Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 19:49

Gaan we van het ene paard in de lappenmand, naar het andere paard in de lappenmand :x

Tijdlijn:
Vrijdag 5 februari vond ik mijn veulen met een kleine draadwond aan de binnenkant van de sprong. Het was zo'n 4cm lang, maar stond vooral open en het ging steeds verder open staan. Dierenarts gebeld en het moest inderdaad gehecht worden.
Het zag er toen zo uit.
Afbeelding

Ze is in het verband gezet omdat het een beweeglijk gebied is en er kans was op verder scheuren en/of vorming van wild vlees door het bewegen. Door het verband met een dikke laag watten er tussen werd het geïmmobiliseerd. Ze is op een klein stukje bij stal gezet, zodat ze ook niet kon rennen (staat in een paddock paradise). Allemaal heel fijn, zo net voor de sneeuwval :x
Op dinsdag is het verband gewisseld en toen kwam er iets vocht uit, maar verder zag het er super uit. Dus opnieuw in het verband gezet.
Afbeelding

Afgelopen zaterdag heb ik zelf het verband gewisseld, maar ik vond het er niet lekker uit zien. Kwam wat rommel uit en 2 van de 4 hechtingen gesprongen. Ik heb het geappt naar de dierenarts en advies was: schoonmaken, schoon gaasje er op en weer verbinden, dinsdag opnieuw contact voor de verbandwissel.
Afbeelding

Helaas was mijn constructie niet zo goed, dus het verband is helaas vanmorgen afgezakt. Ik kreeg het zelf niet voor elkaar, want mevrouw is het (heel begrijpelijk!) zat en ze heeft er last van. Daarom heb ik de dierenarts maar weer gebeld en ze is gekomen om het verband te wisselen. De hechtingen zijn er uit gehaald, want die hadden inmiddels geen nut meer. Helaas is er wild vlees vorming te zien.
Aan de rechterkant is het prachtig aan het dichtgroeien, maar in het midden en links groeit het van binnenuit harder dan aan de randen. En dan krijg je dus wild vlees.
Afbeelding


Ze is opnieuw in het verband gezet, met Terra-Cortril zalf om het wild vlees hopelijk te beperken en ze moet zich echt rustig houden. Vertel dat maar eens aan een veulen :+
Vrijdag komt de dierenarts weer om het verband weer te wisselen en te kijken hoe ze er dan bij staat. Mocht er teveel wild vlees zijn, dan gaan ze volgende week maandag een deel weg snijden. En zo niet, dan is het even afhankelijk van hoe het er uit ziet wat het vervolg gaat zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik super trots op haar ben. Ze houdt zich heel kalm en rustig gelukkig, alleen het verband wisselen gaat niet meer met een praam of zonder verdoving. Maar dat snap ik allemaal wel :(:)

Wie heeft er ervaringen met een soortgelijke situatie? Is er nog iets dat ik vrijdag mee kan nemen naar de dierenarts voor herstel en aanpak?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 15-02-21 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:51

Honingzalf werkt heel vaak als tierelier

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 19:57

Ja voor wondgenezing heb ik daar ook zeker goede dingen van gezien. Maar niet specifiek voor wild vlees vorming. Dat vind ik wel een spannende. De zalf die er nu op zit schijnt hier wel heel goed voor te zijn. Maar ik heb er zelf dus geen ervaring mee verder, behalve die ik nu op doe.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:03

Duurt lang maar komt goed.

Honingzalf werkt wel goed voor de genezing maar gaat verder wildvleesvorming niet tegen. Al vind ik het op de foto nog best meevallen, de wondranden kunnen er nog over groeien. Als er te veel wildvleesvorming is moet het vaak idd bijgesneden worden maar 'teveel' is naar het oordeel van de DA.

Een zalf die geweldig goed werkte op beenwonden is vulketan, maar weet niet of het al terug op de markt is.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 20:15

Ja het valt nu nog mee inderdaad. Het is iets dikker. Maar het moet niet verder groeien zeg maar. Dan is de kans er dat het mooi geneest. Het is nu afwachten tot vrijdag. Zoals de dierenarts zei: het is een stom klein wondje, maar op de verkeerde plek.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:17

Bij wild vlees werkt wegsnijden goed en erna Betnelan zalf erop smeren en goed inpakken

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:18

Hier jaren terug hetzelfde gehad, wond was geniet, maar terug open gegaan.
Daarna vulketan gesmeerd en is echt mooi genezen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:19

Lotagen erop doen, dat had ik van de dierenarts gekregen voor de wond van Mel. Wel alleen op het wildvlees en NIET op gevoelige huid/in open wond smeren want dat doet gemeen zeer!

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:17

Lotagen kan inderdaad goed werken!
Een pony van mij heeft in het verleden een soortgelijke wond gehad. Zij had zoveel wildvlees dat de kosten niet meer voldoende werkte. We hebben toen waterstofperoxide gebruikt. Super! Voordeel is ook dat de pus er uit borrelt. En de wond heelt daarna ook mooi vanaf de buitenste randen naar binnen dicht.

Beterschap!

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:25

supertammy schreef:
Lotagen kan inderdaad goed werken!
Een pony van mij heeft in het verleden een soortgelijke wond gehad. Zij had zoveel wildvlees dat de kosten niet meer voldoende werkte. We hebben toen waterstofperoxide gebruikt. Super! Voordeel is ook dat de pus er uit borrelt. En de wond heelt daarna ook mooi vanaf de buitenste randen naar binnen dicht.

Beterschap!


Hoe heb je dit erop gesmeerd? Met een doek?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:34

Met handschoenen aan, en dan met een wattenschijfje

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:39

Bij mijn pony is de eerste dagen Melgisorb 10x10 gebruikt (door de helft).
De dierenarts waste het eerst stevig, ik vermoed dat ze hibiscrub gebruikte, in ieder geval geen betadine. Dan goed spoelen, beetje drogen, dan de melgisorb erop (vastzetten met een stukje leukoplast) en dan verbinden met polsterwatten en vetwrap.

Indien gewenst heb ik wel foto’s, wonden waren nog een tikkie heftiger dan die bij jouw veulen. Is helemaal goedgekomen, al hadden de DA’s er in het begin een beetje een hard hoofd in.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 21:42

Foto’s mogen via pb :j

Ik ga even een lijstje maken. Bedankt voor het meedenken in ieder geval! Erg fijn :j
De wond is nu nog open overigens, dus niet alles kan er op.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:45

Ik kan je echt Dermiel wondspray aanraden, is ook op basis van honing, werkt erg goed en het fijne is dat je het er zo o kan sprayen, geen gesmeer.

Heb een pony jaarling gehad die zijn been lelijk open had gehaald, was echt een gapend gat ter grote en diepte van een vuist in de boeg, is er echt goed van genezen door gebruik van Dermiel

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:46

De Dermiel was toen op aanraden van dierenarts, die gebruiken het zelf ook op de paardenkliniek.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 21:50

Oh dat klinkt interessant. Is dat alleen voor wondgenezing of ook ter voorkoming van wild vlees? Spray kent ze nog niet, dus dat is dan wel weer een spannende.

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:52

Mijn paard heeft een bijna vergelijkbare wond gehad ook op die plek (iets meer echt voorkant sprong, iets minder naar binnen dus) en dat heeft de dierenarts niet eens geprobeerd te hechten i.v.m. de beweeglijke plek. Ik moest het in het begin iedere dag schoonmaken en daarbij de nieuwe huidcellen die zich in de wond vormden wegwrijven met een gaasje. Klinkt heel tegenstrijdig, maar daardoor is de wond vanaf de wondranden netjes naar binnen toe dichtgegroeid en hebben de huidcellen die zegmaar random verspreid door heel de wond ontstonden niet de kans gehad wildvlees te vormen. Er mocht ook absoluut geen korst op komen. Ik smeerde er ook honingzalf op. Wond is uiteindelijk een mooi klein streepje geworden en was wel wat groter nog dan deze. Ik heb er foto's van mocht je interesse hebben :)

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 21:54

Ja graag :j
Hier groeit het inderdaad ook te snel van binnenuit. Of te langzaam aan de randen. In ieder geval niet in dezelfde snelheid.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:55

Smeren, smeren en smeren met honing zalf. Eventueel kan je wild vlees aanstippen met zilvernitraat.

Dit veulen had zich ook ergens aan verwond. Ook gehecht maar helaas hebben de hechtingen ook niet gehouden. Even hebben we het kunnen verbinden maar ze best her verband eraf. Daarna alleen maar gesmeerd met honingzalf. Wond is compleet dichtgedaan zonder wild vlees en alleen als je het weet zie je een kleine verdikking
Even in een spoiler gezet
Spoiler:
Afbeelding

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:10

Hier een vermoedelijke draadwond in de oksel van een jaarling. Hechten ging niet op deze plek. Dagelijks meerdere keren gesmeerd met honingzalf van Mesitran en echt supermooi genezen. Nooit een litteken of verharding aan over gehouden.


Afbeelding

Afbeelding

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:11

Mesitran gebruikte ik inderdaad ja, kon even niet op de naam komen net :)

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 01:40

Daihyo schreef:
Oh dat klinkt interessant. Is dat alleen voor wondgenezing of ook ter voorkoming van wild vlees? Spray kent ze nog niet, dus dat is dan wel weer een spannende.


De spray is niet zo spannend is een pompspray.
Ik zal even kijken of ik nog foto's terug kan vinden van toen, de wond is toen echt heel mooi genezen.

Of het specifiek ter voorkoming van wild vlees is durf ik niet te zeggen, de wond was toen groot genoeg dat het zeker zorgelijk was dat er wild vlees zou komen, maar is toen niet gebeurt, wond was niet te hechten toen, te grote lappen huid waren eraf.
Er is zelfs geen wit vacht op gekomen er is gewoon de normale kleur vacht terug gekomen, enige wat je nog ziet is een hele dunne Y in zomervacht, maar als je het niet weet zie je zelfs die niet.
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 16-02-21 02:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 02:16

De eerste foto zoals ik hem aantrof maar even in spoiler gezet...
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding
Op de kliniek heeft hij 4 weken gestaan.
In begin spoelen en gebruik van Dermielspray

Afbeelding
De wond na 4 weken toen hij weer thuis kwam, de wond hoefde nu niet meer gespoeld te worden alleen gebruik van Dermiel moest nog voort gezet worden, net zolang tot de wond dicht was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De laatste foto is de wond nog na ca 3 maanden, is dus nog veel verder weggetrokken, zal een zoeken of ik daar ook nog een foto van kan vinden.
Afbeelding



Gevonden! :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 16-02-21 02:25, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 02:23

Wat hier altijd goed heeft gewerkt en ik ook na aanraden bij anderen goede resultaten heb zien halen is koffie :j gewoon gemalen koffie.

Wond schoonmaken, betadine erop doen en dan gewoon vol gooien met koffie. Door de betadine blijft het goed plakken.

Scheelt enorm in de wildvleesgroei en een bijkomend voordeel is dat vliegen het haten!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen gezocht met (draad)wond en wild vlees *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 18:15

Mijn eerste paard heeft een draadwond op de pijp gehad tot op het bot. Het zag er vergelijkbaar uit als bij jouw wond. In het begin moest de dierenarts een paar keer wildvlees wegsnijden. Na 3 weken mocht het verband af blijven. Daarna moest ik het 2x per dag schoonmaken en dermagel erop smeren. Het heeft wel lang geduurd, totdat het dicht was.