shet mag meer 'go' krijgen, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nayla

shet mag meer 'go' krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 17:22

Hallo,

Ik zou graag jullie mening / tips willen voor het voeren van een shet.

Kleine schets:
We mennen 1 x per week, 1 x longeren en 1x wandelen aan de hand op straat.
Onze shet is eerder rond maar is wel ooit dikker geweest. Werken we dus aan.

Ze krijgt sinds 2 jaar vitalbix daily complete (100 a 120 gram) en deed het daar goed op. Sinds ze dit eet is ze gestopt met schuren.

Echter vind ik haar de laatste 3 maanden minder 'go' hebben.
Ze is geen druktemaker, loopt op zich goed, zweet niet echt, is niet buiten adem,... maar toch, moet ik haar echt veel meer aanmoedigen als ik gewoon ben.
Ze loopt trouwens wel met de oortjes naar voren en aandachtig rond en we wisselen af met werk en omgeving.
Buiten de vitalbix krijgt ze droog hooi en heeft ze een liksteen (die ze niet bekijkt). In de zomer beperkt weidegang.

Osteo is geweest, bloed is nagekeken, tandarts is geweest , alles prima.

Een maand of 2 geleden stuurde ik dit ook door naar vitalbix ivm advies, ze raden toen een combi van de daily complete met active + aan.
Dit heb ik ook gedaan maar het geeft geen verschil.

Hebben jullie tips? Iets wat ik kan bijvoeren of een supplement evt?
Omdat ze sinds de vitalbix niet meer schuurt, wil ik graag dit als basis houden indien mogelijk.

criollo_yess

Re: shet mag meer 'go' krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:37

Mijn shetten waren ook nogal traag toen ik ze Vitalbix voerde. Nu al een tijdje op de Metazoa en dat geeft duidelijk meer ""go"". Er staat meer over in dit topic: [VS] alternatief vitalbix

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:38

Misschien de Vitalbix Active+ er bij geven? Ze zeggen ‘zonder heet te worden’ haha, maar hoor héél veel ervaringen waar ze er zeker wel heter van zijn geworden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:59

Shet van een vriendin kreeg 50 gram haver per dag. Dat was genoeg :) ook genoeg go :')

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:04

AnneJ1995 schreef:
Misschien de Vitalbix Active+ er bij geven? Ze zeggen ‘zonder heet te worden’ haha, maar hoor héél veel ervaringen waar ze er zeker wel heter van zijn geworden.

Ik ben bij mijn merrie gestopt met de Active +, die werd er ontzettend heet van ;) ik vond dat niet fijn, maar misschien wel wat voor jouw pony

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:13

AnneJ1995 schreef:

Dat geeft ze toch al?

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 18:18

tnx
mijn quarter krijgt ook een mix van daily en active+ maar is er niet heet van geworden, ze loopt net goed. Ik hoor er idd wel verschillende ervaringen mee. Zowel van heet worden als van wel of niet schuren.

De shet geef ik nu sinds een paar weken een mix van daily en active+ (staat er niet zo heel duidelijk bij zie ik nu) maar tot nu toe maakt het geen verschil. Ik kan wel nog proberen om haar volledig op de active+ te zetten.

Topic over alternatief vitalbix ga ik eens doornemen, al zou ik graag bij vitalbix blijven als het kan.
Of een combinatie.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:32

Nabster schreef:
AnneJ1995 schreef:

Dat geeft ze toch al?

Ik had er overheen gelezen dat ze dat al geprobeerd had! Ik had inderdaad alleen de Daily gelezen :)
Haver hoor ik inderdaad ook wel goede verhalen over, al maakte het voor de haflinger bij mij op stal 0,0 verschil haha.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:22

Hoeveel voer je van de active+ en hoeveel
Weegt je paard ongeveer?

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:25

Mijn shet x welsh waar ik fanatiek mee men kreeg eerst ook pabo vital en miste idd een beetje “go” ik voer m nu vitalbix active + 600 gr per dag. En na een week merkte ik duidelijk verschil. Je kan altijd een handje haver geven maar daar werd ie van mij (drukte makker ) te heet van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 19:40

Omdat je al een tijdje hetzelfde voert maar de laatste maanden minder Go ziet vraag ik me af of het wel het voer is.
Kan het zijn dat je shet heel dik in het haar zit? Als ze het snel warm krijgt kan de Go ook een stuk minder zijn dan in zomervacht. Ik zou dan eens kijken naar scheren van de onderkant van de hals en borst, dan kan ze de warmte kwijt en toch zonder deken blijven. Hier maakt het voor mijn pony een wereld van verschil, terwijl hij in wintervacht toch nauwelijks zweette. Je kan je er echt op verkijken.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 21:06

@Blijheid , ze is in november in jachtpatroon geschoren, haar vacht is nog redelijk kort maar het ongeschoren deel is wel heel lang en in tegenstelling tot de andere paarden is ze nog niet aan het ruiven.
Afbeelding
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:34

Mijn pony's werden heel traag van vitalbix, Z pony die in het werk echt heel heet kan worden kon ik amper op B/L nivo trainen.
Ik voer nu Equilin en hier doen ze het allemaal fijn op.