Ik zit met een soort dilemma en ik dacht misschien kan bokt wat tips geven of ervaringen delen.
Ik heb een pony die sinds Vrijdag zandweg krijgt (Equi Psyllium Plus) Dierenarts is geweest en vermoed een beetje zand bij de darmen. Ze moet hier best veel van hebben namelijk 50 gram. Nu krijgt ze normaal gesproken eigenlijk alleen een klein beetje brok, ongeveer een kwart voerschep. Op de verpakking staat dat het droog gevoerd moet worden, dus gewoon over de brokken. Nu is het probleem dat er dus veel meer poeder in de emmer zit dan brokken, al dat poeder laat ze liggen en eet ze dus niet op. Ik wil liever niet meer brok gaan voeren aangezien ze dat niet nodig heeft. Kan ik het anders mengen met bijvoorbeeld zemelen? of iets anders waar ze niet dik(ker) van word. Of moet ik het toch echt droog voeren?
Alvast bedankt
karin30
Geplaatst: 08-02-21 14:00
Ik geef het door de luzerne heen. Maar onze dierenarts zij dat je 250 gram zandweg moet geven ipv 50
Ik maak slobber van de gewone brok. De meeste brok neemt best veel water op, en zo voer je niet veel meer brok, maar vinden de paarden het wel lekkerder en de vezels plakken er goed aan vast. Zorg dat je de vezels op het laatste moment door de slobber roert, zodat het geen behangplaksel wordt. 50 gram is wel te weinig inderdaad. Dat doet niet veel, tenzij het om een kleine shet gaat. Bij veel zand mag je best 2x per dag 100 gram geven, en dat 5 tot 7 dagen.
Je hebt psyllium brokjes (die van de paardendrogist zijn top) maar die zijn vaak heel laag gedoseerd. Op de verpakking van zandweg/psyllium staat vaak 50gr per dag maar dat is bij zand met symptomen echt te weinig. Je kunt makkelijk 200, 250gr geven. Als je ze te weinig psyllium geeft kun je ze net zo goed briefjes van 50 voeren, super duur en je hebt er niks aan.
Ik geef bij zand 200gr pure psyllium (ecostyle bijvoorbeeld, of van pit-pit) door slobber. Ik voeg dit toe net voordat ik het voer. Dit mag je droog en nat voeren. Poeder over brok vindt de mijne ook de grootste grap, maar dit gaat er prima in! Succes!
Kever
Geplaatst: 10-02-21 18:47
Ik maak altijd slobber, zo droog dat de psylliumvezeltjes er net aan blijven plakken en dan vlak voor het geven roer ik gauw de psyllium erdoorheen zodat de vezels zo min mogelijk tijd hebben om vocht op te nemen. Mijn paard krijgt zo rustig 100-150 gram per dag tijdens een kuur en eet het met smaak op (droog trekt ze haar neus er voor op). Een stalgenoot loste nog een suikerklontje op in het water, dan at ook hij het met smaak op. 't Is gelukkig maar voor een week, dus geen ramp om een korte tijd wat minder gezond te voeren, lijkt mij. Ik voer overigens psylliumhusk van Pit&Pit.