Bloedworm 1150

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_Dance

Bloedworm 1150

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 15:59

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een maandje mijn eigen eerste paard. Nu heb ik een mestonderzoek gedaan en is ze helaas positief voor bloedworm met een waarde van 1150. Ik deed dit onderzoek omdat ze een beetje invalt en sloom is. Moet ik me zorgen maken bij deze waarde? Het staat op de site als een lichte besmetting maar ik weet er verder niks vanaf. Is gewoon ontwormen genoeg of? Wil ook sowieso de wei goed gaan uitmesten maar de wei kan wel een half jaar besmet blijven... wat adviseren jullie mij?

mino1

Re: Bloedworm 1150

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:12

In overleg met je veearts ontwormen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:12

Met een dergelijke besmetting zou ik nu ontwormen met moxidectine, dus equest of equest pramox. En dan over 6 weken nogmaals met ivermectine. Door na 6 weken weer te ontwormen, onderbreek je de cyclus nogmaals voordat ze echt weer eieren aan het uitscheiden is gegaan. De wormen (van de opgenomen eieren net na de vorige ontworming) zijn dan al wel weer in een dusdanig stadium dat ze gevoelig zijn voor ontwormingsmiddelen. 2 maanden na de 2e ontworming opnieuw testen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:01

Ik zou eerst met ivermectine ontwormen,dan na twee weken met moxidectine.
En dan als de werkzame stof is uitgewerkt weer ontwormen met ivermectine.
Dan kijken of je nog wat in de mest ziet.
Bloedwormen ben je niet zomaar vanaf.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:14

Gewoon overleggen met worm&co en voortaan daar je mestonderzoek doen. Zij houden dossier bij en zorgen ervoor dat je ontwormd met juiste middel en kijken naar waar je recent mee hebt onttwormd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:27

geerke schreef:
Ik zou eerst met ivermectine ontwormen,dan na twee weken met moxidectine.
En dan als de werkzame stof is uitgewerkt weer ontwormen met ivermectine.
Dan kijken of je nog wat in de mest ziet.
Bloedwormen ben je niet zomaar vanaf.

Wat is jouw reden voor eerst met ivermectine ontwormen? Ik twijfel altijd ertussen, maar ben uiteindelijk op eerst moxidectine uitgekomen omdat het doden van de bloedwormen in de darmen met ivermectine kan zorgen voor het massaal wakker worden van de ingekapselde wormen in de darmwand, die met het naar de darmwand trekken kunnen zorgen voor extra risico op koliek en darmschade.

Door eerst met moxidectine te ontwormen dood je ook die wormen, waardoor de reisschade niet aanwezig is, maar wel weer extra dode wormen in het lijf zitten, die daarmee ook een grotere reactie kunnen veroorzaken.

Lastig dus.

Bedoel je met uitgewerkt na 13 weken? Of wekelijks eitelling laten doen en dan als het boven de 60epg (epg = egg per gram; 60 epg = een ruime 5% van de oorspronkelijke telling. Dit is waarmee ze de grens waarop ze de werkzame periode vaststellen bij het ontwikkelen van een ontwormingsmiddel).

"Gewoon" 13 weken aanhouden vind ik tegenwoordig geen verstandig advies meer, omdat de 5% epg soms al na 5 tot 6 weken gehaald wordt met moxidectine, en met ivermectine zelfs al vanaf 4 weken.

Dat de erp (egg reapperance period) steeds verder teruggeloopt wordt ondertussen al dik 10 jaar benoemd, al is het artikel hieronder 7 jaar oud.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25458565/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:02

Ingekapselde wormen worden niet wakker van ivermectine.
Door eerst met ivermectine te ontwormen voorkom je een te masale sterfte,niet alleen van bloedwormen maar als er een lintworm zit gaat die ook nog dood.Mwer kans op koliek.
Ik meen dat voor de pramox 12 weken staat,maar die tijd staat voor de praziquantel,niet voor de moxidectine.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:18

Mijn DA zei laatst dat hij alleen pramox geeft aan paarden die regelmatig ontwormd worden (ik neem aan door de enorme worminvasie uit de darmwand te vooorkomen), dus mijn keus zou ook zijn ivermectine.
Lintwormen doden met ivermectine gaat alleen met een dubbele dosis, dus beter combi geven zoals Equimax.

Als je paard wat sloom is dan zeker ontwormen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:23

geerke schreef:
Ingekapselde wormen worden niet wakker van ivermectine.
Door eerst met ivermectine te ontwormen voorkom je een te masale sterfte,niet alleen van bloedwormen maar als er een lintworm zit gaat die ook nog dood.Mwer kans op koliek.
Ik meen dat voor de pramox 12 weken staat,maar die tijd staat voor de praziquantel,niet voor de moxidectine.

Zowel voor equest als voor pramox staat 12 weken, maar dat is dus al lange tijd achterhaald. Equest bestrijd geen lintwormen doordat het enkel moxidectine bevat. De ERP van lintwormen na praziquantel kan ik nergens achterhalen, ook niet in de bijsluiter van Equest Pramox of Equimax

De ingekapselde wormen komen vrij door de (plotselinge) afwezigheid van bloedwormen in de darmen, dus ivermectine zorgt daarmee wel voor het wakker worden van die wormen.

Als er enige verwachting van lintwormbesmetting is (meer dan een enkele worm), zou ik de eerste keer inderdaad niet met pramox ontwormen, maar gewoon met equest.

Citaat:
Lintwormen doden met ivermectine gaat alleen met een dubbele dosis, dus beter combi geven zoals Equimax.

Lintwormen worden ook niet gedood met een dubbele dosis ivermectine. Ivermectine en moxidectine doden lintwormen nooit. 1 van de 3 lintwormen wordt wel gedood door een dubbele dosis pyrantel, maar dat werkt weer nauwelijks meer tegen bloedworm en doordat het niet alle 3 de soorten lintwormen aanpakt, heeft het niet de voorkeur.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:29

Mizora schreef:
De ingekapselde wormen komen vrij door de (plotselinge) afwezigheid van bloedwormen in de darmen, dus ivermectine zorgt daarmee wel voor het wakker worden van die wormen.

Ja maar ongeveer zo veel als er wormen dood gaan in de darm. Als je alle ingekapselde larven in eens doodt kunnen er te veel gaatjes/wondjes ineens in de darmwand ontstaan. Tenminste zo is het mij uitgelegd :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:33

Wat naar Eline, beterschap voor je paard!
Geerke heeft er echt sjoege van hoor!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:45

irmaz schreef:
Mizora schreef:

Ja maar ongeveer zo veel als er wormen dood gaan in de darm. Als je alle ingekapselde larven in eens doodt kunnen er te veel gaatjes/wondjes ineens in de darmwand ontstaan. Tenminste zo is het mij uitgelegd :)

Dat is dus inderdaad mijn dilemma. Met het doden van de ingekapselde larven krijg je ontstekingen in de darmwand doordat er opeens dode/rottende wormen zitten. Met het levend laten van de larven en ze gaan migreren krijg je juist die gaatjes in de darmwand. Met een flinke besmetting waarbij er (minimaal) evenveel ingekapselde larven zijn als volwassen wormen in het darmstelsel gaat het dan dus om honderden tot duizenden gaatjes in de darmwand.