Vermoedelijk schimmel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naoom_

Vermoedelijk schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 20:28

Hoi Bokkers, :wave:

Ik heb nu sinds 7 á 8 weken mijn eigen paard en dat gaat hartstikke goed. Ze is aardig gewend op haar nieuwe stal. Alleen nu het volgende..

1a2 weken geleden kreeg ze last van mok, dat ben ik nu nog elke dag aan het insmeren maar gaat al veel beter. Had het idee dat ze ook wat last had van rasp op haar bruine achterbeen.. om er beter zicht op te krijgen heb ik haar benen geschoren. Toen zag ik op haar ene achterbeen aan de bovenkant (binnenkant) een wat gekke plek. Beetje kaal, korstjes.. a fijn nog even aangekeken en ook ingesmeerd in het kader van de rasp.

Nu ging ik haar vandaag poetsen en zag ik ineens dat haar hele buik aan de onderkant dus onder de schilfers zit en korstjes heeft! -O- Schimmel denk ik. Maandagochtend komt de dierenarts, die moet dan toch al op onze stal zijn. Ze heeft er verder geen last van.
Ik wil me alvast wat voorbereiden op het geval de schimmel bevestigd word. Ze draagt een deken met linersysteem omdat ze in jachtpatroon geschoren is. Maar nu met die kou zie ik er een beetje tegenop om alle spullen (o.a. dekens) in 1 x te laten wassen en haar hele lichaam te wassen. Ik heb ook maar 1 outdoor deken die met de liners kan in deze temperatuur.

Hebben jullie op voorhand al wat tips of adviezen?

HarmanyL

Re: Vermoedelijk schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 20:45

Volg. Mijn merrie heeft op 1 flank waarschijnlijk ook schimmel. Spray het nu iedere dag in met een oplossing van Imaverol.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 21:01

HarmanyL schreef:
Volg. Mijn merrie heeft op 1 flank waarschijnlijk ook schimmel. Spray het nu iedere dag in met een oplossing van Imaverol.

Werkt dat goed? Heb je haar ook nog gewoon onder een deken staan?
Wat een gedoe hè..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:10

Even Imaverol halen bij de dierenarts. Als je hier een oplossing van maakt, de dekens daar ook even mee insprayen.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 21:12

prugelpiet schreef:
Even Imaverol halen bij de dierenarts. Als je hier een oplossing van maakt, de dekens daar ook even mee insprayen.

Ja, die komt maandag. :) Is insprayen van de outdoor deken genoeg? De liners kan ik wel wassen met imaverol.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:15

De liners liggen juist op je paard, toch? Dus ik zou die insprayen :D Maar als je die kan wassen, nog beter natuurlijk. Maar ook dan moeten ze weer op. Maar het zit alleen onder haar buik? Daar zitten de dekens natuurlijk niet.

De dierenarts hoeft niet te komen om een flesje imaverol te halen. Tenminste, wij kunnen altijd gewoon even bellen en dan zetten ze een flesje klaar. Kan je het morgen nog hebben!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:18

ik zou even afwachten wat de veearts zegt want ik denk helemaal niet aan schimmel op de buik.
de schilfers en korstjes op de buik komen vaak voor als paarden daar jeuk hebben en gaan schuren.
dat kan van te rijke voeding komen.

wat voor ras is je paard?

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 21:25

Het zit op haar buik aan de onderkant, wel echt een groot stuk en ik denk aan de binnenkant van haar boven achterbeen.

@ellepel ik heb niet het idee dat ze jeuk heeft.. ze is een Tuiger. Ik wacht sowieso even op de DA hoor. Ga niet zomaar iets opsmeren.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:40

Mijne heeft t echt in de flank en heeft wel echt jeuk. Ik had t een week gesprayed en toen leek t echt minder. En toen even gestopt. Had denk ik langer door moeten gaan. Dus nu weer opnieuw begonnen. Die zodra ik de deken af doe om te rijden wat sprayen en inwrijven zodat t weer droog is alsde deken op gaat. Heb de laatste tijd veel verschillende dekens op gehad dus dat is wel erg vervelend om te wassen..

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 01:56

Vandaag is de DA geweest en het is toch een schimmel. Heb imaverol gekregen om te wassen.. en ze heeft een injectie gehad uit voorzorg ivm t koude weer omdat ik zondag pas ga wassen.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 08:33

Weet jij wat voor injectie? Ik las ergens dat je ook kunt vaccineren tegen schimmel. Dan moet je 2 injecties met een tussentijd van 2 a 3 weken.
Ik probeer het nog een paar dagen met plaatselijk Imaverol smeren en iedere dag en schone deken.. kan niet helemaal wassen op dit moment ivm de vorst. (Wasplaats is buiten).
En als t niet snel minder wordt komt de dierenarts..

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 08:48

HarmanyL schreef:
Weet jij wat voor injectie? Ik las ergens dat je ook kunt vaccineren tegen schimmel. Dan moet je 2 injecties met een tussentijd van 2 a 3 weken.
Ik probeer het nog een paar dagen met plaatselijk Imaverol smeren en iedere dag en schone deken.. kan niet helemaal wassen op dit moment ivm de vorst. (Wasplaats is buiten).
En als t niet snel minder wordt komt de dierenarts..

Oef nee. Maar het is inderdaad die injectie die je noemt, over 2 weken wordt ze week gevaccineerd. Dit omdat ik nu ook niet direct haar kon wassen ivm de kou. Dan helpt het iig al wat.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:40

Ken je iemand met oude grote vriezer?Of heb je er zelf 1.Dan de dekens,dekjes,poetsspullen enz een paar dagen in de vriezer doen.Niet het zadel en hoofdstel natuurlijk.Vergeet dan niet het zadel en hoofdstel te ontsmetten.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:04

Britta31 schreef:
Ken je iemand met oude grote vriezer?Of heb je er zelf 1.Dan de dekens,dekjes,poetsspullen enz een paar dagen in de vriezer doen.Niet het zadel en hoofdstel natuurlijk.Vergeet dan niet het zadel en hoofdstel te ontsmetten.

Werkt dat? Ik las dat schimmel pas dood gaat bij temperatuur boven 70 graden. Ik heb zelf een hele grote vriezer in een loods staan. :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:27

Ik heb alles ruim een week in de vriezer gehad en de mijt was weg.Mijn pony is daarna ook mijt vrij gebleven toen ik de spullen weer ging gebruiken.Anders moet je het maar even navragen.Mijn pony had wel mijt en geen schimmel.Of dat nog verschil maakt weet ik niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:09

Britta31 schreef:
Ik heb alles ruim een week in de vriezer gehad en de mijt was weg.Mijn pony is daarna ook mijt vrij gebleven toen ik de spullen weer ging gebruiken.Anders moet je het maar even navragen.Mijn pony had wel mijt en geen schimmel.Of dat nog verschil maakt weet ik niet.

Ja, dat maakt zeker wel uit. Schimmel is een micro-organisme en een mijt is een insect.
De behandeling is totaal verschillend. Schimmel behandel je met een fungicide en mijt met een insecticide.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:11

Vergeet mijn tip dan maar.En ik heb ook weer wat geleerd.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 22:38

Ah thanks! Wel fijn dat je meedacht :D