Voer zonder extra energie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DayDream21

Voer zonder extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 21:30

Mijn pony staat 24/7 buiten en krijgt hooi. Daarnaast geef ik hem lijnzaadolie. Momenteel voer ik dit door het met twee handjes geplette gerst te mengen. Deze gerst had de stalbaas nog liggen en mocht ik van hem gebruiken, maar de zak begint leeg te raken dus ben ik me ook op andere voeropties aan het oriënteren. Ik loop er echter tegenaan dat ik veel lees over voer dat paarden meer energie geeft. Mijn pony heeft echter meer dan genoeg energie van zichzelf, dus ik zoek echt iets waar hij geen extra energie van krijgt.

Daarom is mijn vraag; welk voer kan ik mengen met zijn lijnzaadolie, maar geeft geen extra energie?

Dennis

Re: Voer zonder extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:34

Een vitamine korrel. Wel vitamines en mineralen, geen heet of dik makers.

Mijn pony's doen het super op de Equilin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:06

Agrobs muesli of Marstall Faser light.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:08

luzerne

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:33

Vitalstyle Oerbalans

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 18:40

Meestal mis je vitamine e in de voeding.
In de winter met hooi zit er niks in. Terwijl een paard dat zeer goed kan gebruiken of eigenlijk zelfs nodig heeft.

Marstall force en pavo vital zit genoeg in op gewoon basis.

Maar ook in de andere vitamines en mineralen tegenover hooi doen ze het niet slecht!!

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:54

Marstall Faser light

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:14

Hij krijgt alleen hooi en lijnzaadolie? Dan ga je meestal toch wat missen qua vit/min. Ik zou een vitaminebrokje bijvoeren. Er zijn er veel op de markt en wat je geeft varieert van 50 gram tot 500 gram zo'n beetje. Maakt niet heet, vult wel aan in de vit/min behoefte.
Ik heb nu zelf een zak Florian vi-mi plus, maar geef ook regelmatig VS200 en soms Marstall Force.

Andere opties zijn oa Equilin, Vitalbix, JPGEF, Pavo Vital, Subli bikkels, Actom heeft er diverse, Dodson&Horrell heeft er ook een, PureFeed Balancer... Kies er maar één ;)

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 16:18

Heel erg bedankt voor de tips, hier heb ik zeker iets aan!

@Skippy01 Hij krijgt momenteel inderdaad alleen hooi en lijnzaadolie, en dus geplette gerst. Ik ben opzoek naar iets anders dan geplette gerst omdat ik inderdaad iets wil bijvoeren met vitamines en mineralen.
Maar hij krijgt echt geen extra energie van al die vitaminebrokken die jij noemt? Hij reageert namelijk erg snel op voer qua overtollige energie.

Pavo Vital heb ik al eerder over nagedacht om te voeren, want ik hoor daar veel positieve ervaringen over. Alleen heb ik gelezen dat paarden hier ook energieker van kunnen worden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:54

Sommige paarden reageren op de ingredienten die in voer zitten. Best veel paarden worden bijv. energieker van luzerne. Dan kun je beter een luzernevrije variant kiezen.

Maar als ze van 50-100 gram pavo vital, 70-120 gram Marstall Force of 100-200 gram VS200 echt héét worden, dan heb je misschien wel best flinke tekorten gehad eerder... Ik merkte met de Marstall Force
en de VS200 in mijn paard geen verschil (beide luzernevrij).
Op vitalbix reageert ze wel iets of wat, zit ook luzerne in dus misschien zou ik die dan even overslaan als ik jou was en uit voorzorg luzernevrij proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:09

DayDream21 schreef:
Heel erg bedankt voor de tips, hier heb ik zeker iets aan!

@Skippy01 Hij krijgt momenteel inderdaad alleen hooi en lijnzaadolie, en dus geplette gerst. Ik ben opzoek naar iets anders dan geplette gerst omdat ik inderdaad iets wil bijvoeren met vitamines en mineralen.
Maar hij krijgt echt geen extra energie van al die vitaminebrokken die jij noemt? Hij reageert namelijk erg snel op voer qua overtollige energie.

Pavo Vital heb ik al eerder over nagedacht om te voeren, want ik hoor daar veel positieve ervaringen over. Alleen heb ik gelezen dat paarden hier ook energieker van kunnen worden.

Als ze van een vit korrel aan de stuiter gaan, dan waren ze of braaf door een tekort of ze zijn allergisch voor bv de drager van die korrel (bv lucerne kan dat geven).

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 21:32

Top! Bedankt voor de info. Dan ga ik Marstall Force aanschaffen. Ik denk wel dat de hoeveelheid die hij daarvan zou krijgen te weinig is om goed te kunnen mengen met de olie. Dan zou ik hem er ook Agrobs Mueslie bij kunnen geven, of weet iemand een goedkoper alternatief?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:39

DayDream21 schreef:
Top! Bedankt voor de info. Dan ga ik Marstall Force aanschaffen. Ik denk wel dat de hoeveelheid die hij daarvan zou krijgen te weinig is om goed te kunnen mengen met de olie. Dan zou ik hem er ook Agrobs Mueslie bij kunnen geven, of weet iemand een goedkoper alternatief?

Een handje grasbrok erbij, is meestal rond de 10€ voor 20kg.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 15:12

volgens mij zit er meer energie in geplette gerst dan in de gemiddelde vitaminebrok en bovendien moet je er helemaal niet zoveel van te voeren.
Lijnzaadolie is ook puur energie, want het is vet/olie.

Je kan ook gehakseld ruwvoer kopen, zoals grasmix van Hartog of just grass van Dodson&Horrel en daar je lijnzaadolie onder mengen. Maar dan heb je nog steeds kans op tekorten