Mijt, waarmee je stal ontsmetten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Mijt, waarmee je stal ontsmetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 20:08

Hallo bokkers,

Bij mijn pony is gisteren mijt geconstateerd door de dierenarts. Als het aankomende week wat warmer wordt ga ik mijn pony wassen met byemite. Ik heb begrepen dat ik alle borstels, halsters etc maar ook de stal moet ontsmetten. Nu wil ik, als ik pony heb gewassen met de byemite, ook gelijk de stal helemaal leegtrekken en ontsmetten alsook de borstel. Kan ik de stal inspuiten met dettol? Die antiseptische dettol, niet de allesreiniger. En kan ik dan ook de borstels in een emmer met water en dettol laten weken? Of werkt dat niet tegen mijt?
Mijn paard heeft nergens last van, maar ik las op internet dat je alsnog het andere paard ook moet wassen. Zou ik dus mijn paard ook moeten wassen met byemite? Of is dat niet nodig aangezien hij nergens last van heeft.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Romeo2007

Re: Mijt, waarmee je stal ontsmetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:15

Ik deed ook mijn borstels in de byemite leggen voor een nachtje. Verder ook dekjes etc wassen. Stal ontsmetten deed ik niet behalve nieuw stro erin. Volgens mij kunnen ze namelijk niet overleven op gladde oppervlakken

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 20:19

Daar dacht ik inderdaad ook nog aan, en de stal insprayen met verdunde byemite.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:39

Als je geen borstels, dekjes e.d. voor beide pony's gebruikt hoef je maar voor eentje te ontsmetten. De stal kan prima met dettol. Wel na een dag of 10, binnen twee weken herhalen, want dan komen eitjes uit.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 20:46

Borstels gebruik ik voor beide. Halsters hangen wel aan de stal naast elkaar, dus die ontsmet ik voor de zekerheid ook maar. Mijn paard hoef ik dus niet te wassen? Zolang hij nergens last van heeft.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:04

Ik sprayde de hele stal in met byemite verdunning. En ondanks maar 1 paard met klachten hebben we beide paarden gewassen (24/7 samen). Ook de borstels/dekjes e.d. gewassen.

Ik wilde het vooral meteen heel grondig aanpakken, omdat het best hardnekkig kan zijn. Waren er op deze manier in 1 x vanaf!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:12

Dan denk ik dat ik mijn paard voor de zekerheid ook maar was. Hun staan ook 24/7 samen. Dekjes heeft mijn paard momenteel niet(ben nog zoekende naar een zadel) en mijn pony heeft maar 1 dekje(wordt niet intensief bereden) dus dan was ik zijn dekje wel op de 60 graden in de wasmachine.