Dexamethason oogdruppels hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Misty2197
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-21

Dexamethason oogdruppels hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 18:07

Hoi!
Ik las dat dexamethason tot de corticosteroïden behoort en dat je paard hierdoor een grotere kans heeft op hoefbevangenheid. Nu krijgt mijn paard dexamethason in de vorm van oogdruppels. Weet iemand of er bij deze oogdruppels ook een verhoogde kans is op hoefbevangenheid? Ik dacht, misschien verschilt dit omdat het nu plaatselijk op het oog wordt toegediend.
Laatst bijgewerkt door Misty2197 op 25-02-21 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Metadexason oogdruppels hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:09

Ik denk dat het verschil eerder de hoeveelheid is, behandel je lokaal of het gehele systeem, dan zal er ongetwijfeld een verschil in hoeveelheid zijn.
Heb je geen bijsluiter van de druppels? En anders kan je altijd even met de dierenarts overleggen door te bellen voor meer informatie ;)

Misty2197
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-21

Re: Metadexason oogdruppels hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 18:13

@rianneH
De bijsluiter is gericht op mensen Dus daar heb ik helaas niets aan. Ze krijgt 4x per dag 1 druppel in haar oog.. Ik dacht misschien weet iemand het hier toevallig maar anders ga ik inderdaad nog wel even de da bellen

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:17

Ik kan het niet onderbouwen met feitelijke bronnen maar ik heb altijd begrepen dat lokale toediening, zoals jouw druppels, of bijvoorbeeld pufjes bij astma, veel minder effect hebben op het gehele organisme dan orale toediening of injecties.

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:30

Ik weet niet wat het doet als je paard nog nooit hoefbevangen is geweest.
Maar mijn pony is dit helaas wel geweest en hierdoor heeft de veearts bewust gekozen mij deze druppels niet te geven voor mijn pony. Er staat dus een en ander wel in verband met elkaar. Ze had het ook uitgelegd maar ik durf even niet meer te zeggen waar het hem nu in zit

Misty2197
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 20:17

Anne_vD schreef:
Ik weet niet wat het doet als je paard nog nooit hoefbevangen is geweest.
Maar mijn pony is dit helaas wel geweest en hierdoor heeft de veearts bewust gekozen mij deze druppels niet te geven voor mijn pony. Er staat dus een en ander wel in verband met elkaar. Ze had het ook uitgelegd maar ik durf even niet meer te zeggen waar het hem nu in zit


Ze is nog nooit hoefbevangen geweest, maar heeft wel ppid dus ze is wel gevoelig ervoor.. Wat heeft jouw pony toen uiteindelijk gekregen ipv de druppels?

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:23

Nee, van oogdruppels worden ze normaal gesproken niet hoefbevangen.
Dat is enkel voor orale medicatie een risico.
Als je die oogdruppels hebt dan neem ik aan dat er ook echt iets met het oog aan de hand is?
Als het enkel een beetje rood of ontstoken is kun je ook voor mildere druppels kiezen. Als het iets met het oog zelf is (blauwe waas) dan heb je weinig keus.

Misty2197
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 20:31

Sizzle schreef:
Nee, van oogdruppels worden ze normaal gesproken niet hoefbevangen.
Dat is enkel voor orale medicatie een risico.
Als je die oogdruppels hebt dan neem ik aan dat er ook echt iets met het oog aan de hand is?
Als het enkel een beetje rood of ontstoken is kun je ook voor mildere druppels kiezen. Als het iets met het oog zelf is (blauwe waas) dan heb je weinig keus.


Ja klopt, de dierenarts had het over dat ze een soort autoimmuunziekte aan haar oog heeft. Ze heeft verder geen naam genoemd, maar daarvoor heeft ze idd de druppels.. Dus inderdaad weinig keuze eigenlijk, maar ook geen zin in een hoefbevangen pony :(
Maar bedankt voor je reactie! :)

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:49

Uveitis waarschijnlijk, dat is zeer ernstig en moet inderdaad met heftige middelen behandeld worden om maanblindheid te voorkomen.

Misty2197
Berichten: 17
Geregistreerd: 25-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 20:55

Sizzle schreef:
Uveitis waarschijnlijk, dat is zeer ernstig en moet inderdaad met heftige middelen behandeld worden om maanblindheid te voorkomen.


Zou kunnen ja.. Ze had een klein vlekje in haar oog en het traande en ze kneep er mee. Ze krijgt nu 3 dagen de druppels en er is al verbetering zichtbaar dus dat is fijn *\o/* Maar dan nog hopen op geen hoefbevangenheid. Maar inderdaad, het oog moet ook goed behandeld worden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:07

Met die druppels zou ik me echt niet zorgen maken over hoefbevangenheid. Die druppels zijn gemaakt voor locale behandeling niet systemisch. De hoeveelheid in 1 druppel is hoog voor het oog maar niets betekenend voor een heel lichaam.

Zorg je wel dat het ook beschermt is tegen de zon?

Nyaleti

Berichten: 6175
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dexamethason oogdruppels hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:33

Goed dat je je inleest over de medicatie die je geeft :) maar ik zou me niet zo'n zorgen maken over 4 druppels op een dag. Het is heel iets anders dan orale toediening na het gewicht van het paard, dan is er idd wel een groter risico.

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Dexamethason oogdruppels hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:56

Risico bij dex oogdruppels is heel erg klein gelukkig. Zelfs wel eens bij een al hoefbevangen pony moeten gebruiken, gaf geen verergering.

Anne_vD

Berichten: 230
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:08

Misty2197 schreef:
Anne_vD schreef:
Ik weet niet wat het doet als je paard nog nooit hoefbevangen is geweest.
Maar mijn pony is dit helaas wel geweest en hierdoor heeft de veearts bewust gekozen mij deze druppels niet te geven voor mijn pony. Er staat dus een en ander wel in verband met elkaar. Ze had het ook uitgelegd maar ik durf even niet meer te zeggen waar het hem nu in zit


Ze is nog nooit hoefbevangen geweest, maar heeft wel ppid dus ze is wel gevoelig ervoor.. Wat heeft jouw pony toen uiteindelijk gekregen ipv de druppels?


Ik zal het zaterdag zodra ik op stal ben even nakijken!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Dexamethason oogdruppels hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:20

Ik denk niet dat een paard bevangen word vsn 4 druppels per dag...

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Dexamethason oogdruppels hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:45

Ik weet niet, ik mocht op zwelling jaren geleden geen coolinggel smeren waar prednisolon in zit vanwege bevangenheid als bijwerking (mijn merrie is gevoelig). Is dat anders dan toediening in t oog? Zwelling was dicht, geen wond. Dus je zou ook niet zeggen dat dat in het systeem komt, maar schijnbaar wel, want het wordt dus wel afgeraden. Even je dierenarts contacten voor de zekerheid ?

Sterkte iig

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:13

Dexamethason druppels in het oog kunnen geen kwaad tenzij er een defect in de cornea (het hoornvlies) zit want dan kan het ook verder in het lichaam terecht komen. Als een paard dus een defect heeft in het oog (deze zal aankleuren als de dierenarts een fluoresceïne test doet) geef je geen dexamethason.