Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mizora schreef:Nee, in principe geef ik het constant, maar het is toen uit de routine geraakt en nog niet terug opgepakt.
In dit geval speelt ook mee dat mijn moeder de paarden voert en niet ik.
Ze hebben het in het artikel over 10g zout per 100kg lichaamsgewicht, zelf kies ik meestal voor de helft en dat in minimaal een week opgebouwd. Als je eenmaal 6 weken stabiel bent qua voeding kan je altijd weer wat uitproberen, op zich is 10g/100kg niet slecht, alleen een hoop paarden doen het al goed op 5g/100kg.
[/quote]Citaat:Ik mik trouwens op 3-5:1 kalium: natrium ratio. Dus 3-5x zoveel kalium als natrium in het rantsoen. Bij mensen is hij vaak meer dan andersom (dus 5g natrium per gram kalium), maar bij paarden die niets krijgen is een ratio van 15-20:1 K:Na niet ongebruikelijk.
Citaat:Wat is bij mensen dus een optie om het rantsoen te corrigeren (anders dan kaliumrijke groenten eten)? Gebruik maken van kaliumrijk zout.
Gewoon zout = natriumchloride, 100g (natrium)zout bestaat uit 40g natrium en 60g chloride. Natriumarm zout (Lo Salt) voor mensen bestaat voor een 2/3e uit kaliumchloride. Kaliumchloride bestaat ongeveer voor 50% uit kalium en 50% uit chloride, want kalium is per molecuul zwaarder dan natrium.
Doordat kalium zwaarder is dan natrium (en chloride gelijk blijft qua gewicht) en Lo Salt voor 2/3e uit kaliumchloride bestaat, zit in 100g Lo Salt uiteindelijk 33g kalium en 13g natrium. Als je normaal 6g gewoon (natrium)zout eet via je voeding (dit is het maximumadvies door het voedingscentrum) en je vervangt nu de 2g (natrium)zout die je zelf toevoegt met Lo Salt, ga je van 2.4g natrium (40% van 6g) en enkel het kalium uit je groenten (bij een normale verhouding van 5Na:1K zou dat 0.5g K zijn), naar 1.73g natrium (40% van 4g + 13% van 2g) en 1.1g kalium (33% van 2g + 0.5g K uit groenten). Dan zit je opeens aan een verhouding van 3Na:2K (of 1.5:1).
Rangeela schreef:Fillis schreef:Dankjewel dat je de tijd neemt om zo uitgebreid te antwoorden Mizora!
Ik ga het toevoegen aan het rantsoen en eens kijken wat het doet.
Laat je weten of je verschil ziet/ merkt?
Mizora schreef:Ik heb zeer positieve resultaten gezien met zout, gewoon keukenzout zonder jodium.
idylle schreef:_Nelleke_ schreef:Toch vind ik dat gek, paarden kunnen heel goed zelf hun kostje bij elkaar scharrelen, waarom zou dat voor zout dan ineens niet gelden? Hoe kwamen paarden van origine aan zout? Is zout niet belastend voor de nieren?
Precies dit. Ik denk dat we doorslaan met alles willen beheersen.
_Wen_ schreef:Mizora schreef:Ik heb zeer positieve resultaten gezien met zout, gewoon keukenzout zonder jodium.
Ik voer op advies van de dierenarts een eetlepel keukenzout per dag, nadat bij mijn paard een blaasontsteking was vastgesteld. Het doel hiervan is dat hij meer gaat drinken. Inmiddels is hij hersteld na medicatie (er is een controle echo gemaakt), maar zout kan ik blijven bijvoeren.
Echter ik heb er even niet bij stilgestaan dat ik nu wel een variant met jodium geef, aangezien de meeste potjes zout in de supermarkt tegenwoordig gejodeerd keukenzout bevatten. Heeft dit ook nadelen en kan ik beter op zeezout (met name NaCl dus) overgaan?
_Nelleke_ schreef:Toch vind ik dat gek, paarden kunnen heel goed zelf hun kostje bij elkaar scharrelen, waarom zou dat voor zout dan ineens niet gelden? Hoe kwamen paarden van origine aan zout? Is zout niet belastend voor de nieren?
Mizora schreef:_Nelleke_ schreef:Toch vind ik dat gek, paarden kunnen heel goed zelf hun kostje bij elkaar scharrelen, waarom zou dat voor zout dan ineens niet gelden? Hoe kwamen paarden van origine aan zout? Is zout niet belastend voor de nieren?
In de OVP is dat uitgeprobeerd, maar uit autopsie blijkt dat de omgeving, los van de energietekorten, ook gebrek aan selenium (runderen en herten)), kopertekort (alle grazers) en ijzervergiftiging (alle grazers) gaf bij de dieren. Paarden blijken beter tegen een echt seleniumtekort te kunnen dan runderen en herten, maar ook bij paarden is een seleniumtekort niet bepaald onbekend in Nederland.
OVP-rapport:
https://www.deboerenveearts.nl/wp-conte ... ulling.pdf
Seleniumproblemen:
https://www.horsetalk.co.nz/2017/06/06/ ... nds-foals/
Besef bij de seleniumproblemen dat white muscle disease door selenium net zoiets is als scheurbuik door een vitamine C-gebrek. Puur doordat je geen scheurbuik hebt, betekent niet dat je voldoende vitamine C binnen krijgt. Je kan nog steeds een flink tekort hebben, het is enkel niet zo heftig dat je er ernstig ziek van wordt.