Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 14:12

Hoi lieve Bokkers,

Zouden jullie asjeblieft met mij mee willen denken? Ik heb een fantastisch leuk paardje (Arabier, 4 jaar, bijna 5) sinds augustus 2019. Hij is klinisch en röntgenologisch goedgekeurd, waarna ik hem gekocht heb. Het was mij van tevoren wel opgevallen dat hij vaak met zijn hoofd zwaaide en kauwende bewegingen in de lucht met gekanteld hoofd maakte. De eigenaresse gaf aan dat het paard door zowel fysio, als osteo als tandarts bekeken was en er geen redenen gevonden waren. Mijn eerste gedachte was pijn/ongemak, maar na volledige goedkeuring door kliniek ben ik toch voor hem gegaan. Overigens heb ik zeer goed contact met de vorige eigenaar :)

Vervolgens liep hij in maart 2020 een wondje tegen de hoefrand op. Hierdoor kon hij bijna 2 weken lang het land niet in. Binnen die 2 weken werd hij ineens heel erg ziek. Zijn temperatuur is 40.6 geweest, ernstige koliekklachten. 3x op zand getest, kwam niets uit. Wel hoge ontstekingswaarden, dus met antibiotica behandeld. Hij knapte hiervan op, maar de buikklachten bleven. Hij was ook behoorlijk afgevallen. De buikpijn bleef. Vaak rechtsachter, maar op een gegeven moment ook linksachter en meer naar voren. Opnieuw bloedtest; licht verhoogde spierenzymen/witte bloedcellen en hemoglobine. Vervolgens in mei 2020 met hem naar de kliniek gegaan. Hier werd d.m.v. röntgen van de dikke darm een grote lading zand gevonden. Een deel was ook samengeklonken. Vervolgens behandeld met Psylliumzaad, maar hier werd hij zo ziek van dat hij ondanks licht geïrriteerde maag/dunne darm (dunne darm werkte ook niet) toch op Metacam moest. Dit ging mis. Hij werd heel ziek. Vervolgens overgestapt op Duivelsklauw als pijnstiller, dat ging goed. Dit heb ik een aantal maanden, elke maand 10 dagen lang volgehouden. Parrafine was geen optie, gezien dat laxerend werkt en over het samengeklonken stuk zand heen zou gaan.

Maar de buikpijn bleef. Nog steeds wisselend. In november 2020 wederom naar de kliniek en toen werd er geconstateerd dat hij in zijn maag en dikke darm zweren had en dat zijn blindedarm er afwijkend uit ziet. Het zand is wel enorm verminderd en zijn dunne darm werkt weer. Vervolgens is Mus op Sucralfaat en Prednisolon gezet. Hij reageerde naar op de Sucralfaat, dus na overleg met de kliniek aangevuld met Equi Philo Gastro (zeer goede ervaring mee!) en daardoor werd zijn reactie wat rustiger. Wel moest ik stoppen met de Psyllium gezien hij zo heftig reageert, de lijnzaadolie zorgt hopelijk nog voor enige afvoer van het zand. Op 20 december 2020 wordt duidelijk dat de zweren sterk verminderd zijn! Maar toch blijft buikpijn.. links/rechts/voor/achter, het wisselt, soms meerdere plekken tegelijk. Hoe ik dat zie? Soms mag ik zijn buiksingels van de deken al niet eens benaderen (hij is normaliter hartstikke vriendelijk), zijn buik en flanken zijn op/ingetrokken, minste aanraking geeft pijn, kijkt dan boos, hapt, trapt met been naar de plek, de kauwende bewegingen in de lucht verergeren, hij gaapt, hij rekt zich geheel uit, zwaait met zijn hoofd, is in zichzelf gekeerd/teruggetrokken, opgetrokken neusvleugels, geen looplust, loopt korter/licht onregelmatig enz, enz. Klachten die in de laatste periode weggetrokken zijn is de staart die hij strak tussen zijn billen hield, het zéér overdreven naar links dragen van zijn staart, zijn vacht is nu glad ipv dat het overeind staat, zijn gewicht is enorm toegenomen en hij is helderder.

Inmiddels staat Mus alleen nog op de Prednisolon, Equi Philo Gastro en lijnzaadolie. Afgelopen dinsdag heb ik de uitslag van de glutenallergietest ontvangen; negatief. Helaas. Dit had veel klachten kunnen verklaren en had een relatief simpele oplossing de uitkomst voor hem kunnen betekenen.

Woensdag gaan we weer naar de kliniek. Het volgende staat op de planning;
- Echo dunne darm (huidige werking?)
- Echo blindedarm (heeft Prednisolon voor verbetering gezorgd?)
- Röntgen dikke darm (zand; zelfde/meer/minder?)
- Röntgen linkervoorbeen (schade door diepe wond/Einschuss na 1e week Prednisolon?)
- Succeed Fecal Test (zweren; zelfde/meer/minder?)
- Bloeduitslag vergelijken met mei 2020 (spierenzymen/witte bloedcellen/hemoglobine? En daarnaast opname vitamines e.d.?)

De kliniek denkt daarnaast aan een glucose opnametest. Maar dit schijnt wel weer heftig te zijn m.b.t. vasten en de stress van het moeten verblijven op de kliniek. Dat geldt ook voor een evt nieuwe scopie van de maag en een biopt van de dunne darm. Dat kan voor terugkeer van heel veel klachten zorgen en wederom voor een hele intensieve behandeling zorgen... Laatste optie die de kliniek noemt is een laparoscopie en laparotomie om een biopt van de dikke darm te nemen. Dit heeft niet hun voorkeur gezien dit risico's met zich meebrengt, een heftige ingreep betreft en de kans klein is dat daar wat uit komt. Vanzelfsprekend heeft het dan mijn voorkeur ook niet.

Maar ik loop verder vast.. Afhankelijk van de uitslag/het plan aankomende woensdag overweeg ik een second opinion bij kliniek Utrecht. Ik kan alle ideeën/ervaringen gebruiken.

Ook overweeg ik verandering van voer. De Fiber Arab is na overleg met de voedingsdeskundige destijds aangegaan. Nu komen we mogelijk uit op Marstall Gastro of Marstall Force (ervaringen zijn welkom!). Dit vanwege graan/melasse/luzernevrij. Uiteraard neem ik dit mee in het overleg met de kliniek.

Overigens werk ik nauwelijks met hem. Ik zou hem afgelopen mei rustig aan zadelmak maken. Vanzelfsprekend niet gedaan. Hij staat overdag in de wei, 's nachts op stal. Enige beweging is wandelen, longeren, los lopen in de bak, los lopen in de round-penn. Hij krijgt 2x per dag voer en onbeperkt hooi in wei en stal. Hij staat in de wei in een groep van zo'n 12 paarden/pony's. Verder is hij goed ontwormd, is de paardentandarts meerdere keren geweest, net als de fysio. Geen bijzonderheden :)

Kan een paard prikkelbare darm syndroom hebben? Glutensensitiviteit (is niet op te testen)/ galstenen/nierstenen? Waar kan de wisselende buikpijn vandaan komen? Soms een dag of paar dagen lijkt het goed, dan weer een paar dagen slecht. Ook wisselt het van locatie of heeft hij het op verschillende locaties. Help..?

Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:15

Paard trekt zn mond samen van de pijn. Nee geen verwijt want ik doe daar niet aan. Zet eens een complete foto neer dat laat zich makkelijker "lezen".

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 14:26

Hoi Morganlefay, dank voor jouw reactie. Dit was zelfs nog een foto van toen het 'goed' ging met hem, december 2019.. Ik zal even kijken of ik een recente foto in het algeheel van hem kan vinden :)

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 14:32

Het is wel een bewerkte foto, maar de laatste foto die ik van hem in zijn geheel heb (oktober 2020). En inderdaad liever geen verwijten, want ik doe echt, écht, écht heel erg mijn best voor hem. Ik wil dat hij gezond en happy is. Hopelijk bereiken we dat toch nog ergens dit jaar.

Afbeelding

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:35

Ik zou eerder eens denken aan beschadigde darm door het zand of de zweren, misschien wel afgestorven stukjes? Kunnen ze geen punctie oid nemen van de darmen?

Ik vind dat je goed bezig bent hoor. Ik zie op deze foto wel een paard met ongemak. Maar dat is geen verwijt, gewoon een constatering.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:35

Wat een prachtig mooi dier.... prachtige oogopslag.

Wat heb je al veel geprobeerd.... waarvoor hulde.

Darm en maagproblemen zijn lastig, ik heb een merrie die daar last van heeft.
Ook van alles geprobeerd en toen de hoop een beetje opgegeven dat ik ooit het ei van columbus zou vinden.

Heb ik het ei van columbus gevonden? Ja.... een eitje..... maar toch.
Klachten zijn wel voor 80 tot 90% verminderd....

Ik geef dagelijks Mastic Horse door haar eten.
Verder heb ik voer en kruiden laten doormeten door Horse Complete. Deze beide zaken hebben haar enorm geholpen.
In het doormeten wordt vaak ook duidelijk welke oorzaken er ten grondslag liggen aan de klacht.
Als er spannende dingen zijn geef ik ook vaak wat valeriaan door het eten, het is een type dat zich snel opwindt.

Tot slot: voer je verpakt of onverpakt hooi?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:37

AdemoJoey schreef:
Het is wel een bewerkte foto, maar de laatste foto die ik van hem in zijn geheel heb (oktober 2020). En inderdaad liever geen verwijten, want ik doe echt, écht, écht heel erg mijn best voor hem. Ik wil dat hij gezond en happy is. Hopelijk bereiken we dat toch nog ergens dit jaar.

[ [url=m/cIM7fZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hier zie ik ook iets duidelijker een 'vermoeid' paard.

Toch wil ik je moed inpraten. Mijn merrie heeft een heftige bloedworminfectie gehad vroeger, daardoor matige darmen, en al vele malen zandkoliek.
Toch is zij nu zo goed als symptoomvrij.
En dat terwijl de klachten startten rond haar 6e, ze is nu 18 en vrijwel iedere dag blij.

ps: heb je colosan op de plank? Bij een ietwat gezwollen buik, gevoeligheid op de buik geeft dat bij mijn merrie in een lage dosering (5 ml) direct verlichting.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:38

Als je paard veel zand in de darmen heeft en conservatieve behandeling heeft geen effect gehad en geeft teveel bijwerkingen, dan denk ik dat de enige optie die nog open is is chirurgische verwijdering van het zand. Als ik het zo hoor kun je er redelijk van uit gaan dat het zand de oorzaak is, en alle bijkomende klachten een gevolg van dat zand.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:39

Ibbel schreef:
Als je paard veel zand in de darmen heeft en conservatieve behandeling heeft geen effect gehad en geeft teveel bijwerkingen, dan denk ik dat de enige optie die nog open is is chirurgische verwijdering van het zand. Als ik het zo hoor kun je er redelijk van uit gaan dat het zand de oorzaak is, en alle bijkomende klachten een gevolg van dat zand.


En toch is dat zand daar gekomen, of lijkt het er steeds opnieuw te komen..... dan is het wel van belang te kijken naar oorzaken....
Ben met je eens dat zand dat maar niet verdwijnt en klachten geeft eruit moet.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:44

Ik denk dat zand nog steeds de oorzaak is van de ellende.
Dat zal er toch op één of andere manier uitmoeten.

Krijgt hij droog hooi of voordroog ?
Waarmee wordt hij ontwormd ?

Prikkelbare darmsyndroom heb ik echt nog nooit van gehoord bij een paard.
Glutensensitiviteit ook niet. Galstenen in geen geval want een paard heeft geen galblaas. Nierstenen lijken me een ander beeld te geven dan dit.

Ik hoop dat de kliniek je toch iets duidelijkheid kan verschaffen aankomende week.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:53

Ik ben benieuwd naar de hoeveelheid zand die er nu nog in zit.
Je geeft lijnzaadolie, maar heb je ook al eens gekookt lijnzaad geprobeerd? Dat neemt meer zand mee.
Prednisolon is natuurlijk een behoorlijk heftig middel, en is ook slecht voor de goede bacteriën in de darm. Hopelijk lukt het om daar binnenkort eens mee te stoppen en dan zou ik probiotica geven om de natuurlijke darmflora wat te herstellen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:56

Paard heeft een bolle buik wat betekend inderdaad dat zijn darmen het niet goed doen. Heb je wel eens gedacht dat het gras zelf de oorzaak kan zijn.
En nee ik doe niet aan veroordelen behalve als het willens en wetens is en dat is bij jou niet in beeld.
Paard is daar zelf heel duidelijk in dat jij een goed baasje bent.
Het feit dat hij jou laat zien dat ie pijn heeft zegt al heel wat.
Hoop dat ze van de week met antwoorden komen.
Wat ook werkt zeker gezien de flora van streek is is probiotica.
Anders laat er eens iemand naar kijken die meer kan dan "lezen".

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:01

Earth schreef:
Ik zou eerder eens denken aan beschadigde darm door het zand of de zweren, misschien wel afgestorven stukjes? Kunnen ze geen punctie oid nemen van de darmen?

Ik vind dat je goed bezig bent hoor. Ik zie op deze foto wel een paard met ongemak. Maar dat is geen verwijt, gewoon een constatering.


Idd, stukjes darm afgestorven. Vraag de artsen eens aan eosinofiele enterites te denken.
Ik heb een merrie gehad die ook steeds buikpijn had. De ene keer meer dan de andere keer. Uiteindelijk heb ik haar na de zoveelste koliekaanval en bezoeken van de DA ingeladen en naar de kliniek gebracht. Ik heb haar daar gelaten met de boodschap dat ze haar helemaal binnenste buiten moesten keren want dit was geen doen voor het dier. Ze kreeg daar in de nacht een heftige aanval en ze hebben haar gelijk open gemaakt anders zou ze het niet redden. Daar bleek dus idd een stuk van de dunne darm van 20 cm te zijn afgestorven.

https://edepot.wur.nl/406478

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:09

Ts respect zeg wat heb jij veel gedaan en wat staat er veel op de planning.

Ik .... vind dit moeilijk...ik geloof er niet in maar ben je al keer naar holistisch dierenarts geweest.
Ik kwakkelde ooit ook er kwam iets uit en nu wordt dat zelfde ding soms weer aangewakkerd door de regulieren dierenarts door bloedjes.

Je zou den Hoek kunnen proberen.
Maar wat een ellende en verdriet voor jou

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:13

Voer je hooi of kuil/voordroog?
Ik zou zelf bij een paard met darmproblemen heel erg voorzichtig zijn met langdurig prednison.
Ipv alle onderzoeken en 'uitproberen' (waarvoor hulde, t is ook voor jou een zware strijd) is het misschien doeltreffender hem te opereren om zo beter te kunnen zien wat de stand van zaken is en direct door te pakken.
Er kunnen flink wat beschadigingen in zijn darmen zijn ontstaan, zeker ook omdat hij de klachten al langere tijd heeft/had.
Ik neem aan dat je het stalmanagement wel hebt aangepast ivm zand?
Simpel gezegd blijft het etteren als je beschadigde stukken darm laat zitten, dan blijft het steeds opspelen. Dmv echo en röntgen kunnen ze ook niet alles in beeld brengen, als ze gaan opereren wél.
Veel sterkte TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:18

Sterkte TS! Een paard met buikpijn is niet leuk.

Ik heb zelf ook een Arabier en hij heeft een beschadigde darmwand door verwaarlozing in het verleden. Er zijn veel soorten voer waar hij niet tegen kan en had ook regelmatig buikpijn. De opgetrokken flank/buik klinkt helaas erg bekend. Ik heb verder helaas geen advies voor je (bij mijn ruin gaat het 'alleen' om het voer) maar ik heb wel ervaring met Marstall.
Hij is enorm opgeknapt van Marstall Faser Light, ik ben dit idd gaan voeren omdat het graan-, gluten- en melassevrij is. Inmiddels staat hij op de Marstall Gastro Muesli en dat blijf ik voeren. Hij doet het er super op en zelfs mijn stalgenoten valt het op.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:05

De mijne bleek bij mestonderzoek ook zand in de darm te hebben. Die heeft toen een tijd zonnebloemolie over zijn brokken gekregen en bij nieuw mestonderzoek was het zand toen weg.Maar of dat voor de jouwe ook goed zou zijn weet ik natuurlijk niet want ik ben geen DA. Sterkte en beterschap!!

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:24

heeft hij geen IBD?

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:39

Ons paard (halve Arabier) had ook continue pijn in de buik, hopeloos werden we er van. Hij had wel wat verbetering van Havens gastro plus, tot hij gevangen werd (btw niet van de gastro plus, maar hij stond toen op een koeienwei). Van stal gewisseld, want het boerenleven was duidelijk niet voor hem. Ook na zijn verhuizing bleef het aanmodderen. Allerlei supplementen geprobeerd, we stonden op het punt naar een kliniek te gaan om ‘m verder binnenste buiten te laten keren, maar ook gingen we naar een voorlichtingsavond over voer georganiseerd door Hartog. Nu waren we hier wel sceptisch over, want natuurlijk adviseerde zij om ons paard twee keer een kilo hartog digest te geven en dit een maand aan te kijken. We vonden het wel spannend, maar hebben besloten dit een kans te geven en we zagen al vrij vlot verbetering bij hem. Hij werd minder opgeblazen en zijn opgetrokken flanken werden ook minder. Nog een plusje was dat hij begon af te vallen, beter in zijn vel kwam te zitten. Hij kreeg btw voor de havens al onbeperkt hooi, vandaar ook zijn overgewicht dachten we.
Inmiddels staat hij aan huis, krijgt hij onbeperkt hooi, nog steeds twee keer per dag zijn digest en voor de vitaminen en mineralen havens gastr plus. Hij doet het als een tierelier. Af en toe nog wel wat buikpijn, dan verhogen we zijn hartog digest en dan gaat het weer.
Hij heeft door de jaren wel singelnijd ontwikkeld. Sinds kort hebben we een singel met bont gekocht of het hier beter van zal gaan weten we nog niet, door de sneeuw en bevroren bak, maar dat hopen we binnenkort gauw te ontdekken.
Veel sterkte en succes met je paardje, want het is heel rot om je paard met zoveel pijn te zien. Jouw verhaal lijkt wel een tikkie ernstiger dan het onze, maar ik wilde toch even ons verhaal met je delen. Enne....we hebben geen aandelen in Hartog haha!

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:47

Heb je equi Total balance geprobeerd? Werkt hier enorm goed tegen buikpijn en uberhaubt darmklachten. Handje kamille over het voer wil ook wel helpen

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 19:51

Wauw, wat een reacties! Dank jullie wel! Ik ga zo goed mogelijk antwoord proberen te geven!

@ Earth; de optie van punctie zal inderdaad woensdag besproken worden, dit is alleen wel behoorlijk ingrijpend. En zeker als het om de dikke darm gaat gaf de kliniek aan dat de kans klein was dat het wat op zou leveren en het juist veel risico's met zich meebrengt. Dat is wel iets wat ik goed tegen elkaar af moet wegen voor hem. Dank voor jouw reactie!

@ Ninx; dank voor jouw tip over Mastic Horse en Horse Complete! Ik ga even uitzoeken wat dit precies is :) Fijn dat jouw paard zo opgeknapt is!! Hij krijgt verpakt hooi (we staan op een paardenpension).
Ah, ik zie dat de volgende reactie ook van jou komt :D Dank voor het moed inpraten, dat is fijn! Ik heb inderdaad Colosan in mijn kast staan. Ik heb dit nog niet durven gebruiken, omdat ik niet precies weet waar ik mee te maken heb en hij al zoveel en zo lang medicatie krijgt. Ik ga het woensdag meenemen in het overleg met de kliniek!

@ Ibbel; er is zeker een enorm verschil qua zand in de darmen hoor! De behandeling heeft goed aangeslagen :)
@ Ibbel en Ninx; ik hoop dat het zand al in zijn lichaam zat en door het 2 weken stil staan in zijn darm is gaan 'liggen/inklinken. Het is volstrekt onduidelijk (nog) of hij het bij mij binnengekregen heeft of nog binnenkrijgt. Wie weet laat het beeld woensdag daar wat over zien. Operatief verwijderen van zand lijkt gelukkig niet nodig :)

@ Pandora2; het zand is ook heel erg verminderd hoor! Van een dikke laag, zat het bij de laatste meting alleen nog wat in de groefjes van de dikke darm :) Hij is vanwege alle onderzoeken ook alle keren op wormen onderzocht en steeds met Equist Pramox behandeld (eerst zelf al in november 2019, nav onderzoek maart 2020, twee weken later opnieuw gecheckt ivm onderzoek op resistentie <bleek niet het geval>, november 2020 wederom ontwormd nav onderzoek). Hahaha galstenen zijn dan inderdaad wel uitgesloten inderdaad :P Hij krijgt voordroog hooi. Hij staat op een (goede) pensionstal waar daarin helaas geen andere keus is. Uiteraard zal ik mijn paard verplaatsen als ik zéker weet war zijn probleem vandaan komt en ook al is dit pension mijn 2e thuis, dan zal ik gaan..

@8nnemiek; ja, ik hoop dat Prednisolon zijn goede werk gedaan heeft en ik er zsm mee kan stoppen. Ik zal met de kliniek spreken over de probiotica, want dat vind ik zelf ook een goed idee. Hij zal ook van de behandelingen moeten herstellen.. bedankt voor de tip over gekookte lijnzaadolie. Ik koop gewone lijnzaadolie bij de Epplejeck, dus daar nog niet bekend mee. Dank!

@ Morganlefay; Ja, hij heeft soms een opgeblazen buik. Op deze foto ook en tegelijk wat ingevallen flanken. Het wisselt soms/vaak zelf per moment op de dag. Dank ook voor jouw lieve woorden! Ik heb in mei 2020 iemand een fotoreading laten doen, het was bijzonder op hoeveel fronten zij raak schoot! Achteraf was zij sneller bij bepaalde klachten dan de dierenarten. Ik doe dit ernaast :) Ik had al besloten woensdag af te wachten en afhankelijk van de uitkomst haar nogmaals te vragen een fotoreading te doen :) Ik had overigens geen enkele voorinformatie gegeven, alleen open/niet sturende vragen gesteld. Ik ben zeker voor probiotica! Dank voor je lieve woorden!

@ Sim, wow, wat een heftig verhaal.. En wat geweldig dat ze het gered heeft! Bij Mus zijn de klachten subtiel, denk dat veel mensen denken dat ik gek ben. Maar ik weet wat ik zie. Ik heb hem ook goed leren kennen in het afgelopen jaar. Ik ga me inlezen over Eosinofiele enteritis, ik ben er niet bekend mee. Bedankt!

@ Tita, ah jij bedoeld Eric Laarakker? Ik heb een stalgenoot die goede ervaringen met hem heeft! Ik vind dat een hele goede tip! Ontzettend bedankt!

@ Wildgirl; hij krijgt voordroog. Ik heb hier helaas geen keuze in, maar mocht dit het probleem zijn, dan zal ik er uiteraard naar handelen! Dat geldt ook voor het zand; het is onduidelijk of hij dat bij mij op stal heeft opgelopen of dat hij dat al in zijn lichaam had (hij had immers voor de koop al bepaalde symptomen). Mocht hij het bij mij op het pension binnenkrijgen, dan zullen we (hoe erg ik dit zelf ook vindt) moeten verhuizen. Ik heb vorig jaar al stallen bezocht. De operatie brengt nogal wat risico's met zich mee en de kliniek gaf aan daar niet zoveel van te verwachten. Dat vindt ik nogal een pittige combi. Zeker omdat er wel vooruitgang is. Maar ik zal alles voor hem doen, als hij er maar beter van wordt. Ik snap jouw reserve tov de Prednisolon, zo sta ik er ook in. We kwamen mondjesmaat achter alle problemen en positief is wel dat alle behandelingen wel resultaat hebben gegeven. Alleen de werking van de Prednisolon kunnen we pas woensdag in beeld brengen, dus dat is nog even afwachten.

@ Tarico; Dank voor het delen van jouw ervaring! Wat fijn dat jouw paardje zo opgeknapt is! Wat is de reden dat je van faser light naar gastro bent overgestapt als ik vragen mag? Heeft dat te maken met de hoeveelheid beweging die misschien opgebouwd is?

@ Anjali; Dank voor jouw reactie! Zonnebloemolie is voor zover ik weet niet heel goed voor paarden? Ik gebruik lijnzaadolie en Psylliumzaad schijnt het meest doeltreffend te zijn. Wie weet trekt hij dat wel weer beter zodra hij verder hersteld is :)

@ Ellepel; zouden er dan geen ontstekingswaardes in zijn bloed voor moeten komen?

@ Elsje123; Wat hebben jullie ook veel meegemaakt met jullie paard! Heel erg bednakt voor het delen van je verhaal en het bevestigen dat je geen aandelen in Hartog hebt hahaha Ik ga Havens Digest en Gastro bekijken, dank je wel!

@ Horseloverl; Equi Total Balance ken ik nog niet. Dank voor de tip, ik ga het bekijken!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:56

Dat van het zand had ik dan verkeerd begrepen. Excuus.

Ik zou die voordroog een paar maanden vervangen door droog hooi en zien wat het resultaat is. Er zijn paarden die er echt niet tegen kunnen.
Maar eerst maar eens de kliniek afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:01

Ik ben overgestapt omdat mijn ruin niet genoeg energie haalde uit de Faser light. Nu is het natuurlijk ook energiearm voer, maar omdat hij zo opknapte van gluten/graanvrij vond ik het in eerste instantie belangrijk dat hij geen last meer had voordat ik overstapte. Hij heeft ook ataxie en is ook wat eerder vermoeid dan een 'normaal' paard.
Ik heb het ruim een jaar gevoerd en sinds december overgestapt naar de Gastro. Nu heeft hij energie voor 10, praatjes zat dus ik ben echt tevreden.
Op stal voeren we overigens droog voordroog en dit gaat goed.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 20:06

@ pandora2; geeft helemaal niets hoor! Ik ben stiekem alleen maar blij dat ik kan zeggen dat het zand zoveel verminderd is; toch goed nieuws :D Ja, zal ik doen!

@ Tarico; Dank voor de uitleg! Begrijpelijk dat je voorzichtig was met de overstap. De faser light is idd voor weinig tot geen inspanning. Super dat de overstap zo goed verlopen is en dat hij nu zoveel energie heeft! Dit maakt mij ook enthousiast! Ennnn gefeliciteerd met jouw verjaardag!!

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Buikpijn, jaar lang, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 22:20

Helder TS! Ik hoop dat de kliniek met goed nieuws komt iig.
Wat net zo goed werkt als dure paarden probiotica is een 10 daagse kuur met yakult, 1 flesje per dag.
Doe dit zelf en zie bij meerdere paarden super resultaat in mest en vertering, tip kwam van mijn DA.