--

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_vg

--

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 12:29

--
Laatst bijgewerkt door Sammy_vg op 30-03-23 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Re: Zelfmutilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:33

Mijn arabier heeft het ook gedaan, hij beet in zijn bovenbenen.
Hij had toen last van flinke maagzweren.
Dan is al die pijnstillers/prednison niet bevorderend voor maagpijn.

Ik zou gaan voor een endoscopie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:36

Zijn er ook tekorten (vit./min.) uit de bloedonderzoeken gekomen? Wat waren de spierwaardes? Hengst of ruin? En is er iets bekend over maagzweren, zand in de darmen of pssm 1/2 ?

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 12:37

Brainless schreef:
Mijn arabier heeft het ook gedaan, hij beet in zijn bovenbenen.
Hij had toen last van flinke maagzweren.
Dan is al die pijnstillers/prednison niet bevorderend voor maagpijn.

Ik zou gaan voor een endoscopie.

Ik heb eind november al een endoscopie gedaan.. hieruit bleek dat hij (volgens de DA) ABSOLUUT geen maagzweer had. :\

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:40

Maar de problemen zijn na die tijd begonnen.
Maagzweren kunnen in een korte tijd ontstaan.

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 12:42

tamary schreef:
Zijn er ook tekorten (vit./min.) uit de bloedonderzoeken gekomen? Wat waren de spierwaardes? Hengst of ruin? En is er iets bekend over maagzweren, zand in de darmen of pssm 1/2 ?

Ik zal even de uitslag van het eerste bloedonderzoek bijvoegen. Hier zijn de leverwaardes dus nog ernstig verhoogt maar dat is nu verholpen. Hij is een ruin!
Voor een maagzweer ben ik eind november naar de kliniek geweest en hieruit bleek dat hij geen maagzweer heeft.

Zand is getest met het wormen onderzoek een aantal maanden terug. Ook niks.

Ben inderdaad ook in gesprek op het pssm forum om daar extra informatie te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:44

Ik heb een hengst gekend die het deed wanneer hij stress had. Na verloop van tijd ging het steeds beter. Hij beet in zn borstkast.

Aan de longe vind ik hem nog niet eens zo slecht lopen. Ik zou kijken of je zoveel als mogelijk stress kan voorkomen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:50

Nicje87 schreef:
Ik heb een hengst gekend die het deed wanneer hij stress had. Na verloop van tijd ging het steeds beter. Hij beet in zn borstkast.

Aan de longe vind ik hem nog niet eens zo slecht lopen. Ik zou kijken of je zoveel als mogelijk stress kan voorkomen.

Ben ik niet helemaal met je eens. Hij loopt heel behouden en vooral de staarthouding valt op.

Hij deed dit dus ook toen hij pijnstilling kreeg?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:54

heb je hem al even laten behandelen door een fysio, of osteopaat.
cranio sacraal zou in dit geval denk ik ook ontzettend goed helpen.
oh edit. niet goed gelezen , sorry.
is al fysio bij geweest,excuses

heeft hij in de paddock wel contact met andere paarden?
dus niet snuffelen,maar echt lijfelijk contact dus dat hi ook kan spelen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:56

Ik heb er 1 gehad die dit deed, die beet heel z’n flanken open. Een goede fysiotherapeut want hij zat muur en muurvast door alle spanning. Goede voeding en vooral sociaal contact is heel belangrijk. Die paarden zitten zo slecht in hun vel en vaak door de agressie worden ze alleen gezet. Bij die van ons ging het pas echt vooruit nadat hij een vriendje had en lekker de hele dag de wei opging. Dat heeft 6 maanden geduurd. Spirulina (eiwitten) en lucerne deed hij het heel goed op. Let op met als je medicatie want daar krijgen ze vaak ook nog maagpijn van. Als dat noodzakelijk is kun je van Naf de gastriAid bijvoeren dat beschermd de maagwand. En vooral rust en regelmaat. Bij die van ons hielp grondwerk (TT) ook heel erg goed om hem zekerder te maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:58

Zijn mijten en andere huidproblemen die niet meteen zichtbaar zijn uitgesloten?
Omwille van de gedragsverandering zou ik ook kijken of je cushing kan testen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:01

Ik heb TS gesproken nav een bericht in het pssm forum.

Ik vind de halshouding erg onrustig en apart te noemen. Ik zou eerst gaan voor een echo/röntgen van de hals en rug. Hierna evt testen op pssm.

Daarnaast denk ik dat stress een grote factor is voor de zelfmutilatie. Meer sociaal contact en vrije beweging lijkt me een goede eerste stap.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:06

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 13:07

Earth schreef:
Nicje87 schreef:

Ben ik niet helemaal met je eens. Hij loopt heel behouden en vooral de staarthouding valt op.

Hij deed dit dus ook toen hij pijnstilling kreeg?

Tegen de stress heb ik al het supplement 'ZZen' gebruikt, eigenlijk weinig verschil mee gemerkt.

Durf eigenlijk niet te zeggen of de staarthouding met pijnstillers anders was. De manier van lopen was wel hetzelfde. Mijn fysio heeft inderdaad ook al opgemerkt dat hij tijdens het rijden zijn staart niet draagt, waar andere hem netjes iets omhoog houden heeft hij hem plat op zijn billen.

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 13:09

ellepel schreef:
heb je hem al even laten behandelen door een fysio, of osteopaat.
cranio sacraal zou in dit geval denk ik ook ontzettend goed helpen.
oh edit. niet goed gelezen , sorry.
is al fysio bij geweest,excuses

heeft hij in de paddock wel contact met andere paarden?
dus niet snuffelen,maar echt lijfelijk contact dus dat hi ook kan spelen?
Hij staat inderdaad alleen in een paddock, met een draad er tussen waar andere naast staan.
Op de stal waar ik op dit moment sta is er geen mogelijkheid om ze samen in een paddock of op de wei te zetten.
Heb inderdaad al van meerdere mensen gehoord dat dit gedrag ook een vraag om sociaal contact kan zijn. Maar ik vind het zo vreemd dat het van de een op de andere dag begonnen is.

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 13:10

Ayasha schreef:
Zijn mijten en andere huidproblemen die niet meteen zichtbaar zijn uitgesloten?
Omwille van de gedragsverandering zou ik ook kijken of je cushing kan testen.
Yes vergeten te vermelden maar bij het tweede bezoek heeft ze ook een schaafsel meegenomen van alle benen om mijten uit te sluiten. Dit was dan ook negatief.

Ik lees bij cushing veel dat het bij oudere paarden voor komt (Bueno is 5) en dat ze er sloom van worden. Hij is eerder explosief. Is dit ook mogelijk bij cushing?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:11

is er een verband te leggen met de lasertherapie die eea heeft aangewakkerd, veroorzaakt, etc? of was dit al langer gaande?

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 13:13

ellepel schreef:
zou ook zeker dit artikel lezen

https://thehorse.com/16597/equine-self-mutilation/

is wel in het Engels
Ik denk dat ik alles wat op internet te lezen is over zelfmutilatie al gelezen heb. Bij de meeste gevallen komt het uit fysieke ongemak. Alleen wat mijn DA ook al aan gaf, het wordt zoeken naar een speld in een hooiberg. Want waar heeft hij pijn. En het is ook vreemd dat hij het ondanks de pijnstillers nog steeds doet. -O-

Of het zou toch een stress/hormoon dingetje moeten zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:13

Ik zou hem buiten in een kudde zetten om te kijken of hij daarmee beter wordt (desnoods nara een andere stal, apart op postzegeltjes paddock is echt verre van ideaal..) en preventief maagzweermedicatie gaan geven. Dat is ook een manier om uit te sluiten of het niet toch maagpijn is zonder een stressvolle endoscopie te laten doen. Zweren ontwikkelen zich echt razendsnel

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 13:15

troi schreef:
Ik zou hem buiten in een kudde zetten om te kijken of hij daarmee beter wordt (desnoods nara een andere stal, apart op postzegeltjes paddock is echt verre van ideaal..) en preventief maagzweermedicatie gaan geven. Dat is ook een manier om uit te sluiten of het niet toch maagpijn is zonder een stressvolle endoscopie te laten doen. Zweren ontwikkelen zich echt razendsnel

Kan je maagzweermedicatie gewoon bij de DA halen? En zitten hier nog negatieve bijwerkingen aan mocht hij geen maagzweren hebben?

celticpony schreef:
is er een verband te leggen met de lasertherapie die eea heeft aangewakkerd, veroorzaakt, etc? of was dit al langer gaande?
Ik was er in eerste instantie vanuit gegaan dat er door het laseren teveel afvalstoffen vrij zijn gekomen wat zijn lever op dat moment niet aan kon omdat die misschien een verminderde werking heeft. Dit ook omdat de leverwaardes dus afwijkend waren.
Nu zijn de waardes weer verbeterd en gaat het gedrag door, dus het zou kunnen dat het nu aanwenning is geworden, maar mijn eerst theorie klopt dus niet meer ;(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:17

Ik zou hem ook verplaatsen.
Eerst het geestelijke op orde hebben.
Een (jong) paard hoort buiten te kunnen spelen met andere paarden. Niet op een klein stukje, maar waar ze echt elkaar kunnen uitdagen. Vooral ruinen doen dit echt. Hebben dat ook echt nodig om fris tussen de oortjes te blijven. En dan ook langer dan een paar uurtjes.
Daar zou ik beginnen voordat ik allemaal lichamelijk dingen zou gaan onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:21

Wat een vervelende situatie.

Hoelang heb je de pony al? Komt bij uit Spanje gezien het ras? Wat is er bekend over zijn verleden.

Sammy_vg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 13:23

DuoPenotti schreef:
Ik zou hem ook verplaatsen.
Eerst het geestelijke op orde hebben.
Een (jong) paard hoort buiten te kunnen spelen met andere paarden. Niet op een klein stukje, maar waar ze echt elkaar kunnen uitdagen. Vooral ruinen doen dit echt. Hebben dat ook echt nodig om fris tussen de oortjes te blijven. En dan ook langer dan een paar uurtjes.
Daar zou ik beginnen voordat ik allemaal lichamelijk dingen zou gaan onderzoeken.

Dit lijkt inderdaad steeds meer een optie te worden..
Ik kan alleen hier in de omgeving geen stal vinden die aan mijn eisen voldoet.
Dat hij het hele jaar door naar buiten kan met vriendjes en dat ze een binnenbak hebben. Die combinatie lijkt onmogelijk.

brokjes schreef:
Wat een vervelende situatie.

Hoelang heb je de pony al? Komt bij uit Spanje gezien het ras? Wat is er bekend over zijn verleden.

Hij is vanaf maart van mij en in januari/februari naar Nederland gekomen uit Spanje. Ik denk dat hij daar niet het leukste leven heeft gehad aangezien hij nogal wat littekens + brandmerk heeft..

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:25

[/quote] Ik was er in eerste instantie vanuit gegaan dat er door het laseren teveel afvalstoffen vrij zijn gekomen wat zijn lever op dat moment niet aan kon omdat die misschien een verminderde werking heeft. Dit ook omdat de leverwaardes dus afwijkend waren.
Nu zijn de waardes weer verbeterd en gaat het gedrag door, dus het zou kunnen dat het nu aanwenning is geworden, maar mijn eerst theorie klopt dus niet meer ;([/quote]

het lijkt mij helemaal geen gekke gedachtegang, als hij "geleerd" heeft dat automutilatie helpend werkte door de stofjes die vrij kwamen, dat het dan juist tot een zich herhalend patroon kan ontwikkelen. dan zou de insteek van afleiding/stressreductie een hele goede zijn als fysiek en medisch alles uitgesloten kan worden.
succes met je zoektocht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:26

Wel met goede buitenbak? Dan kun je ook bijna het hele jaar door rijden?

Misschien kun je een advertentie plaatsen op marktplaats?
Succes, want dit lijkt me heel naar voor jou om te zien.