West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:31

Hier ook tegelijk (verschillende spuiten) en geen bijwerkingen gemerkt.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:31

beegee schreef:
Dierenarts zei ook dat hij het wel fijn vindt dat er steeds meer mensen besluiten te enten tegen WNV, zeker gezien de omgeving waarin wij zitten.


Welke omgeving zitten jullie? Ik denk er ook over mijn paard te laten vaccineren. Ik ga eens overleggen met de da.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:38

Tancreda4 schreef:
Ik had juist begrepen dat eventuele bijwerkingen juist eerder pas bij de 2e prik komen... :')

Ik heb besloten de entingen los van elkaar te doen. Dit jaar voor eerst met west nijl. Misschien dat ik het volgend jaar wel samen pak.


Ze bedoelde ook niet zo zeer qua bijwerkingen. Maar dat het lichaam harder moet werken als er voor het eerst een onbekende stof wordt gespoten, dan bij een tweede keer.
Leg ik het zo logisch uit? :+

Mijn paard was nog gesedeerd (zn gebit werd ook gedaan), dus niets gemerkt vd prik.
De eerste twee dagen zn temp gemeten en die was beide dagen wat lager dan normaal. Maar niet heel spannend. Ook stalgenoten merken niets aan m. Ik lees eigenlijk sowieso dat er weinig aan bijwerkingen wordt gemerkt.
Maandag kan ik weer meten.

Mijn stalgenoten hebben het niet gedaan, wat ik voornamelijk hoorde was dat om financiële redenen. Wij wonen in midden Drenthe.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:40

Slmt9 schreef:
Mochten mensen het nog interessant vinden, ik twijfelde ook hoe ik mijn paard het beste kon laten vaccineren. Mijn DA kwam eigenlijk gelijk met het beste idee:
- de eerste keer alleen WNV, omdat hij deze voor t eerst krijgt kan hier de grootste reactie verwacht worden
- de tweede keer de boost van WNV, tetanus en influenza. Dan is t lijf al wat bestand tegen wnv.

Klonk eigenlijk heel logisch. Ik heb een wat ouder paard die wat kwetsbaarder is op de organen (nieren, lever en longen), daarom doen we er ook altijd een traumeel ampul bij.

Mijn paard heeft geen bijwerkingen gehad tot dusver. Is woensdag gevaccineerd.

Wellicht voor anderen ook een goede manier als je twijfelt om alles in 1x te vaccineren.


Zo heb ik het ook laten doen. En bij alle paarden heel goed gegaan. Geen enkele reactie op de enting. Ik wilde het ook even uitproberen. Volgend jaar doe ik alles tegelijk.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 14:45

frensje schreef:
beegee schreef:
Dierenarts zei ook dat hij het wel fijn vindt dat er steeds meer mensen besluiten te enten tegen WNV, zeker gezien de omgeving waarin wij zitten.


Welke omgeving zitten jullie? Ik denk er ook over mijn paard te laten vaccineren. Ik ga eens overleggen met de da.

Wij zitten in het bos in Zuid-Holland. Echt heel veel muggen. Zelfs de paarden zonder eczeem krijgen hier een eczeemdeken op omdat ze gewoon lek geprikt worden.

Het is wel een prijzige enting, of nouja, de basisenting omdat die twee keer moet. Ik ben geloof ik €180,- kwijt incl voorrijkosten voor twee keer. Maar goed, liever dit even kwijt dan potentieel duizenden euro’s en een paard dat niet meer gaat herstellen.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:51

Die van mij hebben jaarlijks beide entingen tegelijk gehad. Maar ik ben op een gegeven moment gestopt met wnv. Nu er daadwerkelijk een mug gesignaleerd is met het virus hev ik ze nu toch maar weer alles gegeven. Gelukkig geen bijwerkingen gehad, maar dat had ik ook niet verwacht.

Hier zitten best wel wat muggen dus ik neem dan liever het risico niet

SjonnieZ

Berichten: 2319
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:56

Ik zit in zuid Limburg. De muggen vallen hier mee maar we gaan ook samenloop vakantie en dan weet je het maar nooit.
Ik was wel minder kwijt voor de basis enting. 47,95 voor de eerste maar daarop 50%korting van de DA en de tweede 47,95.

Bij ons hebben meerdere stalgenoten de entingen laten zetten dus de voorrijkosten zijn gedeeld.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:04

Ik heb voor de eerste 50,- betaald, voor de 2e komen daar nog voorrijkosten overheen die ik kan delen met 1 stalgenoot. Volgens mij ben ik dan 15,- extra kwijt, dus 65,-. Totaal 115,- en dan volgend jaar 1x.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:07

Ik woon in Gelderland, en vorig jaar is hier de mug gesignaleerd die het WNV overdraagt, vandaar dat ik nu heb geent. Paarden dragen het niet aan elkaar over, het kan alleen via muggen die zelf drager zijn van het virus.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 16:00

Enting zelf is idd 50 euro maar ik betaal rustig €45,- voorrijkosten voor de dichtstbijzijnde kliniek. Gezien ik de enige ben die WNV ent komen ook die volle kosten voor mijn rekening. Helaas :')

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:24

Is er nog ergens nijlpaardvirus actief?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:27

Gezien het beperkte aantal nijlpaarden in Nederland denk ik het niet ;-)

Als het WNV weer in NL oppopt, dan zal dat zijn op het moment dat muggen ook weer echt actief zijn. Het is nu voor mijn gevoel nog te koud voor grote hoeveelheden insecten.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:30

:')

idd in de (na)zomer is de grootste kans.
Hier vriest het nu nog ‘s nachts en idd nog weinig muggen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:33

Is er misschien een foto van die west nijlpaardmug? Dan weet ik tenminste of we die hier ook hebben?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:41

Er is geen specfieke westnijlmug. Het westnijlvirus is een virus wat steekmuggen (gewone dus, die jou en mij ook steken) oppikken door besmette vogels te steken en daarna jou of je paard. De eindgastheer/favoriete plek is een vogel, mens en paard zijn "zijweggetjes".

Het gaat dus om de vraag of we besmette vogels hier hebben in dit geval :j

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:45

Vogels zien er nog gezond uit hier.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:01

Hier al wel weer muggen zodra het zonnetje even goed schijnt. Maar gelukkig zijn alle paarden geënt.

Voor wie nog twijfelt, pas na de 2e basis enting is je paard beschermt dus wacht niet tot de vogels er al dood bij neervallen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:11

En zijn dragende vogels ook altijd ziek voor ze het doorgeven?

Ook pas twee weken na de tweede enting toch? Je bent dus minimaal 6 weken verder voor bescherming.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:13

Slmt9 schreef:
En dan ook pas twee weken na de tweede enting toch? Je bent dus minimaal 6 weken verder voor bescherming.

Klopt. Dus als je het wil doen niet langer wachten.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:15

10 mei krijgt mijne de tweede +:)+

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:18

Super! Ik ben ook blij dat ik ze er in heb zitten. Tegen muggen kan ik in het bos niet veel beginnen... daarbij is hier in de provincie Utrecht vorig jaar de eerste vogel gevonden met WNV.

Beter safe than sorry.

annikavolder

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:22

exact wat Jessix zegt. WNV is in NL gevonden dus nu echt dichtbij..... en het stomme is dal als ze het eenmaal hebben kan je niks doen behalve ondersteunende therapie als ze ziek worden, maar je kan dus wel vaccineren! Overigens kunnen mensen er ook heel ziek van worden maar er is nog geen goedgekeurd humaan vaccin....

Ik heb mijne ook 1e keer begin maart met WNV laten enten en 6 weken later WNV en influenza. Hij was beide keren 1 dagje koortsig en meetje mat, en daarna weer helemaal OK

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:34

Mijn paard krijgt al jaren (denk minstens een jaar of 10) influenza en West nijl tegelijk.

Ze is er nog nooit ziek van geweest ofzo. De dag na de enting laat ik haar altijd een dag of 2 met rust, maar verder gaat dat prima.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 18:51

Mijn merries hebben vorige week de 2e gekregen. Geen bijwerkingen. Heb de gewone enting er niet bij laten doen