Ervaringen met symptomen voor maagzweren

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CapeS

Ervaringen met symptomen voor maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 16:16

Hoi, ik was door veel topics heen aan het scrollen omdat mijn paardje gemener aan het doen was tegen zijn weigenootjes en ook veel aan het gapen was. Ik heb ook op sites van dierenartsen gekeken maar behalve het gapen en geirriteerd zijn heeft hij niet echt de symptomen, hij heeft onbeperkt ruwvoer in de vorm van gras en hooi en hij een nog steeds erg graag zijn brokjes etc op hij heeft zeker niet minder eetlust. Ik ben van plan om de dierenarts hier over te bellen voor een online consult omdat ik me toch zorgen maak.
Mijn paard is een volbloed die toen hij 2 a 3 jaar was een paar maanden had gelopen op de baan, ik heb veel gelezen over dat dit soort paarden een erg grote kans hebben om een maagzweer te hebben.

Het viel me op dat hij natuurlijk na het rijden/longeren gaapt tijdens het borstelen en afdrogen maar dit vond ik logisch te verklaren; hij heeft net een work-out achter de rug hij is aan het ontspannen. Maar nu merkte ik ook dat hij veel gaapt na het eten, hij is sowieso HEEEEL hyper iedere keer dat ik langs kom en hij de kans op brok ziet (Hij krijgt een kg smorgens en een kg savonds) hij loopt er als een varken bij joh, hij kan echt briesen/knorren, maar ik had dus wortels in de wei gegooid en toen ze op waren kwam hij naar het hek toe om zielig te doen voor meer eten en toen stond hij dus erg veel te gapen (met zijn tong soms helemaal naar buiten) dit was dus het ding waar ik me zorgen om maakte, gapen na het eten.

nu heb ik me ook al bedacht dat het best het weer zou kunnen zijn, de beesten zijn weer in grote aantallen aanwezig -_- en hij is altijd al erg gevoelig geweest qua insecten, hij heeft ook ieder jaar een full body pak aan om die insecten weg te houden.

Nu eindelijk de vraag van dit topic; wat waren de symptomen die jullie hadden opgemerkt bij een paard met een maagzweer en hoe hebben jullie dit behandeld? Met een endoscopy of meteen de medicatie / natuurlijke ondersteunings middelen. (ik ga trouwens morgen de da bellen, zijn helaas nu al dicht).

Ik heb dit topic gemaakt omdat ik eigenlijk gewoon super verward ben met alle informatie die naar mijn hoofd werd gegooid over dit topic en ik dus wat persoonlijke ervaringen zou willen horen.

Hier even een foto van mijn knapperd :)

Afbeelding

Wildgirl

Re: Ervaringen met symptomen voor maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:24

Hoe is zijn gebit? Gapen na eten en tong uitsteken is vaak een teken van een pijnlijk gebit/ resten voer die blijven hangen.
Hier bij een maagpatient gapen, enorm gevoelig op buik en singelplek, slecht eten, narrig gedrag, invallen, staken ohz.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:57

Het kan ook een tic zijn. Aantal hoog in het bloed staande paarden doet dit bij stress of verveling.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 08:40

ruitje schreef:
Het kan ook een tic zijn. Aantal hoog in het bloed staande paarden doet dit bij stress of verveling.

Dat zou inderdaad ook mogelijk zijn, hij is over het algemeen een heel rustig paardje maar het zou best lentekriebels kunnen zijn, ik ga voor de zekerheid de da even bellen en dan zien we wel.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 08:41

Wildgirl schreef:
Hoe is zijn gebit? Gapen na eten en tong uitsteken is vaak een teken van een pijnlijk gebit/ resten voer die blijven hangen.
Hier bij een maagpatient gapen, enorm gevoelig op buik en singelplek, slecht eten, narrig gedrag, invallen, staken ohz.

Toen we hem kochten, 6 maandjes geleden was zijn gebit nog goed, daarna is hij niet meer gechekt, maar hij eet nog wel heel graag en zonder problemen.

Angelo_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:16

Mijn paard at/eet ook heel erg goed (heel fanatiek op eten), maar heeft toch ernstige maagzweren. Ik merkte het aan de gevoeligheid rondom de buik en singelplek, tijdens het rijden niet zo fris/voorwaarts als normaal en, ondanks onbeperkt ruwvoer, wat ingevallen.

kyrkelover
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:59

Nou ken ik dit paard en nu weet ik ook in welke staat je hem gekocht hebt. Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij last heeft van maagzweren gezien hij helaas de handel in geraakt is. Jij hebt hem dus al van tussenpersoon 3 of 4 gekocht. Al die stress, wisselen van top klasse verzorging naar de staat waar hij in was...
Belangrijkste is nu wat je al doet, onbeperkt ruwvoer, geef hem evt senior priores van subli bij en zorg dat hij 50 tot 100 kilo aan komt gezien je voorgaande topics/foto's. ( je bent al flink op de goede weg)
Zorg er verder voor dat hij meer dan voldoende buiten staat. Evt een kuur maagsap van Ewalia om mee te beginnen is echt geen overbodige luxe. Cape is een hardstikke gaaf paard die helaas voor jou de verkeerde mensen getroffen heeft(handelaren en/of mensen die niet de kennis en kunde hebben voor een volbloed).
Hij heeft als 2 jarige nooit gelopen. Hij heeft als 3 jarige 8 koersen gelopen en daarna als 4 jarige nog eentje.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 25-02-21 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:18

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 18:26

kyrkelover schreef:
Nou ken ik dit paard en nu weet ik ook in welke staat je hem gekocht hebt. Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij last heeft van maagzweren gezien hij helaas de handel in geraakt is. Jij hebt hem dus al van tussenpersoon 3 of 4 gekocht. Al die stress, wisselen van top klasse verzorging naar de staat waar hij in was...
Belangrijkste is nu wat je al doet, onbeperkt ruwvoer, geef hem evt senior priores van subli bij en zorg dat hij 50 tot 100 kilo aan komt gezien je voorgaande topics/foto's. ( je bent al flink op de goede weg)
Zorg er verder voor dat hij meer dan voldoende buiten staat. Evt een kuur maagsap van Ewalia om mee te beginnen is echt geen overbodige luxe. Cape is een hardstikke gaaf paard die helaas voor jou de verkeerde mensen getroffen heeft(handelaren en/of mensen die niet de kennis en kunde hebben voor een volbloed).
Hij heeft als 2 jarige nooit gelopen. Hij heeft als 3 jarige 8 koersen gelopen en daarna als 4 jarige nog eentje.

Wat leuk om iemand de vinden die hem kent! Hij zag er inderdaad niet goed uit toen ik hem over had gekocht, gelukkig heeft de da nu gezegd dat hij kwa vet al goed zit maar nu de rest van zijn lichaam in moet gaan vullen met spier :) Hij is inderdaad een schat van een paard!
Maar ik heb net ook van iemand anders te horen gekregen dat ondersteuning en maagbeschermers zeker geen kwaad kunnen dus die ga ik zeker aanschaffen.