Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Oscar schreef:Ze hebben daar een spreekwoord voor he...... iets met vreemde kostgangers enzo
Kun je iets met warm water? Dat je de bak een aantal keren per dag bijvult met warm water?
Mindim schreef:Mijn merrie was ook een sopper, gek werd je er van.
Wat wel eens hielp was het hooi enorm goed uitschudden en water in een kleine emmer (halfvol) tijdens het eten, dus geen grotere waterbakken of elektrische. Met extreme vorst haalden we de emmer er tijdens het eten toch echt uit.
Wij gaven haar ook enorm fijn hooi trouwens, van dat konijnenhooi zo fijn.
Veulen84 schreef:Ik vind het soppen normaal niet erg. Beetje natter in stal, maar op dit soort dagen... <arch>
Ze heeft nu een elektrische waterbak. Maar jij zegt dus alleen een emmer? Maar bevriest dat water dan niet alsnog? Het is binnen echt net zo warm als buiten, waait alleen niet.
Zonder water eet ze geen hooi, dat is mijn andere probleem. Vandaag heb ik d'r 2 uur uit stal gehad en voor d'r box laten eten. Ze heeft in die tijd 1 volle emmer gegeten. Dat is ook standaard, op de trailer at ze ook nooit en als ze hooi in de paddock/schuilstal krijgen neemt ze het mee naar de sloot.
Mindim schreef:Wij vonden soppen ook niet erg hoor, heeft ze altijd gedaan, ondanks tandarts en dergelijke. Ik zag het dan maar als dopen van een biscuitje in de thee
Ja, tijdens het eten een halfvolle emmer met water, dan doopt ze voor haar gevoel nog wel, maar is de waterstroom iig niet oneindig. Eten op, dan ging de emmer weer vol. Het is even een gedoe, maar liever wat meer werk dan een ziek paard.
En hoe grover het hooi, hoe meer er werd gesopt. Vandaar mijn fijn hooi opmerking.
Monique1963 schreef:Je hebt van die warmtelinten om drinkbakken heen. Zou dat geen oplossing kunnen zijn. Dan blijft het water in ieder geval boven het vriespunt. Bij agradi is deze nu met korting te koop
https://www.agradi.nl/kerbl-thermokabel ... eiding.htm
Veulen84 schreef:Monique1963 schreef:Je hebt van die warmtelinten om drinkbakken heen. Zou dat geen oplossing kunnen zijn. Dan blijft het water in ieder geval boven het vriespunt. Bij agradi is deze nu met korting te koop
https://www.agradi.nl/kerbl-thermokabel ... eiding.htm
Die heb ik doorgestuurd naar de stalbaas. Kijken wat ie zegt.
Nielojram schreef:Heb je je paard laten controleren op een maagzweer?
Dit is wel symptoom #1.. ondanks dat het ze het al 11 jaar doet..
Monique1963 schreef:Als je een stopcontact op stal hebt, hoef je alleen de stekker er maar in te stoppen. Kun je zelf doen, het is niet technisch of zo. Lijkt me niet dat een stalbaas daar een probleem mee kan hebben toch? Als er maar een stopcontact is, kun je een verlengstekkerdoos met meerdere stopcontacten erbij doen.
Ik zou met zout voorzichtig zijn. Misschien vindt ze haar hooi dan niet meer lekker.
Monique1963 schreef:Ai dat is jammer als je stalbaas zo moeilijk doet over een stopcontact. Nu gebruikt een waterkoker veel stroom maar zo'n lint niet zoveel.
Suiker in water helpt ook tegen vorst, en een pingpongballetje in het water kan ook helpen dat water niet bevriest. Succes
Veulen84 schreef:Mijn stalgenoot heeft voor nu een liksteen er in gegooid. Dan kan het water minder bevriezen en past er minder hooi in.
Hoop alleen dat ze dan niet te veel zout binnen krijgt.
Brainless schreef:Veulen84 schreef:Mijn stalgenoot heeft voor nu een liksteen er in gegooid. Dan kan het water minder bevriezen en past er minder hooi in.
Hoop alleen dat ze dan niet te veel zout binnen krijgt.
Dat gaat niet goed komen hoor.
Water wordt te zout, paard krijgt nog meer dorst, stopt dan met eten...wil drinken maar krijgt daardoor meer dorst.
Mindim schreef:Als je je zorgen maakt tijdens deze vorstperiode, geef haar dan seniores priores. Dit vervangt ook ruwvoer. Goed op de verpakking kijken voor hoeveelheden en bereiding. Maar dan geef je haar daarnaast wat hooi en iets minder water. Als ze dat dan iets minder eet, dan is het geen ramp.
Brainless schreef:Dat gaat niet goed komen hoor.
Water wordt te zout, paard krijgt nog meer dorst, stopt dan met eten...wil drinken maar krijgt daardoor meer dorst.
prugelpiet schreef:Ik lees hier iets over fijn hooi... We hebben hier een stal vol paarden, waarvan er misschien 3 met hun hooi soppen. Laats kregen we een partij hooi wat heel fijn en kort was, waar we normaal wat lang spul hebben. En bijna alle paarden gingen er mee soppen. Ipv 3 stonden er nu 30 te klaaien. Zeg maar waardoor het komt. Terug naar het normale spul en de stallen zijn weer mooi droog en de paarden eten weer netjes zonder te soppen.
anoukwendy schreef:Kan je het water niet 2 of 3 uurtjes weghalen elke keer als ze hooi krijgt? Gaat ze echt niet dood van
Hier staan ze dag en nacht buiten (ligt al een maand sneeuw en is dus ook al een maand tussen de -10 en -20). Ze krijgen elke dag een paar keer vers water maar snachts kan het toch bevriezen voordat ik weer uit bed ga. En ze doen het nogsteeds