Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:13

Het is me nog niet duidelijk of je al eens een langere tijd droog hooi hebt gevoerd? Welk resultaat gaf dat?

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:06

Zo heb ik een paard gehad dat zand in de darm had waarbij wel gekozen is voor parafine ondanks de water diarree die dit paard had.
Daar bleek het paard vervolgens ook maagzweren te hebben, omdat het in een visuele cirkel zat.
Zand in de darm = minder eten = maagzweren ontwikkelen = minder eten door de maagzweren.

Utrecht heeft mij hier heel goed bij geholpen, dus wellicht een idee om daar je dossier eens neer te leggen voor een andere blik?

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 19:14

@ Ninx; bij ons op stal hebben ze alleen voordroog, dit krijgen ze ook onbeperkt in het land. Hier kan ik helaas geen verandering in aanbrengen ☺️

@ ivy_power89; ah ja dan heb je inderdaad wel een vicieuze cirkel! Wat fijn dat Utrecht daar zo goed bij geholpen heeft! Mus heeft gelukkig altijd wel goed gegeten en gemest en de behandeling tegen zand is goed aangeslagen. Net als de behandeling tegen zweren. Nu nog uitvinden waarom zijn buikpijn blijft bestaan. Dank voor jouw reactie!

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:43

AdemoJoey ik ben vergeten te schrijven dat je een top baasje bent met een leuk paard en ik het allemaal heel sneu vindt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:49

AdemoJoey schreef:
@ Ninx; bij ons op stal hebben ze alleen voordroog, dit krijgen ze ook onbeperkt in het land. Hier kan ik helaas geen verandering in aanbrengen ☺️

@ ivy_power89; ah ja dan heb je inderdaad wel een vicieuze cirkel! Wat fijn dat Utrecht daar zo goed bij geholpen heeft! Mus heeft gelukkig altijd wel goed gegeten en gemest en de behandeling tegen zand is goed aangeslagen. Net als de behandeling tegen zweren. Nu nog uitvinden waarom zijn buikpijn blijft bestaan. Dank voor jouw reactie!


Is er een mogelijkheid dat je bespreekt dat je de kans krijgt het te testen?
Dus een stuk afzetten in de wei/ paddock (evt met stalgenoot), en zelf wat droog hooi inkopen en dat bijvoorbeeld een maand voeren?
Dat je daarna de rekening opmaakt?
Zijn toch veel paarden die letterlijk ziek worden van verpakt hooi. Zou zo zonde zijn als je veel onderzoeken en medicatie betaald en je paard er met droog hooi al enorm op vooruit gaat.
Ik begrijp het dilemma, en snap dat je daar dan wellicht niet kan blijven als droog hooi beter voor hem is.
Maar het lijkt me enorm de moeite waard dat te proberen.
Hopelijk is er voor een bepaalde tijd een plan te maken.

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:04

zou het wel proberen als het even kan.
ik heb een merrie die dus niet tegen voordroog kan met een licht zure geur.
hooi in plastic kan, gewoon hooi kan,dan is het een blij paard met mooie mest
maar als er iets meer vocht in zit en het ook maar minimaal zuur ruikt gaat haar darmflora op de hobbel en gaat ze acuut aan de waterdunne mest met bijbehorende buikpijn.
bij haar is dat trouwens het probleem, die darmflora
maar jouw dier mest wel goed he, anders zou je nog eens kunnen overleggen of het zin heeft om te transfauneren.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:19

Bij mijn paard bleken deze klachten door een deels verlamde slokdarm te komen. Zand eten, zweren, hoofdschudden, meer problemen tijdens stalperiode. ( zie megaoestrophagis topic)
Alle dierenartsen kwamen op darm problemen maar niemand keek aan de voorkant.
Dit kon alleen gezien worden door een onverdoofde scopie. Eerst met verdoofde scopie zagen ze wel de zweren maar niet de oorzaak, de focus lag iedere keer op maag en darmen.
Sterkte met je paard.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:43

Bij mij op stal voeren ze ook alleen voordroog. Ik heb uiteindelijk afspraken kunnen maken dat ik mijn eigen hooi mag voeren. Deze kosten komen nog bovenop mijn stalkosten.
De paarden staan bij ons in een mega grote paddock waar ze dus ook voordroog gevoerd krijgen. Mijn kleine gelukje is dat mijn paard totaal onder in de rang staat en dus ook niet de kans krijgt om te eten van het hooi.
Het vraagt hierdoor van mijn kant erg veel aanpassingen omtrent het houden van mijn paard aangezien hij ook niet te lang zonder voer (hooi) mag staan.
Elke dag voor 09.00 op stal ivm het geven van medicatie.
Om 10.00 gaat hij naar buiten
Om 14.00 haal ik hem weer binnen waar een 6kg hooinet hangt
Om 19.00 ben ik weer op stal om hem zijn avondeten te geven en zijn hooinet voor de nacht te vullen.
Hij staat helaas weinig buiten, maar het is dit of weer achteruitgang door te weinig maagvulling en koliek door het voordroog.
Deze week komt er een camera in zijn stal te hangen zodat ik hem continu in de gaten kan houden :o

Ik zou echt proberen om hem over te zetten op droog hooi, er zijn zoveel paarden die er van opknappen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:23

valine schreef:
Bij mij op stal voeren ze ook alleen voordroog. Ik heb uiteindelijk afspraken kunnen maken dat ik mijn eigen hooi mag voeren. Deze kosten komen nog bovenop mijn stalkosten.
De paarden staan bij ons in een mega grote paddock waar ze dus ook voordroog gevoerd krijgen. Mijn kleine gelukje is dat mijn paard totaal onder in de rang staat en dus ook niet de kans krijgt om te eten van het hooi.
Het vraagt hierdoor van mijn kant erg veel aanpassingen omtrent het houden van mijn paard aangezien hij ook niet te lang zonder voer (hooi) mag staan.
Elke dag voor 09.00 op stal ivm het geven van medicatie.
Om 10.00 gaat hij naar buiten
Om 14.00 haal ik hem weer binnen waar een 6kg hooinet hangt
Om 19.00 ben ik weer op stal om hem zijn avondeten te geven en zijn hooinet voor de nacht te vullen.
Hij staat helaas weinig buiten, maar het is dit of weer achteruitgang door te weinig maagvulling en koliek door het voordroog.
Deze week komt er een camera in zijn stal te hangen zodat ik hem continu in de gaten kan houden :o

Ik zou echt proberen om hem over te zetten op droog hooi, er zijn zoveel paarden die er van opknappen.


Off topic maar wat slecht van jouw stal dat je paard zó buiten moet staan, in een kudde waar hij niet kan eten. Iets wat je normaal gesproken natuurlijk wèl wil.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:33

Hier doet paard het ook beduidend beter op hooi.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 18:05

Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties!! Ik reageer later nog even op alle (privé)berichtjes, maar wilde jullie eerst even updaten en moet eerst alles voor mijn paard regelen (naast mijn werk).

Ik heb wel een (voor mij) nog aantal belangrijke vragen;
1. welke probiotica raden jullie aan?? Horseflex? PUUR? NAF?
2. Hoe kan ik zijn vitamine E het beste aanvullen?
3. Ik heb al een Himalayaliksteen, maar hier kijkt hij niet naar om. Is er een andere (niet zoete) mineralenliksteen?

Zouden jullie je ervaringen willen delen?


Hierbij de update;

1. Helaas heeft de Succeed Fecal Test uitgewezen dat zijn zweren nog steeds aanwezig zijn, mogelijk ook weer in ergere mate.
2. De dunne darm werkt gelukkig nog steeds.
3. De dikke darm ziet er goed uit en voelt goed, de bekkenbodem voelt van binnen ook goed. In de dikke darm zit nog een heel klein beetje zand, maar dit is van een normale gradatie en is acceptabel. Dit kwam ook uit het mestonderzoek. Hij hoeft ook geen ontworming.
4. De blindedarm ziet er stukken beter uit dan de laatste keer.
5. Nieren zien er goed uit.
6. Bloeduitslag gaf geen bijzonderheden.
7. De glucose opnametest gaan we nog niet doen, lijkt (gelukkig) geen meerwaarde te hebben.
8. Het is door bepaalde verbeteringen en ook mogelijke achteruitgang, maar tegelijkertijd gelijkblijvende klachten niet duidelijk wat nou zijn buikpijn veroorzaakt; is er nog een onderliggend, ander probleem? Hij heeft de dierenarts wel duidelijk laten zien dat hij pijn heeft, sneu voor Mus, maar fijn voor mij. Hierdoor is het namelijk niet alleen mijn vertaling naar de dierenarts, maar heeft hij het zelf ook geuit.

Wat moet ik doen;

1. Fysio laten behandelen (al benaderd)
2. Tot maart nog 2 capsules Prednisolon per dag. Vanaf maart mag er afgebouwd worden naar een maand lang 1 capsule per dag. Vanwege dat de blindedarm er beter uit ziet, maar ook vanwege de toename van zijn gewicht (van 434kg wat een goed gewicht was naar 462kg)
3. Sucralfaat gedurende de restperiode van de Prednisolon
4. Equi Philo Gastro blijven geven
5. Vitamine E aanvullen
6. Mineralenliksteen
7. Voer veranderen. Fiber Arab afbouwen en tegelijk Marstal Gastro opbouwen voor de duur van 3 weken. Na 3 weken Fiber Arab verder afbouwen en aanvullen met de Marstall Force erbij. Voedingsdeskundige gaat mij hierbij helpen, zodat ik geen tekorten of overdoseringen creëer.
8. Probiotica geven
9. Erik Laarakker benaderen (al gedaan).

Over 2 maanden evaluatie. Nog steeds klachten, dan scopie van de maag en biopt van de dunne darm.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:44

Zo je hebt niet stil gezeten.
Wat betreft probiotica, wij gaven NAF of anders gedroogd zeewier.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 19:01

@ Morganlefay; haha nee zeker niet! En dit is maar een gradatie van alle info. Ik zit helemaal vol. Bedankt voor je aanbeveling voor NAF! Helaas zie ik net dat hier gluten in zitten... En we gaan overstappen op glutenvrij voer. Dus ik moet toch even verder kijken.
Het gedroogde zeewier; wat doet dat precies?

Dit geldt overigens ook voor vitamine E-supplementen, daar zitten ook (voor mij) verrassende elementen in. Ik heb de voedingsdeskundige zojuist gevraagd hier ook in mee te denken. Ik heb morgen een afspraak met haar.

Wat betreft de liksteen werd ik getipt op deze; https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/pnminerals.html Ik ben hier wel benieuwd naar!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:02

Hier optima forma gegeven van de paardendrogist

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:13

Neem eens contact op met de polderheks op Facebook, zij had ook zo'n vreemd geval en heeft met verschillende kruiden haar paard er weer bovenop gekregen. Wie weet heeft ze nog een andere invalshoek voor je ter ondersteuning.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 19:16

@ Biancaaaa Dank! Dat ziet er goed uit!!

@ Prairy: Dank voor jouw tip! Ik heb Erik Laarakker (waarschijnlijk) en de voedingsdeskundige die zich erover gaan buigen, maar ik zal haar in gedachten houden :)

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:13

Ik blijf bij mijn yakult, werkt super en kost geen drol.
Ik zou ook eens naar biergist kijken als onderhoud na de probiotica kuur.
Waarom zou je vitamine e bijgeven als er geen tekort is?

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:41


AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:54

@ Wildgirl; Yakult vind ik nog steeds een mooi idee! Wel zit er vrij veel suiker in en dat probeer ik juist heel erg naar beneden te brengen. Hij is door de Prednisolon in 3 maanden 28kg aangekomen en heeft nu echt overgewicht. Ook een riskante combi met de Prednisolon (risico hoefbevangenheid). Wel bedankt voor jouw optie!!

@ ivy_power; Dat ziet er goed uit!! Dank voor de tip!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:57

Hij is wel tegen lintworm ontwormd? Die zie je niet in mest en bloedonderzoek en die zitten in de dunne darm.

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:58

@ts dat hoor ik vaker maar een gemiddeld paard van zo'n 600 kg krijgt in 10 happen ruwvoer net zoveel suiker binnen als er in een flesje yakult zit.

Edit, op de kilo of anderhalve kilo wat een gemiddeld paard p.d aan suiker binnenkrijgt is dit dus peanuts ;)

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:09

Ik vind het echt heel bizar om te lezen dat iemand zoveel energie tijd en geld in onderzoeken steekt, en niet probeert om droog hooi te voeren :o mijn eerste paard heeft darmklachten gekregen door mindere kwaliteit voordroog, met een aantal keren lichte gaskoliek tot gevolg, wat kleine stukjes afgestorven darm tot gevolg had waardoor hij voordroog steeds slechter kon verteren. Ook uitstekende kwaliteit voordroog kon hij niet meer tegen. Mijn huidige merrie leek hier geen issues mee te hebben, maar vond ik ook nooit helemaal happy. Als test twee maanden droog hooi gevoerd, en ook zij is hier veel vrolijker onder. Misschien mede door mijn persoonlijke ervaringen, maar het ruwvoer wat je de gehele dag door en het hoofdbestanddeel van zijn voeding is, heeft zo’n impact op de vertering en bacteriecultuur in je paard, dat ik dat hoe lastig ook om te realiseren, wel zou uitproberen.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:29

@ geerke; hij heeft alleen ontwormingen met Equist Pramox gehad. Hij heeft in mei wel een scopie van zijn maag en dunne darm gehad. Hadden ze het dan moeten / kunnen zien?

@ Wildgirl; daar heb je een punt. Ik neem het mee in de opties!

@ jade, ik doe dit niet voor mijn lol... En er zijn daadwerkelijk problemen gevonden die losstaan van het hooi, dus dat monitor en zoek ik eerst uit. Ook om te zien welke behandelingen zin hebben (tot nu toe 100% score!) en welke neveneffecten er te zien zijn. Daardoor moet hij bijvoorbeeld helaas tijdelijk weer even op de Sucralfaat. En ik begrijp dat voordroog beter zou zijn, maar er zijn eerst nog andere opties die ook beter uit te voeren zijn. En alles tegelijk veranderen heeft niet de voorkeur, omdat je dan niet weet wat werkt. Dit zijn de voorliggende stappen. Als het überhaupt mogelijk is om droog hooi te vinden, op te slaan, hij een aparte wei kan krijgen, daar andere paarden bij in kunnen, hij beschut kan staan in die wei enz, enz. enz. Hoe graag ik het ook zou willen, dit is niet makkelijk te realiseren, als dat al kan

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:47

TS, dat snap ik hoor, en vind het bewonderenswaardig om te lezen hoeveel energie je erin steekt. Maar in mijn optiek is alles wat je bijvoert in de vorm van probiotica, sucralfaat en andere supplementen een lapmiddel als er daadwerkelijk een issue in het soort ruwvoer is.
Overigens heb ik daar zelf ook positieve ervaringen mee hoor, equistro gestamesh kan ik nog aan je lijstje toevoegen :)

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:55

@ jade, ja ik snap jou ook.. Ik wil niet aan symptoombestrijding doen maar de oorzaak aanpakken. Gezien de omstandigheden hoop ik (misschien tegen beter weten in) dat de oorzaak niet in het hooi ligt.
Bedankt voor de tip over Equistro Gestamesh! Hier ben ik nog niet bekend mee, ik zal het opzoeken