Graasmasker en sneeuw?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zazaza

Graasmasker en sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 19:01

Hoi,

Mijn merrie staat 24/7 buiten op een grote paddock in een kudde. Ze hebben onbeperkt ruwvoer (iets tussen hooi en voordroog in) met een fijnmazig net erom. Ze is heel snel te dik en insuline resistent (vorig jaar bevangen geweest hierdoor), daarom draagt ze overdag een uur of 8 een graasmasker, puur om haar eten iets te beperken, ze krijgt ook met korf nog steeds wel ruwvoer binnen.

Nu twijfel ik of ze met de sneeuw haar korf wel om moet......ze moet natuurlijk ook wel warm kunnen blijven (ze heeft geen deken).

Wat zouden jullie doen?

Thestral

Re: Graasmasker en sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:04

Ligt eraan of ze van het ruwvoer ook teveel eet en of er veel eiwitten en suikergehalte hoog is in het ruwvoer, ze kan nu met een graasmasker om niet echt bij het gras onder de sneeuw denk ik? Dus puur voor op de weide zal het niet echt nodig zijn zolang de sneeuw er nog goed op ligt. Als het ruwvoer best wat suikers bevat zou ik haar toch wel met graasmasker ervan laten eten (want hoe doet ze dit als het gewoon weer is? Ook met graasmasker op? Of is dan het fijnmazige net goed genoeg om haar minder te laten eten?)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 19:11

Ze staat niet op gras, ik twijfel of ik haar ruwvoerinname nu met die heftige kou wel moet beperken. Over suiker en eiwit weet ik nu niks, de pakken lijken wel ok, in het voorjaar hebben we wel eens getest en toen was het laag, maar dat zegt niet zoveel over hoe het nu is.....moet het doen zonder die info

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:00

Mijn paard met insuline resistentie draagt ook overdag haar masker maar nu met de kou even niet. Zij eet overdag voornamelijk graszaadhooi dus dat ligt wel even anders. Ik denk dat het goed kan hoor die 8 uren. Er blijven dan nog 16 uren over waar ze genoeg kan eten. Ik kijk zelf per dag hoe ze er bij staat en tot nu toe gaat het goed. Het is toch ook een kwestie van proberen en kijken hoe het gaat denk ik!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:02

Mijn haflinger heeft dag en nacht zijn masker om.Hij kan er goed hooi mee eten en drinken.Alleen met de slobber gaat het masker even af.Zonder masker propt hij al zijn hooi naar binnen en begint dan aan het hooi van zijn vriend.Dit werkt bij hem goed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:36

Die van mij heeft ook het jaar door overdag een masker op. Maar nu ook niet. Dan komt er allemaal ijs in.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 17:41

Dank voor jullie ervaringen! Helpt toch, ik blijf een twijfelkont met dat graasmasker.

Ik heb hem nu overdag om, net als normaal zolang het comfortabel is. Zondag en maandag was het echt heel koud hier, met paarden vol ijspegels, toen is hij af gebleven.