tamary schreef:Tandsteen kan je redelijk zelf weghalen met je (duim)nagel, maandelijks bijhouden, het is anders zeker een voedingsbodem voor langdurige, pijnlijke en dure problemen. Het kan een voerprobleem zijn, een tekort of aanleg qua samenstelling speeksel, hoewel het de gezondheid niet in de weg hoeft te staan, is het voor mij wel een reden om niet met zo'n dier te willen fokken. Goed gebit is nl op zoveel punten essentieel voor een goede gezondheid en dus weerstand. Gezonde dieren zijn nl het goedkoopst om te houden en het duurst om te kopen.
Zelf hang ik liever geen bit in zolang paard nog aan het wisselen is, omdat er wel eens tandvlees irritatie bij komt wat met een bit onprettig kan worden en reden geeft tot verzet die makkelijk te vermijden is.
Bedankt voor uw reactie.
Dit heeft ze al sinds ik haar in bezit heb echter nu pas wisselt ze der tanden.
Dierenarts heeft tijdens keuring wel naar der gebit gekeken maar verder niks gezegd alleen leeftijd wat ze ook niet zeker wist.
Voedingsprobleem heeft ze zeker gehad voordat ik haar kocht.( conditie score 3/10 op keuring eind oktober ) , bloedonderzoek was heel goed geen rare dingen alleen magnesium tekort waarvoor ze nu met 2de en laatste emmer Equitop forte bezig is ).
Gezien ik niet zeker weet hoe oud ze precies is heb ik met regelmaat contact met tandarts welke dus ook komt op 3 maart. Ook hij heeft foto's ontvangen van mij van de tanden.
Fokken: wil ik zowieso niet!
Betreft bit: zal deze alleen gebruikt worden voor inrijden totdat ze hulpen snapt en daarna wil ik naar bitloos. Voor nu longeren we beetje denk 10 a 15 min en dat om de dag. Ligt er maar net aan of ik een kleine bak kan gebruiken om haar lekker te laten rennen en rollen. Beetje spelen. Wil haar na alles wat ze misschien heeft meegemaakt lekker laten genieten zonder het moeten