2 koliekoperaties, buikwand ontsteking en hernia!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Union_Bolero

2 koliekoperaties, buikwand ontsteking en hernia!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:11

Hoi allemaal,

Ik schrijf hier omdat ik graag mijn verhaal met jullie wil delen. Ook omdat er over dit onderwerp nog weinig bekend is in Nederland.

31 November 2020 werd ik in de ochtend gebeld dat het niet goed ging met mijn 6 jarige, hij toonde ernstige koliekklachten. Nadat de dierenarts was geweest om pijnstilling toe te dienen, ging het nog steeds niet goed met hem. Met spoed zijn wij naar de kliniek gereden en hebben zij daar de echo op zijn buik gezet. Hierop was te zien dat de darmen niet in de goede positie lagen, een buikpunctie bevestigde dit. Het lactaatgehale in het bloed was gunstig, echter in de darmen was deze verhoogd. De opties waren; wachten en hopen op een wonder OF opereren. Opereren was de keuze geworden en gelijk werd alles in gereedheid gebracht.

Even later werd ik gebeld dat er 4.5 meter darm moest worden verwijderd, omdat de dunne darm in de knoop lag. De operatie was succesvol verlopen en meneer stond gelukkig weer snel op.

Afbeelding

De dagen die volgen verliepen bijzonder goed, hij mestte al snel en at goed. Al snel besloten ze om te gaan opvoeren om naar huis te gaan.

Totdat....op zaterdag 5 december het noodlot toesloeg. Ik werd gebeld dat het opeens enorm achteruit was gegaan met Bo, hij had ondertussen zoveel pijn dat hij in paniek is gaan rollen en de vellen van zijn lichaam af hingen (zie foto).

Afbeelding

Maar waar de pijn opeens vandaan kwam, dat was een raadsel. De enige optie was wederom, opereren, anders had hij het niet gehaald. Voor de 2e keer binnen een week werd Bo weer geopereerd. Ik ben snel met familie naar de kliniek gereden, omdat ik dacht dat dit ons afscheid was.....

2 uur later werd ik gebeld dat alles er nog keurig uitzag, alleen was de anestemose (nieuwe darmaanhechting) verdikt en was de hechting naar binnen geslagen, waardoor er een file vorming van voer ontstond (verstopping dus). De oplossing was een bypass maken die direct op de blinde darm aansloot, waardoor voer in 2 richtingen kan passeren. Zo kon de anestesome herstellen en was de kans op overleving weer toe genomen. Echter na de barre nacht die Bo had doorgebracht, waren zijn bloedwaardes slecht en daalde zijn bloeddruk flink. Ze hebben er alles aan gedaan om hem bij te houden.....weer 2 uur later werd ik gebeld.....HIJ STOND! Opgelucht zijn we snel naar de kliniek gereden en stond hij wat bij te komen van zijn narcose.

Maar....de darmen moesten wel in werking komen. De eerste 24 uur, niks...na 48 uur, nog niks...Elke keer haalde ze toch weer wat liters maaginhoud eruit, omdat het niet doorliep. We moesten onszelf weer gaan voorbereiden op het afscheid. MAAR NA 72 UUR, toonde hij weer dat hij hier echt nog niet klaar was en kwamen de darmen eindelijk op gang! Wat een powerpaard is het toch, hij deed iedereen elke keer weer verbazen.

Na die tijd bleef het goed gaan en was hij stabiel....totdat ik hem kwam bezoeken en zag dat het hele buikverband GEEL was. Jep...een ontsteking...bah.. Dat kan er ook nog wel bij dachten we...pfff. De dierenartsen gaven aan dat het herstel hiervan een aantal weken kan duren. Maar na 18 dagen op de kliniek te hebben gestaan....NAAR HUIS!

We kregen medicijnen mee (ulcergold en sucrofaat) voor de maag, die we langzaam konden afbouwen. In de eerste week thuis, tijdens het afbouwen van de medicatie, kreeg hij opeens heftigr koliek gelijk na de slobber. Hop, de dierenarts weer op bezoek en weer aan de pijnstillers. S'avonds weer hetzelfde na de slobber, in overleg zijn we de ulcergold dosis weer gaan ophogen. En yes! Dat hielp!

Een week later stond Bo opeens te shaken in zijn stal, binnen een uur van 37.6 naar 39.7...dierenarts weer op bezoek (voor de verandering) en ja hoor, een virus kon er ook nog wel bij. Gelukkig was deze na een aantal dagen weer over.

De wond was ondertussen steeds schoner aan het worden (ik maakte deze elke dag zelf schoon) en na een aantal weken was deze dicht!

Maar.....je raad het al (het kan nooit in 1 keer goed gaan)..door de infectie is zijn buikwand week geworden en is de peesplaat niet goed gehecht. Hierdoor is er een buikwand hernia ontstaan en nog een flinke ook.

Op aanraden van de dierenarts hebben we uit de USA een speciale herniaband laten komen (CMequineproducts) en zijn we deze gaan gebruiken.

Afbeelding

Op dit moment heeft Bo deze 2 weken om en is er nu al verschil te zien (zie foto's).

Afbeelding

In combinatie met een trainingschema om de buikspieren sterker te maken, proberen we een eventuele 3e operatie te vermijden. Voor Bo zou de hernia geen gezondheidsrisico's geven, maar het is niet heel handig een enorme bult onder zijn buik.

Ik wilde graag het verhaal van mijn topper delen met een oerkracht, die nog niet klaar was met leven op deze aardbol. We hebben alle beslissingen genomen op basis van zijn gezondheid en waarbij wij ons afvroegen of het geen (paarden) kasplantje zou worden, we gunnen hem een paard waardig leven.

Ik hoop dat ik jullie heb laten inzien dat koliekoperaties nooit het einde betekenen. Dat je goed naar je paard moet luisteren (vooral aflezen), of het nog wel eerlijk is voor het beestje.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd van voor de operatie en van erna. Bo geniet nu van zijn revalidatie aan huis met enorm veel aandacht en eten. Bo staat in de middag heerlijk wat uurtjes in de schuilstal, waar hij kan uitwaaien en contact kan hebben met de andere paardjes.

Stay stuned!

Voor:

Afbeelding

Afbeelding

Na operatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Union_Bolero op 19-02-21 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:31

Jeetje, wat een verhaal. Fijn dat hij er bovenop gekomen is. Ikzelf had dit pad nooit bewandeld maar dat is een keuze en afweging op basis van vele factoren.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 12:48

Suzanne F. schreef:
Jeetje, wat een verhaal. Fijn dat hij er bovenop gekomen is. Ikzelf had dit pad nooit bewandeld maar dat is een keuze en afweging op basis van vele factoren.

Jaa klopt, een heftige tijd. Het is inderdaad de vraag; hoe ver ga je? We hebben alle beslissingen genomen op basis van Bo zijn welzijn (en de dierenartsen hun mening). Op zo'n moment cijfer je je eigen gevoel weg, het gaat om het paard en niet om jezelf. Er zijn momenten geweest dat hij op het randje zat, maar er op eigen kracht toch weer bovenop kwam. Ik had deze kans nooit van hem af willen nemen, hij is nu een vrolijke en eigenwijze puber.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:57

Fijn om te horen dat het ondertussen de goede kant uitgaat! Ik weet uit ervaring dat het een emotionele rollercoaster is.
Ik heb mijn merrie in november 2017 moeten laten opereren aan koliek. Gelukkig hebben ze de verstopping kunnen injecteren en wegmasseren en is er bij haar geen darm verwijderd. Toen ze na een week eigenlijk naar huis mocht is ook bij haar de operatiewonde gaan ontsteken. Ze kreeg indentiek dezelfde buikband om en heeft in totaal bijna een maand op de kliniek gestaan.
Doordat ze zoveel was afgevallen was bij haar de vilten onderpad op haar ruggengraad beginnen drukken. Met als gevolg een grote drukwonde eens ik de band er thuis een paar uurtjes afhaalde om deze te wassen. Uiteindelijk hebben we met die drukwonde nog heel lang gesukkeld. Mijn merrie heeft ook een verzakking van de peesplaat opgelopen door de infectie, maar ze heeft hier met gewoon recreatief werk geen last van. Je ziet het eigenlijk enkel nog als je onder haar buik gaat hangen. Wel is ze nog steeds gevoelig op die plaats. Toen ik in het begin de herniaband er af en toe even afhaalde om dit langzaam af te bouwen zwol het litteken wel steeds terug wat op. Dit was altijd wel even schrikken! Misschien nog een kleine tip indien je iets onder de wonde wilt leggen om de band proper te houden van wondvocht. Ik gebruikte hiervoor puppy trainingpads die ik dan met ducktape vastmaakte zodat deze niet verschoven.

Veel beterschap gewenst!

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 13:08

Bravie schreef:
Fijn om te horen dat het ondertussen de goede kant uitgaat! Ik weet uit ervaring dat het een emotionele rollercoaster is.
Ik heb mijn merrie in november 2017 moeten laten opereren aan koliek. Gelukkig hebben ze de verstopping kunnen injecteren en wegmasseren en is er bij haar geen darm verwijderd. Toen ze na een week eigenlijk naar huis mocht is ook bij haar de operatiewonde gaan ontsteken. Ze kreeg indentiek dezelfde buikband om en heeft in totaal bijna een maand op de kliniek gestaan.
Doordat ze zoveel was afgevallen was bij haar de vilten onderpad op haar ruggengraad beginnen drukken. Met als gevolg een grote drukwonde eens ik de band er thuis een paar uurtjes afhaalde om deze te wassen. Uiteindelijk hebben we met die drukwonde nog heel lang gesukkeld. Mijn merrie heeft ook een verzakking van de peesplaat opgelopen door de infectie, maar ze heeft hier met gewoon recreatief werk geen last van. Je ziet het eigenlijk enkel nog als je onder haar buik gaat hangen. Wel is ze nog steeds gevoelig op die plaats. Toen ik in het begin de herniaband er af en toe even afhaalde om dit langzaam af te bouwen zwol het litteken wel steeds terug wat op. Dit was altijd wel even schrikken! Misschien nog een kleine tip indien je iets onder de wonde wilt leggen om de band proper te houden van wondvocht. Ik gebruikte hiervoor puppy trainingpads die ik dan met ducktape vastmaakte zodat deze niet verschoven.

Veel beterschap gewenst!

Wow, wat hebben jullie eveneens een pech gehad zeg. Is alles nu goed met haar? Heeft ze nog andere dingen aan de oparatie over gehouden? Wat interessant om te horen dat jullie dezelfde herniaband hebben gebruikt!

Bo is ook enorm veel afgevallen, gelukkig gaat dat nu de goede kant op en is hij al veel aangekomen. De wond geeft gelukkig geen wondvocht meer af, deze is volledig hersteld. Wel, omdat de hernia tot dicht bij zijn koker loopt, plast hij wel eens over de band heen. Op aanraden van de dierenarts hebben we daarom een soort van strook gemaakt met plastic waardoor de band niet helemaal nat wordt, het werkt! Gelukkig schuurt het de huid niet kapot.

De band kan best voor drukplekken zorgen jaa, ik heb daarom op die plekken bandage onderleggers gedaan. Dit werkt erg goed!

Bo heeft na de oparatie last gekregen van enorme stukken vel die van zijn huid afvielen. Eng op te zien, maar door het gebruik van hidez zalf zijn deze weer vol (zonder witte haren) gaan groeien!

Deze foto is van een tijdje geleden, het haar is nu 2 keer zoveel gegroeid dan de rest van zijn lichaam (hij was kort voor de operatie geschoren):
Afbeelding

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 13:21

Het is echt heftig ! Maar je mag echt trots zijn ! Je bent supergoed bezig :knuffel:

Heel veel kusjes voor lieve bo !!! Dat maar snel veel aan mag komen *\o/*

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:26

Jeetje wat een heftig verhaal :(:) ..... Ga heel hard voor jullie duimen dat hij weer helemaal mag opknappen!

Ik heb ander half jaar geleden mijn merrie verloren na een koliek operatie... Ze kon niet meer opstaan is toen extreem spierbevangen geraakt. Na ander halve dag vechten voor haar leven heb ik ze toch moeten laten gaan. |(

Moet wel zeggen dat ik door deze ervaring er niet meer voor kies om te opereren bij koliek. Maar hoop het nooit meer mee te maken...

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:34

Union_Bolero schreef:
Bravie schreef:

Veel beterschap gewenst!

Wow, wat hebben jullie eveneens een pech gehad zeg. Is alles nu goed met haar? Heeft ze nog andere dingen aan de oparatie over gehouden? Wat interessant om te horen dat jullie dezelfde herniaband hebben gebruikt!

Bo is ook enorm veel afgevallen, gelukkig gaat dat nu de goede kant op en is hij al veel aangekomen. De wond geeft gelukkig geen wondvocht meer af, deze is volledig hersteld. Wel, omdat de hernia tot dicht bij zijn koker loopt, plast hij wel eens over de band heen. Op aanraden van de dierenarts hebben we daarom een soort van strook gemaakt met plastic waardoor de band niet helemaal nat wordt, het werkt! Gelukkig schuurt het de huid niet kapot.

De band kan best voor drukplekken zorgen jaa, ik heb daarom op die plekken bandage onderleggers gedaan. Dit werkt erg goed!

Bo heeft na de oparatie last gekregen van enorme stukken vel die van zijn huid afvielen. Eng op te zien, maar door het gebruik van hidez zalf zijn deze weer vol (zonder witte haren) gaan groeien!

Deze foto is van een tijdje geleden, het haar is nu 2 keer zoveel gegroeid dan de rest van zijn lichaam (hij was kort voor de operatie geschoren):
[ [url=m/kxfbw2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op de laatste foto zie je inderdaad dat Bo erg is afgevallen, erg om te zien hé! Bij mij was spijtig genoeg het kwaad al geschied toen ik haar na een maand ging ophalen. Toen we dit thuis opmerkten hebben we een soort kussen onder de band gestoken met een opening op haar ruggegraagd zodat de drukplek vrij bleef. Voor het plas probleem gaat de puppypad inderdaad niet echt helpen ;)
Hoelang moet hij de band nog dragen? Mijn ervaring was dat het allemaal zo een beetje "natte vinger" werk was. De kliniek en mijn eigen veearts gaven ook heel tegenstrijdige adviezen over die band en het gebruik ervan. Stukken vel/haar is ze gelukkig nooit verloren. Wat zou daar de oorzaak van zijn? Medicatie?
Bij ons heeft het een jaar geduurd voor we weer aan het rijden waren, maar dit had te maken met de wonde op haar ruggengraad die niet wou genezen. Dit blijft een litteken met wit/geen haar.
Afbeelding
Of ze er voor de rest echt iets aan heeft overgehouden kan ik niet echt zeggen, ze was nog maar een drietal maanden in mijn bezit en nog niet zolang onder het zadel. Rijtechnisch kan ik dus niet echt vergelijken. Gelukkig ben ik gewoon een recreatieve ruiter die graag een bosritje maakt en voor de rest wat in de piste rondhobbelt. Wat ik van haar verlang kan ze tot nu toe makkelijk aan. Ondertussen heeft ze haar postuur ook terug ;) Ik duim mee dat alles terug in orde komt bij jullie. Aan goede zorgen gaat het zeker niet ontbreken lijkt me!

Afbeelding

Afbeelding

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 12:41

ninne1 schreef:
Jeetje wat een heftig verhaal :(:) ..... Ga heel hard voor jullie duimen dat hij weer helemaal mag opknappen!

Ik heb ander half jaar geleden mijn merrie verloren na een koliek operatie... Ze kon niet meer opstaan is toen extreem spierbevangen geraakt. Na ander halve dag vechten voor haar leven heb ik ze toch moeten laten gaan. |(

Moet wel zeggen dat ik door deze ervaring er niet meer voor kies om te opereren bij koliek. Maar hoop het nooit meer mee te maken...

Pfff wat heftig, de grootste nachtmerrie die er maar kan zijn. Ik snap goed dat je na deze ervaring niet meer kiest om te opereren, echter is ieder paard weer anders. Ik heb in mijn omgeving al zoveel verschillende verhalen gehoord over opereren en wat er wel niet mis kan gaan. Wilde er zelf op dat moment niet aan denken en de hoop behouden...

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 13:08

Bravie schreef:
Op de laatste foto zie je inderdaad dat Bo erg is afgevallen, erg om te zien hé! Bij mij was spijtig genoeg het kwaad al geschied toen ik haar na een maand ging ophalen. Toen we dit thuis opmerkten hebben we een soort kussen onder de band gestoken met een opening op haar ruggegraagd zodat de drukplek vrij bleef. Voor het plas probleem gaat de puppypad inderdaad niet echt helpen ;)
Hoelang moet hij de band nog dragen? Mijn ervaring was dat het allemaal zo een beetje "natte vinger" werk was. De kliniek en mijn eigen veearts gaven ook heel tegenstrijdige adviezen over die band en het gebruik ervan. Stukken vel/haar is ze gelukkig nooit verloren. Wat zou daar de oorzaak van zijn? Medicatie?
Bij ons heeft het een jaar geduurd voor we weer aan het rijden waren, maar dit had te maken met de wonde op haar ruggengraad die niet wou genezen. Dit blijft een litteken met wit/geen haar.
[ [url=m/UvT0YD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Of ze er voor de rest echt iets aan heeft overgehouden kan ik niet echt zeggen, ze was nog maar een drietal maanden in mijn bezit en nog niet zolang onder het zadel. Rijtechnisch kan ik dus niet echt vergelijken. Gelukkig ben ik gewoon een recreatieve ruiter die graag een bosritje maakt en voor de rest wat in de piste rondhobbelt. Wat ik van haar verlang kan ze tot nu toe makkelijk aan. Ondertussen heeft ze haar postuur ook terug ;) Ik duim mee dat alles terug in orde komt bij jullie. Aan goede zorgen gaat het zeker niet ontbreken lijkt me!

[ [url=m/t9SZxY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EURyXS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het enorm heftig om te zien dat Bo zo enorm was afgevallen. Toen hij thuis kwam was het vreselijk, er was niks meer van over:

Afbeelding

Hij is ondertussen 60-70 kg (!!!) aangekomen, waarbij er nauwelijks spieren zichtbaar zijn. Dit is vooral te merken aan de ruggegraat die vrij puntig is.

Afbeelding

We zijn er nog lang niet, maar we gaan met kleine stapjes vooruit. *\o/*

Wat enorm vervelend dat de drukplekken bij jouw paard zo ernstig zijn. Bo had binnen 2 dagen al kleine drukplekken op de schoft gekregen, gelukkig was ik er optijd bij. Moest de band niet 1 à 2 uur per dag af bij jullie? Dan lijkt het me dat ze deze plekken op de kliniek hadden moeten zien.

Morgen komt de dierenarts kijken en voelen naar Bo zijn hernia, hierop kunnen we beslissen of we iets door mogen trainen aan de hand of niet. Bo zijn herniaband bevat een plastic plaat die naar de buik toe gebogen is, deze drukt de hernia actief naar binnen. Het advies wat ik over de band heb gehad is dat deze 22-23 uur per dag op moet, tussendoor goed schoonmaken en letten op drukplekken, en in dat uur trainen we. In overleg tussen Fysio en dierenarts doen we oefeningen om de buikspieren te trainen, zoals hoofd naar de borst, zijwaartse buikspieren, voetje geven etc. Waarna we 20-30 minuten flink moeten doorstappen aan de hand. Dit moet ervoor zorgen dat door de herniaband de buikspieren niet slap worden, maar worden getraind wat het herstel verbeterd. Het is nog niet helemaal zeker hoelang hij deze om moet. De kliniek heeft ervaring met deze band en heeft meerdere successen ermee gehad.

Over de verloren stukken vel; het lichaam heeft 2 operaties gehad binnen 5 dagen, waarbij er veel medicijnen in zijn gegaan, wat dus kan zorgen voor een vergiftiging. Hierdoor kan eventueel vel loslaten, wat bij bo is gebeurd (en zelfs nu 3 maanden later nog steeds gebeurd). De plekken worden schraal, waarna je ziet dat het vel van zijn huid wordt afgestoten. In het begin waren deze plekken zeer gevoelig, maar dat is nu gelukkig voorbij.

Wat ziet jouw paardje er weer happy uit, echt een beauty ook!

Bo is oorspronkelijk bedoeld voor de (eventing) sport. Het herstel is ook gericht om weer terug te sport in te gaan, echter moet bo zijn lijf dit wel toelaten. Gaat dit niet, dan houdt het op en gaan we lekker genieten van de recreatie ritjes (want dat verdient hij!).

Afbeelding

Afbeelding

KootMiraDrum

Re: 2 koliekoperaties, buikwand ontsteking en hernia!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 01:05

Wat zorg jij super voor je paarden, heb net je andere topic ook gelezen. Gelukkig had Bo nog een 25 of 26 meter darm over. Wat een stuk zeg, 4 1/2 meter eruit!
Klein detail, november heeft 30 dagen ;-)

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 01:18

Heftig zeg, wat een pech allemaal! Hier even een tegenhanger voor de negatieve ervaringen met een koliekoperatie. Mijn merrie is toen ze 3 maanden drachtig was onder het mes gegaan, en bizar snel en goed hersteld. Alles volgens het boekje, litteken en peesplaat herstelden keurig, veulen is ook blijven zitten en we konden ook weer vrij snel rustig conditie opbouwen wat ook ontzettend makkelijk en soepel ging.
Zo'n vlot en makkelijk herstel gun je elk paard.. Vervelend dat het bij jullie zo moeizaam ging. Hopelijk gaat het nu alleen maar de goede kant op!

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 01:37

KootMiraDrum schreef:
Wat zorg jij super voor je paarden, heb net je andere topic ook gelezen. Gelukkig had Bo nog een 25 of 26 meter darm over. Wat een stuk zeg, 4 1/2 meter eruit!
Klein detail, november heeft 30 dagen ;-)

Super lieve comment! <3
Oeps, vergissing van de dag hihi :D

Gelukkig heeft hij nog wel wat darm over jaa! Je merkt wel dat zijn spijsvertering wat korter is. In de dunne darm worden de voedingsstoffen opgenomen, waarbij ik wel merk dat dat wat minder effectief gaat bij hem. We passen zijn dieet ook speciaal aan op zijn behoeften!

Misschien leuk om te weten, Bo krijgt nu qua voer:

-rond de 9/10 kg voordroog hooi (in hooinet)
-2 kg bonpard muscle (nog in slobber vorm, voor wat extra vocht inname)
-300 ml olie op een dag (olie blijkt goed te zijn tegen maagzweren en zorgt ervoor dat hij dikker wordt)
-Treats tijdens het trainen
-1 schep luzerne

Hij krijgt momenteel geen supplementen meer, kreeg hij voor de operaties wel. Hij heeft wel een hymalaya steen in stal hangen, waar hij regelmatig gebruik van maakt. Hij at een tijdje zijn eigen ontlasting op, wat te maken kan hebben met tekorten OF met het eten van zijn eigen darmbacteriën, wat veulens ook vaak doen.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 01:39

J_emma schreef:
Heftig zeg, wat een pech allemaal! Hier even een tegenhanger voor de negatieve ervaringen met een koliekoperatie. Mijn merrie is toen ze 3 maanden drachtig was onder het mes gegaan, en bizar snel en goed hersteld. Alles volgens het boekje, litteken en peesplaat herstelden keurig, veulen is ook blijven zitten en we konden ook weer vrij snel rustig conditie opbouwen wat ook ontzettend makkelijk en soepel ging.
Zo'n vlot en makkelijk herstel gun je elk paard.. Vervelend dat het bij jullie zo moeizaam ging. Hopelijk gaat het nu alleen maar de goede kant op!

Dat klinkt als een super positief verhaal! Hoe gaat het nu met haar?

Alleen maar goed om te weten dat er ook positieve uitkomsten zijn aan een koliekoperatie. Ik heb zelf het idee dat er een taboe hierop heerst, iedereen heeft al een vooroordeel omdat ze vaak alleen de slechte verhalen lezen. De positieve verhalen worden amper gedeeld, maar komen wel vaak voor! *\o/*

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 20:14

Update!

Net is de dierenarts voor controle van de hernia bij Bo geweest. De hernia is al voor een deel gesloten, wat super nieuws is! Er is nog steeds een onderbreking in de buikwand te voelen, maar deze is al een stuk kleiner dan voorheen.

Om de buikspieren nog sterker te maken, mogen we beginnen met licht drafwerk aan de longe. Max 5 minuten per dag, maar het begin is er! De dierenarts en ik kunnen wel voorspellen dat draven aan de longe kan leiden tot een bokpartijtje, maar mits dit niet te gek gaat is dit geen probleem.

Ik vind het zelf stiekem enorm spannend! Voor de eerste keer in 3 maanden mag bo, buiten stilstaan en stappen, eindelijk eens draven. Morgen gaan we het proberen.

Keeping our fingers (hoefjes) crossed!

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 22:21

Eerste keer draven, 3 maanden na de operatie, is een feit! Natuurlijk mochten wat bokkesprongen niet ontbreken, maar gelukkig hield hij het netjes *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 22:44

Wat een verhaal en dapper dat jullie het hele traject zijn ingegaan.
Fijn dat het allemaal de goede kant opgaat.

Ook hier ervaring met koliek operatie, ik riep altijd als ik voor de keuze sta laat ik niet opereren ( ook nalv negatieve verhalen) maar toen ik voor de keuze stond heb ik gelukkig anders beslist.

Operatie ging goed, ze knapte snel op en na 5 dagen mocht ze naar huis, helaas kwam er toen een virus bij en heeft ze nog een week langer op de kliniek gestaan.
Wond was wel onrustig toen we eenmaal weer thuis waren maar na elke dag goed schoonmaken is het goed gekomen.
1 juli vorig jaar is ze geopereerd, inmiddels rijden we weer heerlijk rond en kan ik echt helemaal niets aan haar merken wat er allemaal is gebeurd.

Ik hoop en duim voor jullie dat dat straks over een half jaartje ook zo mag zijn

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 22:30

sanowa schreef:

Ook hier ervaring met koliek operatie, ik riep altijd als ik voor de keuze sta laat ik niet opereren ( ook nalv negatieve verhalen) maar toen ik voor de keuze stond heb ik gelukkig anders beslist.

Operatie ging goed, ze knapte snel op en na 5 dagen mocht ze naar huis, helaas kwam er toen een virus bij en heeft ze nog een week langer op de kliniek gestaan.
Wond was wel onrustig toen we eenmaal weer thuis waren maar na elke dag goed schoonmaken is het goed gekomen.
1 juli vorig jaar is ze geopereerd, inmiddels rijden we weer heerlijk rond en kan ik echt helemaal niets aan haar merken wat er allemaal is gebeurd.

Ik hoop en duim voor jullie dat dat straks over een half jaartje ook zo mag zijn

Goed te horen dat het weer goed met haar gaat! Heeft ze ook een infectie aan de wond gehad? Is er bij haar nog iets te zien van de wond? Bij Bo is de wond zelf mooi geheelt, alleen is de hernia nog redelijk te zien.

We zijn nu het longeren aan het oppakken, maar hij heeft 0 spier, loopt nogal stijf en is na 2 minuten draven al kapot. Het heeft bij hem allemaal wat extra tijd nodig, maar die geef ik hem.

Ik denk dat ik de eerste keer rijden heel onwennig ga vinden. Ik ben sowieso heel dankbaar voor elke stap die we vooruit gaan, op die beruchte dag had ik dat nooit meer gedacht/gehoopt.
Laatst bijgewerkt door Union_Bolero op 25-02-21 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:55

Union_Bolero schreef:
J_emma schreef:

Dat klinkt als een super positief verhaal! Hoe gaat het nu met haar?

Alleen maar goed om te weten dat er ook positieve uitkomsten zijn aan een koliekoperatie. Ik heb zelf het idee dat er een taboe hierop heerst, iedereen heeft al een vooroordeel omdat ze vaak alleen de slechte verhalen lezen. De positieve verhalen worden amper gedeeld, maar komen wel vaak voor! *\o/*

Met haar gaat het nog steeds super. Nu ruim 8.5 maanden drachtig, in prima conditie,litteken is amper te vinden en mijn zoon rijdt haar nog 3x per week een half uurtje.

Fijn dat je weer rustig met longeren mag beginnen!

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 20:09

Union_Bolero schreef:
sanowa schreef:

Goed te horen dat het weer goed met haar gaat! Heeft ze ook een infectie aan de wond gehad? Is er bij haar nog iets te zien van de wond? Bij Bo is de wond zelf mooi geheelt, alleen is de hernia nog redelijk te zien.

We zijn nu het longeren aan het oppakken, maar hij heeft 0 spier, loopt nogal stijf en is na 2 minuten draven al kapot. Het heeft bij hem allemaal wat extra tijd nodig, maar die geef ik hem.

Ik denk dat ik de eerste keer rijden heel onwennig ga vinden. Ik ben sowieso heel dankbaar voor elke stap die we vooruit gaan, op die beruchte dag had ik dat nooit meer gedacht/gehoopt.

Ja wel iets een infectie, ze had geen koorts en was goed fit, maar de wond was wel steeds onrustig en er kwam wat troep steeds uit, maar alles is super netjes genezen en je ziet er helemaal niets meer van.

het zal allemaal ietsje langer duren door de hernia bij jullie, maar net wat je zegt met elke stap ben je dankbaar na zo.n heftige periode.
Ik ben elke dag nog zo dankbaar dat ze er nog is, onze band is door alles ook zoveel meer nog gegroeid.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 09:47

Niet elk verhaal heeft een goed einde.....

Maar dit verhaal wel!

We zijn ondertussen al bijna 2 jaar verder en ik deel graag hoe het met Bo gaat na een dubbele koliekoperatie en buikwand hernia.

Al mijn verwachtingen zijn overtroffen, dit paard is oersterk! We zijn zelfs weer terug de sport in, en beter dan ooit!

Ik was langzaamaan begonnen met wedstrijden rijden en heb doorgetraind. Dressuur zijn we een niveau hoger gegaan, nu L1+6. Dit najaar doen we mee aan de selecties, want meneer loopt vaak keurig boven de 200 punten met prijs!

Springwedstrijden doet hij ook met enorm veel power en plezier!

Maar het hoogtepunt is toch wel weer de eventing wedstrijden! Hij heeft er nu 2 gelopen, waarbij beiden dubbel 0 en bij de laatste een 4e prijs! Zo ontzettend trots was ik op hem, hij vindt het ook zo leuk. Toen ik twijfelde om hem in december 2020 te laten gaan gaf hij mij die felle blik (die hij nu ook vaak heeft) dat hij niet wilde opgeven. Hij heeft altijd de wil gehad om te leven.

Het aller aller aller belangrijkste vind ik dat hij weer gezond is. Hij heeft een heerlijk leven, waarin hij geen beperkingen heeft en alles kan en mag. De enige verandering is dat hij op een zaagselbodem in stal staat, ik durf een strostal echt niet aan haha.

Ik kreeg in het begin vaak de opmerking, waar begin je aan? Of ik werd voor gek verklaard, want het zou toch niet mwer goed komen. Al die mensen komen er toch op terug en ik hoor nog wel eens: "Je zou hem maar los hebben gelaten, dan waren al deze leuke jaren hem ontzegd".

End note: Je kan van het diepste dal, op de meest roze wolk komen. Als je er zelf maar in geloofd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:10

Wat een heftig verhaal en tegelijk met een super einde! wat fijn dat jullie zo goed gaan en hij helemaal hersteld is weer. Met dit soort zaken moet je volgens mij ook een grote dosis geluk aan je (en je paards) zijde hebben.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:28

Wat heerlijk voor jullie *\o/*

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:48

Wouhh wat super fijn zeg,heel veel geluk nog!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:39

toppers !!! en of jullie er hard voor gewerkt hebben _/-\o_