Slecht hooi eten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Slecht hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 13:04

Wie wil er even meedenken.

Hooi uit plastic, mooi droog, ziet er mooi uit en ruikt lekker. Hooi van deze leverancier eten ze al ruim anderhalf/2 jaar.
Het is geen heel rijk hooi maar ook geen echt arm hooi, hier bewust voor gekozen zodat ze er onbeperkt van kunnen eten.
Alle paarden doen het er goed op.

Top zou je zeggen.
Maar het wordt de laatste anderhalve week echt heel slecht gegeten door bijna alle paarden. Ze eten nog geen kwart van wat ze normaal eten. Ook niet met de sneeuw/kou/vorst.
Paarden staan overdag de gehele dag gewoon lekker buiten.

Stalhouder had al verschillende keren een andere baal gepakt maar maakt niet uit. Ook het hooi van een ander land van dezelfde leverancier geeft geen verschil.

6 van de 8 gaan met de nacht op stal. Maar ook daar eten ze bar weinig. Sommige beginnen liever aan het stro dan dat ze het hooi eten.
Degene die met de nacht buiten blijven eten dan wel wat, maar ook veel minder.

De stalhouder had al contact gehad met de dierenarts voor overleg. Want ze is wel bang voor bv kolieken of als ze hun lucerne, brok, muesli (wat degene aan hun paard geeft) te snel schrokken een slokdarm verstopping.
Die gaf aan, houd ze in de gaten en houd bij alle de temperatuur in de gaten, misschien een virusje??? Of ze vinden het hooi niet lekker, maar wel raar dat ze een andere baal ook niet eten.
Geen van alle paarden toont of ze een virusje hebben, temperatuur goed. Energie voldoende, glimmen.....

Leverancier heeft geen andere klachten gehad, maar zei ook gewoon eerlijk. Het kan natuurlijk altijd eens gebeuren.

De stalhouder gaat nu maar weer een andere baal open maken en kijken of ze dat eten. Zo niet dan gaat deze partij terug naar de leverancier. We krijgen dan een nieuwe levering van wederom een andere partij.

Maar zien we wat over het hoofd?
Paarden zijn in december allemaal ontwormd met Pramox.
Jaarlijks gaan ze allemaal naar de tandarts, worden geënt.
Er is overigens geen verschil tussen de paarden die wel of niet in het werk staan ( oudjes, drachtige merrie die doen niks).
Is een stalling waar de paarden lekker paard mogen zijn. Veel ruimte, nagenoeg het jaar rond ook weidegang (alleen met de sneeuw/vorst niet). Maar daar staat nu bijna niks. En hebben altijd toegang dan tot het hooi. Wat ze normaal ook regelmatig gaan eten tussendoor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:08

Als 1 paard niet van het hooi eet, ligt het aan het paard. Als alle paarden weigeren te eten, ligt het aan het hooi.

Ik heb het ooit gehad met pakken droog hooi. Ze vielen nog liever om dan er van te eten :+
Nooit geweten waaraan het lag, maar vermoedelijk een stuk land wat geïnjecteerd was waardoor de smaak niet goed was.

Zit niks anders op dan ander hooi te halen.

Anoniem

Re: Slecht hooi eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:13

Gek dat een andere baal of hooi van iemand anders geen verschil maakt.
Maar je zou zeggen dat het wel aan het hooi ligt omdat ze het allemaal niet eten.
Hier ook wel eens een baal gehad die ze gewoon echt niet wilde eten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 13:27

Pandora2 schreef:
Als 1 paard niet van het hooi eet, ligt het aan het paard. Als alle paarden weigeren te eten, ligt het aan het hooi.

Ik heb het ooit gehad met pakken droog hooi. Ze vielen nog liever om dan er van te eten :+
Nooit geweten waaraan het lag, maar vermoedelijk een stuk land wat geïnjecteerd was waardoor de smaak niet goed was.

Zit niks anders op dan ander hooi te halen.

6 van de 8 eten het echt slecht, 2 een stuk minder.

Hebben al een baal geprobeerd wat van een ander land komt, geen verschil.
Maar idd dat injecteren kan een oorzaak zijn, ga daar eens achteraan

Zonnebloem92 schreef:
Gek dat een andere baal of hooi van iemand anders geen verschil maakt.
Maar je zou zeggen dat het wel aan het hooi ligt omdat ze het allemaal niet eten.
Hier ook wel eens een baal gehad die ze gewoon echt niet wilde eten.

Nee daarom en de balen waren echt wel verschillend.
De ene was het hooi nog een klein beetje groenig en de andere 2 gewoon het normale gelige, en maakt geen verschil.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:34

Hier deze winter gehad met grote balen hooi. Kwamen allemaal van hetzelfde land af, zelfde snede en zelfde levering.
Vonden ze heerlijk, rook lekker,... en dan plots baal geen idee hoeveel en hop, geen paard wou het hebben. Rook en zag er idem uit, maar ze moeten het dus niet.... volgende baal was weer helemaal ok en nog een halve baal gehad die ze ook niet wilden. Waarom, echt geen flauw idee....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 13:38

tengeltje11 schreef:
Hier deze winter gehad met grote balen hooi. Kwamen allemaal van hetzelfde land af, zelfde snede en zelfde levering.
Vonden ze heerlijk, rook lekker,... en dan plots baal geen idee hoeveel en hop, geen paard wou het hebben. Rook en zag er idem uit, maar ze moeten het dus niet.... volgende baal was weer helemaal ok en nog een halve baal gehad die ze ook niet wilden. Waarom, echt geen flauw idee....

Andere balen die ook van hetzelfde land kwamen aten ze idd ook gewoon goed, zo raar.
Ze gaat nu wederom proberen en anders maar kijken voor ander hooi, eventueel bij een andere leverancier vandaan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:41

Vorige maand ook gehad, 5 tal balen van hetzelfde land aten ze minder en verknoeiden echt veel terwijl het lekker rook en uitzag. De baal die ernaast stond aten ze wel. Ik vermoed toc dat die net op een strook hebben gestaan waar iets gestaan heeft wat niet lekker is.

Nog steeds geen idee wat het was maar de balen die ze niet aten heb ik maar als bodembedekking gebruikt en de andere geopend en gevoerd

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:59

Met wiens mest is deze partij bemest? Hier vreten ze bijvoorbeeld geen hooi/voordroog waar paarden op gelopen hebben (verwende sikken). Dat is voor ons dan ook de reden om niet meer zelf te hooien.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:07

Ik heb op de weide soms ook hele stroken gras die ze laten staan. Enige verschil dat ik zie is dat het in de schaduw groeit 8)7 maarja, misschien net daar een ander soort gras ofzo? Zelfde bemest als de rest van de wei in elk geval.

Met hooi heb ik een deel van de lading kleine baaltjes die ze niet willen eten. Ik meng het met ander hooi en dan gaat het wel. Tegenwoordig wordt het zelfs zonder mengen toch gegeten. Maargoed, als ik niks raars zie en verschillende balen al heb geprobeerd ben ik dan ook wat van het ‘eet of verhonger, ‘t boeit me niet’- principe.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:11

hoogendroog schreef:
Met wiens mest is deze partij bemest? Hier vreten ze bijvoorbeeld geen hooi/voordroog waar paarden op gelopen hebben (verwende sikken). Dat is voor ons dan ook de reden om niet meer zelf te hooien.

Dieren zijn wijs en eten liever niet hun eigen mest. Te begrijpen toch? Niks verwends aan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:13

Ja, hier ook in de wei plekken die ze links laten liggen. Is hoofdzakelijk van dat lange opgeschoten pijlengras. Zo noem ik dat :')
Als het spul dan heel droog wordt en de stengels breken, wordt het wel mondjesmaat opgesnoept.

Maar hooi van die plekken eten ze gegarandeerd niet.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:39

Hoe zit het met hun water? Waterbakken na gekeken? Drinken ze wel genoeg? Als paarden weinig drinken kunnen ze ook geen hooi eten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:43

Zijn alle dieren al in de rui? Of futloos door het extreme weer. Virusje, volgepropt met de kou en nu aan het balansen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 14:45

Of er paarden of andere dieren erop hebben gelopen is bij onze stalhouder niet bekend, dat is het lastige als je het inkoopt en dat het niet van eigen land komt. Idem met de soort waarmee het bemest is. Maar hier gaat de stalhouder wel achteraan.
Hier op de weide eten ze het gras van de vaste mestplekken (ideaal altijd op dezelfde plaatsen mesten) ook niet hoor, en idd begrijpelijk.

Bakken zijn een week of 2 terug helemaal schoon gemaakt, idem voor alle hooibakken. Er was 2 weken geleden terug brand een stukje verder op. En ivm roet deeltjes hebben we alles grondig schoon gemaakt.
In de stallen worden ze wekelijks helemaal uitgeboend en dagelijks vers water.

Nee is nog maar 1 paard en flink in de rui. Maar alle paarden zijn verder gewoon fit en blij.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:50

Was het net na de brand, en zo ja, de rook kwam over de stallen?ik vind het wat ver gezocht... Maar wie weet kan dat het zijn. Toevallig geen paardenhouder in de buurt waar de rook niet over kwam en waar je een sneetje mee kunt ruilen?
Kijken of hun paard(en) dit eten, en jullie paard(en) dat. Dan is het of het hooi, of de brand.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:33

Iets anders, maar vergelijkbaar.

Wij halen hooi bij een boer en wordt gegeten. Ze eten wel slordig en zijn verwend, want wat ze morsen gooien we weg, maar wil ze gewoon niet zonder hooi hebben staan.

Eind 2019 hier gekomen en voorjaar 2020 was hooi op, dus paar verpakte pakken meegenomen. Eerste 2 rollen aten ze. Komt van zelfde land als hooi.
We halen weer 2 rollen en spreken af de rest ook af te nemen tot nieuwe lichting. Ik ben normaal echt niet van verpakt, maar was droog en moest toch wat hebben.

Weigerde ze mooi te eten. Net nieuw gegeven, aten ze wel, dus steeds kleine beetjes gegeven. Maar elke keer ook weer stoppen met eten.

Heb toen 1 dag gedaan; jullie eten het maar en ze verdomde het echt en werden ook vreselijk narrig, ook naar elkaar.
Toen baal gegeven en zelf laten uitzoeken. Is een deel goed van gegeten.

Rol daarna open, stopten ze weer. Iedereen zei ook; Ligt aan het hooi. Wat wij niet zien of ruiken, zit er misschien wel in.
Iemand wilde het wel hebben en haar paarden aten het zo op.

Nieuwe seizoen was hooi niet zo mooi en lieten ze ook veel liggen. Ander adres en aten ze goed. Alles op, maar na een week werden ze ook weer heel makkelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 15:56

Kookaburra schreef:
Was het net na de brand, en zo ja, de rook kwam over de stallen?ik vind het wat ver gezocht... Maar wie weet kan dat het zijn. Toevallig geen paardenhouder in de buurt waar de rook niet over kwam en waar je een sneetje mee kunt ruilen?
Kijken of hun paard(en) dit eten, en jullie paard(en) dat. Dan is het of het hooi, of de brand.

Is een week na de brand dat ze slechter zijn gaan eten.
Maar de rook ging gelukkig net langs de stallen en draaide daarna de andere kant op (wind draaide gelukkig). Balen staan achter de stallen en stonden ook uit de rook.
Ging meer over de paddocks in eerste instantie. Een deel van de paarden zijn naar binnen gehaald en een deel is op het verste land gezet waar ook geen rook was.
Alle paarden zijn die nacht binnen gebleven (ook die normaal 24/7 buiten staan). Achteraf maar goed ook want met de avond laaide de brand opnieuw op. Toen hebben ze helemaal geen last meer gehad van de rook omdat de wind gedraaid was. Wel hebben ze er flink stress van opgelopen. Maar met de avond toen iedereen weer op stal was (niemand mocht heen, weg afgesloten) werden de paarden rustiger en gingen eten.

De ochtend na de brand hebben we alle waterbakken, hooibakken goed schoon geschrobd.

De nieuwe baal die de stalhouder vandaag heeft open gemaakt eten ze tot nu toe wel. Kiezen nu voor hooi eten ipv de weide.
De open balen die ze niet eten mag ze terug brengen naar de leverancier.
Nu maar hopen dat het niet de hele voorraad die er aan balen staat deze ellende op gaat leveren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 20:51

Nou de nieuwe baal die ze gisteren overdag prima aten.
Vannacht erg slecht gegeten en vandaag overdag ook.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:48

Als ze het eerst prima aten, zal er toch niet veel mis zijn. Bij mij zou dat gewoon twee dagen blijven liggen tot het wel op is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 09:48

Begreep dat ze allemaal vannacht ook bar slecht ervan hebben gegeten, die van mij (is trouwens een tinker x haflinger) heeft zeker de helft over in dr bak. En nog een berg versmeerd in dr stal. Ik heb dr nu 9 jaar en nog nooit met dr aan de hand gehad (ja 1x maar toen had ze een virusje en bijna 40 graden koorts).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:01

Als ze dit zijn zou ik minder gaan voeren.
Ze hebben hun winterjas aan met 15 graden. Meer eten=meer energie die ze niet goed kwijt kunnen

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:26

Zit het voer in bakken of ligt het op de grond?(ik heb niet alles gelezen ,is misschien al genoemd)Ik heb hier nu mijn merrie hengstig ,die plast er dan over en dan hoeven ze het niet meer.Het gaat hier weer de netten in.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 13:09

belle_boef schreef:
Als ze dit zijn zou ik minder gaan voeren.
Ze hebben hun winterjas aan met 15 graden. Meer eten=meer energie die ze niet goed kwijt kunnen

Ze staan hier normaal gesproken op onbeperkt, al jaren.
Maar het is al begonnen vlak voor de sneeuw/Vorst periode.
Een paar eten nu bijna hun stal leeg, normaal eten ze hier eigenlijk nooit van.
SARINO schreef:
Zit het voer in bakken of ligt het op de grond?(ik heb niet alles gelezen ,is misschien al genoemd)Ik heb hier nu mijn merrie hengstig ,die plast er dan over en dan hoeven ze het niet meer.Het gaat hier weer de netten in.

Voer zit in bakken, ook in de stallen.
Op stal is het een hoek zonder net of rooster. Buiten uit slowfeeder.

Normaal krijgen de paarden bij dit soort weer type buiten:
1 grote kruiwagen over 3 bakken verdeeld. Dit is aan het einde van de dag niet op (ook niet als ze een keer een paddock dag hebben).
Met de nacht blijven er 2 buiten en die krijgen nog een kleine kruiwagen bij. Meestal is dit net niet op.

Vanmorgen (zondagochtend) hoefde er nog niet bij gevoerd te worden met wat er vrijdag is gegeven. Qua hoeveelheid zit er echt nog meer dan genoeg in om minimaal tot een uurof 12/1 voldoende aan te hebben als ze het zouden eten.

Vrijdag op stal had de stalhouder iets meer gegeven dan anders om dar ze deze baal wel leken te willen eten.
Mijn paard heeft daar nog steeds een berg van over. Qua portie net een klrin béétje minder dan dat ze normaal voor de nacht krijgt.

Stalhouder heeft ze nu maar weer op de weide gezet zodat ze in ieder geval wel eten. Geen zin in koliek, slokdarmverstoppingen met lucerne of muesli of maagzweren heeft.

Nu krijgt die van mij bijna geen krachtvoer. Wat lucerne met een vitamine brok. En als de andere wel voer krijgen krijgt zij een handje lucerne.
Vanmorgen stond ze wel wat opgetrokken, dus wat meer lucerne gegeven

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 14:04

Vandaag is de stalhouder met de balen naar de leverancier gegaan om te overleggen.
Ook hij kon er niets over zeggen.
Heeft terug gezocht van welk land de balen vanaf kwamen. Komen van een natuurgebied en is bemest met vaste koeienmest.

Voor nu heeft ze zojuist een andere baal bij een andere hooi leverancier gehaald om te kijken of ze dat wel willen eten.

Vannacht heeft alles weer erg slecht gegeten