Winterdiarree door ijs

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Winterdiarree door ijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 17:17

Ik ben opzoek naar creatieve oplossingen en ervaringen van mensen:

Ik heb een 22 jarige merrie. Sinds ik haar heb doopt ze haar hooi al in de waterbak. Een gewoonte die ze dus al minimaal 11 jaar heeft, maar waarschijnlijk al veel langer. (Toen ze kwam had ze nogal wat tandproblemen)

Door het jaar heen levert het nooit problemen op. Maar nu in de winter als het vriest wel. Het water in haar waterbak is namelijk nu heel koud. Het hooi dat ze eet is dus bevroren. Afgelopen jaren ging het met een paar uur wel over. Op dit moment lijkt het stevig door te zetten, op stal vriest het 5 graden.
Ze heeft geen koorts, geen koliek maar happy is ze ook niet. Ze eet wel, maar zodra ze hooi eet gaat het naar de waterbak en dat geeft dus weer ijs. Ze krijgt haar hooi in een net. 3 keer per dag krijgt ze een plukje los omdat de rest van de stal ook iets krijgt. Voor de komende dagen ligt er een extra hooinet klaar en heb ik losvoeren verboden, maar het vlakt het probleem niet uit.

Wie heeft er ervaringen of iedeeen?

Oscar
Forumcoördinator

Re: Winterdiarree door ijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:20

Ze hebben daar een spreekwoord voor he...... iets met vreemde kostgangers enzo :))

Kun je iets met warm water? Dat je de bak een aantal keren per dag bijvult met warm water?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:21

Mijn merrie was ook een sopper, gek werd je er van.
Wat wel eens hielp was het hooi enorm goed uitschudden en water in een kleine emmer (halfvol) tijdens het eten, dus geen grotere waterbakken of elektrische. Met extreme vorst haalden we de emmer er tijdens het eten toch echt uit.
Wij gaven haar ook enorm fijn hooi trouwens, van dat konijnenhooi zo fijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 17:34

Oscar schreef:
Ze hebben daar een spreekwoord voor he...... iets met vreemde kostgangers enzo :))

Kun je iets met warm water? Dat je de bak een aantal keren per dag bijvult met warm water?

Probleem is dat warm water weer bevriest. Gisterenavond had ik d'r slobber gegeven, lekker warm. Met hooi er door. Dat hielp voor de happynes wel. Maar vannacht toch weer water koud water gedronken en na 3/4 slokken is het mis.

Veearts suggereerde aan de telefoon dat warm water eigenlijk alleen een goed idee is als het ook echt de hele dag lauw blijft en dat zie ik niet lukken met dit weer. Ik heb lieve stalgenoten die best een liter kokend water in een bak willen gooien. Maar dat is niet genoeg voor de hele dag.

Mindim schreef:
Mijn merrie was ook een sopper, gek werd je er van.
Wat wel eens hielp was het hooi enorm goed uitschudden en water in een kleine emmer (halfvol) tijdens het eten, dus geen grotere waterbakken of elektrische. Met extreme vorst haalden we de emmer er tijdens het eten toch echt uit.
Wij gaven haar ook enorm fijn hooi trouwens, van dat konijnenhooi zo fijn.

Ik vind het soppen normaal niet erg. Beetje natter in stal, maar op dit soort dagen... <arch>

Ze heeft nu een elektrische waterbak. Maar jij zegt dus alleen een emmer? Maar bevriest dat water dan niet alsnog? Het is binnen echt net zo warm als buiten, waait alleen niet.
Zonder water eet ze geen hooi, dat is mijn andere probleem. Vandaag heb ik d'r 2 uur uit stal gehad en voor d'r box laten eten. Ze heeft in die tijd 1 volle emmer gegeten. Dat is ook standaard, op de trailer at ze ook nooit en als ze hooi in de paddock/schuilstal krijgen neemt ze het mee naar de sloot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:56

Veulen84 schreef:
Ik vind het soppen normaal niet erg. Beetje natter in stal, maar op dit soort dagen... <arch>

Ze heeft nu een elektrische waterbak. Maar jij zegt dus alleen een emmer? Maar bevriest dat water dan niet alsnog? Het is binnen echt net zo warm als buiten, waait alleen niet.
Zonder water eet ze geen hooi, dat is mijn andere probleem. Vandaag heb ik d'r 2 uur uit stal gehad en voor d'r box laten eten. Ze heeft in die tijd 1 volle emmer gegeten. Dat is ook standaard, op de trailer at ze ook nooit en als ze hooi in de paddock/schuilstal krijgen neemt ze het mee naar de sloot.

Wij vonden soppen ook niet erg hoor, heeft ze altijd gedaan, ondanks tandarts en dergelijke. Ik zag het dan maar als dopen van een biscuitje in de thee :D

Ja, tijdens het eten een halfvolle emmer met water, dan doopt ze voor haar gevoel nog wel, maar is de waterstroom iig niet oneindig. Eten op, dan ging de emmer weer vol. Het is even een gedoe, maar liever wat meer werk dan een ziek paard.
En hoe grover het hooi, hoe meer er werd gesopt. Vandaar mijn fijn hooi opmerking.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:06

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 19:15

Mindim schreef:
Wij vonden soppen ook niet erg hoor, heeft ze altijd gedaan, ondanks tandarts en dergelijke. Ik zag het dan maar als dopen van een biscuitje in de thee :D

Ja, tijdens het eten een halfvolle emmer met water, dan doopt ze voor haar gevoel nog wel, maar is de waterstroom iig niet oneindig. Eten op, dan ging de emmer weer vol. Het is even een gedoe, maar liever wat meer werk dan een ziek paard.
En hoe grover het hooi, hoe meer er werd gesopt. Vandaar mijn fijn hooi opmerking.

Fijn hooi heeft ze idd. Die emmer gaan we morgen testen.
Mijn stalgenoot heeft voor nu een liksteen er in gegooid. Dan kan het water minder bevriezen en past er minder hooi in.

Hoop alleen dat ze dan niet te veel zout binnen krijgt.

Monique1963 schreef:
Je hebt van die warmtelinten om drinkbakken heen. Zou dat geen oplossing kunnen zijn. Dan blijft het water in ieder geval boven het vriespunt. Bij agradi is deze nu met korting te koop
https://www.agradi.nl/kerbl-thermokabel ... eiding.htm

Die heb ik doorgestuurd naar de stalbaas. Kijken wat ie zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:22

Heb je je paard laten controleren op een maagzweer?

Dit is wel symptoom #1.. ondanks dat het ze het al 11 jaar doet..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:27

Veulen84 schreef:
Monique1963 schreef:
Je hebt van die warmtelinten om drinkbakken heen. Zou dat geen oplossing kunnen zijn. Dan blijft het water in ieder geval boven het vriespunt. Bij agradi is deze nu met korting te koop
https://www.agradi.nl/kerbl-thermokabel ... eiding.htm

Die heb ik doorgestuurd naar de stalbaas. Kijken wat ie zegt.

Als je een stopcontact op stal hebt, hoef je alleen de stekker er maar in te stoppen. Kun je zelf doen, het is niet technisch of zo. Lijkt me niet dat een stalbaas daar een probleem mee kan hebben toch? Als er maar een stopcontact is, kun je een verlengstekkerdoos met meerdere stopcontacten erbij doen.

Ik zou met zout voorzichtig zijn. Misschien vindt ze haar hooi dan niet meer lekker.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 19:39

Nielojram schreef:
Heb je je paard laten controleren op een maagzweer?

Dit is wel symptoom #1.. ondanks dat het ze het al 11 jaar doet..

Geen maagzweer. Ze heeft langere tijd honger gehad en tandproblemen tegelijk. Hooi nat maken maakte dat ze beter kon eten. Dus het is een gewoonte.

Monique1963 schreef:
Als je een stopcontact op stal hebt, hoef je alleen de stekker er maar in te stoppen. Kun je zelf doen, het is niet technisch of zo. Lijkt me niet dat een stalbaas daar een probleem mee kan hebben toch? Als er maar een stopcontact is, kun je een verlengstekkerdoos met meerdere stopcontacten erbij doen.

Ik zou met zout voorzichtig zijn. Misschien vindt ze haar hooi dan niet meer lekker.

We mogen nog geen waterkoker zelf neerzetten. Dus beter vraag ik het maar even.

Ja dat zout. Het lijkt een goed idee. Door die stomme avondklok kan ik vanavond ook niet even gaan controleren of het ook echt werkt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:31

Ai dat is jammer als je stalbaas zo moeilijk doet over een stopcontact. Nu gebruikt een waterkoker veel stroom maar zo'n lint niet zoveel.

Suiker in water helpt ook tegen vorst, en een pingpongballetje in het water kan ook helpen dat water niet bevriest. Succes

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:44

Monique1963 schreef:
Ai dat is jammer als je stalbaas zo moeilijk doet over een stopcontact. Nu gebruikt een waterkoker veel stroom maar zo'n lint niet zoveel.

Suiker in water helpt ook tegen vorst, en een pingpongballetje in het water kan ook helpen dat water niet bevriest. Succes

Ik denk niet dat de stalbaas het om de stroom maar de brandveiligheid te doen is. Al is dat maar de inschatting van een andere staleigenaar op afstand natuurlijk.

Wij hebben om alle leidingen warmtelint. Dat zorgt ervoor dat alles bij ons nog open is.
Nadeel is dat als ze een tijd buiten gestaan hebben en binnen komen drinken het eerste beetje echt warm is.
Voordeel is dat als je het goed bevestigd ( rond de leidingen en die afdekken met isolatie) je het jaarrond kan laten hangen en het aan gaat bij vries.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 23:10

Vanavond toch even naar stal geweest. Ze had heel weinig hooi gegeten vandaag. Ze wilde wel gewelde kruidenbrokken eten. Warm dus en ze nam zelf een hap hooi mee die prut in. Dan heeft ze in iedergeval vocht en water gehad weer. Maar dat ze zelf hooi eten heeft gehalveerd vind ik iets minder.

Blijft een beetje zorgwekkend.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:21

En water uit haar stalhalen? Dat ze alleen water krijgt tijdens de voerbeurten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:35

Kan je haar hooi niet weken en laten uitlekken voor je het haar geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:38

Als je je zorgen maakt tijdens deze vorstperiode, geef haar dan seniores priores. Dit vervangt ook ruwvoer. Goed op de verpakking kijken voor hoeveelheden en bereiding. Maar dan geef je haar daarnaast wat hooi en iets minder water. Als ze dat dan iets minder eet, dan is het geen ramp.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 01:10

Iemand postte in een ander topic een verwarmde waterbak waar kaarsen onderin moesten. Ik heb die website even bekeken en vond het een geniaal ding. Daar hing alleen wel een prijskaartje van 500 euro aan... Maar volgens de reviews op de site bleef die bij -20 nog dooi en was het water handwarm. Wellicht een idee? Ik zal kijken of ik die terug kan vinden.

edit: Gevonden! Klik! 400 euro en helaas 4 weken levertijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 01:41

Veulen84 schreef:
Mijn stalgenoot heeft voor nu een liksteen er in gegooid. Dan kan het water minder bevriezen en past er minder hooi in.

Dat gaat niet goed komen hoor.
Water wordt te zout, paard krijgt nog meer dorst, stopt dan met eten...wil drinken maar krijgt daardoor meer dorst.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 01:58

Brainless schreef:
Veulen84 schreef:

Water wordt te zout, paard krijgt nog meer dorst, stopt dan met eten...wil drinken maar krijgt daardoor meer dorst.

Oei, nee, dat lijkt me een heel slecht plan! Lekkere bak zeewater... Overbelaste nieren en vergiftigingsverschijnselen!

https://www.dier.nu/dierenweetjes-artik ... -zoutwater

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:18

Ik lees hier iets over fijn hooi... We hebben hier een stal vol paarden, waarvan er misschien 3 met hun hooi soppen. Laats kregen we een partij hooi wat heel fijn en kort was, waar we normaal wat lang spul hebben. En bijna alle paarden gingen er mee soppen. Ipv 3 stonden er nu 30 te klaaien. Zeg maar waardoor het komt. Terug naar het normale spul en de stallen zijn weer mooi droog en de paarden eten weer netjes zonder te soppen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:12

Hebben velen van jullie warmtelinten rond jullie drinkwatervoorziening?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:18

Kan je het water niet 2 of 3 uurtjes weghalen elke keer als ze hooi krijgt? Gaat ze echt niet dood van :=

Hier staan ze dag en nacht buiten (ligt al een maand sneeuw en is dus ook al een maand tussen de -10 en -20). Ze krijgen elke dag een paar keer vers water maar snachts kan het toch bevriezen voordat ik weer uit bed ga. En ze doen het nogsteeds :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 23:42

Mindim schreef:
Als je je zorgen maakt tijdens deze vorstperiode, geef haar dan seniores priores. Dit vervangt ook ruwvoer. Goed op de verpakking kijken voor hoeveelheden en bereiding. Maar dan geef je haar daarnaast wat hooi en iets minder water. Als ze dat dan iets minder eet, dan is het geen ramp.

Deze tip las ik vanmorgen vroeg nog en heb meteen een zak gehaald. Ze vind het lekker en ze lijkt iets minder vermoeid. Ze wilde zelfs even kriebelen met d'r vriendje op stal en dat wilde ze al 2 dagen niet.

Brainless schreef:

Blijkbaar werkte het vooral niet. In de waterbak lag bevroren hooi en ijs en het water smaakte niet zout niks. Overigens heeft ze nog steeds voldoende beschikking over ongezout water dan hoor.

prugelpiet schreef:
Ik lees hier iets over fijn hooi... We hebben hier een stal vol paarden, waarvan er misschien 3 met hun hooi soppen. Laats kregen we een partij hooi wat heel fijn en kort was, waar we normaal wat lang spul hebben. En bijna alle paarden gingen er mee soppen. Ipv 3 stonden er nu 30 te klaaien. Zeg maar waardoor het komt. Terug naar het normale spul en de stallen zijn weer mooi droog en de paarden eten weer netjes zonder te soppen.

Nu hebben we fijn hooi. Maar we hebben ook grof hooi gehad en dat doopte ze ook. Net als voordroog, nat gemaakt hooi enne stro.

anoukwendy schreef:
Kan je het water niet 2 of 3 uurtjes weghalen elke keer als ze hooi krijgt? Gaat ze echt niet dood van :=

Hier staan ze dag en nacht buiten (ligt al een maand sneeuw en is dus ook al een maand tussen de -10 en -20). Ze krijgen elke dag een paar keer vers water maar snachts kan het toch bevriezen voordat ik weer uit bed ga. En ze doen het nogsteeds :P

We bedachten inderdaad dat we hem wel dicht kunnen doen. Maar de laatste hooibeurt is om 23.00. De volgende beurt is om 7.30. In de tussentijd is er niemand op stal om de boel weer open te zetten.

Vandaag hebben we een emmer als test. Ze krijgt bij elke biks beurt nu een emmer. Dat is 3 keer 15 liter en dan pas een uur na het hooi krijgen. Ze lijkt alleen nu geen hooi te eten en alleen te knabbelen.