Tanden wisselen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dulce16

Tanden wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 12:17

Afbeelding

Aangezien mijn pony gekocht is als 4 jarige in oktober 2020 ( zou nu dus bijna 4.5 jaar zijn) mist ze nu overal de ( als ik het juist heb ) 3de snijtand.
Zowel 2 boven als 2 onder waarvan 1 beneden al nieuw is.

Klopt dit met de geschatte leeftijd?
Vraag dit ivm zadelmak maken en het bit. Wil dus niet dat ze last gaat krijgen of dat de leeftijd niet klopt en ze dus jonger is.

Tandarts komt 3 maart langs.

tamary

Re: Tanden wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:34

Ik zie ook tandsteen en geirriteerd tandvlees wat ook een aandachtspunt is, zeker als dat al zo jong zo is. Vraag de tandarts over hoe en wat, incl. leeftijdsschatting. Wat zei de DA trouwens over leeftijd bij de keuring?

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 12:41

tamary schreef:
Ik zie ook tandsteen en geirriteerd tandvlees wat ook een aandachtspunt is, zeker als dat al zo jong zo is. Vraag de tandarts over hoe en wat, incl. leeftijdsschatting. Wat zei de DA trouwens over leeftijd bij de keuring?

Ja daarom komt tandarts ook en gezien waar ze vandaan komt en hoe ze eraan toe was zal ze nooit geen tandarts gezien hebben.
Eigenlijk tussen de 3.5 a 4 jaar maar zeker weten deed ze het niet.
Ze krijgt nu extra supplementen bij haar voer. Eigenlijk eten doet ze prima geen proppen en verder geen andere rare dingen.
Ze gaat nu pas wisselen sinds ik der heb wat het voor mij lastig maakt met keuze om te beleren met bit en geef haar dus ook voldoende tijd om aan te sterken en lekker paard te zijn

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 12:43

tamary schreef:

En dat rode randje rondom tand is weg sinds die tand er nu uit is. Zelfde als links die is er inmiddels ook uit.
Linksonder ( voor paard dan) is al een nieuwe tand door

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:52

Tandsteen kan je redelijk zelf weghalen met je (duim)nagel, maandelijks bijhouden, het is anders zeker een voedingsbodem voor langdurige, pijnlijke en dure problemen. Het kan een voerprobleem zijn, een tekort of aanleg qua samenstelling speeksel, hoewel het de gezondheid niet in de weg hoeft te staan, is het voor mij wel een reden om niet met zo'n dier te willen fokken. Goed gebit is nl op zoveel punten essentieel voor een goede gezondheid en dus weerstand. Gezonde dieren zijn nl het goedkoopst om te houden en het duurst om te kopen.

Zelf hang ik liever geen bit in zolang paard nog aan het wisselen is, omdat er wel eens tandvlees irritatie bij komt wat met een bit onprettig kan worden en reden geeft tot verzet die makkelijk te vermijden is.

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 13:14

tamary schreef:
Tandsteen kan je redelijk zelf weghalen met je (duim)nagel, maandelijks bijhouden, het is anders zeker een voedingsbodem voor langdurige, pijnlijke en dure problemen. Het kan een voerprobleem zijn, een tekort of aanleg qua samenstelling speeksel, hoewel het de gezondheid niet in de weg hoeft te staan, is het voor mij wel een reden om niet met zo'n dier te willen fokken. Goed gebit is nl op zoveel punten essentieel voor een goede gezondheid en dus weerstand. Gezonde dieren zijn nl het goedkoopst om te houden en het duurst om te kopen.

Zelf hang ik liever geen bit in zolang paard nog aan het wisselen is, omdat er wel eens tandvlees irritatie bij komt wat met een bit onprettig kan worden en reden geeft tot verzet die makkelijk te vermijden is.

Bedankt voor uw reactie.

Dit heeft ze al sinds ik haar in bezit heb echter nu pas wisselt ze der tanden.
Dierenarts heeft tijdens keuring wel naar der gebit gekeken maar verder niks gezegd alleen leeftijd wat ze ook niet zeker wist.
Voedingsprobleem heeft ze zeker gehad voordat ik haar kocht.( conditie score 3/10 op keuring eind oktober ) , bloedonderzoek was heel goed geen rare dingen alleen magnesium tekort waarvoor ze nu met 2de en laatste emmer Equitop forte bezig is ).

Gezien ik niet zeker weet hoe oud ze precies is heb ik met regelmaat contact met tandarts welke dus ook komt op 3 maart. Ook hij heeft foto's ontvangen van mij van de tanden.

Fokken: wil ik zowieso niet!

Betreft bit: zal deze alleen gebruikt worden voor inrijden totdat ze hulpen snapt en daarna wil ik naar bitloos. Voor nu longeren we beetje denk 10 a 15 min en dat om de dag. Ligt er maar net aan of ik een kleine bak kan gebruiken om haar lekker te laten rennen en rollen. Beetje spelen. Wil haar na alles wat ze misschien heeft meegemaakt lekker laten genieten zonder het moeten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 15:46

Het wisselschema staat redelijk vast bij paarden. Met 2,5 jaar gaan de 'voortanden', met 3,5 jaar gaan de binnenste snijtanden, met 4,5 jaar de hoektanden. Jouw paard heeft z'n melkhoektanden nog en is het tweede setje snijtanden aan het wisselen (de voortanden zijn al blijvende tanden)
Jouw paard zal dus vermoedelijk dit jaar in oktober pas 4 worden. Wat de DA ook gezegd heeft dus. Kan je op deze leeftijd niet echt mee de mist in gaan.

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 16:18

Ibbel schreef:
Het wisselschema staat redelijk vast bij paarden. Met 2,5 jaar gaan de 'voortanden', met 3,5 jaar gaan de binnenste snijtanden, met 4,5 jaar de hoektanden. Jouw paard heeft z'n melkhoektanden nog en is het tweede setje snijtanden aan het wisselen (de voortanden zijn al blijvende tanden)
Jouw paard zal dus vermoedelijk dit jaar in oktober pas 4 worden. Wat de DA ook gezegd heeft dus. Kan je op deze leeftijd niet echt mee de mist in gaan.

Afbeelding

Dus deze waar cirkel om heen staat ( zijn dus aan alle kanten er nu uit ) betekend dus dat ik haar als 3 jarige gekocht heb en ze nu ongeveer 3.5 jaar zou zijn..

Dan laat ik der gewoon lekker paard zijn en groeien want dat zal ze nog wel gaan doen.
Spelen en alles vanaf de grond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:36

Ja, volgens alle theorieën is dat het geval.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:43

Dulce16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 18:01

Ibbel schreef:
Ja, volgens alle theorieën is dat het geval.

Oke duidelijk heel erg bedankt.
Dan doe ik voorlopig niks zwaars met haar.
Alleen als ze nu 3.5 jaar zou zijn..waarom zeiden ze in oktober dat ze 4 jaar was terwijl ze toen pas 3 was bij de koop . Jammer maar is niet anders heb sowieso geen haast met rijden