West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 16:16

Hallo,

Mijn paard wordt een dezer dagen geënt tegen het West Nijl virus. Daarnaast moet hij ook weer voor zijn basis entingen en die wilde ik daar dus samen laten doen (tetanus/influenza). Ik heb expliciet nagevraagd of deze entingen samen gegeven kunnen worden en het antwoord van de kliniek was bevestigend. Online kan ik er niet zo veel over vinden, maar een kennis van me zegt zojuist dat haar kliniek het afraadt om deze enting te combineren.

Lastig dus, ben benieuwd of er meer mensen zijn die laten vaccineren en of de DA daar nog specifiek over gezegd heeft of het samen kan of niet.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:19


katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:20

Mijn dierenarts doet het niet icm andere vaccinaties.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:24

Je kan ze wel op dezelfde dag geven, maar niet in 1 spuit stoppen. Dus twee prikken geven, dan gaat het goed.

Dat zegt Zoetis (producent van het WNV vaccine) ook:

zoetis schreef:
A study showed that separate administration of WEST NILE-INNOVATOR® and FLUVAC INNOVATOR® generated four times the immune response to West Nile virus than was produced by a big one-shot combination vaccine.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-02-21 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 16:26

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Dus twee verschillende prikken maar wel op hetzelfde moment. Lastig hoor, ik vind het moeilijk om te beslissen wat wijsheid is. Heb net een andere kliniek gebeld maar de assistente wist het niet. Ga alles in de buurt maar even af en daarna een afweging maken. Zou wel handig zijn als het op dezelfde dag zou kunnen namelijk.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:27

Gewoon op dezelfde dag doen. Heb ik in het verleden laten doen, en nu weer. Nooit problemen mee gehad. Wel in 2 prikken dus.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 16:33

Mijn oude merrie werd ook op dezelfde dag 2x geprikt, voor influenza en WNV.
Volgende maand gaat m'n nieuwe puppy paard ook z'n eerste WNV enting krijgen, zijn 2e shot krijgt ie een maand later en dan ook tegelijk met z'n influenza enting.
De DA heeft het zelf zo voorgesteld, dus ik ga er vanuit dat het goed gaat.

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 16:46

Dat klinkt al fijn Ibbel en Nadia. Heb meerdere klinieken gebeld inmiddels (en niet de minste om maar zo te zeggen) en die geven aan dat het op hetzelfde moment kan. Wanneer hij geënt wordt zal het idd met 2 spuiten gaan. Ga er dus vanuit dat het goed gaat. Maar vind het toch wat spannend ;)

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 14:59

Mocht iemand nog meelezen of twijfelen over het vaccin: mijn paard is inmiddels gevaccineerd. Met twee spuiten. Hij had twee dagen een zeer pijnlijke hals en voelde zich niet fijn, lichte verhoging maar die trok na een dag weer weg. Hij is de enige op stal die is gevaccineerd voor WNV en ook de enige met deze “klachten”, hoewel dat natuurlijk ook gewoon van de basisenting zou kunnen komen. Wie weet.

Inmiddels is hij weer helemaal de oude en ben toch erg opgelucht dat ik hem heb laten enten. Over enkele weken de tweede spuit en dat zal enkel WNV zijn.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:10

Zojuist ook laten vaccineren, inderdaad twee afzonderlijke injecties vlak na elkaar. Dierenarts heeft me nog even een stukje bijsluiter voorgelezen en inderdaad, de bijwerkingen die jij noemt, staan daar in. Ben benieuwd of ze er hier ook last van krijgen.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:15

Ik had van de 6 paarden er 1 die een dag last had. Morgen gaan ze voor de 2e injectie, ben benieuwd of hetzelfde paard dan weer dezelfde klachten krijgt.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:23

West nile virus nog nooit van gehoord. Komt dat alleen in Nederland voor?

tamary

Berichten: 29198
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:26

WNV is een muggenseizoens virus, dus vroeg in het voorjaar enten, influenza is een najaar/winter virus, dus liever einde weideseizoen enten (ook omdat de werking 6-9 maanden zou zijn ipv jaar). Sommige evenementen eisen max 6 maanden oude influenza of 2x/jaar enting, als dat niet van toepassing is voor jouw is enkel najaar enten ervan de betere optie qua werking. Tetanus kan je een jaartje overslaan als dat dan beter uitkomt qua entschema omgooien.
In geval van wedstrijden, op stallen waar de ruiters veel naar andere paardenlocaties gaan, etc. zou ik zeker nu ook Rhino vaccinatie overwegen.


Dinopino schreef:
West nile virus nog nooit van gehoord. Komt dat alleen in Nederland voor?

Nee, juist nog amper, maar warmer weer maakt dat de bijbehorende mug steeds noordelijker voor komt. Eerste besmette vogels zijn al gevonden in Nederland.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:27

Nee, ook in andere landen en het komt vanuit het zuiden deze kant op. Vorig jaar is de eerste besmetting gemeld in NL. Ik had het eerder verwacht overigens. Ik heb daarom mijn merrie vanaf 2009 zowel WNV als Inf(/Te) laten enten en altijd op dezelfde dag. Nooit issies gehad, en bij mijn ruin (eerste jaar) ook niet.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 15:41

Bij ons zijn amper muggen te vinden dus ik denk dat ik dan wel safe zit.

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 20:56

Dat zou kunnen ja. Er zitten bij ons belachelijk veel muggen en wij wonen dan ook in het bos. Alleen al voor mijn eigen gemoedsrust is dat vaccin fijn: toen het zo warm was afgelopen week kreeg ik bij elke mug die ik zag een mini shock- wat nou als dit precies een besmette mug is. Kans zo klein maar ik zou mezelf helemaal gek maken van de zomer. Dus blij dat dat ook niet meer hoeft straks. Ik durf zelf iig het risico om niet te vaccineren niet te nemen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:17

Raar eigenlijk dat we nooit malaria krijgen. Dat wordt toch ook overgebracht door een mug?

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:18


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:26

Wat heeft die west nile virus mug wat de malaria mug niet heeft?

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:42

Andere mug.
Net als dat een mensenvlo niet op een hond overleeft, of een koeienworm niet in een paard, overleeft een malaria parasiet niet in de mug waar het WNV-virus wel in overleeft.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:51

Dan zou ik die muggen wel eens willen zienn.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:14

Mochten mensen het nog interessant vinden, ik twijfelde ook hoe ik mijn paard het beste kon laten vaccineren. Mijn DA kwam eigenlijk gelijk met het beste idee:
- de eerste keer alleen WNV, omdat hij deze voor t eerst krijgt kan hier de grootste reactie verwacht worden
- de tweede keer de boost van WNV, tetanus en influenza. Dan is t lijf al wat bestand tegen wnv.

Klonk eigenlijk heel logisch. Ik heb een wat ouder paard die wat kwetsbaarder is op de organen (nieren, lever en longen), daarom doen we er ook altijd een traumeel ampul bij.

Mijn paard heeft geen bijwerkingen gehad tot dusver. Is woensdag gevaccineerd.

Wellicht voor anderen ook een goede manier als je twijfelt om alles in 1x te vaccineren.

SjonnieZ

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: West Nijl-vaccinatie combineren met andere entingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:49

Mijn paard heeft beide entingen gehad. Bij enting 2 die dag ook nog influenza
Beide keren heeft hij nergens last van gehad.

beegee
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 13:41

Mijn paard heeft inmiddels beide entingen WNV gehad. Eerste keer dus vooral heel pijnlijk voor hem. Tweede keer vloog hij drie meter in de lucht toen hij de arts met de naald aan zag komen. Gingen echt skiënd over het erf heen. Heeft hij normaal nooit met entingen dus het heeft zijn sporen achtergelaten := Arme jongen. Tweede keer geen pijn meer maar wel echt een weekje dat hij zich echt niet lekker voelde. Ook weer lichte verhoging. Gelukkig hoeft hij nu pas over een jaar weer. Ben blij dat ik hem heb laten vaccineren. Dierenarts zei ook dat hij het wel fijn vindt dat er steeds meer mensen besluiten te enten tegen WNV, zeker gezien de omgeving waarin wij zitten.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:13

Slmt9 schreef:
Mochten mensen het nog interessant vinden, ik twijfelde ook hoe ik mijn paard het beste kon laten vaccineren. Mijn DA kwam eigenlijk gelijk met het beste idee:
- de eerste keer alleen WNV, omdat hij deze voor t eerst krijgt kan hier de grootste reactie verwacht worden
- de tweede keer de boost van WNV, tetanus en influenza. Dan is t lijf al wat bestand tegen wnv.

Klonk eigenlijk heel logisch. Ik heb een wat ouder paard die wat kwetsbaarder is op de organen (nieren, lever en longen), daarom doen we er ook altijd een traumeel ampul bij.

Mijn paard heeft geen bijwerkingen gehad tot dusver. Is woensdag gevaccineerd.

Wellicht voor anderen ook een goede manier als je twijfelt om alles in 1x te vaccineren.

Ik had juist begrepen dat eventuele bijwerkingen juist eerder pas bij de 2e prik komen... :')

Ik heb besloten de entingen los van elkaar te doen. Dit jaar voor eerst met west nijl. Misschien dat ik het volgend jaar wel samen pak.