Help, overal jeuk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loesjexo

Help, overal jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 15:32

Hey Bokkers!

Mijn Tinker (geschoren sokken) heeft sinds een week of 1/2 erge jeuk. Het begon op de borst maar lijkt nu ook verspreid naar de nek, manen en billen. Ik kwam vanochtend 3 kleine witte plekjes tegen achter de staart. Ik dacht gelijk aan schimmel maar ik ben daar niet helemaal over uit. (Ik heb een foto maar geen idee hoe ik het voor elkaar krijg om die in Bokt te zetten oops )

Daarvoor had ik luis in mijn gedachte, maar ik ben nog geen eitjes tegen gekomen maar wil vandaag wel even met een luizenkam er doorheen gaan.

Als derde optie denk ik mijt. Alleen ik verdenk dat niet in verband ik hem niet zie stampen.

Als laatste optie heb ik gelezen dat kriebel ook kan ontstaan door een verminderde weerstand of vitamine/mineralen te kort. Echter krijgt hij een vitamine brok Metazoa met kruiden als ondersteuning voor zijn lymfe van paardendrogist. Dus eigenlijk zou ik dat ook niet het meest logische vinden.

Ik hoor graag wat jullie erover denken of weten. Ik heb nog ByeMite in huis staan, raden jullie aan om alsnog een keer hem hiermee te wassen? Of eerder dan vlooien shampoo voor honden? Kan het ook zijn dat hij over heel zijn lichaam kriebels heeft door schimmel?

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 15:32

Afbeelding

Hier een foto

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:13

Mijn paard had een soort gelijke reactie, maar pas 2 maanden na het scheren (ik dacht dat het daardoor kwam)
Het kwam door een slechte baal kuil, en dus overschot aan eiwit. Heb de dierenarts dit uit laten zoeken.
Afbeelding

8nnemiek

Re: Help, overal jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:21

Als hij de sokken geschoren heeft dan neem ik aan dat hij dus CPL heeft?
Dan zijn ze erg gevoelig voor suikers, en teveel aan suiker uit zich niet alleen aan de benen maar soms ook door jeuk aan de rest van het lijf. Ik zou dus ook eens kijken naar het ruwvoer (voordroog/kuil?) of het verhoogde fructaangehalte in het gras vanwege de vorst met zon.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 16:37

8nnemiek schreef:
Als hij de sokken geschoren heeft dan neem ik aan dat hij dus CPL heeft?
Dan zijn ze erg gevoelig voor suikers, en teveel aan suiker uit zich niet alleen aan de benen maar soms ook door jeuk aan de rest van het lijf. Ik zou dus ook eens kijken naar het ruwvoer (voordroog/kuil?) of het verhoogde fructaangehalte in het gras vanwege de vorst met zon.

Ja hij heeft CPL. Hij heeft 2 dagen heel kort op de wei gestaan met de sneeuw voor foto’s en even meer vrijheid. Maar echter was het al eerder begonnen. Hij heeft 24/7 toegang tot onverpakt hooi en verder krijgt hij niets extra’s behalve klein beetje brok puur voor de bouwstoffen etc. Is het anders raadzaam om toch een tijdelijke stop te doen met de brok of om misschien toch het hooi niet meer onbeperkt te geven?

8nnemiek

Re: Help, overal jeuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:42

Ik zou de fructaanwijzer in de gaten houden en dan lekker de wei op als er wat minder suiker in het gras zit. Beweging is ook belangrijk, dus het blijft lastig met dit weer.
Heb je het hooi laten testen? In principe is onbeperkt hooi prima, mits het suikergehalte niet te hoog is.

Is hij nog niet aan het ruien? Dat kan ook jeuk veroorzaken natuurlijk.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:42

8nnemiek schreef:
Ik zou de fructaanwijzer in de gaten houden en dan lekker de wei op als er wat minder suiker in het gras zit. Beweging is ook belangrijk, dus het blijft lastig met dit weer.
Heb je het hooi laten testen? In principe is onbeperkt hooi prima, mits het suikergehalte niet te hoog is.

Hooi niet getest. Hebben ook nog geen vaste leverancier. Voortaan ga ik wel vragen welk soort gras het is. Ik houd de fructraanwijzer altijd in de gaten maar zagen het met sneeuw niet als gevaar: hoeveel eten ze nou uiteindelijk met al dat sneeuw eroverheen die ze weg moeten graven. Ze stonden er niet langer dan een uurtje op die 2 dagen. Beweging heeft hij inderdaad niet gekregen sinds de sneeuw, hij staat aan huis met weinig faciliteiten. Hij staat 24/7 buiten.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:43

8nnemiek schreef:

Hij ruit een klein beetje. Niet veel. Maar dat verklaart nog niet die rare plekjes op zijn billen