zal de voet zich ook weer meer "normaal gedragen". Het hoefmechanisme is natuurlijk verstoord, daar waar het gat zit (geen hoefwand) gedraagt de hoef zich anders. Er zit immers een gat. Gaten in voeten hebben nu eenmaal tijd nodig. Of de kreupelheid vanuit de voet komt of vanuit wat anders, kan ik van de foto af niet zien.
Je kan de voet helpen door voldoende flexibel te blijven. Wij doen dat bij onze probleem-voet-pony door hem een aantal keer per week met zijn voet een uurtje of wat in een voetzak met water te zetten. Lekker hydrateren. Een natte paddock werkt hetzelfde.

Merylpluche

Re: Gat kroonrand - onregelmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 14:09

dankjewel voor de feedback. Idd het is niet de kroonrand zelf maar er net onder. Ondertussen hebben we verder gereden en loopt hij weer helemaal regelmatig. Al merken we wel dat hij nog steeds subtiele signalen geeft dat hij er last van heeft. We doen het kalm aan, hij is in ieder geval ook nog net aan het revalideren voor zijn collateraal ligament