Blessure Checkligament en Ice Vibe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardengek95

Blessure Checkligament en Ice Vibe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 02:05

Hallo allemaal,

Een aantal dagen geleden is bij mijn paard een blessure aan het Checkligament gevonden in haar voorbeen. Erg balen, zadel net binnen en we wilde gaan beginnen met inrijden en toen stond ze ineens op 3 benen.. Nu heb ik sinds gisteren een ICE vibe gekocht en ik vroeg me af of het normaal is dat het been erna niet koud voelt? Eerder warmer. Het been is nog wel kaal van het scheren.

Daarnaast zijn alle tips en ervaringen welkom over hoe om te gaan met deze blessure. Maandag starten met 2x per week lasertherapie. Het probleem is alleen dat ze niet in een box kan en daardoor momenteel gewoon in een paddock paradise in de groep staat.. Over het algemeen rustig, maar soms wel met een kort galopje over de baan.. Hoe schadelijk is dit? Want stal en alleen apart staat ze alleen maar te ijsberen en springen.

Alvast bedankt!!

Vadiz

Re: Blessure Checkligament en Ice Vibe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 02:54

Is de blessure nog accuut? Dan is het nl niet goed om de trillingen te gebruiken. Pas als de acute fase voorbij is dan rustig beginnen met de trillingen. Hoe om te gaan met het pp? Jij kent je paard het beste. Ga af op jouw gevoel. Mijn paard heeft ook zo’n blessure en heeft tegen advies van de da in gewoon op de wei gestaan en dat gaat nu de goede kant op.
Succes ermee!

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 03:24

Vadiz schreef:
Is de blessure nog accuut? Dan is het nl niet goed om de trillingen te gebruiken. Pas als de acute fase voorbij is dan rustig beginnen met de trillingen. Hoe om te gaan met het pp? Jij kent je paard het beste. Ga af op jouw gevoel. Mijn paard heeft ook zo’n blessure en heeft tegen advies van de da in gewoon op de wei gestaan en dat gaat nu de goede kant op.
Succes ermee!

Er is nog sprake van lichte zwelling. Oké dan zal ik nog even wachten met de trillingen! Ik vind het zo lastig. Hoe staat jou paard in de wei? En hoe lang heeft hij al een blessure? En waar?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 08:34

Ik weet niet hoe koud de ice vibes zijn? Bij mensen kan het vel verbranden door het regelrecht aanbrengen van ijs op de huid voor een langere periode.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:01

Ik heb zelf niet zo'n hele fijne ervaring met je paard in de groep laten in combinatie met een check-ligament blessure. Het was bij mijn paard een hele lichte beschadiging maar het wilde absoluut niet genezen. 4 maanden lopen klooien ermee, maar uiteindelijk paard verhuisd naar een box met uitloop en toen was het in 6 weken over. Ik weet dat half bokt vind dat je paard ook met een peesblessure vrije beweging moet houden maar als ik het opnieuw had mogen doen had ik mijn paard direct boxrust gegeven. Door het lange aanmodderen is er veel littekenweefsel ontstaan en blijft een lichte blessure nu voor altijd een zwakke plek.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:23

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:55

Ben nu net aan het opbouwen na herstel van een checkligament blessure....

Ik mocht juist geen ice vibes gebruiken bij deze blessure( had ze liggen van een andere blessure en de arts rade het mij af). Vanaf het begin, de acute fase dat het nog dik was mocht ze alleen gecontroleerd bewegen. Nu een heel opbouw schema, maar niet elke blessure is hetzelfde. Ik zal vooral met de arts overleggen wat kwaad kan en niet.

Ik heb trouwens heel veel gehad aan het laten tapen, weet niet of dat bij jou paard ook een mogelijkheid is.

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 01:20

Mijn paard staat in een grote kudde. Ik heb alles wat er tussen zit geprobeerd. Op box, apart landje, apart landje met 2 anderen. Bij alles bleef hij heel onrustig. Uiteindelijk was hij in de kudde het rustigste. Easy heeft een beschadiging aan zijn bovenste checkligament. Na lang dokteren bleek het te komen door een botuitstulping. Deze is weggehaald waarna het eindelijk kon gaan genezen. Ik mocht pas icevibes gaan gebruiken nadat zwelling, warmte en alles eraf was. Daarvoor icevibes wel gebruikt alleen om te koelen, maar met water koelen is wel het beste.

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 02:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor de reacties! Ik bel morgen de dierenarts over de ice vibes. Maar nog steeds wel opvallend dat na 10 minuten koelen met een icepack het been gewoon warm is. Hoe vinden jullie het been eruit zien op de foto’s? Momenteel geef ik druppels van phytonics en smeer ik omnimelk en traumeel. Morgen krijg ik van de dierenarts iets kalmerends zodat ze hopelijk wat rustiger staat in de kudde. Ik hoor namelijk van stalgenootjes dat ze heerlijk de track over gallopeert... iemand ervaring met rustgevende middelen van de dierenarts? Zou dat echt helpen om in de kudde rustiger te worden? Morgen daarnaast ook starten met lasertherapie. Spannend!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:02

Die van mij had echt een bult op de plek van het letsel beide benen). Dat lijkt bij jou mee te vallen?
Die bult/verdikking gaat ook nooit meer helemaal weg.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:31

Het been van mijn paard zag er zo uit!Afbeelding
Ondertussen alweer 2 jaar geleden een volop aan het rijden. Bult is uiteindelijk ook helemaal weggegaan.
Eind januari 2019 begonnen met laserbehandeling en half maart zat ik er weer op. Ice Vibes mocht ik van dierenarts en fysio gebruiken, ook met trilling. Op de laagste stand, dat is volgens mij 10 minuten met trilling, begonnen en later gewoon 20 minuten.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:41

Hier ook deze blessure gehad. Nog maar20% kans dat ze weer klaar kon worden voor rijpaard omdat er al eens een flinke peesblessure had gezeten (dit was zichtbaar en bekend bij koop) ik heb de Ice-Vibe wel gebruikt en de UG (Ultra geluid) omdat ik deze zelf kon gebruiken ipv laser (te moeilijk te plannen voor mij) dit allemaal in samenwerking van de fysio. We hebben een heel schema gemaakt met op bouw. Ze stond eerst met uitloop en stal maar ze werd zo pissig dat ze de groep weer in is gegaan. De been is strakker geworden na deze blessure dan dat ik haar kocht. Ze loopt weer L2 en is nu drachtig dus het was een lange tijdrovende klus maar ben heel trots dat het de goede kant is opgegaan. Daarbij was ze voor mij een mooie case omdat ik toen bezig was met revalidatietrainer.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:38

Mijn paard heeft ook een checkligament blessure gehad en ik heb de minipuls van Magnacare gebruikt. Deze kan je huren en is in verhouding goedkoper dan laseren en werkt dieper. Na deze 12 weken elk dag te gebruiken was het gat weer helemaal dicht. Echobeelden kan ik je sturen via pb.

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 22:53

Nu ontdekte ik vandaag aan het zere been van m’n paard dit bij der hoef;
Afbeelding
Afbeelding

Wat denken jullie; hoefzweer of op haar hiel getrapt? Of toch iets anders?