Zichtbare ruggengraat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CapeS

Zichtbare ruggengraat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 01:20

Hallo, ik heb laatst gemerkt dat (niet onder het zadel) er een soort bultjes op mijn paard zijn ruggengraat zitten, als ik ze voel voelt het echt alsof het gewoon bit is dus de ruggenwervel zelf, dit lijkt mij niet normaal? Heeft iemand ervaring of advies? Je kunt ze niet goed zien maar wel voelen. Zou dit kunnen komen omdat hij nog ondergewicht heeft? Ik ben bezig met hem langzamerhand dikker te maken. Of is er iets onderliggend mis?
Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Re: Zichtbare ruggengraat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 01:27

Te dun, spierverlies... eerst op gewicht brengen en aan de hand werken om paard sterker te maken.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 01:31

MarjanB schreef:
Te dun, spierverlies... eerst op gewicht brengen en aan de hand werken om paard sterker te maken.

Dus dit zal opgelost worden als hij wat aangekomen is? Hij is al flink wat ronder geworden dan toen ik hem had, zijn kont was eerst echt een driehoekje nu is het van achteren al meer glad. Maar de spieren zitten er inderdaad nog niet op.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 01:34

Spieren trainen. Balkjes, sprongetje, zijwaartse gangen, buitenritjes, door water sjouwen.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 01:36

Hutcherson schreef:
Spieren trainen. Balkjes, sprongetje, zijwaartse gangen, buitenritjes, door water sjouwen.

Ik zal dit zeker meer proberen! Ik heb tot nu toe alleen met een hulp gelongeerd, met hem gewandeld en rustig gereden.

Dit was hem ongeveer 5 maanden geleden
Afbeelding

En dit was na een beetje aankomen

Afbeelding

(hij heeft hier een schuurplekje inmiddels is zijn deken verandert en groeit het weer terug)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 02:03

Ik vind hem niet mager op de foto van 5 maanden geleden. Wel onbespierd zo ver ik het kan zien. Wanneer hij meer spiermassa krijgt zal het vast beter worden.

Ovivio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 02:10

Nicje87 schreef:
Ik vind hem niet mager op de foto van 5 maanden geleden. Wel onbespierd zo ver ik het kan zien. Wanneer hij meer spiermassa krijgt zal het vast beter worden.

Ik denk dat het zeker een mix van beiden was, misschien was de foto niet erg duidelijk maar zijn achterhand was erg ingezakt. Maar dat zou inderdaad ook spier kunnen zijn geweest. Hij is in ieder geval dan de goede kant op aan het gaan gelukkig :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 08:13

Hij is wel wat aan de schrale kant maar vooral onbespierd. Krijgt hij voldoende eiwitten binnen? Mijn pony met cushing zag er ook uit zoals de foto's hierboven en door haar voeding aan te passen is ze nu op goed gewicht.

Persoonlijk zou ik op dit paard nog niet rijden, maar eerst uitzoeken waarom hij zoveel bespiering is kwijt geraakt en zorgen dat hij dat terug krijgt. Eventueel lichtjes aan het werk zetten aan de dubbele longe.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:03

Als hij nog wat ondergewicht heeft is dat ook vrij normaal.
Maar het is écht niet per definitie gek dat je de doornuitsteeksels van de wervels kan zien.
Dit is erg type-afhankelijk, daarbij is ook nog eens zo dat de meeste paarden te dik zijn(soms maar iets, soms heel veel)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 10:02

Is hij goed ontwormd? Op de eerste foto ziet hij er uit alsof hij een wormbesmetting heeft.

Ovivio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:11

Suzanne F. schreef:
Is hij goed ontwormd? Op de eerste foto ziet hij er uit alsof hij een wormbesmetting heeft.

Hij is wel ontwormd, maar we gaan binnenkort weer mestonderzoek doen voor de zekerheid.

Ovivio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 11:13

capopjekop schreef:
Hij is wel wat aan de schrale kant maar vooral onbespierd. Krijgt hij voldoende eiwitten binnen? Mijn pony met cushing zag er ook uit zoals de foto's hierboven en door haar voeding aan te passen is ze nu op goed gewicht.

Persoonlijk zou ik op dit paard nog niet rijden, maar eerst uitzoeken waarom hij zoveel bespiering is kwijt geraakt en zorgen dat hij dat terug krijgt. Eventueel lichtjes aan het werk zetten aan de dubbele longe.

Hij krijgt nu 1kg brok per dag, onbeperkt hooi en gras wanneer het er is. Ook lijnzaadolie in zijn brok. Is er ander eten dat beter zou kunnen zijn?

Hij had inderdaad ook de typische deuken naast zijn schoft achter zijn schouder, deze zijn langzaamaan wel in aan het vullen. De zadelmaker had daar ook een speciale pad voor gegeven.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:50

Voor rugbespiering moet je zorgen dat hij extra eiwitten binnen krijgt.
Dit kun je geven in de vorm van lucerne, gemicroniseerd lijnzaad en/of erwteneiwitisolaat.
Als hij voller gaat worden kun je ook meer gaan trainen op rugbespiering.

Ovivio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:17

Nouvel schreef:
Voor rugbespiering moet je zorgen dat hij extra eiwitten binnen krijgt.
Dit kun je geven in de vorm van lucerne, gemicroniseerd lijnzaad en/of erwteneiwitisolaat.
Als hij voller gaat worden kun je ook meer gaan trainen op rugbespiering.

Ik ben meteen opzoek gegaan naar waar ik luzerne kan kopen! Dankjewel :)
Wat is ongeveer een normale prijs en hoeveelheid om te voeren? Mijn paard eet nu uit zichzelf ongeveer als ik moet gokken 15 kg hooi, hij gaat ongeveer door 350kg heen in 25 dagen. Ik kan de luzerne alleen vinden in balen van 20kg voor dan 15 euro, het lijkt me dat je daar in minder dan een week doorheen bent niet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:27

Je moet het even rustig opbouwen, je geeft het niet in hoeveelheden zoals hooi maar in voerscheppen bij je gewone voer/krachtvoer.
Je kunt ook nog lijnzaad of omegamix toevoegen, voor extra vetten, dat werkt ook goed mee om aan te zetten en meer bespiering er op te krijgen.
Succes!

Oja, advies van mijn dierenarts was om op te letten dat je lucerne met blad koopt als je het voor de eiwitten wilt voeren, die alleen stengels bevatten, bevatten weinig eiwit.
de lucerne van Vitalbix heeft ook blad.

Ovivio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 13:37

Nouvel schreef:
Je moet het even rustig opbouwen, je geeft het niet in hoeveelheden zoals hooi maar in voerscheppen bij je gewone voer/krachtvoer.
Je kunt ook nog lijnzaad of omegamix toevoegen, voor extra vetten, dat werkt ook goed mee om aan te zetten en meer bespiering er op te krijgen.
Succes!

Oja, advies van mijn dierenarts was om op te letten dat je lucerne met blad koopt als je het voor de eiwitten wilt voeren, die alleen stengels bevatten, bevatten weinig eiwit.
de lucerne van Vitalbix heeft ook blad.

Oh goed dat je het zegt! Ik heb namelijk beiden gezien, de luzerne in een baal heeft gelukkig wel de bladeren.
En lijnzaad geef ik inderdaad ook al, dat is eigenlijk het meest voor de hand liggende voor mij, toen de da kwam om hem zijn inentingen te geven had ze ook gezegd dat ik hem niet meer dan de 1kg brok moest geven omdat hij anders alleen vet wordt en niet veel beter van zou worden.