Help! Paardewei doorzaaien en bemesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Help! Paardewei doorzaaien en bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 09:26

Goedemorgen,
Eindeloos lees ik, maar ook eindeloos veel losse info.

Ik heb 3 sobere paarden, bijna een hectare huurwei waar heel lang niets mee gedaan is. Resultaat.... groeit niet goed, onkruid, klaver en kale plekken.
Ik heb me nooit bezig gehouden met dit alles en geen idee waar ik moet beginnen

Ik wil nu gaan doorzaaien en evt bemesten.

Nu ben ik eruit dat ik barenburg horsemaster wil gebruiken.

Maarrrrr....

- alleen mogelijk met de hand doorzaaien. Kan dit gewoon op de bodem en welk weer is hier het beste voor
- ik lees over extra landbouwzout strooien, wanneer doe ik dit? Voor of na inzaaien en voor, na of tegelijk met bemesten?
- en ook over bemesten met kunstmest, entec ivm langzame afgifte en laag eiwit gehalte, wanneer doe ik dit als ik zou willen? Voor of na inzaaien?
- wat zijn de beste weersomstandigheden voor dit alles.
- eventueel is via de land eigenaar bemesten met koeienmest mogelijk, is dit aan te raden en wanneer?

Al met al wil ik in eerste instantie verbetering van de wei, das al een hele stap. En dat ze er weer zsm opkunnen.

Ik kan ze van de wei houden in paddocks, of verweiden.

Wie heeft tips?
En buiten mijn vragen die ik heb, zijn tips sowieso welkom hoe ik dit aan kan pakken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:33

(Door-) zaaien en zo snel mogelijk de wei op gaat niet samen. In combinatie met in het voorjaar zaaien zou je deze zomer eigenlijk je paarden er niet meer op moeten laten. Zonde van je geld anders.

Ik zou dit voorjaar onkruid bestrijden, zonodig (en dan zo snel mogelijk) bekalken (grond is vermoedelijk te zuur), goed bemesten (drijfmest een maand na het kalken, zeg in april), kunstmest twee-drie maanden na de drijfmest (nadat het geregend heeft in juni/juli). Eind augustus nog een keer drijfmest en dan in september doorzaaien, paarden er dan niet meer op tot volgend voorjaar.

Op deze manier hebben je paarden dit jaar nl gewoon een wei tot hun beschikking :)

Overigens: een hectare met de hand doorzaaien? Ik zou het echt aan een loonwerker uitbesteden.

Marisje76

Re: Help! Paardewei doorzaaien en bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:42

Ja lid aan mijnwerker uitbesteden en in het najaar doen. Ik sluit me aan bij het advies hierboven!

Ik heb dit najaar door laten zaaien was voor halve hectare 200 euro kwijt door loonwerker. Speciaal graszaad voor paarden gebruikt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:45

Marisje76 schreef:
Ja lid aan mijnwerker uitbesteden en in het najaar doen. Ik sluit me aan bij het advies hierboven!

Ik heb dit najaar door laten zaaien was voor halve hectare 200 euro kwijt door loonwerker. Speciaal graszaad voor paarden gebruikt

Een mijnwerker gaat je niet verder helpen. :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:47

Als het Nu niks is. Zorgen dat het kort afgemaaid is en mest erop. Kale plekken wat bijstrooien met graszaad als de tijd er voor is. Kijken wat de mest gaat doen. Onkruid blijven maaien. Dus je weide kort houden.
Als je geheel opnieuw wil beginnen dan omploegen, inzaaien en dit jaar enkel maaien/hooien voor een stevige grasmat. Dan volgend jaar of in het najaar pas paarden erop.

Landbouwzout heb ik nog niet eerder van gehoord. Welk kalken.
Kunstmest zou ik niet doen, dood je bodemleven en op termijn niet wenselijk. Dierlijke mest doen dus.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 10:03

Dank!

Ik ga eens kijken wat een mijnwerker voor me kan betekenen hihi

Fijn die adviezen. Hier toch ook maar eens rondvragen naar loonwerkers. Ook hiervan dus geen idee van adressen en prijzen.
Land eigenaar vindt alles best, zolang hij maar niets hoeft of hoeft te betalen.. heeft er ook 0,0 aan gedaan de afgelopen tig jaar

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:08

loonwerker bellen die heeft een doorzaaimachine. zeker met een hectare grond
Met doorzaaien kun je ze wel vrij snel erop zetten, met volledig nieuw zaaien niet

Met alleen doorzaaien en bemesten krijg je niet al je onkruid weg

vergeet najaar niet te bekalken, ook belangrijk
Prijzen, ik meen 80 euro per uur wat ze hier tellen aan doorzaaien, excl gras, vergis je niet in de prijzen van graszaad!
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 20-02-21 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:09

Hoelang houden jullie je paarden dan van de wei na doorzaaien?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:10

Sintara schreef:
Hoelang houden jullie je paarden dan van de wei na doorzaaien?

Ik kijk hoe snel het ontkiemt en groeit, enkele maanden. Bij volledig nieuw gras zeker een jaar en dan eerst hooien

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 10:14

@lynn_nikita
Dankje!

Ja die prijzen van dat paarden graszaad had ik al gevonden... die zijn niet mis idd!

Hoe lang zou jij adviseren ze eraf te houden na doorzaaien?
Onkruid zijn we nu al flink aan het steken en verwijderen, maar dat zal idd niet makkelijk zijn dat helemaal weg te krijgen .

En bekalken idd, die zal ik ook onthouden voor het najaar

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 10:29

Iemand ook nog tips voor fijne / goedkopere adressen voor paarden graszaad?

Ik neig nu naar barenburg horsemaster, vind deze gewoon bij de verkoopadressen van het merk.
Eventueel in Duitsland zou ook geen probleem zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:59

_rosita_ schreef:
Iemand ook nog tips voor fijne / goedkopere adressen voor paarden graszaad?

Ik neig nu naar barenburg horsemaster, vind deze gewoon bij de verkoopadressen van het merk.
Eventueel in Duitsland zou ook geen probleem zijn.

Duitsland en dan de grenzland heeft fijn betaal graag graszaad.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 14:57

Whahaha..dat moest natuurlijk loonwerker zijn..lang leve autocorrectie op de telefoon

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:22

belle_boef schreef:
Kunstmest zou ik niet doen, dood je bodemleven en op termijn niet wenselijk. Dierlijke mest doen dus.

Want? En de restanten Ivermectine in dierlijke mest hebben geen invloed?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:48

Rex_Rolfo schreef:
belle_boef schreef:

Wat een flutopmerking hoeveel ivermectine zal er in koeienmest zitten denk je?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:04

Je bodem voedt je planten, of je nu groenten of gras verbouwd, de basis is hetzelfde : voedt je bodem, zodat je gewenste planten er het liefste groeien. Basis streefwaardes : 20% organisch materiaal (o.a. compost dus) en ph tussen de 6 en de 7 (afhankelijk van de grondsoort). Kunstmest kan enkel je planten een rotschop geven als er (nog) genoeg organisch materiaal in je grond zit om dat mogelijk te maken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:07

pillow schreef:

Nee, is niet als flutopmerking bedoelt. Breedspectrum ontwormingsmiddelen zoals Ivermectine zijn ook dodelijk voor regenwormen. Als in mijn jeugd een boer ging ploegen zat er een hele zwerm meeuwen in het ploegspoor om de wormen op te pikken. Dat is sinds de opkomst van Ivermectine echt een heel stuk minder geworden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:19

Rex_Rolfo schreef:
pillow schreef:

Nee, is niet als flutopmerking bedoelt. Breedspectrum ontwormingsmiddelen zoals Ivermectine zijn ook dodelijk voor regenwormen. Als in mijn jeugd een boer ging ploegen zat er een hele zwerm meeuwen in het ploegspoor om de wormen op te pikken. Dat is sinds de opkomst van Ivermectine echt een heel stuk minder geworden.

Daar was meer het ploegen an sich en de zakkken kunstmest schuldig aan dan eventuele dierlijke mest met toevoegingen. Percentage organisch materiaal is veelal gezakt tot onder de 2-4% en dan werkt de kunstmest ook niet meer. Ploegen sloopt zowel het bodemleven als dat het via blootstelling aan zonlicht organisch materiaal "vreet". Vervolgens is die bodem dus dood en niet meer in staat tot het voeden van planten ongeacht welke chemicalieen je er op gooit. Fenomeen uitputting landbouwgronden is nl al zo oud als de techniek van ploegen is. Niet voor niets dat voor de uitvinding van trekker en kunstmest er een 4 jaar grasland 1 jaar granen rotatie was. Mest bleef op het land liggen om genoeg voedsel te geven voor 1 graan oogst (vandaar dat dat spul zo kostbaar was toen). "Groene revolutie" heeft het proces van nemen zonder teruggeven (vergelijkbaar met mijnbouw) fors versneld, maar wel met zolang het werkt een grote groei aan oogst tot gevolg.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:38

De snelste en goedkoopste tip:

Als het straks even goed droog is: Bel een loonwerker en laat het bemesten met drijfmest.

Kost je niets, ze zijn blij dat ze het kwijt zijn.

Kunstmest kost bakken vol geld, doorzaaien is eigenlijk zonde van het geld. Als de boel goed aan groei is zijn je kale plekken zo weer groen. Hier worden de weilanden nooit doorgezaaid maar ze worden toch wel wat kapot gelopen en elk voorjaar staat alles zo weer vol gras.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:45

robert45 schreef:
De snelste en goedkoopste tip:

Als het straks even goed droog is: Bel een loonwerker en laat het bemesten met drijfmest.

Kost je niets, ze zijn blij dat ze het kwijt zijn.

Kunstmest kost bakken vol geld, doorzaaien is eigenlijk zonde van het geld. Als de boel goed aan groei is zijn je kale plekken zo weer groen. Hier worden de weilanden nooit doorgezaaid maar ze worden toch wel wat kapot gelopen en elk voorjaar staat alles zo weer vol gras.

Als je gras niet consequent jaren lang tot de mm afgegraasd is en er dus genoeg graszaad in je grondzaadbank zit klopt dat inderdaad redelijk, maar zelfs dan geeft dat niet automatisch een aangesloten grasmat. Meestal is het als nog nodig om door te zaaien, maar dat kan ook met de hand (mits je genoeg regen verwacht) per stukje dat je dus na het kort(er) grazen zo verzorgt. Het hoeft nl niet in 1 keer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:32

Rex_Rolfo schreef:
belle_boef schreef:

Wellicht. Maar je kan kiezen welke mest je neemt.